top of page

תודה!

הכתבות האחרונות במגזין

עוד במגזין

תמונת הסופר/תאיתמר כהן

"רצח כתוב היטב 2": האם בידיה של נטפליקס הרצח יהיה כתוב היטב גם הפעם?

עודכן: 24 בפבר׳

בסוף השבוע שעבר, נטפליקס העניקה הצצה קצרה לכמה מסרטי המקור הגדולים שלה ב-2022. הדובדבן שבקצפת, אליו נתנה מבט חטוף בסוף הטיזר, הוא כמובן "רצח כתוב היטב 2" - שאת הזכויות לו רכשה החברה בסכום עתק. האם המהלך ישתלם?

רצח כתוב היטב 2 | נטפליקס
מתוך "רצח כתוב היטב 2" | באדיבות NETFLIX

להטבות בלעדיות, כרטיסים במתנה ועוד הפתעות: הצטרפו לאינסטגרם שלנו! 


רצח כתוב היטב (Knives Out), סרט המסתורין הבלשי משנת 2019, הצליח לחדש בזמנו בז'אנר "מי עשה זאת" ("whodunit" בעגה הלועזית) כששבר את המבנה הקלאסי של פתרון תעלומת הרצח. סרטו הפתלתל של הבמאי-תסריטאי ריאן ג'ונסון הביא עמו משב רוח רענן שהתבטא בבימוי קצבי ונפלא, צוות שחקנים נהדר, ואולי חשוב מכל - כתיבה מעולה. סרט ההמשך אמור להגיע אלינו כבר בסוף השנה הנוכחית, כשהפעם הוא יעלה בלעדית בנטפליקס - שרכשה במרץ אשתקד את זכויות ההפצה לשני הסרטים הבאים בסדרה בסכום אסטרונומי שמוערך בכ-450 מיליון דולר.


דניאל קרייג, שחתם לאחרונה את הסאגה המפוארת שלו כסוכן הריגול הבריטי ג'יימס בונד, יככב בשנית כבלש בנואה בלאנק, וג'ונסון (לופר, מלחמת הכוכבים: אחרוני הג'דיי) שב לכס הכתיבה והבימוי. למעט קרייג, כל צוות השחקנים של סרט ההמשך הוחלף לחלוטין, שכן מדובר בתעלומה חדשה באזור התרחשות שונה לגמרי, ובדיוק כמו בסרט הראשון - גויס למשימה קאסט מבטיח ומרשים למדי. בין השחקנים שיופיעו הפעם, ניתן למנות את אדוארד נורטון (מועדון קרב, בירדמן), דייב בטיסטה (שומרי הגלקסיה, חולית), קתרין האן (אמהות רעות, וונדה-ויז'ן), לסלי אודום ג'וניור (המילטון, רצח באוריינט אקספרס), ג'סיקה הנוויק (מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר, מטריקס: התחייה) וכן קייט הדסון (כמעט מפורסמים) ואית'ן הוק האחד והיחיד.

לצד הפצתו בנטפליקס, נאמר כי הסרט יוקרן גם באחד מפסטיבלי הקולנוע של הסתיו, ולכן קיים סיכוי לא-רע שהוא אף ידובר רבות בעונת הפרסים הבאה. במידה והדבר אכן יתממש, המותחן המדובר יצטרף אל שורת סרטים נוספים של נטפליקס שצפויים להיות מועמדים לאוסקר (בקטגוריות שונות). בשנה הנוכחית, שירות הסטרימינג צפוי לככב בטקס עם כוחו של הכלב, אל תסתכלו למעלה וטיק, טיק... בום! - שאת גורלם נגלה, אגב, כבר עם הכרזת המועמדויות הסופית מחר (שלישי ה-8.2) - וניתן לשער כי בשנה הבאה יהיה זה רצח כתוב היטב 2 שימשיך את דרכם.


צילומי הסרט נמשכו בקיץ החולף כחודשיים וחצי בלבד, והתקיימו בעיקרם ביוון. נכון לעכשיו, הסיפור נשמר בסודיות מוחלטת, אך ג'ונסון כבר הוכיח לנו כי הוא מסוגל לכתוב מותחן בלשי סבוך ומרתק, עם מקוריות שפורצת את גבולות הז'אנר, ועמה גם שלל דמויות צבעוניות שמקבלות יחס אישי בכתיבתן. הקולנוען האמריקאי הפגין יכולות דומות גם בפרויקטים הקודמים שלו, בהם למשל לופר (מותחן מדע-בדיוני ובמרכזו מסע בזמן), בו המוטיבים השחוקים של הסוגה זכו לטוויסט מרענן - ואנחנו זכינו בתסריט אותנטי שיוצא מהקופסה ומחדש את הז'אנר עם חוקים משלו.


גם את מלחמת הכוכבים: אחרוני הג'דיי ג'ונסון כתב וביים, כשהפעם טביעת אצבעו הייחודית הובילה לפילוג אימתני בקרב מעריצי הסאגה, בדיוק בגלל שבירתו את המוסכמות (אולי במקום בו שבירה כזו חורגת מדי מהגבולות המקובלים המיינסטרים). עם זאת, כשמדובר במותג מקורי משלו, כמו במקרה הנוכחי, ג'ונסון כאמור יודע להפתיע. סרטי ההמשך של רצח כתוב היטב נדמים אם כן כמבטיחים מאוד - וניתן לצפות כי לאור ניסיונו העשיר הוא ידע לנווטם לחוף מבטיחים. למרות הכל, משפט שכבר נתקלתי בו מהמון אנשים הוא "נטפליקס לא יודעת לעשות סרטים" - וזו נקודה שמסקרן להתייחס אליה גם בהקשר הנדון.

לטעמי, חשוב לעשות כאן הפרדה מסוימת. נטפליקס היא לא חברת הפקה קטנה ודלה שזורקת חכה למים ומה שיוצא - יוצא; והיא גם לא אולפן סוג ז' שבראשו עומדים תסריטאים ומפיקים לא טובים. מדובר בשירות סטרימינג עצום, מהגדולים ביותר שפועלים כיום, שעובד עם מגוון רחב של אנשי מקצוע - כך שלפעמים, כמו בכל חברה וארגון אחרים, יכול להיות שהתוצר הסופי ייצא פחות איכותי. או בהיצמדות לטרמינולוגיה הרווחות ביחס לשיח האמנותי: פשוט לא יקלע לטעמם של כולם. כמובן, עדיף היה שהחברה תממן ותהמר רק על יצירות שנדמה כי כתובות טוב יותר על הנייר, אבל כשזה לא קורה - לפסול אותה כליל זה דבר שחוטא לטיבה של המציאות.


אם מסתכלים על הנושא בשלמותו, יתכן שיהיה מדויק יותר לומר כי לכל אולפן, לא בהכרח נטפליקס, יש סרטים טובים יותר וגם סרטים טובים פחות. כך או אחרת, יש לנו הרבה מה לשמוח שהפלטפורמה הזו הפכה לכל-כך מוצלחת, עד כדי כך שלאור הצלחתה נולדו עוד עשרות שירותים המתחרים בה. אמנם ריבוי שירותי התוכן מפזר את התכנים, אבל הם הפכו לזמינים, נגישים ומגוונים כמו שלא היו מעולם - ובמקרים רבים, זה מבורך. אם האופציה קיימת, אישית תמיד אעדיף לצפות בסרט בקולנוע, אבל חוקי המשחק השתנו - ההצלחה הענקית של הסטרימינג מעודדת יצירה אדירה של תוכן, וזה פועל פעמים רבות לטובתנו. בתקווה שכך יהיה גם במקרה של רצח כתוב היטב 2.

 

אתם מוזמנים להצטרף אלינו בקבוצת הפייסבוק הרשמית החדשה של מאה בקולנוע. אם אתם עדיין לא שם, אפשר גם לעקוב אחרינו בעמודי הרשתות החברתיות שלנו בפייסבוק ובאינסטגרם. ניתן גם לשלוח הודעה בדוא"ל לכל הצעה, רעיון או משוב בהם תרצו לשתף.

Én kommentar


Gjest
08. feb. 2022

וואו ביקורת מעולה! תודה

Lik
bottom of page