top of page

תודה!

הכתבות האחרונות במגזין

עוד במגזין

תמונת הסופר/תיאיר ליסנר

"בואו לאכול איתי" עונה 6 - וניפוץ אשליית האמת של תוכניות הדוקו-ריאליטי

עודכן: 2 בפבר׳

אחרי חמש עונות שהיו יחסית דומות האחת לשנייה באופי שלהן, משהו ב"בואו לאכול איתי" השתנה. האם המודעות של המשתתפים להיותם דמויות בתוכנית מציאות מובילה את התוכנית לעבר נקודת האל-חזור?

לא, את חייבת. אלו חוקי הפורמט. מתוך "בואו לאכול איתי" עונה 6 - דן ושומרון, פרק 2 | צילום: באדיבות כאן 11
לא, את חייבת. אלו חוקי הפורמט. מתוך "בואו לאכול איתי" עונה 6 - דן ושומרון, פרק 2 | צילום: באדיבות כאן 11

בא לכם לזכות בכרטיסים זוגיים לסרטים במתנה? בואו לאינסטגרם שלנו!


חמישה בשלנים חובבים שאוהבים לארח (ולנצח) נפגשים לחמש ארוחות חגיגיות. בכל ערב יבשל ויארח אחד מהם בביתו - מנה ראשונה, מנה עיקרית וקינוח. אבל הקינוח האמיתי מגיע אחרי הארוחה, כאשר כל אחד מהאורחים יעניק ציון סודי למארח.


רק ביום החמישי, אחרי ארוחת הערב האחרונה, יגלו המשתתפים מי המנצח בתחרות ומי זוכה בחופשה קולינרית באירופה. במילים אלו פותח קולו של שי אביבי את כל אחד מפרקי הסדרה בואו לאכול איתי, שכעת כבר נמצאת בעונה השישית במספרה, אך אפשר להרגיש שמשהו השתנה.


הפורמט נשאר אותו פורמט ושי אביבי נותר שי אביב, מצויד בקריינות כתובה היטב ובקולו הנפלא המלווה את כל הפרקים באמירות שנונות ומבדרות. הדמויות הראשיות, הלא הם הבשלנים החובבים, גם הם לא השתנו: קבוצת אנשים המגיעה מכל קצוות המפה המגדרית, פוליטית ודתית במדינת ישראל. תפקידם נשאר זהה, ניסיון נועז לדבר את כל הצדדים הנמצאים בספקטרום הרחב של החברה הישראלית.

אחד בפה ואחד בלב. מתוך "בואו לאכול איתי" עונה 6 - דרום, פרק 5 | צילום: באדיבות כאן 11.
אחד בפה ואחד בלב. מתוך "בואו לאכול איתי" עונה 6 - דרום, פרק 5 | צילום: באדיבות כאן 11.

למרות כל אלו, משהו השתנה העונה וחדי ההבחנה הצביעו על מה שניתן לכנות כ"דמויות שנמצאות בתהליך של הבנה", כלומר, הבנת המשתתפים שהם מצולמים וההתמודדות שלהם עם העניין. ההבנה הזו כמובן הייתה ידועה גם בעונות הקודמות, הרי לא הגיוני שהמצולמים לא יבחינו בצוות צילום שלם שנוכח איתם בחדר. אך אם עונות העבר לא ממש נבדלו האחת מהשנייה, כיום המצולמים למדו את חוקי הפורמט ואת חוקי העריכה בצורה יסודית - ועתה הם יודעים דבר נוסף: באיזו צורה יוצגו בטלוויזיה.


הם יודעים מה מצטלם טוב, איזו עמדה הם מייצגים או כיצד הם בתור עצמם משתקפים לצופי כאן 11 - וכל אלו גורמים להם להתנהג קצת אחרת, פחות אותנטיים, פחות מסורים להתנהגות הטבעית. בזכות הוותק של התוכנית ומספר תוכניות הריאליטי הרב בישראל גם כך, מסוגלים המצולמים להסיק כיצד הם מוצגים יותר טוב כלפי המצלמה. הם יכולים לקחת התנהגות ספציפית אחת בחייהם ולשחרר אותה - או לחלופין לרסן אותה - כך שדמותם תוצג בצורה הטובה ביותר בעינינו.

ברור לכל כי ניתן לטעון זאת על רבות מתוכניות הריאליטי או סרטי הדוקו הקיימים, אבל קצת לפני עלייתה של העונה החדשה הצטרף לבואו לאכול איתי משתנה חדש: לפתע צצה לה קבוצת פייסבוק חדשה בשם "כאן מדברים על בואו לאכול איתי". נכון לכתיבת שורות אלו, היא מונה כ-23 אלף עוקבים ונותנת במה לכל צופי הסדרה לעלות ממים מצחיקים, דבר שגם עמוד הפייסבוק מעודד על-ידי העלאת אלבום תבניות מוכנות עבורם. בד בבד, היא גם מאפשרת לכל צופה לשתף בדעותיהם על כל מששתף ומשתתף.


כך למשל, אפשר לפרגן לסופיה על עצמאותה או לדון עד כמה רוני תרח זקן שאוהב לקשקש בצורה אחרת מאחורי המצלמה. אפשר לאהוב את גאלה ולשנוא את גאלה, לרחם יחד על רבקה שעברה רגע מביך וחסר מודעות מול שאר המשתתפים או להגיד שזה באשמתה שהיא מוזרה (סליחה רבקה, אוהבים אותך). בקבוצה חברים גם, איך לא, המשתתפים עצמם - שיוצאים להגנה על כבודם האבוד או במקביל נהנים מחיזורים ומתשבחות מחברי הקבוצה על האותנטיות והטבעיות שליוותה אותם בפרקים.

מוזמן לתגובות שי. מתוך "בואו לאכול איתי" עונה 6 - ירושלים, פרק 1 | צילום: באדיבות כאן 11.
מוזמן לתגובות שי. מתוך "בואו לאכול איתי" עונה 6 - ירושלים, פרק 1 | צילום: באדיבות כאן 11.

האלמנטים הללו משנים את צורת ההסתכלות שלנו כצופים על הנעשה בתוכנית. אל תבינו אותי לא נכון, אני מוצא את עצמי נהנה מאוד מהסדרה, עוקב ותיק שצוחק לא-מעט מתגובותיו הרבות של שי אביבי או במקביל מפרגן או מצחקק על אחד הבשלנים מביתי הנוח. אך הדבר המספק יותר מגיע לאחר הצפייה בפרק ועם המעבר לעמוד הפייסבוק: קריאת עמדות דומות והפוכות משלי, תגובות נאצה או אהבה למתמודדים השונים - ולאלו מצטרף השקלול של היחס האוהד או המגנה לכל אימרה.

עולם הדוקו-ריאליטי תמיד התמודד עם השאלה היכן עובר הגבול, עד כמה המצולמים הם באמת הם עצמם או דמויות שיצרו. נדמה לי שמשהו בפורמט הגיע לנקודת האל-חזור, וכחלק מכך בואו לאכול איתי מהווה מחד ריאליטי שטותי ומהנה, אולם במקביל - במה חשופה ונגישה לביקורתיות על דמויות שנעשות הרבה יותר מלאכותיות מטבעיות ואותנטיות. עד כמה זה ישפיע על הרגלי הצפייה בתוכנית? את זה נוכל לגלות לפי הרייטינג של העונה הבאה.

 

לכל העדכונים, החדשות והכתבות אתם מוזמנים להצטרף אלינו בערוץ הטלגרם החדש של מאה בקולנוע. לדיונים נוספים והמלצות משלכם ניתן להצטרף גם לקבוצת הפייסבוק שלנו. תוכלו גם לעקוב אחרינו בעמודי הרשתות החברתיות שלנו בפייסבוק ובאינסטגרם או לשלוח הודעה בדוא"ל בכל נושא.

Comentarios


bottom of page