top of page

תודה!

הכתבות האחרונות במגזין

עוד במגזין

תמונת הסופר/תשחר לוי

The Elder Scrolls V: Skyrim – Anniversary Edition (סקיירים) - ביקורת גיימינג: הדרקון שאינו נגמר

עודכן: 24 בפבר׳

מהדורת העשור של "סקיירים" (The Elder Scrolls V: Skyrim) מסתערת על המדפים, ויש לה לא מעט להציע בתוספת למשחק המקורי. אז אם אתם מוכנים להרפתקה פנטסטית שתסחף אתכם לשעות ארוכות: קראו את הביקורת שלנו ותתחילו את המסע.

להטבות בלעדיות, כרטיסים במתנה ועוד הפתעות: הצטרפו לאינסטגרם שלנו!


סקיירים תמיד נתפס בעיני כאתגר שאין שני לו בתחום הגיימינג. מדוע אתם שואלים? מדובר בעולם אימרסיבי וחסר-מעצורים המבוסס על היסטוריה ענפה, שנפרסת על פני כחמישה משחקים מרכזיים וגרסת אונליין. סקיירים עצמו נחשב למשחק תפקידים מורכב ודינמי, מאחר והשחקן איננו מוגבל לסגנון משחק יחיד אלא יכול לגוון בין מספר סוגים שונים, תוך התקדמות בעץ כשרונות (Talent Tree) רחב שדורש ממנו לא מעט השקעה ומחשבה לטווח רחוק.

כמובן, ישנה גם ההבטחה למשחקיות ארוכה במיוחד, הדורשת השקעה של לפחות 250 שעות משחק כדי לסיים את ההרפתקה במלואה, בעוד שקיים גם תוכן הצדדי הכולל התמחות בסקילים כמו נפחות, אלכימיה, בישול, דיג ועוד. לכן במעמדה של ביקורת זו, אני קצת נבוך לומר כי עד להיום לא העזתי לשחק בסקיירים בשל המאסיביות הממכרת של המשחק המדובר והאהוב. אך כעת, משנגמרו התירוצים לדחות את הקץ, אני עולה על הכרכרה שתיקח אותי אל עבר החלק הצפוני והמרוחק של טמריאל (Tamriel), היבשת המהוללת של The Elder Scrolls.

מתחילים את המסע | מתוך The Elder Scrolls V: Skyrim
מתחילים את המסע | מתוך The Elder Scrolls V: Skyrim

בדרך לטבח עוצרים בהלגן


סיפורו של הגיבור שלנו מתחיל בעודו מעולף על כרכרה מלאה בפושעים, בדרך לעיר הלגן (Helgen), שם ייערך לו ולחבר מרעיו משפט שדה מהיר במיוחד. בטרם ההוצאה להורג, השחקן בוחר את דמותו לפי גזע ומין מתוך מבחר של עד כעשרה גזעים שונים, שמלבד הבדלים קוסמטיים ניחנים ביתרונות וחולשות ביכולות ובסטטוס התחלתי. להלן, הגזע הנורדי (Nord) המקומי, המתמחה בלחימה פנים מול פנים ובנפחות, בעוד שגזע הקאג'יט (Khajiit) החתולי מתהדר בלוחמי צללים מעולים המנוסים גם באלכימיה.

בכל אופן, למזלו של גיבורנו, את ההוצאה להורג קוטע בפתאומיות דרקון אימתני וגדול ממדים, שזורע בזירה הרס מוחלט בעודו צולה מרבית תושבי העיר כדבר שבשגרה. לאחר הימלטות נועזת, שכוללת שלב הדרכה ייסודי וכמעט בלתי-מורגש, מוטלת עלינו האחריות לדווח על האסון המצער בפני שליטיה הריבוניים של סקיירים. אם השחקן אכן יבחר להתמודד עם האיום המרחף בשמיים, הוא עתיד לגלות את ייעודו כיליד הדרקון (Dragonborn) האחרון - זן אגדי של מחסלי דרקונים, שביכולתם להשיב בכוחות שווי ערך לאותן המפלצות המעופפות.

יצור חביב בסך הכל | מתוך The Elder Scrolls V: Skyrim
יצור חביב בסך הכל | מתוך The Elder Scrolls V: Skyrim

ברוכים הבאים לארץ הדרקונים, הגיבורים והקור המקפיא


עם זאת, השחקנים אינם מחויבים להגשים את ייעודה של דמותו כדי להתקדם אל עבר הרמה הגבוהה ביותר. החל מסיום השלב ההדרכתי, אנו רשאים לנדוד באופן עצמאי במפה העצומה ולהשתתף באינספור קווסטים ופעילויות צד שיזכו אותנו בתגמולים מיוחדים בהם שריון, נשקים קסומים ולא-מעט מטבעות זהב. במקביל, חשוב לציין שהדיאלוגים בין הדמות הראשית ליתר הדמויות מרגישים מיוחדים ואישיים - וזה מרשים במיוחד שכן מדובר במשחק שיצא לפני כעשור. כל דמות נדמית כעולם ומלואו, בין שמדובר בשליטה המכובד והמורם מעם של וויטראן (Whiterun) או בזאטוט עירוני שמזמין אותנו לשחק תופסת עם חבריו.

נוסף על כך, מרתק לראות ולגלות כיצד ההיסטוריה של העולם הרחב הגדירה את השוני שבין כל עיר מרכזית מאחיותיה. כך למשל, בעודי חוקר את העולם, החלטתי לבקר קודם כל במרקארת' (Markarth) השוכנת במערב המפה, שם גילתי עיר עתיקה שנבנתה על חורבותיה של עיר גמדים החצובה על ההר (בסגנון סרטי ההוביט ושר הטבעות). אלא שעד מהרה התברר לי כי יופייה של העיר רק הסתיר את התככים הפנימיים ומאבקי הכוח של משפחת הסילבר-בלאדס (Silver-Bloods), ארגון מאפיונרי שתפס בה את השלטון באופן בלתי-רשמי ומאז מטיל טרור בקרב תושביה.


לאחר מכן, בעודי נודד לעיר הצפונית סוליטוד (Solitude), שם מצוי כסו של המלך העליון המנוח, גיליתי שזה נהרג כתוצאה ממרד כנגד האימפריה, שבתמורה הותיר את אלמנתו כשליטה מעורר המחלוקת של הממלכה. העיר עצמה מתוכננת באופן מרהיב, הודות לפסגות ההרים שמקיפות אותה, בעוד חלק מרכזי ממנה שוכן על פני קשת סלעית המתנשאת מעל שפך נהר הקאראת' (Karth). מה שבטוח הוא שיש לא מעט מסתורין ותעלומות לגלות בכל פינה במפה, כך שלא קיים רגע דל בהגיעכם ליעד חדש.

נופים עוצרי-נשימה והמון מה לגלות | מתוך The Elder Scrolls V: Skyrim
נופים עוצרי-נשימה והמון מה לגלות | מתוך The Elder Scrolls V: Skyrim

דובא'קין: אימת הדרקונים


אחד האלמנטים האהובים עליי במשחק נעוץ ביכולתו של השחקן להחליף בחופשיות בין סגנונות הגיימפליי, מבלי להתחייב לקלאס ספציפי ובמטרה לגוון בין כולם עד לגילוי השיטה האהובה ביותר. לצורך העניין, ייתכן ותעדיפו לשחק תחילה בתור קשת שיורה ממקומות מסתור, אך בהמשך אפשרי שתתנסו בתור כשף לחשים (Conjuration) שמעדיף שיצורים על-טבעיים ילחמו בשבילו.


סיבה נוספת בגינה מומלץ להתנסות במספר סגנונות שונים, טמונה בגישה לשלל המצוי בעולם המשחק. אמנם ניתן להשתמש בכל הפריטים ללא מגבלת רמה, אבל כן חשוב לממש את הפוטנציאל המלא שלהם עם בניית עץ-כישרונות תואם שכן תלוי ברמתה של דמותכם. כך לדוגמה, דמות מכשף המשתמשת בעיקר במד המג'יקה (Magicka) ותלויה יותר באפקטיביות של קסמיה, איננה דורשת התמחות בשריון כבד ולהפך. ברם גם כאן, לא קיימת מגבלה דרקונית, היות שניתן לשלב בין שימוש בכשפים לכלי נשק ושריון כבדים.

מבוכים ודרקונים... ועוד יצורים | מתוך The Elder Scrolls V: Skyrim
מבוכים ודרקונים... ועוד יצורים | מתוך The Elder Scrolls V: Skyrim

בנקודה זו יש לציין גם את המכשולים הפיזיים עמם תתמודדו לאורך הדרך. בתחילת המסע תילחמו נגד אויבים פשוטים, אך עם התקדמותכם תצטרכו לחשוב על טקטיקה מנצחת כדי להימנע ממלכודות וממארבים מצד היצורים החזקים יותר. אי-לכך, החיסרון היחיד שהפריע לי בעיצומם של הקרבות היה המסורבלות בהחלפת סגנון המשחק בהתאם לתנאים המשתנים בשטח. דבר שחזר אצלי רבות עם התרוקנותו של מד הסיבולת באמצע קרב, שדרש ממני מעבר מהיר לשימוש בכשפים או שיוך מהיר של שיקויים מצילי חיים.


מעבר לכך, היהלום שבכתר הוא ללא-ספק יכולתו של הגיבור להשתמש בזעקות קרב מיוחדות בתור יליד הדרקון, יכולת המבדילה אותו בתורה משארית אויביו. את זעקות אלו ניתן ללמוד על-ידי גילוי אבני רוזטה עתיקות ושאיבת נשמתו של דרקון אימתני, אותו הצלחתם להביס בקרב אפי. הדרקונים הללו לא הולכים לוותר על נפשם בקלות, אז תתכוננו לקרב של חייכם.

מי יהיה אביר מספיק אמיץ? | מתוך The Elder Scrolls V: Skyrim
מי יהיה אביר מספיק אמיץ? | מתוך The Elder Scrolls V: Skyrim

"לצינוק יצאנו, עכבישים כתשנו"


הציר מרכזי של המשחק נשען על משימותיו של הגיבור לטהר צינוקים ומעוזות הנשלטים בידי כוחות עוינים, החל משודדי דרכים פשוטים ועד למפלצות אימתניות. מעשה שהיה כך היה, במרקארת' נשלחתי לתוך היכל קבורה של גזע הגמדים בו התמודדתי מול ה-Falmer (פאלמר) - צאצאיהם המעוותים של אלפי-השלג (Snow-Elfs) וזאת בנוסף לעכבישי ענק ומלכודות שארבו לי בכל פינה אפשרית. העיצוב של כל צינוק הינו לרוב ייחודי ובהחלט מנסה להעניק לשחקן הרגשה שהוא לכוד במבוך אפל וקלסטרופובי, בו לא קיימת כל הנחייה מסודרת היכן היציאה.


אך לפני שאתם מסתערים לתוך צינוק מסוכן כזה או אחר, ישנה חשיבות לא קטנה להשקעה ביכולותיה של הדמות, התמחותה במלאכה ואגירת ציוד שישרתו אותה במהלך המשחק. מוקדים מומלצים לרכישת כלים אלו מצויים בקרב הערים המרכזיות, בהן ניתן למצוא מאמנים, תחנות עבודה וסוחרים בשפע. אם חשבתם שמדובר אך ורק בהרפתקת סולו תחשבו שנית, כי במהלך המשחק ניתן גם לגייס לשורותיכם בני-לוויה שילחמו לצדכם באומץ רב. זוהי תוספת מבורכת בהחלט, במיוחד כשתמצאו את עצמכם הודפים רבבות של נבלים ובוסים אימתניים, שיקיפו ויפתיעו אתכם מכל כיוון אפשרי.

טרולים. הם לא נחמדים | מתוך The Elder Scrolls V: Skyrim
טרולים. הם לא נחמדים | מתוך The Elder Scrolls V: Skyrim

הדרקון שאינו נגמר


אם עד עתה כיסינו רק את שכבת הבסיס של המשחק, כעת הגיע הזמן לדון בתוספות המזכות את גרסה זו בתואר מהדורת העשור. קודם כל, ישנה המהדורה המיוחדת של המשחק המקורי, הכוללת בעצמה מספר שדרוגים גרפיים כמו שדה עומק דינמי, הצללת מים, השתקפות מסך-מרחב ועוד.


יתר על כך, כלולות גם שלוש ההרחבות (DLC) הרשמיות: Dawnguard, המאפשרת לשחקן לצאת למסע כנגד ערפדים, אנשי זאב ושדים, לצד האפשרות להצטרף לשורותיהם ולהשתמש בכוחותיהם; Dragonborn, המתמקדת בגזע הלוחמים האגדי ומובילה את הגיבור להביס גרסה אפלה של עצמו; וכן Hearthfire, המהווה תוספת המאפשרת לשחקן לבנות לעצמו טירה מפוארת ולאכלס בה את משפחתו. כל הרחבה גם כוללת מספר לא מבוטל של משימות צד, שלל ייחודי ואף בהמות רכיבה יוצאות דופן, כמו דרקונים למיניהם וסוסים שלדיים.


אם לא די בכך, שימו-לב שהתוספות לא נגמרות כאן, מאחר ו-Bethesda מתהדרת גם במועדון יצירה רשמי. במסגרתו, נכללים בגרסה העדכנית של המשחק כ-74 תוספות ייחודיות ובהן בין השאר מצבי משחק, קווסטים, דמויות חדשות, כלי-נשק וסטים של שריון אגדיים.

חייך, אכלת אותה | מתוך The Elder Scrolls V: Skyrim
חייך, אכלת אותה | מתוך The Elder Scrolls V: Skyrim

בשורה התחתונה


מהדורת העשור של Skyrim מעניקה מפולת של תוכן, שיחזיק אתכם מרותקים במשך שעות ארוכות בעודכם מנסים להפוך לגיבורים אגדיים. חרף היותו של המשחק ותיק מאוד על המדפים והצגתו ממשק ניהול הלחצנים מסורבל במיוחד בנוף העכשווי, השיפורים הגרפיים ושיטת הקלאס הדינמית משמרים את רעננותו כאחד המשחקים המוצלחים בכל הזמנים.


כמו בכל משחקי התפקידים מהמדרגה הראשונה, השחקן חופשי לחקור את המפה העצומה, תושביה וסודותיה מקצה לקצה. כל זאת, תוך גילוי מדורג ומתודי של עלילה אפית ומבלי אפילו לדרוש את השלמתו של הקווסט הראשי. כמו-כן, המהדורה הנוכחית כוללת את כל התוספות הרשמיות של המשחק, המתחברות יחדיו לחוויה עשירה וכמעט בלתי-נגמרת של משחקיות וגילוי הרפתקני ומרגש. עבור שחקנים חדשים כמוני, מדובר בחוויה בלתי-נשכחת - כזו שיש בה גם ערך מוסף רב מאוד לוותיקי הסדרה.

סקיירים

המשחק The Elder Scrolls V: Skyrim – Anniversary Edition זמין עכשיו לקונסולות וכן למחשב האישי. הוא מופץ בישראל על-ידי עדלי יונייטד.

 

אתם מוזמנים להצטרף אלינו בקבוצת הפייסבוק הרשמית החדשה של מאה בקולנוע. אם אתם עדיין לא שם, אפשר גם לעקוב אחרינו בעמודי הרשתות החברתיות שלנו בפייסבוק ובאינסטגרם. ניתן גם לשלוח הודעה בדוא"ל לכל הצעה, רעיון או משוב בהם תרצו לשתף.

Comments


bottom of page