top of page

תודה!

לקראת "באטמן": מרוברט פטינסון ועד לדארת' ויידר

עודכן: 20 בספט׳ 2023

חודשיים בלבד נותרו בטרם יגיע "באטמן" (The Batman) לבתי הקולנוע בישראל. רגע לפני שזה קורה, קבלו כמה דברים שניתן לצפות להם בסרט החדש בכיכובו של רוברט פטינסון - וגם, איך דארת' ויידר קשור לכל העסק?

לכל העדכונים החמים: הצטרפו אלינו בערוץ הטלגרם החדש של מאה בקולנוע!


בשנה הקרובה יגיעו אלינו לא פחות מ-10 סרטי קומיקס חדשים וכנראה שאצפה ברובם - אבל הסרט שאני הכי מצפה לו הוא באטמן, שמגיע ממש בעוד חודשיים.


מאט ריבס (כוכב הקופים: השחר והמשכו, קלוברפילד) מביים, רוברט פטינסון מככב, ולצדו צוות שחקנים מרשים: פול דנו (אסירים, זה יגמר בדם), קולין פארל (ברוז', הלובסטר), זואי קרביץ (מקס הזועם: כביש הזעם), ג'פרי רייט (ווסטוורלד, משחקי הרעב) ואפילו אנדי סירקיס האחד והיחיד.

בעשור האחרון, פטינסון הוכיח יכולות משחק מרשימות, ושינה את דעתם של רבים לגביו אחרי סדרת סרטי דמדומים הידועה לשמצה. לפי הטריילרים, השחקן האנגלי לא יאכזב גם הפעם ונראה שהוא יספק כאן תצוגת משחק מאופקת, המדגישה בו-זמנית הן את ריחוקו הניכר של ברוס ויין מהחברה והן עד כמה אינטנסיבי ופרוע הוא יכול להיות כבאטמן.


הסרט מתרחש בשנה השנייה של ברוס כאביר האפל - כלומר, בתחילת דרכו, אך לאחר המאורעות שניתן להחשיב כסיפור המקור של הדמות - ונדמה שהקווים המנחים לפיהם ברוס פועל טרם התגבשו עד הסוף. דבר שעשוי לתת לנו זווית חדשה על גיבור העל: באטמן פרוע יותר ומחושב פחות.

פרוע יותר ומחושב פחות? רוברט פטינסון מתוך "באטמן" | באדיבות Warner Bros. Pictures
פרוע יותר ומחושב פחות? רוברט פטינסון מתוך "באטמן" | באדיבות Warner Bros. Pictures

ריבס, שגם כתב את התסריט, תיאר את הסרט כניאו-נואר בלשי, שכן אחד המאפיינים שהכי מזוהים עם באטמן הוא היותו הבלש הטוב בעולם, מאפיין שראינו פחות ממנו בטרילוגיה של כריסטופר נולאן ובסרטים של בן אפלק. בקצרה, ניאו-נואר הוא התפתחות מודרנית של הפילם-נואר (סרט אפל) - מושג המתאר סגנון ואווירה של סרטי דרמות פשע הוליוודיים מאמצע המאה הקודמת.


המונח סרט אפל למעשה לא מתאר ז'אנר קולנועי, אלא מאפיינים דומים: צילום בשחור-לבן, טון קודר, זוויות צילום לא-שגרתיות, דמות של בלש ציני בתפקיד הראשי, ולעיתים גם דמות נשית שנוטה לפתות את הגיבור - פאם פאטאל (Femme Fatale). ניאו-נואר לוקח את כל המאפיינים האלה ומיישם אותם בצורה מודרנית עם טכניקות צילום כתיבה והפקה של ימינו.

בתוך כך, הבחירה של ריבס לכתוב ולביים את הסרט כניאו-נואר מקנה לו אסתטיקה, אווירה ותחושה אחרת: הטון עגמומי, השוטים נראים כאוטיים ומלוכלכים והלוקיישנים פחות מצועצעים. דוגמה קטנה להמחשת ההבדל מסרטי העבר, היא הפנס שעל גג תחנת המשטרה באמצעותו קוראים לאיש העטלף.


חתיכת המתכת שיוצרת את צורת העטלף בשמיים נראית כאילו הכין אותה חובבן, והיא פשוט תקועה באמצע בין הסורגים שמעל הפנס. לעומת זאת, הפנס בטרילוגיית האביר האפל למשל, נראה כאילו יצא ממפעל בהזמנה אישית.

רק בתחילת הדרך. רוברט פטינסון מתוך "באטמן" | באדיבות Warner Bros. Pictures
רק בתחילת הדרך. רוברט פטינסון מתוך "באטמן" | באדיבות Warner Bros. Pictures

חוץ משוטים מרהיבים ואווירה אפלה יותר, קיימת גם הקבלה מרתקת לאחד הנבלים הכי מפורסמים מאז ומעולם: דארת' ויידר. כן, כן, האזכור הראשון קיים בשוט קצרצר בטריילר החדש, בו באטמן נמצא במסדרון חשוך, בעודו מתקדם אל עבר המצלמה ולשני אנשים שיורים לכיוונו, והאור היחיד שאנחנו רואים מגיע מהרשף של כלי הנשק.


השוט מצולם ומבוים בדיוק מושלם כמו הסצנה ברוג אחת: סיפור מלחמת הכוכבים, בה ויידר מתקדם לעבר המצלמה אל כמה מקורבנותיו במסדרון חשוך, והתאורה היחידה שאנו רואים מקורה בחרבות האור. האזכור השני הוא נעימת הנושא של באטמן בסרט הנדון - אם תתרכזו היטב, תוכלו לשמוע דמיון רב מאוד בין הפתיחה שלה לבין זו של ויידר. מה שמבדיל ביניהן הוא בעיקר הניואנסים.

יש לציין שהצלם של הסרט הנוכחי, גרג פרייזר, שצילם מאז גם את חולית, צילם בעבר גם את רוג אחת, הסרט ממנו לקוחה כאמור הסצנה המדוברת - כך שההשראה האסתטית ברורה, אך עניין מנגינת הנושא עדיין נשאר פתוח. שני האזכורים האלה מסקרנים אבל גם מוזרים: ריבס מקביל בעצם בין הגיבור של הסרט שלו לאחד הנבלים הכי גדולים של הקולנוע. אפשר לקוות שנראה עוד דברים כאלו בסרט עצמו, ושהרעיון לפיו הגיבור כאן הוא לא לגמרי גיבור קלאסי אכן יזכה לפיתוח משמעותי.

 

לכל העדכונים החמים, הכתבות והחדשות: הצטרפו אלינו בערוץ הטלגרם החדש של מאה בקולנוע. לדיונים נוספים והמלצות משלכם ניתן להצטרף גם לקבוצת החברים שלנו. תוכלו גם לעקוב אחרינו בעמודי הרשתות החברתיות שלנו באינסטגרם ובפייסבוק או לשלוח הודעה בדוא"ל בכל נושא.

bottom of page