top of page

תודה!

"טנט" - ביקורת סרט: יצירתו המורכבת ביותר של נולאן עד היום

עודכן: 24 בפבר׳

סרטו החדש של כריסטופר נולאן, TENET, אמנם לא מגיע לגבהים להם למדנו לצפות מהקולנוען הבריטי המוכשר, אך עדיין מדובר בחוויה סינמטית מהפנטת, סוחפת, מעוררת-מחשבה ובימים אלו אף נדירה מתמיד. "טנט", ביקורת סרט.

הפוסטר של טנט | צילום: באדיבות Warner Bros
הפוסטר של טנט | צילום: באדיבות Warner Bros

להטבות בלעדיות, כרטיסים במתנה ועוד הפתעות: הצטרפו לאינסטגרם שלנו! 


במרכז הסיפור, ניצב גיבור חסר-שם (ג'ון דייוויד וושינגטון) שמוצא עצמו כעמוד התווך בקנונייה עולמית קטלנית. קרוע בין חובתו הלאומית להצלת העולם לבין רצונו המוסרי והאישי לשמור על אם ובנה מפני ארכי-נבל ערמומי, יוצא הפרוטגוניסט למסע חוצה-יבשות כשלרשותו אמצעי לחימה המהתלים בחוקי המרחב והזמן.

כך יוצאת לדרך הרפתקה בקנה מידה אפי, שכבר מדקותיה הראשונות מוכיחה כי אין מדובר בסרט מהשורה. נולאן ידוע כמי שאוהב לפתוח את סרטיו בפרולוג מרהיב וענק – אם זה ב"התחלה", "האביר האפל" או המשכו – וגם הפעם יצירתו נפתחת עם סיקוונס שמקפיץ מיד את רמות האדרנלין ושואב אותנו ללב-לבה של החוויה הקולנועית.


אלא שהפעם, במכוון או לאו אין זה משנה, איכות הסרט נפגמת כתוצאה ממחסור במניע עבור הדמות הראשית ומהלכים רגשיים לא מספקים וחסרי ליטוש. לגיבור אין שום רקע בלעדי או סיפור שיעזור בהבנתו ובהדגשת ייחודו – זהו גיבור שעושה את המוטל עליו פשוט כי הוא הגיבור. בדומה לו, גם שאר הדמויות זוכות לפיתוח עקר ובסיסי ביותר, אם בכלל, כשהבולטת בהן היא ניל (רוברט פטינסון) – היישות המסתורית והחידתית ביותר ביצירה, עליה ניתן לפתח מספר השערות שונות.

במובן זה, ניתן למצוא דמיון רב ביותר בין הסרט הנדון לבין ל"התחלה", שריכז גם הוא אנסמבל שחקנים רחב ושיחק עם חוקי הזמן בשיטתו שלו. את שני הסרטים גם כתב נולאן ללא סיוע מאחיו, ג'ונתן, שהיה שותפו לכתיבת רוב תסריטיו. ההבדל הגדול הוא שבאותו הסרט לדמותו של קוב (לאונרדו דיקפריו) היה מניע ברור וסיפורו האישי ואהבתו למל (מריון קוטיאר) נחשפו אט-אט והיוו חלק אינטגרלי ממהות החוויה ומהיכולת הקריטית לחוש אמפתיה עבור הגיבור.


"טנט" לא משקיע מאמץ או נותן חשיבות לדברים מעין אלו ובכך פוגע בשלמות ובעומקים הרגשיים הקריטיים. התוצאה היא ספקטקל וירטואוזי ומלהיב – שאולי יהיה לכם קשה להאמין, אבל צולם כולו באפקטים פרקטיים וללא מסך ירוק – אך למרבה הצער, גם סיפור שדמויותיו לא ממש מצליחות להיחקק בלב. כמו-כן, חיסרון נוסף טמון בהיות היצירה מוכרת מדי עבור נולאן, אפילו מתבקשת, כזו שלא עולה בידה לחדש או לגוון מדי את רפרטואר היצירות הקיים של הבמאי.


על מגרעות אלו מפצה ובגדול עלילה פתלתלה ומורכבת למדי, שמותירה את המוח לפעול שעות ואף ימים נוספים. יכול מאוד להיות שלא תבינו את TENET במלואו בצפייתכם הראשונה בו, וזה בסדר גמור, נולאן אמר בעצמו כי: "זהו עידן בו אנשים נוטים לצפות בסרטים יותר מפעם אחת, אפילו אם הם לא אוהבים אותם. לכן דור הקולנוענים שלי הבין שאחריותו היא ליצור סרטים שיש בהם שכבות. משהו שיש בו יותר בפעם השנייה שצופים בו. כך שאם צופים בו פעם נוספת, זה יהיה בצורה קצת אחרת".

לפיכך, אם חשקה נפשכם בסרט שיענה לכם על כל שאלה ושאלה, אומר לכם בפה מלא: TENET פשוט לא בשבילכם, רב הנסתר בו על הגלוי. אבל אם בא לכם חידה מאתגרת, בעיה מתמטית קשה אם תרצו, שהמשתנים בהחלט קיימים בה, אולם הדרכים השונות לפתרון כולן מצויות בידיים שלכם – זוהי כנראה הקושייה בעלת הרף הגבוה ביותר של נולאן עד היום.


בסופו של דבר, מהיבט נרטיבי-עלילתי ורגשי גרידא ואף מבחינת מקוריות וחדשנות, "טנט" הוא סרט בעייתי. אך כפאזל בעל אלפי חלקים שרק מחכים שתסדרו אותם במוחכם, מדובר בממתק נוסף עבור מעריצי הבמאי המדוקדק. בימים כאלו, בהם בתי הקולנוע כבר סגורים תשעה חודשים, זו גם החוויה הקולנועית והמשמחת ביותר שחוויתי בין קירות ביתי מאז מרץ.


דירוג סופי: 80 בקולנוע.

 

אתם מוזמנים להצטרף אלינו בקבוצת הפייסבוק הרשמית החדשה של מאה בקולנוע. אם אתם עדיין לא שם, אפשר גם לעקוב אחרינו בעמודי הרשתות החברתיות שלנו בפייסבוק ובאינסטגרם. ניתן גם לשלוח הודעה בדוא"ל לכל הצעה, רעיון או משוב בהם תרצו לשתף.

טנט ביקורת


bottom of page