top of page

תודה!

"דברים מוזרים" עונה 3 - ביקורת טלוויזיה

עודכן: 24 בפבר׳

גם בעונתה השלישית, "דברים מוזרים" היא בסך הכל סדרה מהנה ואפילו סוחפת, אלא שהפעם החולשות שלה בולטות ומפריעות יותר מתמיד. "דברים מוזרים" עונה 3, ביקורת.

להטבות בלעדיות, כרטיסים במתנה ועוד הפתעות: הצטרפו לאינסטגרם שלנו! 


אחרי הרפתקאות סתיו 1984 בעיירה המקוללת הוקינס, העונה השלישית תופסת את החבורה בקיץ שאחרי. קניון חדש בשם "סטארקורט" נפתח ביישוב, עונת הרחצה מתחילה ויצורי "העולם ההפוך" מוכיחים שלא כזה קל להיפטר מהם – במיוחד כי הם חלק מאחת הסדרות הרווחיות ביותר של נטפליקס, נו מה. היום אפילו דווח כי תוך ארבעה ימים כבר למעלה מ-40 מליון משקי-בית צפו בעונה החדשה, ובכך היא שברה את שיא הצפייה לסרט/סדרה בשירות הסטרימינג.

למען האמת, אפשר להבין את ההצלחה: הסדרה הזאת פשוט כיפית. יש בה מגוון רחב של נפשות פועלות – גברים ונשים גם יחד – כך שכל אחד יכול למצוא הזדהות עם אחת מהן. חבורת הילדים מבדרת, אקטיבית וממכרת, הפסקול האייטיזי מרנין כהרגלו והקריצות לרוח ולסרטי התקופה רבות ומגוונות – בקיצור, קרנבל שלם וצבעוני של תרבות הפופ.


אבל עם כמה שכל העסק הזה כיף, בדרך הוא פוסח על דבר אחד, קריטי נורא: תסריט. אלוהים אדירים, מה נסגר עם התסריט של העונה הזאת. כמות קיצורי הדרך, עיגולי הפינות והקלישאות – עצומה. מפריעה ברמה שאי-אפשר לא להתייחס אליה. לא אכנס לספוילרים, אבל זה בולט למדי, גם בכמה מרגעי השיא ואף ניכר ברגעים שבהם העונה מעדיפה לאזכר יצירות קולנועיות מהעבר במקום לדאוג תחילה להיגיון.

מתוך "דברים מוזרים" עונה 3 | צילום: באדיבות NETFLIX
מתוך "דברים מוזרים" עונה 3 | צילום: באדיבות NETFLIX

שתי היצירות המרכזיות מהן העונה הזו שואבת השראה הן כנראה "שליחות קטלנית" וסרטי "הנוסע השמיני". אפשר גם לציין את סרטי הפלישה הסובייטים (והמלחמה הקרה), אף על פי שהשימוש בהם כאן הוא יותר ברקע. צמד היוצרים, האחים דאפר, כל-כך משקיעים בעטיפה, בכל הקריצות שהם יכולים לספק, עד שנדמה כי הם שוכחים בראש ובראשונה ליצור עלילה מקורית, אותנטית וייחודית בפני עצמה – ועם כמה שהחיקוי הרוסי של שוורצנגר כאן מגניב, זה למעשה כל מה שהוא: חיקוי מגניב.

אם נתרכז לרגע בדמויות, נראה כי כמה מהן פשוט לא תורמות לכלום בשיט: ג'ונתן, וויל ולוקאס לא עושים כלום בעונה הזאת וחבל. גרוע יותר הוא המקרה של שני גברים שונאי-נשים במקום עבודתה של ננסי. בהתחלה הסצנות איתם מבחילות ובכך מעבירות מסר חשוב, אבל עד מהרה הן הופכות ל"אוקיי, הבנו, תתקדמו כבר יא אללה" ונראות כמו פארודיה זולה על הנושא.

מתוך "דברים מוזרים" עונה 3 | צילום: באדיבות NETFLIX
מתוך "דברים מוזרים" עונה 3 | צילום: באדיבות NETFLIX

ובכלל, הודות לקלישאות ולקיצורי הדרך שהוזכרו קודם, האווירה הפארודית חוזרת שוב ושוב. לפעמים נדמה שהיוצרים רוצים לצחוק על סרטי האייטיז ולבקר את הבעייתיות של חלקם, אך במקום לעשות זאת הם נופלים בדיוק לאותן קונבנציות עתיקות-יומין שראינו כבר אינספור פעמים. אני מסתכל עליך, ראש העיר קליין.


ההתדרדרות נמשכת עם כמות כבירה של פרסומות "סמויות" לקוקה קולה, בעוד התקציב עצמו נראה נמוך מהנורמה. חלק מהתלבושות, האביזרים ואפילו הסטים נראים ומרגישים כמו תוצרי אולפן בצורה קיצונית. מפקדה מסוימת שאנו זוכים לבקר בה ממש נראית כאילו נשלפה מסדרת-נוער דלת תקציב. מה לעשות, זה מוריד מהאמינות, זה מוריד מהאפקטיביות ובמקום להשקיע את כל הכסף בעבודת האפקטים על גוש הבשר המפלצתי ומטיל האימים של העונה הזו – אולי היה עדיף קודם כל לעמול גם על מה שמסביב.

מתוך "דברים מוזרים" עונה 3 | צילום: באדיבות NETFLIX
מתוך "דברים מוזרים" עונה 3 | צילום: באדיבות NETFLIX

אבל מה, עם כל התלונות (וזו רק רשימה חלקית) אני אוהב את "דברים מוזרים". למרות הבינוניות המעציבה של עונתה הנוכחית, למרות הזיופים במשחק של אילבן, וויל ואפילו וינונה ריידר (בפרק האחרון זה ממש מורגש) ולמרות כל האמור לעיל, הסדרה הזאת מהנה. הסדרה הזאת, כמו הרבה סדרות ויצירות אחרות, שורדת ועובדת בזכות האנושיות שלה. וזאת אולי מילת המפתח, כי עם אנושיות ויצירת הזדהות אפשר לעשות המון.


אפשר לקחת דמות קריקטורית של גבר בעל חזות קשוחה, אך עם לב של גמדון בית ולהפוך אותו לתענוג בזכות המשחק והכנות של דיוויד הארבור. אפשר לקחת ילד שלא זכה להתבגר כמו שצריך ונשאר ילד, ולהמיס את הלב בעוד לבו נשבר כשחבריו מתבגרים ורק הוא נותר מאחור. אפשר גם לקחת דמות של דושבאג, לתת לו את אחד הברומנסים האדירים על המסך הקטן ולהפוך אותו עם הזמן לדמות הכי מצחיקה, חיובית, כיפית וטובה בסדרה.

"דברים מוזרים" עדיין עובדת כי הלב שלה במקום הנכון. חרף העטיפה הפופוליסטית ההולכת ונצמדת, שמנסה להפוך אותה לעוד סדרה בפס ייצור תעשייתי, מכני ומשומן, הנשמה ההומנית בתוכה עדיין פועמת.


אני לא יודע אם זה יספיק לעונה הבאה ואפילו מקווה שהיא תהיה האחרונה, אבל בינתיים, למרות הכל והרבה בעזרת הבנייה בעונות הראשונות, זה עדיין כיף.

 

אתם מוזמנים להצטרף אלינו בקבוצת הפייסבוק הרשמית החדשה של מאה בקולנוע. אם אתם עדיין לא שם, אפשר גם לעקוב אחרינו בעמודי הרשתות החברתיות שלנו בפייסבוק ובאינסטגרם. ניתן גם לשלוח הודעה בדוא"ל לכל הצעה, רעיון או משוב בהם תרצו לשתף.

"דברים מוזרים" עונה 3

bottom of page