top of page

תודה!

"השומרים" - ביקורת סדרה

עודכן: 24 בפבר׳

אחרי שמונה פרקים ורגע לפני הפינאלה, אני מרגיש בטוח מספיק לומר: "השומרים" היא יצירת מופת טלוויזיוניות עשירה, מהפנטת ומבריקה.

להטבות בלעדיות, כרטיסים במתנה ועוד הפתעות: הצטרפו לאינסטגרם שלנו! 


את הסדרה יצר דיימון לינדלוף, המוח המוכשר מאחורי "אבודים" ו"הנותרים", שגם כאן ממשיך לחקור תימות ורעיונות דומים לאלו שבחן בסדרותיו הקודמות. במילים אחרות, "השומרים" היא כנראה השילוב הטלוויזיוני המוצלח ביותר שראיתי בין מדע בדיוני וגיבורי-על, סוגיות פוליטיות וחברתיות ושאלות קיומיות מרתקות על מהות חיינו בעולם האבסורדי הזה.


כמיטב המסורת, לינדלוף פותח כמו שרק הוא יודע: עם מסתורין רב (אולי מדי) ושאלות רבות שיגרמו לכם, כמו לדמות הראשית, להוציא מהפה "מה לעזאזל קורה כאן?!" לפחות פעמיים בפרק. אבל מה, אם תשרדו את ההתמודדות עם הלא-נודע, משלב מסוים תגלו שדברים מתחילים לבוא על פתרונם – והתשובות להן אנו זוכים מספקות למדי, חכמות מאוד ומעלות שאלות שיוצאות מיקום הסדרה אל תוך המציאות היומיומית שלנו.

מה שמוביל אותנו לאקטואליות של כל העסק – "השומרים" כל-כך רלוונטית, אך גם כל-כך שקטה ונינוחה בנוגע לכך. בלי רעש וצלצולים או דחיפה מאולצת של מסרים עמוק לגרון, היא לא רק מפרקת לגורמים ענייני גזענות, יחס למיעוטים וחוסר שוויון, אלא גם מציגה גיבורה נשית שחורה בלי לפמפם את השכל ולומר "אני כזאת שונה ומיוחדת". בין הדברים הרבים שהקולנוע ההוליוודי המסחרי יכול ללמוד מ"השומרים" (ואני מסתכל עליכם "וונדר וומן", "קפטן מארוול" או "מכסחות השדים") ניתן למנות את העובדה שיצירה יכולה להיות פמיניסטית גם בלי לצרוח את זה ולתת קודם כל לסיפור, לכתיבה ולתוכן להפעיל את קסמיהם.


וזה כנראה הרגע לדבר על הסיפור: "השומרים" היא לא עיבוד טלוויזיוני לרומן הגרפי של אלן מור מ-1986, אלא המשך שמתרחש 34 שנים אחרי. הרקע העלילתי הוא היסטוריה חלופית בה ארה"ב ניצחה את מלחמת וייטנאם וזו הפכה למדינה ה-51 שלה. באותו עולם, קיימים גם גיבורי-על קודרים וראליסטיים מבדרך-כלל, שנדמה כי רק חלקם נוגעים לסדרה כרגע, אך עדיף לצפות בה ולגלות לבד באיזה אופן וכיצד הדברים מתפתחים.


לאורך פרקיה, "השומרים" נעה היטב במספר קווי זמן – החל מהטבח הגזעי בטולסה (אירוע אמיתי ומצמרר) שהתרחש באוקלהומה בשנת 1921, דרך אירועים בדיוניים, בהם עלייתו של גיבור העל הראשון "ברדס הצדק" בשנות ה-30 ועד לקו הזמן בו מתרחש עיקר הסדרה, ארה"ב האלטרנטיבית של 2019. החיבור המופלא בין קווי הזמן השונים מגיע לשיאו בפרק השישי בעונה – משעות הטלוויזיה האדירות והמשובחות של העשור האחרון – שמשלב בין עבר להווה, בין סיפור בשחור-לבן לסיפור בצבע ובין אקשן לדרמה בצורה יוצאת דופן באיכויותיה ומקוריותה. זה פרק כל-כך טוב כשלעצמו, שיכול אפילו לעבוד כשיעור בקולנוע וטלוויזיה או סרט בן שעה גם במנותק משאר פרקי הסדרה.

מתוך "השומרים" | צילום: באדיבות HBO
מתוך "השומרים" | צילום: באדיבות HBO

כל התענוג הזה לא היה מתאפשר ללא איכויות המשחק הנפלאות של כלל הקאסט ובראשם: זוכת האוסקר רג'ינה קינג, שחושפת צדדים רכים וקשוחים באישיותה ויוצרת פרוטגוניסטית שובת-לב. אליה מצטרפים ג'רמי איירונס (לנצח סקאר מ"מלך האריות"), באחד מתפקידיו הטובים ביותר, דון ג'ונסון בתפקיד מדויק, טים בלייק נלסון יקיר האחים כהן בתצוגת משחק מחוספסת, ג'ין סמארט ("24") כבד-אסית קטלנית והאיש והשם יאיא עבדול-מאטין השני ("אקוומן", "מראה שחורה") שמתחיל להוכיח אט-אט כי הוא מהכוכבים העולים הכשרוניים שפועלים כיום.


את כל אלו מנווט לינדלוף עם יכולות של יוצר מיוחד במינו, שנמצא כבר זמן רב בתחום. יחד עם "שובר שורות", "הנותרים" שלו היא בעיני הסדרה הטובה של העשור החולף ומה שהוא עושה כאן מייצר אפקט לא פחות חזק. לטובה ולרעה, בעולם של נטפליקס והבינג', מעקב אחר סדרה עם פרק פעם בשבוע הפך לדבר מיושן. פרקים בסדרות החלו לאבד עם הזמן את יכולתם להפוך לאירועים טלוויזיוניים, כי הצפייה ברצף פחות מאפשרת להם לשקוע ולתת לנו את הזמן שאנו צריכים כדי להתמודד, להרהר ולחשוב עליהם. האינטנסיביות והאִינְסְטַנְטִיּוֹת של העולם העכשווי הובילו את הטלוויזיה הישנה לערש דווי.

אבל לינדלוף הוא מיחידי הסגולה שלא יאפשרו לזה לקרות, והוא כמו מפציר בנו להעניק לכל פרק את הכבוד הראוי לו. עם השראה ניכרת ומענגת מהמאסטר דיוויד לינץ' ("טווין פיקס", "מלהולנד דרייב"), נגיעות נולאניות פה ושם ומוזיקה אלקטרונית מגוונת ומצוינת של זוכי האוסקר טרנט רנזור ואטיקוס רוס ("הרשת החברתית"), אין ספק ש"השומרים" היא טלוויזיה במלוא תפארתה.


אחרי שמונה פרקים ושבוע לפני הפינאלה, אני יכול להגיד שגם הפעם לינדלוף תפס אותי לא מוכן, הפתיע אותי שוב ושוב ובסוף ענה כמעט על כל שאלה עלילתית. רגע לפני שהכל נגמר, וכשלא בטוח בכלל אם תהיה עונה שנייה (לינדלוף כבר אמר שהיה לו סיפור שלם לספר בעונה אחת בלבד), אני מרגיש בטוח מספיק לומר שוב: "השומרים" היא יצירת מופת טלוויזיוניות עשירה, מהפנטת ומבריקה.


כל הפרקים של "השומרים" זמינים בשירותי ה-VOD של הוט, יס וסלקום טי.וי.

 

לכל העדכונים החמים, הכתבות והחדשות: הצטרפו אלינו בערוץ הטלגרם החדש של מאה בקולנוע. לדיונים נוספים והמלצות משלכם ניתן להצטרף גם לקבוצת החברים שלנו. תוכלו גם לעקוב אחרינו בעמודי הרשתות החברתיות שלנו באינסטגרם ובפייסבוק או לשלוח הודעה בדוא"ל בכל נושא.

bottom of page