top of page

תודה!

לקראת "מון נייט": הכירו את גיבור העל החדש של מארוול

עודכן: 7 ביולי 2023

זה באטמן? זה דרדוויל? לא, זה מון נייט! לקראת הסדרה החדשה אודות גיבור העל המסתורי, יצאנו לחקור את שורשיה של אחת הדמויות המסקרנות והייחודיות בקומיקס - וגם, מה הקשר למצרים ולנהגי מוניות?

לכל העדכונים החמים: הצטרפו אלינו בערוץ הטלגרם החדש של מאה בקולנוע!


הוויג'ילנטי הידוע כמון נייט (Moon Knight) ללא ספק מזכיר גיבורים אחרים בסגנונו - בעלי גלימות ארוכות ואוהבי פעילויות חשאיות בלילה - אך הרושם הראשוני שהוא מייצר עלול להיות מטעה ביותר. מון נייט הופיע לראשונה בשנת 1975 בסדרת הקומיקס זאב בלילה (Werewolf By Night). במקור הוא שימש כנבל, אך זכה לאהדה רבה עד כדי כך שהומר לאנטי-גיבור עם סדרת קומיקס משל עצמו, לצד סיפורים משותפים שחלק עם מיטב הדמויות מבית מארוול. נקודת שיא חדשה לחשיפת הדמות למיינסטרים תגיע בהמשך השנה, עם צאת הסדרה אודותיה לשירות הסטרימינג דיסני פלוס (+Disney).

אז מי הוא האדם מאחורי המסכה? ומה פשר סמל הסהר אותו הוא עונד? ובכן, מון נייט הוא למעשה האלטר אגו של בחור בשם מארק ספקטור (Mark Spector), בנו של רב שברח מגרמניה בזמן השואה. מארק בז לאביו על כך שנשא רגליו, והתסכול שלו דרבן אותו לעסוק באגרוף, להתגייס לצבא ארה"ב כלוחם בחיל הנחתים, ולבסוף להצטרף ל-CIA. אחיו של מארק, רנדל, עובד עמו גם הוא בסוכנות הביון, ועד מהרה נחשפות תכונותיו הערמומיות ומעשיו החמורים: ביצוע סחר לא-חוקי בנשק ורצח חברתו של מארק לאחר שגילתה על פשעיו. האירועים הללו הובילו לזעזוע עמוק ביחסים בין האחים - ולאחר שניסה וסבר כי הוא הרג את רנדל, מארק מחליט לנצל את יכולותיו ולהפוך לשכיר חרב.

מון נייט | מארוול
התחיל כנבל והפך לגיבור-על. מון נייט בקומיקס | באדיבות MARVEL COMICS

במהלך הקריירה שלו, מארק פוגש בשתי דמויות מפתח חשובות להתפתחותו: פרנצ'י (Frenchie), שעתיד להפוך לחברו הטוב, ומצביא בשם ראול בושמן (Bushman). במקביל, ארכיאולוג בשם ד"ר פיטר אלראונה (Peter Alaruna) מגלה שלל אוצרות באתר הקבורה של אחד מפרעוני מצרים, ועמם גם פסל של ח'וֹנסוּ (Khonsu), אל הנקמה והירח המצרי. בושמן רודף הבצע שם את עיניו על הקבר והעתיקות הטמונים בו, והוא מגייס את מארק לשדוד עמו את המקום. התפנית מתרחשת כאשר בושמן רוצח את פיטר, בניסיון לשכנע את בתו מרלן (Marlene Alaruna) לגלות לו היכן המטמון שמצא אביה. מארק נשבר ומנסה להילחם בבושמן, אך ללא הואיל.

בושמן נוטש את מארק למותו באמצע הלילה במדבר, אך עם נשימתו האחרונה הוא מצליח להגיע אל פסלו של ח'ונסו. משום מקום, האל המצרי בכבודו ובעצמו מתגלה בפניו, מחייה אותו ומקנה לו את הכוחות העל-טבעיים להילחם בשמו עבור קורבנות הלילה. לאילו כוחות מארק זוכה? בפועל, הוא חד מאוד ומוכשר באומניות-לחימה רבות, ונלחם באויביו בעזרת כלי נשק ואגרופים. ישנן מספר הפתעות בחלק מחוברות הקומיקס, בהן הכוח הפיזי של מארק מתעצם בהתאם לסבב הירח. במקרים אחרים, יש לו יכולות טלפתיות המתבטאות בכישורים מגוונים, ובהם הכוח להכניס אנשים ל"סגר" מנטלי (סוג של תרדמת).

ראול בושמן | מון נייט
מי צריך לגלם אותו בסדרה? ראול בושמן מתוך הקומיקס | באדיבות MARVEL COMICS

נקודה נוספת שראויה לציון היא המחלה הנפשית של מארק, שגם מעלה שאלות עמוקות יותר בנוגע לאינטראקציה שלו עם ח'וֹנסוּ. בילדותו, מארק מגלה שחבר של משפחתו, הרב יצחק פרלמן, הוא נאצי לשעבר שממשיך לרצוח יהודים. התגלית מובילה אותו למשבר מנטלי, והוא מפתח תסמינים של הפרעת זהות דיסוציאטיבית שמובילה לשתי יישויות שונות המתקיימות בו סימולטנית: סטיבן גרנט (Steven Grant) וג'ייק לוקלי (Jake Lockley). בתור סטיבן, הוא בילה את זמנו בבתי קזינו והרוויח כסף שהפך לשימושי במלחמתו בפשע. כג'ייק, הוא עבד כנהג מונית וכך למד להכיר את הרחובות ואת דפוסי ההתנהגות של בני האדם ברמה אינטימית.


שאלה שעולה לא פעם בדיון בדמותו, היא האם מארק הוזה את הכל ובמציאות מדובר למעשה באדם נורמטיבי עם בעיה מנטלית שפשוט נלחם בפשע. בהתחשב בעובדה שבאחד הסיפורים הוא הזה בדמיונו קרב שלם בו נלחם לצד וולברין, ספיידרמן, וקפטן אמריקה, זוהי איננה שאלה מופרכת. מנגד, לאורך השנים כבר חזינו באירועים אבסורדיים יותר מאל מצרי שמקנה כוחות על-טבעיים לאדם גוסס, והתיאוריה לא זכתה להתייחסות עמוקה דיה. בסופו של דבר, מארק איננו מוצג כאינדיבידואל שלא יודע להתמודד עם הקשיים המנטליים שלו, אלא כאדם שמשתמש בהם על-מנת לעזור לזולת, שומר על צלם אנוש ואף זוכה לאהבה בחייו - זו של מרלן אלראונה.

כפי שכבר אמרו בעבר רבים וטובים: גיבור הוא טוב רק כמו הנבל שלו - ומון נייט זכה לגלריה רחבה של נבלים לאורך הדרך. החל מאחיו רנדל שמזדהה בשם שאדו נייט (Shadowknight), מעין אנטי מון נייט, דרך בושמן שממשיך להופיע בקומיקס וכלה בנבל נוסף ובעל פוטנציאל להיות אקטואלי בשם מלך השמש (Sun King). האחרון מזכיר את הגיבור בכך ששוחרר מהצבא על רקע נפשי, ומאובחן עם תסמונת דו-קוטבית. בתחילה שמו לא ידוע, ומתייחסים אליו כ"פציינט 86" בבית חולים הפסיכיאטרי בו הוא מטופל, אך לאחר שהפסיכיאטר שלו מבחין בדמיון בינו לבין מארק, הוא מדביק אותו בעקיפין באובססיה למיתולוגיה המצרית. נשלט בידי האובססיה, הוא שורף את בית החולים עם אש שיוצאת מגופו, ויוצא לצוד צד את מון נייט.

אוסקר אייזק, אית'ן הוק | מון נייט
אוסקר אייזק ואית'ן הוק. יגלמו את הגיבור והנבל | באדיבות GETTY IMAGES

נכון לעכשיו, טרם פורסם מידע רב על סדרת הטלוויזיה ולכן לא ידוע במדויק מי יהיו הדמויות שיאכלסו אותה. אוסקר אייזק, שהופיע לאחרונה בחולית, לוהק בתור מון נייט; ואית'ן הוק יגלם את הנבל המסתורי, כשלפי השמועות הוא עשוי להיות מלך השמש או אולי אף מפיסטו (Mephisto) - הספין של מארוול על השטן. כמו-כן, השחקנית מאי קלמאווי, שהתפרסמה לאחרונה בסדרה הקומית ראמי (Ramy) מבית הולו, לוהקה גם היא כדמות לא ידועה – אולי כמרלן, חברתו/שותפתו של מארק.

כך או אחרת, לאור השמות המעורבים ניתן לקוות שהסדרה נמצאת בידיים טובות. היוצר הוא ג'רמי סלייטר, שבעברו אמנם שימש כתסריטאי-שותף במספר סרטים ידועים לשמצה (ארבעה מופלאים, מחברת המוות של נטפליקס), אך בשנים האחרונות גאל את עצמו בזכות עבודתו כאחד מיוצרי הסדרה אקדמיית המטריה (The Umbrella Academy). בעוד מועד עלייתה של מון נייט לאוויר טרם הוכרז, נאמר כי היא תכלול שישה פרקים בני 40-50 דקות כל אחד.


כעת, נדמה שזו הזדמנות טובה להעיר את תולעת הספרים הפנימית ולקרוא את חוברות הקומיקס של הדמות, ועל הדרך אפילו לגלות גם דברים חדשים על היקום של מארוול בכלל.

 

לכל העדכונים החמים, הכתבות והחדשות: הצטרפו אלינו בערוץ הטלגרם החדש של מאה בקולנוע. לדיונים נוספים והמלצות משלכם ניתן להצטרף גם לקבוצת החברים שלנו. תוכלו גם לעקוב אחרינו בעמודי הרשתות החברתיות שלנו באינסטגרם ובפייסבוק או לשלוח הודעה בדוא"ל בכל נושא.

bottom of page