top of page

תודה!

"דוקטור סטריינג' בממדי הטירוף": לקראת הסרט הגדול הבא של מארוול

עודכן: 25 בפבר׳

כחודשיים בלבד נותרו בטרם "דוקטור סטריינג' בממדי הטירוף" יגיע לבתי הקולנוע. זמן מצוין לסקור לרגע מספר נקודות מרכזיות לקראת הסרט המשמעותי הבא של מארוול, וגם לבחון בקצרה כמה תיאוריות פחות מוכרות. הרי במולטיוורס הכל אפשרי, לא?

להטבות בלעדיות, כרטיסים במתנה ועוד הפתעות: הצטרפו לאינסטגרם שלנו! 


הקונספט של ה"מולטיוורס", המתאר את חלוקת יקומינו לאינסוף עולמות מקבילים שונים ומשונים, איננו דבר חדש בקומיקס. במיינסטרים הקולנועי לעומת זאת, לקח לרעיון זמן כדי לפרוח וחרף התאוצה שהוא צבר בזמן האחרון - הפוטנציאל האדיר שלו טרם מומש לחלוטין. בנימה רב-יקומית זו, דוקטור סטריינג' בממדי הטירוף (Doctor Strange in the Multiverse of Madness) ניצב במרחק של כחודשיים בלבד מאיתנו - וזה הזמן המושלם להתכונן להגעתו עם כמה תיאוריות, שמועות ומה שכבר ידוע לנו לקראתו.


לפני שנרד לשורש העניין, רק נזכיר קצת על מאחורי הקלעים: לחובבי סרטי פולחן אימה וטרילוגיית ספיידרמן המקורית בכיכובו של טובי מגווייר, השם סם ריימי כנראה מוכר. בדיוק 15 שנים אחרי ספיידרמן 3 הידוע לשמצה, ריימי חוזר לעולם גיבורי העל ויזכה אולי לעשות את התיקון הפרטי שלו. לאור ניסיונו הרב כקולנוען שפועל עוד משנות ה-70 ויכולתו להפיק ולביים סרטים עם תכנים נועזים, גיוסו לבימוי הסרט החדש במקום סקוט דריקסון (במאי הסרט הראשון) מסתמן כראוי ביותר.


עוד חשוב לציין כי אנחנו נמצאים בשלב משמעותי בשלב הרביעי (Phase 4) ביקום הקולנועי של מארוול. אולפני דיסני אוחזים כעת בזכויות לרוב הדמויות שאולפני מארוול יחפצו להכניס ליקומם הקולנועי ההולך ומתרחב, ולכן סרט שמפתח את המוליטוורס יותר מאי-פעם - מהווה נקודת מפנה מהותית.

ברוכים הבאים לעתיד היקום הקולנועי של מארוול. מתוך "דוקטור סטריינג' בממדי הטירוף" | באדיבות ©Disney
ברוכים הבאים לעתיד היקום הקולנועי של מארוול. מתוך "דוקטור סטריינג' בממדי הטירוף" | באדיבות ©Disney

הדמויות המוכרות שיופיעו בסרט הן כמובן דוקטור סטריינג' עצמו, בהופעתו השישית של בנדיקט קמברבאץ' בדמותו ביקום הקולנועי של מארוול, ולצדו אליזבת' אולסן כוונדה מקסימוף. מבלי לצלול למעמקי העלילות של ספיידרמן: אין דרך הביתה ו-וונדה-וויז'ן, רק אציין ששתי הדמויות נמצאות בנקודה רגישה במסען. סטריינג' הטיל כישוף מסוכן על-מנת לעזור לאיש העכביש - ועל כך הוא ישלם חוב עם השלכות חוצות-ממדים; וונדה מצדה, סוחבת את נטל האובדן של אהוב לבה וויז'ן ומשפחתה.


שתי הדמויות בעלות יכולות כישוף אדירות ומצוידות כבר בהיכרות מסוימת עם המולטיוורס, הגורם העיקרי שיצליב את דרכם בסרט החדש. בקרב המעריצים, עלתה לאחרונה תאוריה לפיה מקסימוף נעה בדרך להפוך למרשעת, אך להערכתי היא לא תתדרדר מעבר לאנטי-גיבורה. נדמה לי שהקשת העלילתית ההגיונית ביותר עבורה בהמשך לוונדה-וויז'ן היא תהליך של תיקון עצמי וגאולה מייסוריה.

בין הפיכה למרשעת לגאולה. מתוך "דוקטור סטריינג' בממדי הטירוף" | באדיבות ©Disney
בין הפיכה למרשעת לגאולה. מתוך "דוקטור סטריינג' בממדי הטירוף" | באדיבות ©Disney

בטרם נעבור לנבלי הסרט, כדאי להכיר גם את גברת אמריקה צ'אבז, אותה תגלם הכוכבת העולה סוצ'י גומז (מועדון הבייביסיטריות). בגרסתו הראשונית, סיפור המקור של הדמות מציב את צ'אבז כילידת ממד שנמצא מחוץ לזמן ולחלל, הידוע בתור ה"מקביל האוטופי" (Utopian Parallel), בו היא הצטיידה בין השאר ביכולת לפתוח דלתות ליקומים מקבילים. כאשר התגלו חורים שחורים שאיימו על חורבן עולמה, אימהותיה הקריבו את עצמן כדי להציל את הממד - וצ'אבז יצאה לחקור את המוליטוורס.


ביקום הראשי של מארוול, צ'אבז זכתה למעמד של גיבורת-על המכונה גברת אמריקה. היא אפילו הצטרפה לקבוצת הנוקמים הצעירים, נתון שזוכה לחשיבות נוספת ושראוי להרהר בו מעט, גם בעקבות הופעתה של קייט בישופ (היילי סטיינפלד) בהוקאיי, שבקומיקס גם היא חברה באותה הקבוצה. האם מוצבת לפנינו לבנה נוספת בסלילת הדרך של האולפנים להקמת הנוקמים הצעירים? בינתיים נצטרך עוד לחכות ולראות, אך נדמה שסנוניות ראשונות כבר מבשרות על העתיד לבוא.

הכירו את אמריקה צ'אבז. מתוך "דוקטור סטריינג' בממדי הטירוף" | צילום מסך
הכירו את אמריקה צ'אבז. מתוך "דוקטור סטריינג' בממדי הטירוף" | צילום מסך

במעבר חד לנבלי הסרט: המכשף ברון מורדו, שאל נעליו חוזר צ'יווטל אג'יופור לראשונה מאז דוקטור סטריינג' הראשון ב-2016, מסתמן כנבל המרכזי. באותו הסרט, מורדו עבד יחד עם סטריינג' ולבסוף החליט לעבור לצד האפל, לאור גילויו כי "העתיקה", מובילת המאסטרים של אומנויות המיסטיקה, צרכה אנרגיה וכוחות מהממד האפל. בכך היא הפרה את הנהלים המקובלים של הקבוצה, ומורדו חש בבגידה הצורבת כסכין בגב. כבר אז, בסצנת הפוסט-קרדיטים, הודגש כי צפוי לדמות עתיד קודר ועגמומי.


נבל אפשרי נוסף הוא ווריאנט מרושע של דוקטור סטריינג', שהוא למעשה גרסה חלופית שלו מיקום מקביל. חשוב לציין כי גם אם בהתרשמות הראשונית הווריאנט עשוי להזכיר לצופי מה אם...? (What If...?) את גרסתו האפלה של דוקטור סטריינג' משם - יכול מאוד להיות שלא מדובר באותה דמות. הווריאנט מהסדרה לא זדוני, כמו שהוא עובר משבר אימתני עקב צורכו הכפייתי לתקן את הבלתי-אפשרי ולאחות את ליבו השבור. למרבה הצער, אותו האסון הוביל אותו לקבל החלטות עם מחיר קטסטרופלי.

בכל יום אתה פוגש חבר, דומה לך וקצת אחר. מתוך "דוקטור סטריינג' בממדי הטירוף" | באדיבות ©Disney
בכל יום אתה פוגש חבר, דומה לך וקצת אחר. מתוך "דוקטור סטריינג' בממדי הטירוף" | באדיבות ©Disney

יצור חוץ-ממדי נוסף שנראה כי יאבק מול גיבורי הסרט הוא גרגנטוס (Gargantos), מפלצת אזוטרית שהופיעה בקומיקס פעמיים בלבד, והופעתה הראשונה הייתה ב-1969 בחוברת של נאמור (אקוומן של מארוול). לאור המורשת הדלה של הדמות, סביר להניח שלא יהיה לה תפקיד משמעותי מעבר לקרב המוצג בטריילר, בו נזרק אוטובוס על סטריינג'.


את סקירת גלריית הנבלים נחתום עם נייטמר - שד שרוצה לשלוט ביקום באמצעות הטלת אימה. בדומה לפרדי קרוגר, נייטמר בעל שליטה על חלומותיהם של יצורים חיים, וכמובן יש לו כוח טלפתי המתחזק ככל שהוא ניזון מפחד הטמון בסיוטי קורבנותיו. לא ידוע בוודאות אם נייטמר יופיע בסרט, אך בתחילתו של הטריילר השני סטריינג' אומר כי "כל לילה אני חולם את אותו חלום, ואז מתחיל הסיוט" - והדבר מסתמן כלא-מקרי. במיוחד בשל ההתייחסות לסיוט בקונוטציה של חלומות ולא כצורת דיבור.


במעבר חד, עבור צופי המגנים מבית נטפליקס - הסדרה מ-2017 בה התאחדו גיבורי העל דרדוויל, ג'סיקה גונס, לוק קייג' ואיירון פיסט - יתכן שתהיה זו הפתעה לגלות כי הקבוצה המקורית בקומיקס כללה מגוון רחב של דמויות. ביניהן, ניתן היה למצוא גם את דוקטור סטריינג, נאמור, הענק הירוק והגולש הכסוף, כשהאחרון הוא אנטי-גיבור מפורסם שהופיע בסרט השני של ארבעת המופלאים מ-2007, שגם התקרא על שמו. בטריילר החדש של דוקטור סטריינג' בממדי הטירוף, אושרה הופעתו של "דיפנדר סטריינג'" - שהוא למעשה הדוקטור מאותו היקום בו הוא חבר בקבוצת המגנים.

במולטיוורס הכל אפשרי. מתוך "דוקטור סטריינג' בממדי הטירוף" | באדיבות ©Disney
במולטיוורס הכל אפשרי. מתוך "דוקטור סטריינג' בממדי הטירוף" | באדיבות ©Disney

כמו-כן, גם קבוצת הגיבורים "האילומינטי" עשויה להופיע בסרט. התיאוריה הזו מגיעה בשל הסצנה בטריילר בה רואים את סטריינג' המקורי כבול ומובל אל עבר קבוצת אנשים רחוקה. השיא מגיע בשיחתו עם צללית מסתורית שהשחקן פטריק סטיוארט כבר אישר שהיא אכן דוקטור צ'ארלס אקסבייר, אותו הוא גילם בסרטי אקס-מן וישוב לנעליו פעם נוספת. "האילומינטי" היא קבוצה שסוקרת את יקומי המוליטוורס, מניעה תהליכים מתוך הצללים ומכילה מלבד אקסבייר את המיטב שיש למארוול להציע – איירון מן, דוקטור סטריינג', בלאק בולט, מיסטר פנטסטיק (ממייסדי ארבעת המופלאים) ונאמור.


כך או אחרת, אין ספק כי מארוול מכינים את הקרקע לקראת הגעתם של גיבורים וגיבורות שטרם נראו ביקום הקולנועי - או בסרטי הקומיקס ככלל. כמובן, יש עוד דמויות שפוטנציאלית יופיעו ולא הזכרתי, כמו קפטן מארוול או וריאנט שלה או אפילו איירון מן במסגרת האילומינטי, אך ככל הנראה לא יהיה זה רוברט דאוני ג'וניור שיופיע מאחורי הקסדה (כולם מדברים על וריאנט אותו יגלם טום קרוז). חדי העין בטח כבר הבחינו כי בפוסטר גם קיימת גרסת המגן של קפטן אמריקה כפי שהופיעה במה אם...? - בו השתמשה הווריאנטית של פגי קרטר (היילי אטוול), אהבת חייו של סטיב רוג'רס, שביקום מקביל קיבלה במקומו את הנסיוב שהעניק לו כוחות.

בעולם בו יש מולטיוורס, אין גבולות – ולכן כמו במקרה ספיידרמן: אין דרך הביתה, קשה שלא להעלות את הציפיות לשמיים. עם זאת, כדאי תמיד גם למתן במעט את רמת ההתלהבות כדי להימנע מאכזבה ולזכור כי בסופו של דבר הסרט עוסק קודם כל בדוקטור סטריינג' - ולא משמש כאקסטרווגנזה של גיבורי מארוול לדורותיהם.

 

אתם מוזמנים להצטרף אלינו בקבוצת הפייסבוק הרשמית החדשה של מאה בקולנוע. אם אתם עדיין לא שם, אפשר גם לעקוב אחרינו בעמודי הרשתות החברתיות שלנו בפייסבוק ובאינסטגרם. ניתן גם לשלוח הודעה בדוא"ל לכל הצעה, רעיון או משוב בהם תרצו לשתף.

bottom of page