top of page

תודה!

הכתבות האחרונות במגזין

עוד במגזין

תמונת הסופר/תרועי קדוש

כל-כך גרוע שזה טוב: "ארבעת המופלאים" בהופעתם הראשונה וחבל שלא האחרונה

עודכן: 28 ביוני 2023

מה שאפילו מעריצי מארוול שרופים לא בטוח יודעים הוא שאשף הקולנוע דל התקציב רוג'ר קורמן הפיק ב-1994 סרט של "ארבעת המופלאים" – ושהוא יותר טוב מכל אלה של פוקס ביחד. מדוע ולמה? שמחים ששאלתם.

חברי הקאסט של "ארבעת המופלאים" | באדיבות Constantin Film
חברי הקאסט של "ארבעת המופלאים" | באדיבות Constantin Film

לכל העדכונים החמים: הצטרפו אלינו בערוץ הטלגרם החדש של מאה בקולנוע!


עם כל הבאזז לקראת דוקטור סטריינג' בממדי הטירוף – והשמועות האינסופיות ביחס להופעת הבכורה בסרט של חברי האקס-מן ביקום הקולנועי של מארוול – חשבתי שזה זמן טוב לחזור לקבוצת גיבורי העל השנייה של אולפני פוקס זצ"ל. כוונתי היא, כמובן, לארבעת המופלאים, שגורלם הקולנועי עד עכשיו היה כל דבר אחר חוץ ממופלא – וזה עוד בלשון המעטה. שני הסרטים הראשונים של אולפני פוקס, מ-2005 ו-2007, זכורים בעיקר בגלל כמה שהם גרועים. איכשהו, הריבוט מ-2015 הצליח לעשות את הבלתי-ייאמן ולהיות אפילו יותר גרוע - וגם מאוד מאוד חשוך, שזה כמעט בגדר עשיית חסד עם הצופים כי כשאתה כן רואה משהו אתה מתפלל שיהיה חשוך שוב.


אבל לא על הסרטים האלה רציתי לדבר. הסרטים האלה לא כל-כך גרועים שהם טובים – הם כל-כך גרועים שאתה מרגיש בושה בעקיפין בשביל כל מי שהיה מעורב בהם, עד לרמת הקייטרינג מאחורי הקלעים. הסרט שברצוני לדבר עליו הוא ארבעת המופלאים (The Fantastic Four) מ-1994 – ההופעה הקולנועית הראשונה של הקבוצה. למען האמת, הסיפור מאחורי הסרט, שמעולם לא שוחרר רשמית לקולנוע, כמעט יותר מעניין מהסרט עצמו.

בקצרה, ישנן שתי אסכולות. הראשונה אומרת שהסרט מעולם לא נועד להיות מוקרן איפשהו, ושהסיבה היחידה שיצרו אותו היא שברנד אייכינגר, המפיק בפועל שהחזיק בזכויות הקולנועיות לארבעת המופלאים בזמנו, היה חייב לעשות סרט, זול ככל שיהיה - או לאבד את הזכויות. האסכולה השנייה, שאייכינגר עצמו חבר בה, אומרת שאבי ארד (אחד מהמנהלים של מארוול דאז, המשמש כמפיק בזיכיון גם כיום) שילם להפקה כסף כדי לא להוציא את הסרט, מהחשש שהדבר יוזיל את מותג ארבעת המופלאים.


איך שלא יהיה, הסרט נעשה, כשהמפיק בפועל שלו היה רוג'ר קורמן, אגדה בסרטים דלי תקציב כמו X: The Man with X-Ray Eyes. העלילה עצמה מקבילה פחות או יותר לסיפור המקור הקלאסי של ארבעת המופלאים: המדען ריד ריצ'ארדס לוקח שלושה חברים – בן גרים, סו וג'וני סטורם – ויחד הם טסים לחלל למשימת מחקר מדעית, במהלכה הם נחשפים לקרניים קוסמיות שנותנות להם כוחות מיוחדים. ריצ'ארדס הופך ל"מיסטר פנטסטיק", בעל היכולת לשנות את אורך איברי גופו; גרים הופך ל"דבר" שנראה כמו סלע כתום ענקי ובלתי-פגיע; סו הופכת ל"אישה הבלתי נראית" וג'וני ל"לפיד האנושי" בעל כוחות האש.


יש רק הבדל אחד, דק אך משמעותי – כשהסרט נפתח, ריד ובן הם סטודנטים בקולג', בעוד שסו וג'וני הם ילדים. מי שמכירים את הקומיקס כנראה חוו חלחלה קטנה, כי שם – וגם בסרט – ריד וסו הופכים לבני זוג. הסרט כן קופץ עשר שנים קדימה - כי בכל זאת אנחנו לא באלבמה - אבל זה עדיין מוזר, בעיקר כי אין לשינוי הזה שום סיבה הגיונית.

חבורה מופלאה. מתוך "ארבעת המופלאים" | באדיבות Constantin Film
חבורה מופלאה. מתוך "ארבעת המופלאים" | באדיבות Constantin Film

טענה ידועה אומרת שסרט יכול להיות טוב רק עד כמה שהנבלים שלו טובים. בארבעת המופלאים, יש לנו את ויקטור וון דום, שותף לחדר של ריד בקולג', שעבר תאונה שהותירה אותו מצולק. התוכנית שלו היא - משהו לא ברור, הוא אף פעם לא מסביר בדיוק מה הוא רוצה, אלא פשוט צוחק באופן מרושע והמון. הנבל המשני הוא "התכשיטן", שחוטף את חברתו של בן, אליסיה מסטרס, כדי להפוך אותה למלכה שלו. טוב, "חברה" זו מילה קצת גדולה. הם נפגשו בסך הכל פעם אחת לפני כן.


הקטע המוזר בסרט הוא שלמרות דברים כאלה – הוא לגמרי עובד. נכון, לג'וני יש נטייה לסיים כל משפט שני ב"הא?!", ונכון, יש במסיבות ימי הולדת תצוגות משחק מרשימות יותר. אבל זה עובד כי כולם לגמרי רציניים כשהם מנסים לעשות את הסרט הכי טוב שהם יכולים. אם היה נראה שהשחקנים מחפפים, הכל היה מתפרק וזה סתם היה סרט גרוע. אבל הוא לא – הוא גרוע כל-כך שהוא טוב בדיוק מפני שכולם כל-כך מתאמצים, משתדלים ומנסים לעשות את המקסימום שלהם.

השחקנים לא ממש טובים, העלילה לא הגיונית, האפקטים של הלפיד האנושי נראים במקרה הטוב כמו "וורד ארט" מעבודה שעשיתם בכיתה ה' והגיבורים כמעט אף פעם לא משתמשים בכוחות שלהם כי כסף לא צומח על העצים. אבל היי, תראו כמה כסף היה לסרטים האחרים והם טינפו את בתי הקולנוע. לסרט הזה לעומת זאת יש משהו שלאחרים אין – לב (ואת התחפושת הכי טובה של "הדבר" שאי-פעם תראו). אז אמנם ארבעת המופלאים מעולם לא שוחרר רשמית לקהל, אבל בלי אף הפצה רשמית, בשקט-בשקט, נכון לעכשיו הוא פשוט הסרט הכי טוב של ארבעת המופלאים שאי-פעם נעשה – וגם נו, הכי גרוע. וזו, ילדים וילדות, המשמעות האמיתית של חג המולד.

 

אתם מוזמנים להצטרף אלינו בקבוצת הפייסבוק הרשמית החדשה של מאה בקולנוע. אם אתם עדיין לא שם, אפשר גם לעקוב אחרינו בעמודי הרשתות החברתיות שלנו בפייסבוק ובאינסטגרם. ניתן גם לשלוח הודעה בדוא"ל לכל הצעה, רעיון או משוב בהם תרצו לשתף.

Comments


bottom of page