top of page

תודה!

"בחזרה להוגוורטס": מדוע ג'יי קיי רולינג נעדרת מהאיחוד של "הארי פוטר" - והאם בצדק?

עודכן: 30 ביוני 2023

לאחר שפרק האיחוד של "חברים" חימם את ליבם של מיליוני מעריצים בעולם, המפגש המחודש של כוכבי "הארי פוטר" ישוחרר בשירות הסטרימינג HBO Max כבר ב-1 בינואר. אז "בחזרה להוגוורטס" - מדוע ג'יי קיי רולינג לא שם?

לכל העדכונים החמים: הצטרפו אלינו בערוץ הטלגרם החדש של מאה בקולנוע!


בחודש שעבר מלאו 20 שנה לסרט הארי פוטר ואבן החכמים, הראשון בסדרת הסרטים הפופולרית. בדיוק כמו באיחוד של חברים, נראה שזו תהיה הפעם הראשונה מאז צולמו הסרטים בה כל-כך הרבה משחקני הזיכיון יהיו ביחד באותו החדר ויחלקו את אותו המסך.


בין השמות שהוכרזו נמצאים דניאל רדקליף (הארי פוטר), אמה ווטסון (הרמיוני גריינג'ר), רופרט גרינט (רון וויזלי), גארי אולדמן (סיריוס בלאק), הלנה בונהם קרטר (בלטריקס לסטריינג'), רובי קולטריין (האגריד), רייף פיינס (וולדמורט), ג'יימס ואוליבר פלפס (פרד וג'ורג' וויזלי) ורבים נוספים. לצדם, יופיעו גם במאי הסרטים השונים: כריס קולומבוס (אבן החכמים, חדר הסודות), אלפונסו קוארון (האסיר מאזקבאן), מייק ניואל (גביע האש) ודיוויד ייטס (מסדר עוף החול והמשכיו).

בדומה לאיחוד של חברים, גם הספיישל החדש בחזרה להוגוורטס איננו מתוסרט: הכוכבים הראשיים נפגשו בסטים המקוריים של הוגוורטס, שוחחו והעלו זכרונות. מעל כולם, אין ספק כי הכי מסקרן לצפות באיחוד של השילוש הקדוש - רדקליף, ווטסון וגרינט - שבילו על הסט עשור מחייהם ולמעשה העבירו בו חלק גדול מגיל ההתבגרות. כמו-כן, גם השיחות עם הבמאים שאחראים לעיצוב עולם הקוסמים כפי שאנו מכירים אותו מסקרנות למדי - קולומבוס וצוותו היו הראשונים לעצב את רוב האלמנטים הקסומים (מהוגוורטס עצמו ועד לשרביטי הקסם והמטאטאים), שחלקם השתנו לאורך הסרטים וחלקם נותרו כמו שהיו מהתחלה ועד הסוף.

שוב ביחד. רדלקיף, ווטסון וגרינט מתוך "חוזרים להוגוורטס" | באדיבות HBO Max
שוב ביחד. רדלקיף, ווטסון וגרינט מתוך "חוזרים להוגוורטס" | באדיבות HBO Max

מי שבולטת בהיעדרה היא ג'יי קיי רולינג, הסופרת שבראה את העולם הקסום של הארי פוטר. נכון לעכשיו, שמה לא נקשר לאירוע ונראה שהיא לא תשתתף בו (למעט דיווח אחד לפיו ישולבו בו צילומי ארכיון שלה), והסיבה לכך היא כנראה התבטאויותיה השנויות במחלוקת ביחס לטרנסג'נדרים. אם לא שמעתם על הנושא, זה עיקרו: בשנת 2019 רולינג פרסמה בטוויטר האישי שלה שהיא תומכת במאבקה של מאיה פורסטייטר (Maya Forstater). פורסטייטר פוטרה מעבודתה בעקבות ציוצים שכתבה - וביניהם ציוצים טרנספוביים - ותבעה את מקום עבודתה בהליך משפטי שעודנו נמשך.

לאחר מכן, ב-2020, רולינג פרסמה ציוץ ובו ביקורת על הביטוי "אנשים שמקבלים וסת", בציוץ נכתב: "אם מין [כלומר זכר או נקבה] הוא לא דבר אמיתי, המציאות היומיומית אותן חיות נשים בכל העולם נמחקת. אני מכירה ואוהבת אנשים טרנסג'נדרים, אבל מחיקת המין כקונספט מבטלת את היכולת לדון בחיים באופן משמעותי. לומר את האמת זו לא שנאה". כל הציוצים האלו גרמו לגינויה של רולינג בידי הליגה ההומו-לסבית נגד השמצה (GLAAD), ארגון אמריקאי שמטרתו היא לנטר את אמצעי התקשורת בארה"ב במטרה למנוע השמצות נגד קהילת הלהט"ב, לעודד סובלנות כלפיה ולפעול לקבלתה בחברה. הליגה כינתה את ציוציה של רולינג "אכזריים ואנטי טרנס".

לא תופיע באיחוד. ג'יי קיי רולינג | באדיבות BRUCE GLIKAS/FILMMAGIC
לא תופיע באיחוד. ג'יי קיי רולינג | באדיבות BRUCE GLIKAS/FILMMAGIC

בהמשך להצהרת הליגה נגד השמצה, כמה מכוכבי הארי פוטר גינו את עמדותיה של רולינג גם הם ודיברו בעד זכויות הטרנסג'נדרים - בניהם רדקליף, ווטסון, גרינט, רייט, וכוכב חיות הפלא והיכן למצוא אותן, אדי רדמיין (ניוט סלמנדרה). מספר ימים לאחר התפוצצות הפרשה, רולינג פרסמה על הנושא מאמר בן יותר מעשרה עמודים כתגובה על הביקורת נגדה. הדברים שכתבה בו רק החריפו את הקרע בינה לבין מבקריה, אליהם הצטרפו ארגונים רבים נוספים. עם זאת, מספר אנשים דווקא הביעו את תמיכתם ברולינג ובהם גם רובי קולטריין (האגריד).

בסופו של דבר, אנחנו נשארים עם שאלה שנשאלה כבר אין ספור פעמים: מה עושים במידה ואדם העומד במרכזה של יצירה שאנו אוהבים מציג ערכים, עמדות או התנהגות עמם אנו לא מסכימים? נדמה כי כל אחת ואחד צריכים להחליט כיצד לענות על השאלה הזו בעצמם. כך או אחרת, בהצהרה שפרסם, רדקליף סיכם יפה את הפרשה: "אני מצטער מאוד על הכאב שנוצר מהתגובות האלו [של רולינג], בפני כל מי שמרגישים בגללן כי חוויותיהם מהספרים נהרסו. אם מצאתם בסיפורים האלו דברים שעוררו בקרבכם הזדהות ושסייעו לכם בחייכם - אז זה ביניכם לבין הספר שקראתם, וזה קדוש".

 

אתם מוזמנים להצטרף אלינו בקבוצת הפייסבוק הרשמית החדשה של מאה בקולנוע. אם אתם עדיין לא שם, אפשר גם לעקוב אחרינו בעמודי הרשתות החברתיות שלנו בפייסבוק ובאינסטגרם. ניתן גם לשלוח הודעה בדוא"ל לכל הצעה, רעיון או משוב בהם תרצו לשתף.

bottom of page