top of page

תודה!

"האישה מהבית שממול לבחורה בחלון" - ביקורת טלוויזיה: סאטירה שמפספסת את הבדיחה

עודכן: 24 בפבר׳

סדרת הפרודיה החדשה של נטפליקס, בכיכובה של קריסטן בל ("המקום הטוב"), לא מדלגת על אף קלישאה בז'אנר הלעוס של המותחן הפסיכולוגי. למרות זאת, עדיין אפשר להפיק ממנה הנאה מסוימת. "האישה מהבית שממול לבחורה בחלון", ביקורת.

להטבות בלעדיות, כרטיסים במתנה ועוד הפתעות: הצטרפו לאינסטגרם שלנו! 


כשצפיתי לראשונה בטריילר של האישה מהבית שממול לבחורה בחלון (שם שנשמע אף יותר מגוחך באנגלית - The Woman in the House Across the Street from the Girl in the Window), הסתקרנתי מאוד.


מחד, מדובר בסדרה פרודית בהובלתה של קריסטן בל, שגם הפיקה בין השאר יחד עם השחקן-קומיקאי וויל פארל - וזה כשלעצמו כבר נשמע מבטיח. מאידך, הטריילר לסדרה נראה רציני לחלוטין. כך שאם מתעלמים משמה, כמעט ולא ניתן לזהות שמדובר בסאטירה ולא בעוד מותחן-פסיכולוגי קלישאתי. הצפייה עצמה אוששה את חששותיי - חרף קיומם של כל המרכיבים להצלחה, משהו פשוט לא עובד.

במרכז העלילה ניצבת אנה וויטאקר (בל), אישה הלכודה בטראומות העבר - היא עדיין לא התגברה על מותה הטרגי של בתה שלוש שנים קודם לכן או על התפרקות נישואיה כתוצאה מכך. את ימיה היא מבלה בערבוב כמות מופרזת של יין ותרופות, וישיבה מול החלון כדי לתצפת על חייהם הפרבריים של שכניה. למרבה המזל, נראה שהיא עשירה מספיק כדי לא לעבוד אף פעם, ובמקביל להעסיק במשרה מלאה שיפוצניק בשם ביול (קמרון בריטון, מיינד האנטר). עם הגעתו של שכן חדש, נאה ואלמן בשם ניל (טום ריילי), לבית מעבר לכביש עם בתו אמה (סמסרה יט), אנה סוף-סוף מתחילה לצאת מהקונכיה שלה.

האישה מהבית שממול לבחורה בחלון | נטפליקס
ואז הגיע השכן החדש. קריסטן בל מתוך "האישה מהבית שממול לבחורה בחלון" | באדיבות NETFLIX

בדיוק כשהתחלה חדשה נמצאת בהישג ידה, אנה עדה לרצח מזעזע בביתו של השכן החדש (או לפחות כך נדמה לה). משום מה, אף אחד לא שש להאמין למישהי שמחזיקה בביתה קערה מלאה בפקקים מבקבוקי יין שהיא רוקנה. גם השוטרת שחוקרת את המקרה (כריסטינה אנת'וני), מפקפקת בשפיותה של הגיבורה הבלתי-אמינה של הסיפור, ולכן היא מחליטה לפצוח בחקירה משלה כדי לרדת לשורש העניין. אם כל זה נשמע מוכר להחריד, אולי הדבר נובע מכך שמדובר בעלילה של בערך כל מותחן פסיכולוגי שאי-פעם נכתב.

האישה מהבית שממול לבחורה בחלון שמה על הכוונת מותחנים עכשוויים כמו האישה בחלון, הבחורה על הרכבת או לפני השינה ואפילו חוזרת כל הדרך אחורה אל שנות ה-50, לחלון אחורי של אשף המתח האלמותי אלפרד היצ'קוק. לפיכך, אין זה מפתיע למצוא בה את מיטב קלישאות הסוגה: האישה המעורערת בנפשה, האקס המודאג, והאצבע המאשימה שמופנית לעבר מספר דמויות חשודות לכאורה. אך למי שמצפים לפרודיה מלגלגת בסגנון סרטי מת לצעוק או האקדח מת מצחוק צפויה אכזבה. אפילו קריסטן בל עצמה הדגישה בראיון עם Today כי לא מדובר בפרודיה שצוחקת על הז'אנר, אלא בדרמה פסיכולוגית סאטירית ש"נהנית עם הז'אנר".

האישה מהבית שממול לבחורה בחלון | נטפליקס
נכנס יין, רצתה עוד. קריסטן בל מתוך "האישה מהבית שממול לבחורה בחלון" | באדיבות NETFLIX

יוצרי הסדרה - רייצ’ל רמרס, יו דיווידסון ולארי דורף (שכתבו וכיכבו בעברם בסדרה הקומית הכמעט אלמונית Nobodies) - ניסו ללכת על סגנון ייחודי, שמרקד על הגבול הדק בין רציני למגוחך. לפי בל, הוחלט בהתאם לכך שהיא תשחק את התפקיד בצורה הכי רצינית שאפשר, בעוד כל מה שמסביב אמור לספק מעטפת מצחיקה. אך זוהי בדיוק הסיבה שהסדרה מפספסת את הבדיחה: בל אמנם ניחנת בתזמון קומי מצוין, אבל האישה בבית ממול לבחורה בחלון רצינית מדי בשביל להצחיק, ונדושה מדי בשביל להתייחס אליה ברצינות. או בפרפרזה על מילותיו של צדי צרפתי - זה לא בדיוק, זה ליד. או במקרה הנדון: זה ממול

למרבה המזל, השחקנית נלחמה מול נטפליקס שלא לקצר את השם הארוך-עד-כדי-גיחוך, שכן אם היו עושים זאת, הגבול בין סאטירה לדרמה היה מטושטש עוד יותר. בסופו של דבר, העובדה ששם הסדרה ומנגינת הפתיחה שלה הם החלקים הכי פרודיים בה אומרת הרבה. אם המטרה הייתה ליהנות עם הז'אנר, בהחלט היה ראוי לזרוק פנימה כמה פאנצ'ים נוספים ולספק לצופים יותר מחופן של רגעי הומור.

האישה מהבית שממול לבחורה בחלון | נטפליקס
לתקן תיבות דואר זה לא עניין של מה בכך. קמרון בריטון מתוך "האישה מהבית שממול לבחורה בחלון" | באדיבות NETFLIX

עם זאת, לא הייתי ממליצה לפסול את האישה בבית ממול לבחורה בחלון על הסף. יש בה כמה הבלחות קומיות לא-רעות: תבשילי הקדרה שאנה מפילה שוב ושוב על הרצפה, הפוביה המוזרה שלה מגשם או העובדה שהדבר היחיד שביול עובד עליו הוא תיקון תיבת הדואר שלה. באופן משעשע, גם הטוויסט הגדול בעלילה הצליח להפתיע אפילו מכורת מסך כמוני, שבדרך-כלל מריחה תפניות כאלו ממרחקים. בעידן הנוכחי, בו המקוריות נדירה וקשה באמת להפתיע אותנו, אין זה מובן מאליו.

בסיום הסדרה ישנה גם הופעת אורח מפתיעה (שלא אהרוס), בסצנה שמציבה את גיבורת הסיפור שלנו במרכז תעלומה נוספת. לא ברור אם כוונת המשורר הייתה להכין את הקרקע לעונה שנייה או סתם לצחוק על כך שבסדרות כאלה הסוף תמיד משאיר פתח לעונה נוספת, אבל את זה סביר להניח שעוד נגלה בעתיד. עד אז, עם הנמכת ציפיות נכונה (ואולי גם כמות נכבדת של יין), אפשר איכשהו ליהנות מהצפייה הקלילה בשמונת הפרקים הקצרים של הסדרה. גם אם היא כנראה לא תקרע אתכם מצחוק.

 

אתם מוזמנים להצטרף אלינו בקבוצת הפייסבוק הרשמית החדשה של מאה בקולנוע. אם אתם עדיין לא שם, אפשר גם לעקוב אחרינו בעמודי הרשתות החברתיות שלנו בפייסבוק ובאינסטגרם. ניתן גם לשלוח הודעה בדוא"ל לכל הצעה, רעיון או משוב בהם תרצו לשתף.


bottom of page