top of page

תודה!

"דייב שאפל: האחרון" - ביקורת טלוויזיה: מי שזה לא מצחיק אותו, הפסד שלו

עודכן: 24 בפבר׳

אחרי הסערות והזעם שעורר בעולם, נתי חסיד צפה בספיישל האחרון של דייב שאפל בנטפליקס - ויש לו מסר חריף לכל השונאים. במקום להכתיב לאנשים ממה מותר לצחוק וממה אסור: תנו פשוט ליהנות. "דייב שאפל: האחרון", ביקורת.

מתוך "דייב שאפל: האחרון" | באדיבות Netflix
מתוך "דייב שאפל: האחרון" | באדיבות Netflix

להטבות בלעדיות, כרטיסים במתנה ועוד הפתעות: הצטרפו לאינסטגרם שלנו! 


עולם הקומדיה נמצא במשבר קיומי. רוח הזמנים מכתיבה על מה מותר לצחוק ועל מה אסור, ועל כל בדיחה יהיו אלפים שייעלבו, ימחאו ואפילו יתבעו. מעבר לאלו, התווספה האפשרות "לבטל" אומנים ואנשי ציבור, הדבר הכי קרוב שנוכל לקבל לעריפת ראש בכיכר העיר.

בשבוע שעבר, עלה בנטפליקס דייב שאפל: האחרון (Dave Chappelle: The Closer), הספיישל החדש של דייב שאפל - אולי הקומיקאי הגדול של הדור, אולי בכל הדורות - וכמו תמיד, הוא עורר סערה. כאדם שחור, דייב לא מפחד ללכת עם מטרה על הגב, ואם בדיחות על "האדם הלבן והגזען" הן כבר די עייפות וחבוטות (ובוראט של סשה ברון כהן לקח אותן לשיאים שלא ישברו), לדייב יש מטרה חדשה בשנים האחרונות - וכאן הוא מסמן אותה עם כוונת לייזר.


לדוגמה, הוא מספר על אחד הראפרים הפופולריים בעולם בשנים האחרונות, דה-בייבי (DaBaby), שבשנה האחרונה חטף אש מכל הכיוונים לאחר הלצה הומופובית שפלט בהופעה. "דה-בייבי ירה והרג איש שחור בתוך סניף של וולמארט ב-2018, שום דבר רע לא קרה לקריירה שלו. אתם רואים לאן אני הולך עם זה?", הוא המשיך, "במדינה שלנו - אתה יכול לירות ולהרוג אדם שחור, אבל אוי ואבוי לך אם תפגע ברגשות של אדם הומוסקסואל".

עם הבדיחה הטעונה הזו, שאפל קובע את הטון, ואז מוסיף עוד שמן למדורה עם בדיחה מעולה (שיכולה להיתפס כאנטישמית) על יהודים (ויותר נכון - ישראלים). משם הוא ממשיך למטרה העיקרית של הערב - הקהילה הטרנסקסואלית - עם עוד מספר אנקדוטות ובדיחות (לא-רעות) בניחוח טרנספובי. כל זאת, בעודו מתעקש להתגונן ולהגיד שהוא לא טרנספוב, כשהוא אף מדגיש כמה קשה לו כשקוראים לו כך. בנקודה זו, לקראת אמצע המופע, כל הסיפור מרגיש קצת חבוט ועייף - ונראה שכל הכותרות שמלוות את הספיישל - במסגרתם ארגונים להט"ביים דורשים מנטפליקס להסיר את הספיישל מהספרייה שלה לחלוטין - כנראה מוצדקות.

ואז הוא מתחיל לספר עוד סיפור אחד על חברה שלו - קומיקאית טרנסקסואלית בשם דפני - והוא מצחיק עד דמעות, והוא קורע את הלב, והוא מדמם אמת וכנות, הכלה והבנה, ופתאום כל הקצוות שהוא פתח נקשרים למסר אחד אוניברסלי ששזור בצורה מושלמת. כמו שמעטים באמת מצליחים לעשות - שאפל לוקח את הצופה למסע בנרטיב שלו, בניסיון להפוך את העולם לטוב יותר בזכות הצחוק, והזכות להצחיק ללא אבחנה, מבלי שמישהו יגיד מה מותר ומה אסור.


המופע כולו מוקדש לענק הקומדיה נורם מקדונלד - עוד אחד שאהב "לעצבן אנשים" - שהלך לעולמו בחודש האחרון. אין ספק שנורם היה מאשר את המסר הזה, ומי שזה לא מצחיק אותו - רק מפסיד.

 

אתם מוזמנים להצטרף אלינו בקבוצת הפייסבוק הרשמית החדשה של מאה בקולנוע. אם אתם עדיין לא שם, אפשר גם לעקוב אחרינו בעמודי הרשתות החברתיות שלנו בפייסבוק ובאינסטגרם. ניתן גם לשלוח הודעה בדוא"ל לכל הצעה, רעיון או משוב בהם תרצו לשתף.


bottom of page