top of page

תודה!

Gran Turismo 7 - ביקורת גיימינג: מהיר ואתגרי

עודכן: 6 באוג׳ 2023

כארבע וחצי שנים לאחר קודמו, Gran Turismo 7 סוף-סוף מגיע להסתער על הפלייסטיישן. השקתו מגיעה חודשים ספורים בלבד אחרי Forza Horizon 5, סימולטור הנהיגה המהולל של המתחרה Xbox. האם סוני מצליחה לעמוד בקצב?

לכל העדכונים החמים: הצטרפו אלינו בערוץ הטלגרם החדש של מאה בקולנוע!


סדרת משחקי המרוצים Gran Turismo הושקה לראשונה בקונסולת הפלייסטיישן המקורית לפני קרוב ל-25 שנים. זמן רב כל-כך אחרי, Gran Turismo 7 מגיע למדפים וחרף היותו המשחק השביעי בסדרה, הוא ידידותי ביותר לשחקנים חדשים, עם פירוט והדרכות עבור כל שלב ואתגר שתפגשו לאורך הדרך. בעוד המשחק דומה במובנים מסוימים לקודמיו, הוא מביא עמו שלל הפתעות המזניקות אותו לגבהים חדשים. הראשונה שבהן: מצב הסינגל-פלייר שלו מהווה מעין קמפיין – הוא אינו עלילתי, אך רק באמצעותו אפשר לפתוח את שאר האפשרויות במשחק.

חווית הסינגל-פלייר מתמקמת לה בכניסה ל"בית קפה" על-פני מפת המשחק, ובכל שלב מקבלים תפריט עם משימות שונות, שלרוב ינועו בין השתתפות במרוצים לבחינת מצבי המשחק השונים. עם השגת כלל יעדי התפריט הספציפי - תקבלו פרס משתנה, ויוצע לכם מיד תפריט טרי. המרוצים עצמם מתגמלים, אבל עבור אלו שלא יתספקו רק בהם קיימת גם האופציה לרכישת קרדיטים דרך חנות הפלייסטיישן. אותן מיקרו-טרנזקציות ידועות לשמצה אינן טורדניות באופן שוטף, אבל קיומן מאכזב – ולפחות בפן הנדון, בהחלט אפשר לצפות ליותר ממשחקים בסקאלה הזו.

Gran Turismo 7 | גראן טוריסמו 7
הדקו חגורות, מתחילים. נסיעה נעימה. מתוך Gran Turismo 7 | באדיבות Sony Interactive Entertainment

בחזרה לקמפיין, ערכו המוסף טמון בשיטתו הארגונית, במסגרתה הוא איננו מעודד את השחקנים להשתתף במרוצים בלבד, אלא גם להתנסות במלוא תכונות המשחק כחלק ממשימותיו. כך למשל, כדי לפתוח את מצב המולטי-פלייר, יהיה עליכם לסיים מספר נאה של תפריטים המספקים את היסודות הנדרשים למשחק ברשת.

ה"טירונות" הזו, הקודמת למצב המולטי-פלייר, חיונית עבור שחקנים חדשים, אבל עשויה כמובן להתקבל באהדה פחותה בקרב השחקנים המנוסים יותר. אף על פי כן, קשה לומר כי ההתקדמות ההדרגתית תפגע לרוב בחוויית המשחק, מפני ששחקנים מנוסים יעברו את השלבים בקלות ובמהירות וכנראה יבינו את ההיגיון מאחורי סדר המשימות. מבחינה כללית יותר, רמת הקושי במשחק ניתנת לשינוי לפי בחירתכם. קיימות הגדרות מוכנות מראש בין רמה קלה לקשה, ברם עם צלילה להגדרות המתקדמות מתגלים תפריטי קונפיגורציה מתקדמים - החל בהגדרת תפעול תיבת ההילוכים באופן ידני וכלה בשליטה ברכב עם הגה חיצוני נתמך (כמו Thrustmaster).


נקודה חשובה נוספת וראויה לציון בקמפיין, היא כמות הידע העצום הזמין אודות כלי הרכב שזוכים בהם לאורכו והיסטוריית האוטומוביל ככלל; היצע הרכבים במשחק מונה למעלה מ-400 דגמים ייחודיים מרחבי העולם - מרכבי סופר-מיני כמו הטויוטה יאריס ועד דגמי פרארי או למבורגיני, שעצם נוכחותם על המסך מרתיעה את הארנק. רוחב הידע המונגש עבור כלי הרכב מקנה סוג-של חיבור אינטימי וקרוב עמם, לצד הכלים הנחוצים שהוא מעניק לבחירה נכונה של מכונית בהתאם למרוץ.

Gran Turismo 7 | גראן טוריסמו 7
מי הזמין פרארי? מתוך Gran Turismo 7 | באדיבות Sony Interactive Entertainment

מעבר לקמפיין, קיים במשחק מגוון רחב של פיצ'רים שונים, בהם למשל מוקדי שדרוג ועריכה ויזואלית של הרכבים שברשותכם ושל לבוש דמותכם. עבור מי מכם שאוהבים לשתף את יצירותיהם ברשתות החברתיות - קיימת האפשרות להפיץ סרטונים, תמונות, עיצובי רכבים וכד' ברשת הפנימית של המשחק. כמו-כן, ניתן לצפות בתכנים זהים של שחקנים אחרים ואף להעתיקם ולעקוב ולהגיב לכל פוסט. מי ששיחקו בעבר ב-Gran Turismo Sport, ודאי ישמחו לדעת שתכנים יצירתיים שעיצבו בו יוכלו לעבור לפרופיל האישי החדש של כל שחקן, כך שההמשכיות היצירתית נשמרת עבור החפצים בה.


מבחינה גרפית, המשחק פועל ברזולוציית 4K ובקצב רענון של 60 פריימים בשנייה בגרסת הפלייסטיישן 5. אמנם לא שיחקתי בו בקונסולת הדור הקודם, אבל ניתן לצפות כי גרסתו ב-PS4 וב-PS4 Pro עברה התאמות ברזולוציה ובדייקנות הוויזואלית. כך או אחרת, Gran Turismo 7 קורן מגרפיקה פנטסטית, וזאת עוד בלשון המעטה: כל רכב נבנה בקפדנות, עם חזית וחלל פנימי מפורטים ביותר, כך שלפעמים דעתי אף הוסחה בזמן אתגר מהדייקנות בלוח המחוונים של כלי הרכב. אם לא די בכך, גם מנגנוני הזמן ומזג האוויר המשוכללים הם לא פחות ממהפנטים: טיפות גשם שנופלות על שמשת הרכב הקדמית וזולגות אל עבר מראות הצד או רקיע מדברי מעוטר בכוכבים בשעות הלילה - הם רק חלק מהעושר הוויזואלי.

גראן טוריסמו 7 | Gran Turismo 7
טויוטה סופרה ונופים מהפנטים. מתוך Gran Turismo 7 | באדיבות Sony Interactive Entertainment

יכולת גרפית בלעדית נוספת לגרסת הפלייסטיישן 5 היא ה-Ray Tracing - טכנולוגיה המדמה קרני אור מציאותיות ומתבטאת בהשתקפויות תאורה מרהיבות. המנגנון איננו מופעל בכל מצבי המשחק, וניתן לבחון אותו למשל בגראז' או במצב "Scapes", בו ניתן לצלם את המכוניות בבעלותכם במגוון מיקומים בעולם. התוספת הזו מורגשת עד מאוד בעיקר במצב האחרון , בו הרכבים מוארים באופן המחושב בהתאם לסביבה וללא תחושה מלאכותית. עם זאת, לאחר הפעלת הפיצ'ר בגראז', ניתן להבחין בירידה מסוימת בקצב הרענון ובהבדל ויזואלי קטן. לאור נתונים אלו, מומלץ לבחור בתעדוף של ניתוב הקרניים על גבי קצב הרענון בהגדרות המשחק, כיוון שהפיצ'ר בלאו הכי אינו בר משמעות במצבים שבהם הביצועים חיוניים.


במעבר חד למצב המולטי-פלייר, יש לשבח ראשית את התוספת של מולטיפלייר מקומי עבור שני שחקנים – התכונה שכל-כך חסרה במשחקים כיום. מעבר לכך, המולטי-פלייר מתפרס למספר אפשרויות כשהבולטות בהן: מצב סטדנרטי מול שחקנים אחרים, ומצב הספורט בו אפשר להשתתף במרוצים וטורנירים עולמיים. חלוקת דירוגי הנהגים נהדרת ומתפלגת למדדים DR וSR (דירוג נהיגה וספורטיביות בהתאם). דירוג הנהיגה תלוי במדד ספורטיביות, שמושפע ממספר ההתנגשויות ברכבים אחרים, כך ששחקנים שאינם נוהגים בכבוד לא יוכלו להתקדם במצב הספורט. נוסף על כך, התווסף המצב "נקודת מפגש", בו ניתן לפגוש שחקנים נוספים במבחר מסלולי המשחק ולשחק ולדבר באופן אגבי.

גראן טוריסמו 7 | Gran Turismo 7 | PS5
ניסאן סילביה ושעות בין ערביים. מתוך Gran Turismo 7 | באדיבות Sony Interactive Entertainment

עוד יתרון מהותי בגרסת הפלייסטיישן 5, אפילו מעבר לשיפורים הגרפיים, הוא בדבר השימוש בשלט ה-DualSense. הודות לטריגרים האדפטיביים של השלט, ניתן לחוש בהבדל ממשי בהפעלת הבלימה של כל רכב, המורגש בהתנגדות של לחצן הבלימה. הדבר מקנה מכניקת תפעול ייחודית לכל מכונית, ומסייע בביצוע בלימה נכונה בהתאם לתנאי שטח. לא זו בלבד, השלט רוטט בעקבות שינויים בכביש ופעולותיהם של מנגנוני הרכב, כגון העלאת הילוך. ה-DualSense משמש כאוצר ממשי עבור הפלייסטיישן 5, ומשמח לראות שיכולותיו מיושמות היטב במשחק (ולצדו, בנקודה זו, ראויים לציון גם זמני הטעינה המהירים).

מנגד, החסרון הצורם ביותר בכותר החדש טמון בדרישה התמוהה לחיבור תמידי לאינטרנט ברוב מצביו, כולל בקמפיין. המנגנון הוטמע על מנת למנוע רמאויות, אך הדבר עלול לפגוע ברצף ההתקדמות בסיטואציות מסוימות. אמנם הרשת הביתית שלי איכותית, אבל לצערי במהלך שלב מאוד מאתגר - שלבסוף בניסיון חוזר סיימתי במקום הראשון - הקונסולה שלי התנתקה מהרשת. כמובן שהרגשתי תסכול לאחר שהתברר כי ההצלחה ירדה לטמיון, אבל הדאגה האמיתית היא עבור שחקנים עם בעיות רשת שכיחות.


למרות זאת, בשורה התחתונה Gran Turismo 7 הוא סימולטור נהיגה המורכב באופן חד ביותר ושואף למצוינות. הוא מתבסס על המפתח הסודי שנחוץ ליצירת משחק ברמה הזאת – אהבתה הניכרת של המפתחת Polyphony Digital לעולם הרכבים. אי-אפשר להתעלם מההשקעה האדירה שהוקדשה במשחק עבורנו, הגיימרים ואוהבי המכוניות ככלל, ומהשימוש הנרחב שלו בטכנולוגיות הדור החדש. כל אלו - לרבות המבחר הרב של מצבי המשחק ותכני ההיסטוריה הכלולים בו - מתנקזים יחד לחוויית מרוצים מיוחדת במינה.

gran turismo 7 | דירוג סופי: 85

"גראן טוריסמו 7" (Gran Turismo 7) מופץ בישראל על-ידי ישפאר. המשחק יהיה זמין החל מיום ו' ה-4.3 לקונסולות ה-PS5 וה-PS4.

 

לכל העדכונים החמים, הכתבות והחדשות: הצטרפו אלינו בערוץ הטלגרם החדש של מאה בקולנוע. לדיונים נוספים והמלצות משלכם ניתן להצטרף גם לקבוצת החברים שלנו. תוכלו גם לעקוב אחרינו בעמודי הרשתות החברתיות שלנו באינסטגרם ובפייסבוק או לשלוח הודעה בדוא"ל בכל נושא.

bottom of page