top of page

תודה!

"קריד 3" מוכיח שמייקל בי. ג'ורדן יכול להמשיך את המורשת של סטאלון גם בלעדיו

עודכן: 1 ביולי 2023

ב"קריד 3" מייקל בי. ג'ורדן מקבל את המושכות לידיו ולראשונה גם מנסה את כוחו מאחורי המצלמה. עבור מעריצי סדרת הסרטים, התוצאה היא כיף גדול.

לכל העדכונים החמים: הצטרפו אלינו בערוץ הטלגרם החדש של מאה בקולנוע!


כארבע שנים אחרי הסרט הקודם בסדרה, היום (ה') הגיע לבתי הקולנוע בישראל קריד 3 (Creed III) - הסרט השלישי אודות המתאגרף אדוניס קריד (מייקל בי. ג'ורדן), והתשיעי בסאגת רוקי כולה.


כשהפעם סילבסטר סטאלון המזדקן לא שם כדי להחזיק לו את היד, את הסרט מוביל ג'ורדן לבדו, כשלצדו ניצב הכוכב העולה ג'ונתן מייג'ורס (אנטמן והצרעה: קוונטומאניה). האחרון מתגלה עד מהרה כאחת הדמויות המוצלחות בסרטי רוקי - הן בזכות כתיבה בסיסית אך טובה של הדמות, והן בשל יכולות המשחק שלו, שזורחות כאן במלוא הדרן. אחרי האכזבה מהשימוש שעשה בו התסריט בסרט האחרון מבית מארוול, משמח לראות שוב - גם אחרי הופעתו הנהדרת בלוקי - שעם הכלים הנכונים, ובמיוחד הבימוי הנכון, מדובר בשחקן אדיר.

ואפרופו בימוי נכון, שמעו סיפור (כל הכבוד למי שזיהו את הרפרנס) - את הסרט ביים ג'ורדן עצמו, בפעם הראשונה בה הוא לוקח על עצמו את המלאכה הזו. בראיונות לקראת הסרט, הוא טען שאת ההשראה לסצנות האיגרוף הוא שאב מאנימות למיניהן. הדבר ניכר בהחלט מספר פעמים, על אחת כמה וכמה בשוט ספציפי שמשחזר רגע איקוני מתוך האנימה הפופולרית נארוטו (Naruto). לכך מתווספות גם השפעות ברורות ומפתיעות מדרגון בול זי - שמתבטאות בקצב מהיר, חבטות זריזות ואפילו ברמה הנרטיבית.

קאנג הכובש יכול להיות אחלה שם למתאגרף אגב. ג'ונתן מייג'ורס מתוך "קריד 3" | צילום: באדיבות טוליפ אנטרטיינמנט
קאנג הכובש יכול להיות אחלה שם למתאגרף אגב. ג'ונתן מייג'ורס מתוך "קריד 3" | צילום: באדיבות טוליפ אנטרטיינמנט

בדומה ליסודות האנימה אותה יצר אקירה טוריאמה, קריד 3 מתאר מאבק מרכזי בין "אחים". בדרגון בול, גוקו ומקיטה משתייכים לגזע ה"סאיאנים" - שניהם נולדו באותו כוכב-לכת ואותו הדם זורם בעורקיהם, ולמרות זאת הם מוצאים את עצמם תחילה במלחמה האחד בשני. באופן דומה, מייג'ורס מגלם בסרט את דמיאן "דיים" אנדרסון - חבר ילדות של קריד, שגדל איתו באותה השכונה. בשל אירוע טרגי בעברם, דיים, שנחשב למתאגרף הצעיר המבטיח בזמנו, נשלח לכלא לשנים רבות - בעוד קריד הצליח להתנקות מעברו, להשתקם ולצמוח בעולם האיגרוף.

כך נפתח לו הסיפור של הסרט החדש, שמציג את קריד אחרי שכבר פרש מזירת הקרב והעדיף להישאר מאחורי הקלעים ולהתמקד במשפחה ובבתו הקטנה. את הבת, אגב, מגלמת מילה דייוויס-קנט, שחקנית צעירה אלמונית לחלוטין, שמשחקת ילדה חירשת בצורה מדויקת ומרשימה למדי. מערכת היחסים שלה עם אביה מעניקה לגיבור ממד רגשי בו טרם ראינו אותו בסרטים הקודמים - כזה שמקדם אותו צעד מהותי מדמות המתאגרף לדמות המנטור. אי לכך, בעוד רוקי עצמו נעדר לגמרי מבחינת פיזית (ומוזכר רק פעם אחת בשמו), רוחו ומורשתו מורגשים היטב לאורך הדרך.

קרב בלתי נמנע. מייקל בי. ג'ורדן וג'ונתן מייג'ורס מתוך "קריד 3" | צילום: באדיבות טוליפ אנטרטיינמנט
קרב בלתי נמנע. מייקל בי. ג'ורדן וג'ונתן מייג'ורס מתוך "קריד 3" | צילום: באדיבות טוליפ אנטרטיינמנט

עבור מי שמכירים את סרטי הפרנצ'ייז, קשה להגיד שהסרט יתגלה כמפתיע או מקורי במיוחד, לפחות מבחינה עלילתית. עם זאת, מי שיודעים למה הם נכנסים צפויים ליהנות והמון, שכן בפן הטכני ג'ורדן לוקח את החוזקות של המותג ומעבה אותן בגישה המקורית שלו. גם מונטאז' האימונים המפורסם, שהפך לסימן ההיכר של הזיכיון, מככב כאן - והוא אפילו נגמר עם שוט שממש צועק "אין חוויה יותר קולנועית מזו".


כמו-כן, הקונפליקט המוכר בין שני החברים הכי טובים שהסתכסכו, מצליח לסחוף בזכות הופעות טעונות באמוציות של צמד השחקנים הראשיים - וכאמור, בייחוד מייג'ורס, שמייצר דמות חמומת מוח, אך בד בבד טרגית ואפילו מרגשת קמעה. לא בכדי הוא נבחר להיות הדבר הגדול הבא ביקום הקולנועי של מארוול, מדובר בשחקן מוכשר מאוד, עם נוכחות ממגנטת וטונות של כריזמה.

את קריד 3 כתבו ריאן קוגלר (שביים וכתב גם את קריד הראשון ומאז עבר אל הפנתר השחור) והתסריטאי המועמד לאוסקר זאק ביילין (משפחה מנצחת). באורך שעה ו-56 דקות, מדובר בסרט הקצר ביותר בטרילוגיה, שהזמן איתו ללא ספק טס (וייתכן דווקא שהיה אף משתפר אם היה ארוך יותר). כך או אחרת, כשלדברי ג'ורדן הסרט הבא הוא כבר בגדר עובדה מוגמרת, יהיה משמח לראות אותם חוזרים ככותבים. העיקר שפעם בכמה שנים נקבל עוד מנות אדרנלין כאלו, כי מדובר פשוט בכיף טהור.

 

לכל העדכונים החמים, הכתבות והחדשות: הצטרפו אלינו בערוץ הטלגרם החדש של מאה בקולנוע. לדיונים נוספים והמלצות משלכם ניתן להצטרף גם לקבוצת החברים שלנו. תוכלו גם לעקוב אחרינו בעמודי הרשתות החברתיות שלנו באינסטגרם ובפייסבוק או לשלוח הודעה בדוא"ל בכל נושא.

bottom of page