top of page

תודה!

כל-כך גרוע שזה טוב: ב"טרול 2" אין טרולים, אבל יש גובלינים צמחוניים - ותסריט שנכתב כנקמה

עודכן: 2 בפבר׳

"טרול 2" לקח רופא שיניים ופציינט במוסד לחולי נפש, ונתן להם לשחק בסרט אימה על גובלינים צמחוניים. התוצאה: אולי הסרט הכל-כך גרוע שהוא טוב האולטימטיבי.

מפחיד כמו לאכול אוכל מקסיקני לפני השינה. מתוך "טרול 2" | צילום: באדיבות Epic Productions
מפחיד כמו לאכול אוכל מקסיקני לפני השינה. מתוך "טרול 2" | צילום: באדיבות Epic Productions

בא לכם לזכות בכרטיסים זוגיים לסרטים במתנה? בואו לאינסטגרם שלנו!


"רגע, מה קרה לטרול הראשון?", ישאלו בטח מי שלא שפר עליהם מזלם להכיר את תאונת השרשרת שהיא טרול 2 (Troll 2). ובכן, שום דבר לא קרה לו. הוא היה, ככל הנראה, סרט אימה סביר. לא מאוד גרוע, לא מאוד מוצלח – עוד חוליה בשרשרת הארוכה של קומדיות-אימה מבוססות יצורים משנות ה-80, כמו סרטי לפרקון, קריטרס, Ghoulies ואפילו גרמלינס.


טרול 2 הוא אופרה אחרת לגמרי – כזו שנכתבה על ידי אנאלפבית בזמן שהוא עלה באש. לפני הכל, צריך לציין שאין בינו לבין טרול המקורי שום קשר, מלבד השם. אחרי ההצלחה (הצנועה למדי) של קודמו, מפיקי הסרט שיהיה ידוע לשמצה כ"טרול 2" פשוט החליטו להדביק לו את השם הזה, בתקווה שיש אי-שם בעולם מישהו שרצה סרט המשך.

מראה, מראה שעל הקיר, מי השחקנית הגרועה בעיר? מתוך "טרול 2" | צילום: באדיבות Epic Productions
מראה, מראה שעל הקיר, מי השחקנית הגרועה בעיר? מתוך "טרול 2" | צילום: באדיבות Epic Productions

גם אם האדם המאוד-מאוד תיאורטי הזה קיים, הוא היה נתקל מהר מאוד בעובדה שלמרות שמו, טרול 2 לא כולל ולו טרול אחד. הו, כן, יש בו הרבה יצורים – אבל היצורים האלה הם גובלינים, ונקראים כך לכל אורך הסרט. אז מה בכל זאת קורה בסרט שלשם שלו יש רק שני מרכיבים, ושניהם שקר מוחלט? התשובה היא כמובן דברים שמעולם לא דמיינתם שאפשריים.


כמה אנשים מעורבים בהפקה של סרט בסדר גודל כזה? לפחות עשרות, נכון? אז עשרות אנשים, מהשחקנים ועד לבמאי, תסריטאית, מלחין וצוות ההפקה המגוון, כל אחד פעל בתחומו - וכל אחד מהם, עד לאחרון, נכשל בצורה באמת בלתי-סבירה. זה לא שטרול 2 הוא הסרט הכי גרוע שאי-פעם תראו. בכלל לא. אולם בעוד שיש גרועים ממנו, אני יכול להגיד ביושר שאין גרועים כמוהו.

נתחיל בבסיס: בזמן שכל השחקנים בסרט היו אמריקאים, כל אנשי הצוות היו איטלקים. זו לא הייתה בעיה חמורה אם האחרונים היו מסוגלים לדבר אנגלית, אלא שעל-פי עדותם של השחקנים עצמם, זה לא היה המצב. הדבר הביא אותם למצב שבו הם לא מבינים מה הבמאי קלאודיו פרגאסו רצה מהם, או מה התסריט היה אמור להיות. ואולי טוב שכך, בגלל שסיפור הרקע של התסריט הוא יצירת מופת בפני עצמו.


את הסרט כתבה אשתו של פרגאסו, רוזלה דרודי. לדבריה שלה עצמה, באותו הזמן כמה מחבריה החליטו להפוך לצמחוניים - וזה עצבן אותה. למעשה, זה עצבן אותה עד כדי-כך שלאות נקמה היא כתבה תסריט לסרט אימה שהנבלים בו הם גובלינים צמחוניים. עכשיו, תעצרו רגע, ותנסו להעלות בדעתכם קונספט מפחיד פחות. אוקיי, אז אולי המניעים שלהם קצת מפוקפקים, אך גולת הכותרת של סרטים מהסוג הזה תמיד הייתה היצורים עצמם.

לפחות תביא פיצה בפעם הבאה שאתה צץ פה, יא נודניק. מתוך "טרול 2" | צילום: באדיבות Epic Productions
לפחות תביא פיצה בפעם הבאה שאתה צץ פה, יא נודניק. מתוך "טרול 2" | צילום: באדיבות Epic Productions

ובכן, בטרול 2 מדובר על גמדים שהלבישו בשקי יוטה ובמסיכות בעלות עיצוב כל-כך כושל, עד שחנות "הכל בדולר" בפשיטת רגל לא הייתה מסכימה להחזיק במלאי. אבל אני לא רוצה להיטפל דווקא אליהם, רובו המוחלט של הקאסט – כולל "כוכבי" הסרט – הורכב משחקנים לא מקצועיים שקיבלו את התפקיד פשוט כי הגיעו ליום האודישנים הפתוח של ההפקה. אחד מהם, אב המשפחה, הוא רופא שיניים. בשלב הזה אני לוקח נשימה ארוכה, ומנסה לתאר את העלילה של הדבר הזה.

משפחת וויטס יוצאת לחופשה במסגרת היא מחליפה בית עם משפחה אחרת, המתגוררת בעיירה נילבוג. כן, "נילבוג" זה "גובלין" הפוך. כן, זה הכי מתוחכם שהסרט מסוגל להיות. בכל מקרה, בו בזמן שמשפחת ווייטס מגיעה לנילבוג, בנה הקטן ג'ושוע נוהג לדבר עם הרוח של סבו המנוח. כמובן שהרוח מזהירה את ג'ושוע שאסור להם לנסוע לנילבוג, מפני שיש שם גובלינים צמחוניים שיהפכו אותם לצמחים ואז יאכלו אותם. כמובן שהם נוסעים בכל זאת.

נו, כשחייבים אז חייבים. מתוך "טרול 2" | צילום: באדיבות Epic Productions
נו, כשחייבים אז חייבים. מתוך "טרול 2" | צילום: באדיבות Epic Productions

למרות מאמציו של ג'ושוע לשכנע את בני משפחתו שכולם בעיירה גובלינים – ניסיונות שכוללים הקפאת בני משפחתו (שממשיכים לזוז בכיף שלהם) והשתנה על הארוחה שלהם – הם לא מקשיבים לו. בסופו של דבר, הם מבינים את טעותם, ועובדים יחד כדי להביס את הגובלינים ואת המכשפה שמפעילה אותם (המגולמת על-ידי שחקנית שנותנת הופעה שאפשר לראות מהחלל).


אותה מכשפה גם שותפה לסצנה הגדולה ביותר בהיסטוריה של הקולנוע. יכול מאוד להיות שאתם מכירים אותה – אחד מחבריו של בן זוגה של הולי, אחותו של ג'ושוע, רואה את הגובלינים אוכלים בחורה רנדומלית, ואומר את המשפט האלמותי, "They're eating her. And then they're going to eat me. Oh my godddd". זה מקרה נדיר בו העובדה שאי אפשר להעביר אינטונציה בטקסט היא יתרון – כי אין לו כזו. אחר-כך הוא עצמו הופך לצמח ונשתל בעציץ.

בסופו של דבר, משפחת ווייטס מביסה את הגובלינים תוך שימוש בנשק סודי שמעולם לא נראה כמותו בתולדות הז'אנר – סנדוויץ' נקניק כפול. קשה לי להאמין שכתבתי את המילים האלה, אבל טרול 2 הוא מסוג הסרטים שגורמים לך לפקפק בכל מארג המציאות. הוא כל-כך גרוע, בצורה כל-כך מרתקת, שמייקל סטיבנסון (שגילם את ג'ושוע) הפיק עליו סרט תיעודי, שנקרא Best Worst Movie.


הייתי ממליץ בכל לשון לראות קודם את טרול 2, ואז לקנח בדוקו עליו. הוא ישלים לכם פערים רבים, כמו ההסבר להיותו של בעל החנות של נילבוג הדבר הכי מקריפ בסרט – מי ששיחק אותו אשכרה היה מאושפז במוסד לחולי נפש, ולוהק לסרט כשהיה ביומית משם.

אי אפשר לשמוע תמונו-- מתוך "טרול 2" | צילום: באדיבות Epic Productions
אי אפשר לשמוע תמונו-- מתוך "טרול 2" | צילום: באדיבות Epic Productions

טרול 2 הוא לא סרט גרוע במובן הקלאסי של המילה. למען האמת, נראה שהוא נעשה על-ידי אנשים שבהחלט ידעו מה הם עושים: לפחות מבחינת צילום, עריכה ואספקטים טכניים אחרים. אך כמו שמבקר סרטים אחד אמר בסרט הדוקומנטרי שהוזכר לעיל: הוא נעשה על-ידי אנשים שיודעים איך ליצור סרטים – בזמן שסבלו מפגיעת ראש חמורה. אל תצפו בסרט סתם כדי לצחוק עליו, צפו בו בפליאה רחבת-עיניים, ותנסו להבין איך כל-כך הרבה דברים השתבשו בכל-כך הרבה תחומים במקביל – והתוצר היה אולי הסרט הכל-כך גרוע שהוא טוב האולטימטיבי.

 

אתם מוזמנים להצטרף אלינו בקבוצת הפייסבוק הרשמית החדשה של מאה בקולנוע. אם אתם עדיין לא שם, אפשר גם לעקוב אחרינו בעמודי הרשתות החברתיות שלנו בפייסבוק ובאינסטגרם. ניתן גם לשלוח הודעה בדוא"ל לכל הצעה, רעיון או משוב בהם תרצו לשתף.

bottom of page