top of page

תודה!

הכתבות האחרונות במגזין

עוד במגזין

תמונת הסופר/תרועי רגב

"הוקאיי" - ביקורת טלוויזיה: האם מארוול פגעה במרכז המטרה?

עודכן: 28 בפבר׳

אחרי "וונדה-ויז'ן", "לוקי" ואחרות, היקום הקולנועי של מארוול חותם שנה ראשונה של סדרות דיסני פלוס עם "הוקאיי". הפעם, אל ג'רמי ראנר בתפקיד הראשי מצטרפת היילי סטיינפלד, ביצירה שמעלה שאלות על עתידם של השניים בהמשך הדרך.

להטבות בלעדיות, כרטיסים במתנה ועוד הפתעות: הצטרפו לאינסטגרם שלנו! 


השנה היא 2019. מעריצים נפעמים נכנסים לאולם הקולנוע ובמשך שלוש שעות צופים באירוע השיא של היקום הקולנועי של מארוול: הנוקמים: סוף המשחק. אחרי שזכה לשבחים מהמבקרים ומהקהל גם יחד, הסרט הפך לבסוף לשני הכי מכניס אי-פעם (ולתקופה קצרה גם לראשון, תואר שהחזיר לאווטאר בעקבות הוצאתו המחודשת לאקרנים בסין).


עם פרוץ הקורונה, בתי הקולנוע נסגרו ואולפני ענק כמו האחים וורנר ודיסני החלו לשים דגש על הפצת תכנים בשירותי הסטרימינג, כשבהם סדרות שתוכננו מבעוד מועד לצד סרטים שנועדו לקולנוע ועלו במקביל לבכורתם. בהיבטים מסוימים, ניתן אמנם לערער על איכות הסדרות של דיסני ומארוול, אך אין ספק כי מדובר בהפקות ברמה הוליוודית, המטילות צל גרנדיוזי על הפקות במסך הקטן המשודרות בערוצי הטלוויזיה הסטנדרטיים. במילים אחרות: יש שחקן חדש במגרש - והוא עוקף את מתחריו מבלי למצמץ.

רק רוצה לנפוש בשקט עם המשפחה. ג'רמי ראנר מתוך "הוקאיי" | באדיבות Marvel Studios
רק רוצה לנפוש בשקט עם המשפחה. ג'רמי ראנר מתוך "הוקאיי" | באדיבות Marvel Studios

הסדרה האחרונה של האולפנים, הוקאיי (Hawkeye), הושקה לפני כחודש בשירות ההזרמה דיסני פלוס (Disney+), שכרגע עדיין אינו זמין בישראל. היא מפגישה בין הנוקם הוותיק קלינט ברטון, הוקאיי (ג'רמי רנר), לבין הקשתית המתלמדת הצעירה קייט בישופ (היילי סטיינפלד), ומתרחשת בניו יורק ימים ספורים לפני חג המולד. לראשונה, אנו פוגשים את קלינט עם משפחתו בחופשה בעיר, ומבינים בין השורות שהוא "תלה" את קשתו, עקב בעיות שמיעה שהחריפו עם השנים ובעיקר בשל האובדן הטרגי של חברת הנפש שלו נטשה רומנוף (האלמנה השחורה).

במקביל, אנו פוגשים את קייט, נערה צעירה שמעריצה את הוקאיי מילדותה, ממש מהרגע בו ראתה אותו נלחם בקרב על ניו יורק שהתרחש בסרט הראשון של הנוקמים. בהווה, קייט נקלעת לשוד במהלך מכירה פומבית, כשבין הפריטים המיועדים למכירה נמצאת חליפתו של הויג'ילנטי "רונין", שזהותו הסודית היא לא אחרת מקלינט ברטון עצמו. כזכור, בתקופת התפר שבין הנוקמים: מלחמת האינסוף לבין הנוקמים: סוף המשחק, קלינט פעל בתור רונין בעקבות האובדן של משפחתו בנקישה של תאנוס. לעומת זהותו כהוקאיי, כרונין קלינט לקח את החוק לידיים ונלחם בפושעים ללא רחמים, ולכן הוא נותר עם כוונת על גבו.


כדי לברוח מהשוד, קייט לובשת את חליפתו של הרונין, וכך קונה לעצמה אויבים מהעולם התחתון. הופעתה המסתורית בדמותו ברחובות ניו יורק גורמת לסערה תקשורתית - וקלינט, כמובן, נאלץ לוותר על השקט שלו ולצאת לחפש את מי שלקחה את חליפתו הישנה.

המתלמדת והמנטור. ג'רמי ראנר והיילי סטיינפלד מתוך "הוקאיי" | באדיבות Marvel Studios
המתלמדת והמנטור. ג'רמי ראנר והיילי סטיינפלד מתוך "הוקאיי" | באדיבות Marvel Studios

הדעה הפופולרית על הוקאיי כדמות היא שהוא הנוקם ה"פחות מגניב". אולי זה החוסר בכוחות-על ויתכן שמדובר באופיו היבשושי לעומת שאר הגיבורים, המצטייר כלחישה רכה לעומת הרעשנות של טוני סטארק למשל. כך או כך, נראה שתסריטאי הסדרה היו מודעים לבעיה, ובחרו להתמודד עמה במספר דרכים: ראשית, קייט היא הניגוד המוחלט של קלינט, היא מלאת מרץ ומוטיבציה, והקשר שנרקם ביניהם במהלך העונה דוחף את קלינט לגבורה אמיתית ומראה את האנושיות הקיימת בו.

בו-זמנית, היחסים בין השניים גם בונים את מעמדה של קייט בישופ כגיבורת-על חדשה. לפי הקומיקס, היא חברה בקבוצה הידועה בתור "הנוקמים הצעירים", וסביר להניח שהסדרה מהווה מעין פיילוט עבור הכנסתם ליקום הקולנועי, במיוחד כי אין כרגע קבוצה קונקרטית של נוקמים. עם הכנסת הדור החדש של הגיבורים למשחק, הסדרה עשויה גם להיות שירת הברבור של הוקאיי עצמו: גם אם דמותו תמשיך להופיע, קרוב לוודאי שדמויות אחרות יקבלו את המושכות.


כך לדוגמה, סצנה שרומזת פוטנציאלית על השינוי המיועד מתרחשת כשקלינט מאבד את מכשיר השמיעה שלו. בנו הקטן נתניאל (על שם נטשה) מתקשר לדרוש בשלומו וקייט משמשת כערוץ מקשר ביניהם, בעודה כותבת על פתקים את מה שהבן אומר לאביו. מעבר לסאבטקסט, לפיו ניתן להניח שקלינט רואה את בנו בקייט באותם רגעים, הסצנה המדוברת ממחישה עבורנו שלקייט יש את המאפיינים הנחוצים של גיבורת-על - ביניהם אכפתיות וטוב לב - וכך מעלה את הסיכויים להתרחשותה של "העברת החץ וקשת".

דור העבר ודור העתיד? ג'רמי ראנר והיילי סטיינפלד מתוך "הוקאיי" | באדיבות Marvel Studios
דור העבר ודור העתיד? ג'רמי ראנר והיילי סטיינפלד מתוך "הוקאיי" | באדיבות Marvel Studios

שאלת השאלות, כמובן, נוגעת לטיבה של הסדרה באופן כללי - ובכן, בצד הטכני תקציב העתק של דיסני ניכר וההפקה ברמה גבוהה מאוד, במיוחד בכל הנוגע לאפקטים והצילום. עם זאת, מבחינה נרטיבית, נדמה כי להוקאיי אין מטרה קונקרטית מעבר להוספת דמויות חדשות, הרחבת היקום הקולנועי, והקמת היסודות לסגירת סיפורו של קלינט ברטון.


קלינט מתמודד עם דילמה מוסרית, במסגרתה הגיבור בתוכו מחויב לעזור לקייט והאבא שבו רוצה להגיע הביתה לערב חג המולד. הקונפליקט בו הוא מצוי מצייר אותו באור אנושי למדי, שפחות הורגש בהופעותיו הקודמים ביקום. לצד הכנסתה של קייט לסיפור, הבחירה התסריטאית הזו מקנה לסדרה אווירה אנושית, כיפית ואפילו חגיגית, כך שאמנם לא מדובר בטלוויזיה למופת, אך יתכן שזה כלל לא נדרש ומספיק לראות בהוקאיי כמעין "סרט חג המולד". יש אקשן, הומור, משחק והפקה ברמה גבוהה - וכל עוד ניגשים לסדרה עם ציפיות שאינן בשמיים, היא כנראה תקלע למטרה עבור רוב הצופים.

כמו-כן, חשוב לשים דגש, ללא ספוילרים, שלסדרה יש את התשתית להרחבת היקום הקולנועי באופן משמעותי. מעבר להצגה של קייט בישופ ואולי הפרידה מקלינט, לקוראי הקומיקס דמותה של מאיה (השחקנית אלקווה קוקס בהופעתה הראשונה) איננה דמות רגילה, אלא מפתח אפשרי להכנסתן של דמויות מהותיות שטרם ראינו פורמלית בסרטי הזיכיון. אם לא די בכך, הוכרז בעבר על אינטגרציות בין דמויות שהופיעו בסרטים לסדרה, אך אם טרם שמעתם על הנושא - לא נגיד כלום מעבר.


כך או אחרת, סלילת הדרך עבור הקמתם של "הנוקמים הצעירים" מוסיפה להוקאיי משמעות מעבר לאיכויותיה האמנותיות. לפיכך, היא בהחלט מהווה צפיית חובה עבור המעריצים האדוקים של היקום הקולנועי של מארוול.

 

לכל העדכונים החמים, הכתבות והחדשות: הצטרפו אלינו בערוץ הטלגרם החדש של מאה בקולנוע. לדיונים נוספים והמלצות משלכם ניתן להצטרף גם לקבוצת החברים שלנו. תוכלו גם לעקוב אחרינו בעמודי הרשתות החברתיות שלנו באינסטגרם ובפייסבוק או לשלוח הודעה בדוא"ל בכל נושא.

Comments


bottom of page