top of page

תודה!

כוח וכבוד: 20 שנה לסרט "גלדיאטור"

עודכן: 26 בפבר׳

"גלדיאטור" עלה לאקרנים היום לפני 20 שנה – והוא היה ונותר מהאפוסים ההיסטוריים המרגשים, המלהיבים והסוחפים ביותר.

ראסל קרואו. מתוך "גלדיאטור" | צילום: באדיבות United International Pictures
ראסל קרואו. מתוך "גלדיאטור" | צילום: באדיבות United International Pictures

להטבות בלעדיות, כרטיסים במתנה ועוד הפתעות: הצטרפו לאינסטגרם שלנו! 


נתחיל עם המובן מאליו, תפקידו האדיר של ראסל קרואו כמקסימוס – גנרל פיקח והגון שנופל קורבן לבגידה ונאלץ להילחם על קיומו לשארית חייו. קרואו נותן כאן הופעה לפנתאון, שמלבד יריבות פטאלית ומורטת-עצבים עם הקיסר קומודוס הנבל (חואקין פיניקס בעוד ליהוק מושלם), העניקה לנו גם שלל רגעים וציטוטים עוצמתיים. בראשם: "שמי הוא מקסימוס דסימוס מרידיוס... ואני אשיג הנקמה שלי. בחיים האלו או באלו הבאים".


הופעתו הנהדרת של קרואו זיכתה אותו בפרס האוסקר לשחקן הראשי הטוב ביותר, זכייה שהצטרפה לעשר מועמדויות אחרות ומתוכן ארבע זכיות נוספות – לסאונד, לעיצוב התלבושות, לאפקטים הוויזואליים ובראש ובראשונה: לסרט הטוב ביותר. אילולא "נמר, דרקון" של אנג לי היה יוצא באותה שנה, אפשר להניח כי הסרט היה זוכה גם בפרס הפסקול המקורי הטוב ביותר. זכייה לה היה ראוי לחלוטין.


למען האמת, מוזר לחשוב שהמנגינות והצלילים המופלאים שהלחין האנס זימר עבור הדרמה האפית הזו לא זכו בפרס הנכסף. אבל במבחן הזמן אולי זה לא באמת חשוב, במרוצת השנים הפך פסקול הסרט לאחד הזכורים והאהובים במאה האחרונה, עם נעימות כמו "Now We Are Free", "Slaves To Rome" ושיא השיאים – "Barbarian Horde", עשר דקות וחצי של עונג ווקאלי. זימר במיטבו.

גם עשרים שנים לאחר צאתו, "גלדיאטור" ממשיך לשמר את המורשת המפוארת של "בן חור", "ספרטקוס", "עשרת הדיברות" והפקות ענק דומות של הוליווד הקלאסית. כל זאת הודות לרידלי סקוט, שעבר משיוט מבעית בחלל עם "הנוסע השמיני" לעתיד האנושות האפור והמנוכר של "בלייד ראנר" ובסוף חזר אחורה בזמן לאימפריה הרומית.


ואפילו ששיאו כבר הרבה מאחוריו, החותם שהוא השאיר בתולדות הקולנוע נחקק לנצח. או כמו שהיה מתאר זאת מקסימוס: "כוח וכבוד".

 

אתם מוזמנים להצטרף אלינו בקבוצת הפייסבוק הרשמית החדשה של מאה בקולנוע. אם אתם עדיין לא שם, אפשר גם לעקוב אחרינו בעמודי הרשתות החברתיות שלנו בפייסבוק ובאינסטגרם. ניתן גם לשלוח הודעה בדוא"ל לכל הצעה, רעיון או משוב בהם תרצו לשתף.


bottom of page