top of page

תודה!

Ghost of Tsushima: Director's Cut - ביקורת גיימינג: קרוב לשלמות, מאוד קרוב

עודכן: 10 ביולי 2023

גרסת הבמאי של Ghost of Tsushima היא המהדורה העשירה והשלמה ביותר של המשחק האהוב, שהיווה בשנה שעברה את שירת הברבור של ה-PS4. בגרסתו הנוכחית, מדובר במשחק שלהישאב לתוכו בפעם הראשונה זו חוויה ייחודית ויוצאת-דופן.

לכל העדכונים החמים: הצטרפו אלינו בערוץ הטלגרם החדש של מאה בקולנוע!


נתחיל מהגילוי הנאות: לא שיחקתי ב-Ghost of Tsushima המקורי בשנה שעברה. שמעתי עליו רבות, יותר מפעם אחת ומכמה וכמה חברים, אבל לא יצא לי להתנסות בו בעצמי. אחרי שראיתי ביולי האחרון שהמפתחת "סאקר פאנץ'" (Sucker Punch) שקדה על גרסת במאי למשחק, החלטתי שעכשיו אהיה חייב לנסות אותו, במיוחד לאור השיפורים - הגרפיים והמשחקיים גם יחד - שהוא בוודאי יציג על ה-PS5. כעת, כשעשרות שעות משחק מהפנטות בו כבר מאחורי, אני שמח מאוד לומר שההחלטה הזו הייתה נכונה, כי בגרסתו הנוכחית מדובר במשחק שמציע המון, מתגמל את השחקנים היטב ושואב למסע ייחודי על אדמת האיים טסושימה ואיקי, בתחילת התקופה הפאודלית ביפן.

המסע שלנו נפתח עם הפלישה המונגולית לאי טסושימה, על-ידי המנהיג האכזר והמאיים קוטון חאן - קרוב משפחה (במסגרת המשחק בלבד) של המצביא ההיסטורי הנודע ואבי האומה המונגולית, ג'ינג'ס חאן. קוטון מכה בטסושימה ללא-רחמים, ובסיקוונס פתיחה עוצר-נשימה אנו נשלחים לצד סמוראים ולוחמים נוספים באי כדי לנסות ולעצור אותו. ניסיון הבלימה נכשל כישלון חרוץ, והאי טסושימה כולו נופל לידי האימפריה המונגולית שעושה שפטים בתושבים המקומיים. הגיבור בגילומנו, ג'ין, נצר אחרון לבית סקאי המפואר שירד מגדולתו, נותר כתקוותו האחרונה של האי. אחרי שדודו האהוב שימורה, שגידל וחינך אותו מילדות, נלקח בשבי - ג'ין יוצא לא רק להילחם ולהציל את מקום הולדתו, כי-אם גם את המשפחה האחרונה שנותרה לו.

נופים מרהיבים | Ghost of Tsushima PS5 | צולם במהלך המשחק
נופים מרהיבים | Ghost of Tsushima PS5 | צולם במהלך המשחק

כך יוצאת לה לדרך הרפתקה שגם אחרי 50 שעות משחק וגם אחרי שתשלימו את הסיפור הראשי, עדיין תגלו שלא חסרות משימות צדדיות ואתגרים להשלים בה. האי טסושימה לבדו, עמוס בקווסטים מתושבי המקום, שהחל מסיוע בהצלת משפחתם שהותקפה, דרך איתור גנבים שלקחו את רכושם ועד עבודת בילוש בניסיון להבין מי רוצח אנשי כפר מסוים - תופתעו לגלות שיש בו אפילו מן הגיוון. אל אלו מצטרפות משימות ייחודיות ומאתגרות אף יותר, שישלחו אתכם לחפש אחר שריונות עוצמתיים או יכולות מיוחדות, לא לפני שמספר הסיפורים המקומי יגלה לכם אודות האגדה האופפת אותם (כשברקע סצנה סינמטית מצוירת ויפה במיוחד). אם לא די בכך, לאורך מסעו של ג'ין תפגשו בדמויות מפתח שונות - למשל סנסיי אישיקווה והמתלמדת הסוררת שלו - שגם להן יש משימות צדדיות עם קווי-עלילה משניים אך מרתקים.


כמובן, אותם קווסטים צדדיים הם רק חלק מהתמונה הגדולה יותר, שזוכה לביטוי משמעותי מכל במשימות המרכזיות של הסיפור. המסע להצלת טסושימה ושחרורה מידי המונגולים, הוא לא עניין של מה בכך: לאורך הדרך תמצאו את עצמכם נלחמים בסוגים שונים של יריבים, חיות בר ואפילו בוסים שעלולים להוציא אתכם מדעתכם. היות שהיריבים המונגולים משתמשים בסוגים שונים של כלי נשק, גם לג'ין יש כמה עמדות (Stances) שמתאימות לכל סוג של אויב. הדבר תורם להתבססותה של מערכת קרבות מהוקצעת ומשומנת, שככל שתתרגלו אליה תגרום לכם להרגיש כמו סמוראים אמיתיים. מנגנון הקרב באחד-על-אחד כל-כך מושקע, ובסיוע הטריגרים האדפטיביים (Adaptive Triggers) של ה-PS5, הוא הופך למהנה ומרגש אף יותר. לכך מתווספים גם קרבות הסטנד-אוף (Standoff), שידרשו מכם לשמור על ריכוז גבוה כדי לתקוף ברגע הנכון ולחסל אפילו מספר אויבים ברצף בכמה הנפות בודדות של חרבכם.

כמשחק עולם פתוח, שנשען על יסודות ממשחקי-תפקידים למיניהם, Ghost of Tsushima יעניק לכם גם נקודות טכניקה לשיפור סקילים, צ'ארמים (Charms) שישפרו את יכולותיהם בתחומי לחימה והתגנבות וכן מלאי רחב של חליפות ושריונות מיוחדים שניתן לשפר ושיש להם השפעה ממשית ומורגשת בשטח. כך למשל, אם תבחרו לשפר את השריון של טדיורי (Tadayori's Armor) ותגיעו בו למקסימום, תהפכו לצלפי חץ וקשת בלתי ניתנים לעצירה. אם תבחרו לעומת זאת, לשפר את שריונו של גוסאקו (Gosaku's Armor), הוא יעניק לכם יכולות שונות לגמרי, שקשורות בשבירת יכולות ההגנה של אויביכם בשדה הקרב. לטובה ולרעה, מנגנון השיפורים, הסקילים וההתאמות כולו לא דורש מכם יותר מדי ומאוד קל להבינו וליישמו. זה מתבטא גם באיסוף חומרים הדרושים לשיפור, שאת רובם תשיגו פשוט לאורך הדרך, בלי שבכלל תשימו לב.


בכך, בכל הנוגע להתקדמות ברמות ולחקר עולמו הפתוח, נדמה לי ש"טסושימה" דומה הרבה יותר באופיו למשחקים האחרונים במותגים הפופולריים של יוביסופט (Far Cry, Assassin's Creed) מאשר למשחקי-תפקידים במלוא מובן המונח (Skyrim, The Witcher נניח). עבורי מדובר הפעם דווקא ביתרון עצום, שכן במקום להשקיע זמן ומאמצים רבים בניסיון למצוא חומרים כאלו ואחרים, המשחק מאפשר לי להתמקד בסיפור, במשימות הצד, בדמויות - וכאמור, יש לו הרבה מאוד מה להציע בהיבטים האלו. גם מבחינה סיפורית, הקונפליקט בו שרוי הגיבור, בין היצמדות לערכיו של דודו ובין אימוץ והסתגלות לערכים חדשים, מעניק עומק תמטי ראוי לשבח. במיוחד כל הנוגע להשפעות המלחמה על האדם ועל האמצעים בהם יש לנקוט (או לא לנקוט) כדי לנצח. קוד הסמוראי, שהוא אחד היסודות לסיפורו היפהפה של ג'ין, נבחן במספר פרספקטיבות, שיגרמו גם לכם לחשוב על הדרך בה בסופו של דבר תיאלצו לבחור.

ברוכים הבאים לאי איקי | Ghost of Tsushima PS5 | צולם במהלך המשחק
ברוכים הבאים לאי איקי | Ghost of Tsushima PS5 | צולם במהלך המשחק

אך בסופו של דבר, נדמה שמה שמסקרן רבים יותר מכל זו ההרחבה החדשה "איקי איילנד". את המסע אל האי המסתורי תוכלו לעשות כבר במהלך האקט השני של המשחק, אבל אישית הייתי מציע לשמור אותו לסוף. האירועים בו מרחיבים את הרקע של ג'ין, במיוחד בכל הנוגע ליחסיו עם אביו המנוח, כשהפעם במקום קוטון חאן תאלצו להתמודד מול המנהיגה המונגולית מטילת האימה הידועה כ"העיט" (The Eagle). בדרך שאעדיף לא לחשוף כאן מפאת ספוילרים, ההשפעה הפסיכולוגית שלה על ג'ין גורמת לו להתמודד עם שדים מעברו, כשהסגנון הפעם פוסע הרבה יותר בכיוונים של אימה מיסטית. ההרחבה הזו מצליחה להפחיד לא פעם וחרף קוצרו היחסי של סיפורה, יש בה מספר רגעים נהדרים, גם אם המסע אליהם איננו מגובש ומלוטש כמו במשחק המקורי.


כמו-כן, מעבר לסיפור, גם הפעם ייפרס לרגליכם אי חדש אותו תוכלו לחקור ובו תגלו משימות צדדיות כאלו ואחרות. לצדם, גם כאן קיימות מאורות של שועלים שישפרו את הצ'ארמס שלכם, נביעות לרחוץ בהן ולקבל תוספת למד החיים, מקומות לכתוב בהם הייקו ולקבל כיסויי ראש מיוחדים, והפעם גם נקודות בהן תוכלו לנגן לחיות הבר החביבות כדי לשפר יכולות. זאת תוספת נחמדה, שתבקש מכם להזיז את השלט למעלה ולמטה כדי להישאר בקצב הנגינה של ג'ין, כדי שתוכלו להשלימה. כמובן, כמו באי המרכזי, גם באיקי יש טריטוריות לשחרר והפעם יחכו לכם שישה מחנות של מונגולים אותם תצטרכו להציל מידי הכובש האכזר.

אי-אפשר להתכחש לכך שבשלב מסוים כל העסק נעשה רפטטיבי - ובהחלט, מדובר באלמנט שכבר קיים במשחקיה של יוביסופט שצוינו מעלה - אבל הייחוד כאן קיים הודות לשריונות ולצ'ארמים השונים. באמצעותם, ניתן כל פעם לחוות את המשחק אחרת - בין אם בהתגנבות, לוחמה ישירה או התמחות בחץ וקשת. הבחירות האלו משפיעות משמעותית על החוויה ומבטיחות כי בכל פעם בה דברים קצת יחזרו על עצמם מבחינתכם, תוכלו לגוון בסגנון הלחימה שלכם ולמצוא דרכים להשאיר את המשחק מרענן.


בכנות, אחרי שניסיתי את כל אחד מהסגנונות, להפוך למאסטר בחץ וקשת זה דבר ששום דבר לא משתווה לו. על אחת כמה וכמה, כשמשפרים את החליפה המותאמת לקשת עד הסוף ובכל הדשוט (Headshot) מד הפוקוס שלכם ממלא עצמו בלי סוף.

אקירה קורוסאווה היה גאה | Ghost of Tsushima PS5 | צולם במהלך המשחק
אקירה קורוסאווה היה גאה | Ghost of Tsushima PS5 | צולם במהלך המשחק

לקראת סיום, אי-אפשר שלא לציין לשבח את עיצוב העולם המרהיב של "טסושימה", שגרם לי לעצור כמה פעמים במהלך המשחק ופשוט להשתאות מהנופים המדהימים שניצבו לנגד עיני. יותר מהגרפיקה - שאגב פועלת יפהפה וחלק ב-60 פריימים לשנייה, אפילו על מצב משחק שמתעדף ביצועים גרפיים - העיצוב הוויזואלי פשוט מהפנט. זו לא רק ההשקעה באיזורים השונים והמגוונים, מן המושלג למיוער, בין המבצרי להרוס או בין הלילה ליום, זו פשוט ההקפדה גם על הפרטים הכי קטנים: קרעים בדלתות, עקבות בחול ובאדמה וכמובן גם החיבור של כל תנועה שלנו לרטט הבלעדי לה שעובר בשלט. נראה שזה עומד להיות הסטנדרט בדור הנוכחי של משחקי הפלייסטיישן - ותענוג לחוות את זה עכשיו, במשחק שיצא עוד לדור הקודם.


ואם בדור הקודם עסקינן, כמשחק שמשויך אליו כמה מחסרונותיו עדיין מורגשים גם כאן. חלק מכך קשור להיותו של המשחק ממוקד וחדור מטרה, ומתבטא בחוסר השקעה באנימציות מסוימות. כך למשל, כשתרימו חפץ לא תראו תנועה של הגיבור להרמתו והוא פשוט יתווסף אליכם, דבר שקצת שובר את תחושת הריאליסטיות. לא זו בלבד, גם בקטעים הסינמטיים כבר הורגלנו ממשחקים עתירי תקציב לחוויית צילום רציפה, שלא שוברת את ההמשכיות, וכאן הדבר לא קורה ופוגע בקולנועיות של המשחק. קשה לבוא אל המפתחים בטענות, שכן זהו חיסרון שקיים בכל-כך הרבה משחקים אחרים, אבל כשמשחק עושה כמעט הכל כל-כך נכון - הדברים הללו הם שבולטים פחות לטובה.

עם זאת, על שלל האפשרויות שהוא מציע, מערכת הקרבות האדירה שלו, הסיפור המרכזי הנהדר ועלילות המשנה המפתיעות לטובה, העולם הפתוח המרהיב ועוד הפתעות שעדיף לגלות לבד - Ghost of Tsushima: Director's Cut הוא משחק שכמעט נוגע בשלמות. מעולם לא היה משחק עולם פתוח שהציג את יפן ותרבותה בהערצה ובחן שכאלו, ומעולם לא היה משחק שאפשר לנו להרגיש באמת כמו סמוראים במהלך הפלישה המונגולית.


כמי ששיחק עכשיו בפעם הראשונה, קשה לי לומר איך זה ירגיש עבור מי שכבר חוו את המשחק ב-PS4, אבל בשביל מי שזו תהיה הפעם הראשונה שלהם: מדובר בחוויה סוחפת ומיוחדת במינה, עם רגעים אפים ומדהימים שכל גיימר חייב לעצמו. רק שימו-לב בהתחלה לשחק עם הדיבוב ביפנית, בשביל עוד יותר להישאב למסע הזה ולאותנטיות שלו ולמכלול העצום שיש לטסושימה להציע.


דירוג סופי: 90 בגיימינג.


"גוסט אוף טסושימה: גרסת הבמאי" (Ghost of Tsushima: Director's Cut) מופץ בישראל על-ידי ישפאר. המשחק זמין לקונסולות ה-PS5 וה-PS4.

 

אתם מוזמנים להצטרף אלינו בקבוצת הפייסבוק הרשמית החדשה של מאה בקולנוע. אם אתם עדיין לא שם, אפשר גם לעקוב אחרינו בעמודי הרשתות החברתיות שלנו בפייסבוק ובאינסטגרם. ניתן גם לשלוח הודעה בדוא"ל לכל הצעה, רעיון או משוב בהם תרצו לשתף.

bottom of page