top of page

תודה!

"בלתי מנוצח" עונה 1 - ביקורת סדרה

עודכן: 26 בפבר׳

נכון לעכשיו, "בלתי מנוצח" היא הדבר הכי טוב שיצא מז'אנר הקומיקס וגיבורי העל ב-2021 – וכן, זה כולל את הסדרות של מארוול, את "ליגת הצדק: גרסת סניידר" ואפילו את יצירת המופת הבלתי נשכחת "כוח רעם" (סתם, צוחקים נו).

להטבות בלעדיות, כרטיסים במתנה ועוד הפתעות: הצטרפו לאינסטגרם שלנו! 


הסדרה המצוירת החדשה של אמזון פריים וידאו, מספרת על מארק גרייסון (בקולו של סטיבן יאון), תלמיד תיכון צעיר שהוא במקרה גם הבן של גיבור העל החזק בעולם. אביו נולאן (ג'יי קיי סימונס), המוכר בציבור כאומני-מאן, הוריש לו כוחות-על אותם הוא מקבל לראשונה בהגיעו לגיל 17. במציאות אלטרנטיבית בה גיבורי ונבלי על הם דבר שבשגרה, הוא מתחיל את מסעו המפתיע ומלא הטלטלות, בו הוא מקווה שיהפוך אט-אט לגיבור-על בעצמו לצדו של אביו.


את "בלתי מנוצח" עיבד לטלוויזיה רוברט קירקמן ("המתים המהלכים") והיא מבוססת על חוברות הקומיקס באותו השם פרי עטו. כבר מהפרק הראשון, ניכרים בה כמה מסימני ההיכר של היוצר, בהם קשת דמויות רחבה המורכבת מכלל צבעי הקשת, אלימות ברוטלית וגרפית למדי, שפה וולגרית כמיטב המסורת ובכללי – הימנעות מצנזורה והיצמדות לסגנון צבעוני והיפר-ריאליסטי מובהק. כמעט מיותר לציין שאלמנטים אלו הופכים את הסדרה למיועדת למבוגרים בלבד.


אם כן, בפרק הפיילוט אפשר כמעט לטעות ולחשוב כי מדובר בעוד סיפור מקור על בחור צעיר עם יכולות על-אנושיות, שמצטרף לליגה של הגדולים. אבל לא כך הדבר, מארק אמנם בוחר לעצמו את הכינוי 'בלתי מנוצח', אבל פעם אחר פעם הוא מוצא עצמו מובס, מושפל ונמלט בעור שיניו. בעוד קיימות בסדרה קלישאות ברמת הסיפור הבסיסי – לדוגמה, רצונו של הגיבור לשמור על זהותו הסודית ולו לספר לחברתו או גאון מטורף עם מזימות שטניות – יצירתו של קירקמן נמנעת מהן ברמה התמטית. העמוקה יותר.

מתוך "בלתי מנוצח" | צילום: באדיבות אמזון פריים
מתוך "בלתי מנוצח" | צילום: באדיבות אמזון פריים

כלומר, מסרים על הרואיזם, אחווה, אלטרואיזם ואמונה בטוב האנושי כן מנסים לעלות ולהפציע, אבל הם נדחקים מתחת להצגת העולם כקשה ואכזרי נורא. כמקום רווי אינטרסים אישיים, מזימות הרסניות, אקראיות למכביר ואבסורד, שמדגימים את אפסיות האדם לעומת היקום האינסופי. בהקשר הנדון, רבים מבקשים להשוות את הסדרה ל"הבנים" (The Boys), גם היא של אמזון פריים, אבל אני חושב שהשוואה מתבקשת יותר תהיה דווקא ל"ריק ומורטי" – גם במרכזה יחסי אב (סב) ובן, איומים הזויים, שונים ומשונים על האנושות ושאיפה לנפץ מיתוסים של יצירות מהמיינסטרים.


זה לא שההשוואה ל"הבנים" לא נכונה, בפן הסיפורי היסודי גם היא מתרחשת במציאות חלופית בה גיבורי ונבלי על מסתובבים להם בחופשיות ברחבי תבל. אבל ברמה המורכבת יותר, המרכז שלה והאמירות בה הן יותר חברתיות-פוליטיות ופחות על אופיו של הז'אנר עצמו. כמו-כן, "הבנים" מתארת במרכזה סיפור נקמה ורצון של כמה פשוטי עם לשים קץ לשליטה בעולם של גיבורי-על שסרחו, דבר שלא קיים ב"בלתי מנוצח". זאת אומרת, קולו של האזרח הפשוט לא באמת נשמע במקרה הנוכחי ולרוב הוא יוצג כחסר אונים לחלוטין.


בעניין אחר, חשוב גם לציין לטובה את עבודות הדיבוב הנפלאות. בהובלתם, כאמור, של המועמד הטרי לאוסקר סטיבן יאון ("המתים המהלכים", "מינארי"), שבקלות יתרה הופך את דמותו של מארק למעוררת הזדהות, חמה וטובת-לב. לצדו זוכה האוסקר ג'יי קיי גימונס, שניתן לזהות את קולו מהשנייה הראשונה ועכשיו יגרום לכם להתחיל לפחד בכל פעם שתראו את ג'יי ג'ונה ג'יימסון מסרטיו של איש העכביש. הוא כל-כך טוב במלאכה, גם בזכות השפמפם האיקוני על פני דמותו, שפשוט אי-אפשר לדמיין אף אחד אחר בנעליו.


בין שאר המדבבים הנהדרים ניתן למצוא גם את סנדרה או ("להרוג את איב"), זאזי ביטס ("ג'וקר", "דדפול 2"), וולטון גוגינס ("שמונת השנואים"), זאכרי קווינטו ("סטאטרק"), ג'יליאן ג'ייקובס ("קומיוניטי") ואפילו מארק המיל. בצד הפחות טוב, מדי פעם מבליחים רגעים בהם האנימציה נראית ממש זולה, כמו בהפקה אינטרנטית דלת-תקציב. מטבעי הדברים, נדמה שרוב הכסף הלך על קאסט המדבבים, ולאור הצלחת הסדרה הגיוני שהדבר יתוקן בעונות הבאות (הוכרזו לפני שבוע וחצי).


נוסף על כך, חלק מעלילות המשנה לא מלוטשות עד הסוף ונדמה כי בעיקרן נועדו כדי למשוך זמן. בפרקים שאורכם נע באיזורי ה-40-50 דקות, לעיתים זה קצת מבאס, אבל לא בצורה יותר מדי משמעותית. כך או אחרת, צמד הפרקים האחרונים הם שיא טלוויזיוני מרגש ומפעים, שממחיש איזו כברת דרך עברנו עם הדמויות לאורך 8 פרקים בלבד. יש בהם התפרצות אמוציונלית מפתיעה, שיאים עלילתיים מורטי-עצבים, אקשן מדמם וחסר-מעצורים ואפילו הומור והבטחות מעוררות סקרנות ותיאבון לעתיד.


כשעונתה השלישית של "הבנים" בדרך אלינו ועם סדרתו הנוכחית של קירקמן, נדמה שאמזון פריים מצאה לה נישת גיבורי-על ייחודית משלה. טרם ברור מתי תעלה העונה השנייה של "בלתי מנוצח", אבל כשזה יקרה אני אהיה שם בוודאות. עם סטייל בלעדי, אנרגטיות מדבקת, קאסט מדבבים משובח ורעיונות אמיצים ושוברי-שגרה שכאלה, אין פלא שהיא הפכה ללהיט החם של התקופה. ד"ש לאלן החייזר.

 

לכל העדכונים החמים, הכתבות והחדשות: הצטרפו אלינו בערוץ הטלגרם החדש של מאה בקולנוע. לדיונים נוספים והמלצות משלכם ניתן להצטרף גם לקבוצת החברים שלנו. תוכלו גם לעקוב אחרינו בעמודי הרשתות החברתיות שלנו באינסטגרם ובפייסבוק או לשלוח הודעה בדוא"ל בכל נושא.

bottom of page