top of page

תודה!

כל-כך גרוע שזה טוב: "דוקטור מורדריד" הוא דוקטור סטריינג' מעלי אקספרס - וזה אדיר

עודכן: 1 בפבר׳

זה סיפור על חברת הפקה שאשכרה היו לה את הזכויות להפיק סרט של דוקטור סטריינג', אבל איבדה אותן לפני שהספיקה לעשות את זה – אז היא עשתה את הסרט בכל זאת, ורק שינתה את השמות. תכירו, "דוקטור מורדריד".

מוזר. מאוד מוזר. מתוך "דוקטור מורדריד | צילום: באדיבות Full Moon Entertainment
מוזר. מאוד מוזר. מתוך "דוקטור מורדריד | צילום: באדיבות Full Moon Entertainment

בא לכם לזכות בכרטיסים זוגיים לסרטים במתנה? בואו לאינסטגרם שלנו!


פעם, בשממה האפוקליפטית של שנות ה-90, חברת הקומיקס של מארוול עשתה מכירת חיסול על הזכויות הקולנועיות לדמויות שלה. החברה הייתה בקשיים כלכליים והגיעה עד לכדי פשיטת רגל, וחיפשה דרכים מהירות להרוויח דולר ורבע. הדרך הטובה יותר לעשות זאת, כך היא חשבה, היא לתת לכל מיני חברות הפקה קיקיוניות יותר ופחות את הזכויות להפיק סרטים של ספיידרמן, איירון מן - וכל השורה הראשונה של גיבורי העל של השייכים לזיכיון.


למען האמת, יכולתי לכתוב כתבה שלמה רק על סרטי מארוול שהיו בפיתוח ומעולם לא הופקו. אפילו מיודעינו יורם גלובוס ומנחם גולן היו בתמונה, וכמעט יצרו סרט של ספיידרמן. לרוע המזל, הם כנראה לא ידעו שהוא אמור להיות גיבור-על, ולכן הכיוון שלהם היה סרט בו פיטר פרקר עובר מוטציה והופך לתפלץ עם שמונה ידיים (עיוות שנודע כ-Man-Spider). זה לא קרה, תודה לאל, אבל עיבוד קולנועי של דוקטור סטריינג' – 24 שנים לפני הסרט עם בנדיקט קמברבאץ' – דווקא כן. טוב, נו, בערך.

אפילו יותר מוזר. מתוך "דוקטור מורדריד | צילום: באדיבות Full Moon Entertainment
אפילו יותר מוזר. מתוך "דוקטור מורדריד | צילום: באדיבות Full Moon Entertainment

הסיפור של דוקטור מורדריד (Doctor Mordrid) מ-1992 הוא סיפור של אנשים שלא היו להם שני דברים: הזכויות להפיק סרט רשמי של דוקטור סטריינג', ובושה. טוב, ככל הנראה, לשני המפיקים כן היו בנקודה מסוימת הזכויות למכשף המשופם, אבל לקח להם כל-כך הרבה זמן להתחיל לעבוד על הסרט עד שהן פקעו. הם היו יכולים לוותר על כל העניין ולהמשיך עם החיים שלהם בסבבה, אבל הם הרגישו שהעולם לא יהיה שלם בלי יצירת המופת הזו. הפיתרון היה פשוט כמעט כמו שהוא משוגע לחלוטין: הם הפיקו סרט על דוקטור סטריינג' לכל דבר ועניין - ורק עשו בתסריט "מצא והחלף" ושינו את השם של הדמות הראשית לדוקטור אנטון מורדריד. ואיזה מזל שמורדריד הפך להיות מכשף, הא? כי עם שם כזה, האופציות היחידות הן כנראה או זה או פיראט.

עלילת הסרט גנרית למדי: מורדריד, בדיוק כמו סטריינג', הוא המכשף שמגן על כדור הארץ מפני איומים קוסמיים. היות שהצגת סיפור המקור שלו הייתה עולה יותר כסף משהיה להפקה – ונראה שהתקציב היה מחיר של ארוחת ילדים במקדונלד'ס – אנחנו מצטרפים אליו כשהוא כבר בתפקיד. לצד עלילת המשנה הרומנטית שלו – שעובדת במשטרה בתור יועצת (או משהו כזה) – הם נלחמים בקאבאל. כמו כל נבל אחר בסרט מהסוג הנדון, האחרון גדל עם מורדריד אבל פנה לדרך הרשע, ועכשיו הוא רוצה להשתלט על ו/או להשמיד את העולם - המוקדם מביניהם. מה שכן, בטח תשמחו לדעת שהוא מגולם על-ידי עוד אגדת ז'אנר – בריאן תומפסון, שילדי שנות ה-90 זוכרים כקיסר שאו קאן ממורטל קומבט 2, שאיכשהו הצליח להיות גרוע אפילו יותר מהסרט המקורי.

חכו שהם יתעוררו לחיים. מתוך "דוקטור מורדריד | צילום: באדיבות Full Moon Entertainment
חכו שהם יתעוררו לחיים. מתוך "דוקטור מורדריד | צילום: באדיבות Full Moon Entertainment

הדבר הכי טוב שאפשר להגיד על דוקטור מורדריד זה שהוא קצר – בקושי שעה ורבע, כולל כתוביות ההתחלה והסיום. טוב, זה לא מדויק: ג'פרי קומבס, הידוע מסרטי אימה סוג ז' כמו מחייה הרקמות (Re-Animator), למען האמת מעולה בתפקיד הראשי. הייתי שמח אם הוא היה מראה קצת יותר הומור, אבל קומבס לוקח את התפקיד ברצינות תהומית - ולרגע לא נותן לעובדה שבכל הסרט יש משהו כמו שישה לוקיישנים להפריע לו. זה קצת כאילו הוא ההופעה שלו הוכנסה דיגיטלית מסרט הרבה יותר טוב, אבל כמובן שזה לא יכול להיות כי בחיים לא היה להם כסף לדבר כזה.


יש לי גם תחושה שאני יודע למה כל החפצים בסרט נראים כמו משהו שהיה במבצע במקס סטוק. בסוף הסרט, מורדריד וקאבאל נלחמים במוזיאון, ומחיים שלדים של טירנוזאורוס רקס וממותה, בהתאמה. בלי טיפה של ציניות – לראות את שני השלדים נלחמים אחד בשני ובשומרים של המקום היה מרשים ממש. אם אתם מכירים את העבודות של ריי האריהאוזן בסרטים כמו ג'ייסון והארגונאוטים (משנת 1963 הרחוקה), זה לחלוטין יהיה לכם מוכר. העולם אמנם קצת התקדם מאז, אבל זה עדיין מגניב.

אם כבר, הדבר היחיד שבאמת מפריע הוא שככל הנראה ההפקה הבינה שהיא לא הצריכה יותר לעשות סרט לכל המשפחה. אחרי שאיבדה את הזכויות לסטריינג', היא הלכה על דירוג למבוגרים בלבד שמגיע משתי דמויות בלבד – משרתיו של קאבאל, שמקללים כמו ילד קטן שעכשיו למד להגיד "קקה". זה מעצבן, אבל בסיכומו של דבר דוקטור מורדריד הוא סרט לא רע בכלל. העלילה בנאלית אך קוהרנטית, האפקטים זולים אבל אפקטיביים (לרוב) והגיבור והנבל מגולמים בצורה שלא מזלזלת בצופים. בכנות, זה כבר הופך את דוקטור מורדריד לסרט יותר טוב ממורביוס, לא משנה כמה פעמים סוני יחזירו אותו לקולנוע.

 

אתם מוזמנים להצטרף אלינו בקבוצת הפייסבוק הרשמית החדשה של מאה בקולנוע. אם אתם עדיין לא שם, אפשר גם לעקוב אחרינו בעמודי הרשתות החברתיות שלנו בפייסבוק ובאינסטגרם. ניתן גם לשלוח הודעה בדוא"ל לכל הצעה, רעיון או משוב בהם תרצו לשתף.

bottom of page