top of page

תודה!

הכתבות האחרונות במגזין

עוד במגזין

תמונת הסופר/תאליעד טלמור

"מה שקורה בצללים" - ביקורת טלוויזיה: קומדיית־אימה עם ניבים של כיף טהור

עודכן: 25 בפבר׳

גם בעונתה השלישית, "מה שקורה בצללים" מוסיפה להיות טלוויזיה במיטבה. היא ככל הנראה מהסדרות הכי אנדרייטד שרצות כיום - וחבל שכך, כי מדובר ביצירה מוקומנטרית (בסגנון "המשרד" ו"קופה ראשית") שמנצלת את תת הז'אנר שלה על הצד הטוב ביותר.

להטבות בלעדיות, כרטיסים במתנה ועוד הפתעות: הצטרפו לאינסטגרם שלנו! 


"כאן התרחש הסיפור המפחיד והמזעזע של הנסיך דרקולה המטורף – ששיפד אנשים וצלה אותם, שבישל את ראשיהם בקדרה ופשט את עורם בעודם בחיים, ושביתר אותם לחתיכות ואז... שתה את דמם" (פרופסור אברהם ואן הלסינג; דרקולה, 1992).


חיי־נצח, חושניות חייתית, אינטליגנציה על־טבעית. תהא הסיבה אשר תהא (אולי מדובר באיזו נטייה מוכמנת למזוכיזם מצידנו), ערפדים מרתקים אותנו בני האנוש. מקורם, כך מספרות אגדות עם רבות, הוא במזרח אירופה – ספציפית ברומניה. לשליט ואלאכיה במאה ה־15, ולאד "המשפד" צֶפֶש, יד איתנה בכך. צפש היה שליט אכזר במיוחד ונודע גם בכינוי "דרקוּל", או "דרקוּלה". ברומנית של ימי‏ הביניים פירוש המילה "דרקול" היה דרקון, אך בימינו משמעה הוא השטן. הסופר האירי בראם סטוקר קיבל השראה מהסיפורים ששמע אודות צפש, ובשנת 1897 פרסם את ספרו ההו־כה מפורסם ומשפיע – דרקולה. משם ועד חִלחולו של מיתוס הערפד הנצחי ונוטף הדם לתוך המדיה האנושית, הדרך הייתה קצרה מאוד. מאז, הערפדים לא מפסיקים להפנט אותנו.

והנה, ממש בסוף השבוע האחרון הסתיימה עונתה השלישית של מה שקורה בצללים (What We Do in the Shadows), סדרת הטלוויזיה המצוינת של רשת FX הממש – אבל ממש – לא מדוברת מספיק. הסדרה מהווה יצירת־בת לסרט משנת 2014 באותו השם – קומדיית־אימה מוקומנטרית שנכתבה ובוימה על־ידי טאיקה וואיטיטי (תור: ראגנארוק, ג'וג'ו ראביט) וג'מיין קלמנט (מצמד הקומדיה "טיסת הקונקורד") שגם כיכבו בסרט.


עלילתו עקבה אחר שלושה ערפדים שחיים ביחד כשותפים בפרברי עיר הבירה של ניו זילנד, וולינגטון, ומנסים לנהל משק בית בעולם המודרני. היה זה סרט דל תקציב (עלותו מוערכת בכ־1.6 מיליון דולר), שהופץ בעולם במתכונת מצומצמת מאוד וגרף כשבעה מיליון דולר בלבד. עם זאת – בשל ההופעות המצחיקות, הדמויות הבלתי־נשכחות, הסגנון האקסטרווגנטי והסצנות שנכנסו לפנתיאון הקומדיה - מה שקורה בצללים הפך לסרט פולחן.

סדרת פולחן. מתוך "מה שקורה בצללים" | באדיבות יס / FX Networks
סדרת פולחן. מתוך "מה שקורה בצללים" | באדיבות יס / FX Networks

כל העניינים הללו נכונים בהחלט גם במקרה של מה שקורה בצללים הטלוויזיונית, שפוֹרמטה הסדרתי מאפשר לה במובנים רבים אף להתעלות על המקור הקולנועי. הסדרה מאמצת את נוסחת הסרט, אם כי זירת ההתרחשות משתנה מן הפרברים הניו זילנדיים לפרברים האמריקאיים של סטטן איילנד, ניו יורק. העלילה עוקבת אחר ארבעה ערפדים פלוס בן־אנוש – הסכיתו וקראו נא:


נאנדור האכזרי (קייוואן נובאק) – ערפד בן 759 שבימי הביניים היה מלך אל קולאנודאר (ממלכה פיקטיבית, בימינו דרום איראן) ולוחם תחת האימפריה העות'מאנית. בתקופה בה היה נשוי ל־37 נשים בו־זמנית, הוא ננשך והפך לערפד. כתוצאה מכך, נאנדור נכנס לדיכאון – הוא בילה את שעות היום בשינה ואת שעות הלילה בשתיית דם, עד שנשותיו עזבו אותו עם כל הילדים.


גיירמו דה לה קרוז (הארווי גִיין) – משרתו הנאמן והאנושי של נאנדור. החל להתעניין בערפדים לאחר שצפה כילד בסרט משנת 1994, ראיון עם ערפד, בו אנטוניו בנדרס מגלם ערפד לטיני בשם ארמנד. בשנת 2009 השתעבד לנאנדור, בתקווה שיהפוך אותו לערפד ביום מן הימים. גיירמו חי עם הערפדים, ובין מטלותיו עליו לתחזק את הנכס, לנקותו מגופות אדם ולוודא שלא חודר לתוך הבית אור שמש.

נדז'ה מאנטיפקסוס (נטאשה דמיטריו) – ערפדית בת מעל ל־500 שכפר מוצאה (על אדמת האי היווני אנטיפקסוס) נשרף על־ידי צבא לוחמים. היא נולדה לתוך חיי צוענים, ובגיל צעיר אמה נאכלה על־ידי דוב. כאישה צעירה נשך אותה הברון אפאנאס – ערפד ומאהב הגון שהורה לה, בזמן פורקנה המיני, להשתלט על העולם. עניין זה הותיר אותה מבולבלת למדי.


לאזלו קרייבנסוורת' (מאט בארי) – ערפד ואציל בריטי בן מעל ל־300, שכבן אנוש היה לאיש הנאה ביותר בכפרו מוכה הצרעת. ננשך על־ידי נדז'ה במאה ה־19 ומאז הם נשואים ומנהלים בפתיחות רומנים רבים. כפנסקסואל וכשחקן פורנוגרפי במאות ה־19 וה־20, לעיתים קרובות לאזלו עסוק במחשבות על מין. כמו־כן, הוא גם מוזיקאי ובעל יכולת התנסחות מרשימה, מה שהופך אותו לצ'ארמר שאין כדוגמתו.


קולין רובינסון (מארק פרוקש) – ערפד אנרגיה בן כמאה שבמקום לצרוך את דם קורבנותיו, ניזון מהאנרגיה שלהם. קולין רובינסון הוא מסוג היצורים שיתחילו לגולל סיפורים אינסופיים בתזמון הכי פחות טוב, שיזכו לתגובות יבשות כגון "וואו" ו: "די, באמת?", עד בוא ההירדמות או המוות עקב ואקום אנרגטי. כלי נשקו של קולין רובינסון אינם ניבים חדים – אלא שעמום, תסכול ובדיחות נוראיות.

ארבעה ערפדים + בן־אנוש. מתוך "מה שקורה בצללים" | באדיבות יס / FX Networks
ארבעה ערפדים + בן־אנוש. מתוך "מה שקורה בצללים" | באדיבות יס / FX Networks

בעוד יתכן מאוד כי התקצירון לעיל מעורר שעשוע בזכות עצמו, תצוגות המשחק הנהדרות של כלל חברי הקאסט מגשימות את השעשוע דה־פקטו – ניכר שהם נהנים והתוצאה היא כיף טהור והרבה צחוקים. יתרה מכך, הסיבה העיקרית לעובדה שמה שקורה בצללים עובדת טוב כל־כך, בעיקר מול הסרט, נעוצה כאמור בהיותה סדרה טלוויזיונית, ובתבנית הנרטיבית המוצעת על־ידה: היא מהווה מעין שילוב בין יצירות אימה טלוויזיוניות וקולנועיות אודות ערפדים לבין יצירות קומדיה מוקומנטרית כגון המשרד, או קופה ראשית. מה שיצירות המוקומנטריה הטלוויזיוניות מציעות – שבהחלט עובד היטב – זהו הפורמט ומה שהוא מאפשר לקהל.

בפניותיהן המרובות של הדמויות לצוות הצילום ה"דוקומנטרי", וכן בראיונותיהן השונים אל המצלמה – החוצץ בין עולם הסדרה הפיקטיבי לבין הקהל (הקיר הרביעי) מוסָר למעשה. לכן גם אם מדובר בקומדיית אימה מוטרפת שעוסקת בערפדים – וידוע לנו היטב שזה מה שהיא – נדמה, ובעיקר מורגש, שהיא מציעה הצצה אישית אל ריאליזם העולם הבדיוני. כך מתאפשרת היכרות יסודית ואמינה עם הדמויות, עד רמת המניירות: מעלותיהן וחולשותיהן הופכות ידועות, הן הופכות עגולות יותר, אמפתיות יותר, והטיפוסים שהן מייצגות הופכים למקור הנאה גדול בעוד אנו לומדים לאהוב אותן. מיותר לציין כי שלל הופעות האורח שפזורות לאורך העונות, מוצלחות במיוחד ורק מוסיפות לחגיגה.

חגיגה של כיף מוטרף. מתוך "מה שקורה בצללים" | באדיבות יס / FX Networks
חגיגה של כיף מוטרף. מתוך "מה שקורה בצללים" | באדיבות יס / FX Networks

סיבה נוספת לטיבה של מה שקורה בצללים היא איכות ההפקה. כסדרת טלוויזיה שמתרחשת בעיקרה בלילות (כי ערפדים) היא יפה וצבעונית מאוד. ביתם הגוֹתי של הערפדים מעוצב בחמימות כזו שמזמינה את הצופה בסדרה לשוב אליה שוב ושוב, מדי שבוע, כאילו הסדרה עצמה ניחנת בכוחות היפנוטיים. גם מפגש הערפדים עם סביבת הפרבר האמריקאי מייצר ניגוד מעניין וכר פורה למצבים משעשעים מאוד בנוסח "דג מחוץ למים". התנהגותם האנכרוניסטית ומלבושם הארכאי – הלא־קשורים־בעליל לנוף המודרני – מהווים מתכון נהדר שאף־פעם לא מתיישן. גם מבחינה אסתטית, הסדרה הזו היא ממתק טעים וממכר.

העונות של מה שקורה בצללים בנות עשרה פרקים, שנעים בין עשרים לשלושים דקות – מה שאומר שהממתק נגמר מהר מדי. אי לכך אימצתי לעצמי "פולחן" צפייה: במקום לצפות בפרק חדש ובודד מדי סוף שבוע, הקדשתי שעת אחה"צ מדי סוף שבוע שני לשם צפייה בצמד פרקים רצופים (הו, התעוזה). אז כן – כבר בעונתה השלישית, מה שקורה בצללים לגמרי מסתמנת כיצירה פולחנית כמו הסרט, אם לא יותר. תסריטי העונה הרביעית כבר נכתבו, אגב, והיא תגיע אלינו בשנה הקרובה.


מה שקורה בצללים זמינה לצפייה ב-yes VOD, וב-yes Comedy.

 

אתם מוזמנים להצטרף אלינו בקבוצת הפייסבוק הרשמית החדשה של מאה בקולנוע. אם אתם עדיין לא שם, אפשר גם לעקוב אחרינו בעמודי הרשתות החברתיות שלנו בפייסבוק ובאינסטגרם. ניתן גם לשלוח הודעה בדוא"ל לכל הצעה, רעיון או משוב בהם תרצו לשתף.

Comments


bottom of page