top of page

תודה!

Dying Light 2 - ביקורת גיימינג: שחר המתים

עודכן: 24 בפבר׳

הטיימינג בו Dying Light 2 Stay Human הגיע משחק לרעתו. בין Horizon Forbidden West ל-Elden Ring - שניים מהכותרים הגדולים של השנה - הוא מסתמן כאתנחתא מזדמנת ואף כחוליה החלשה. האם יש אור עבורו בקצה המנהרה?

להטבות בלעדיות, כרטיסים במתנה ועוד הפתעות: הצטרפו לאינסטגרם שלנו! 


לפני כשבע שנים ראה אור המשחק Dying Light - אחד הכותרים הבולטים בעולם משחקי הזומבים, ששילב בין גיימפליי מסוגנן, המתבסס על יסודות הפארקור, לבין עולם פתוח ורחב ידיים. המפתחת Techland - חברת גיימינג פולנית, הממוקמת בוורשה בירת פולין - פיתחה בעברה את סדרת משחקי המערב הפרוע Call of Juarez, שהופצה בזמנה על-ידי Ubisoft. אך אולי חשוב מכך, היא גם היוצרת של Dead Island - משחק זומבים פוסט-אפוקליפטי מ-2011 שנדמה כי נשכח, וחבל שכך, כי הודות לאווירתו הייחודיות ניתן לראות בו כאחת מאבני הדרך בהתפתחותו של הז'אנר (לצד Left 4 Dead).


למעלה מעשור אחרי ואנחנו מגיעים ל-Dying Light 2 Stay Human שבעים ומדושנים ממשחקי זומבים. אחרי שזיכיון The Last of Us הוביל אותם לגבהים חדשים, יוצאי-דופן וכנראה בלתי ניתנים לחיקוי כמעט בכל אספקט, כבר נעשה קשה לשמור על מקוריות בתחום - ולכן משחקה החדש של Techland כבר מתחיל מעמדת נחיתות. בעוד הוא מצליח לשמור על האלמנטים הייחודים לו - בהם השוטטות המהנה כל-כך במפה עצומה (ממש עצומה) עם תנועות פארקור זריזות - עלילתו לוקה בחסר, נשענת על גיבור חלבי ודמויות משנה רבות וחסרות-ייחוד וככלל: סובלת מהיעדר מקוריות.

Dying Light 2 ביקורת
הפארקור הזה עושה לך טוב. מתוך Dying Light 2 | באדיבות עדלי יונייטד

בא לשכונה בחור חדש


כעשרים ושתיים שנים אחרי עלילת המשחק הקודם, במרכז הסיפור מככב הפעם איידן (Aiden) - בחור אמיץ מספיק כדי לטייל בין מחוזותיה השונים של מה שנותר מאירופה או בלשון המשחק "פילגרים" (Pilgrim). במסורת הנוצרית, פירוש המילה "פילגרים" הוא "צליין" או במילים אחרות מטייל שיוצא למסעות אל מקומות קדושים כדי לטהר עצמו או למלא מצווה גדולה. במקרה של איידן, מדובר במסעו אחר אחותו האבודה מיה, אותה הוא מגיע לחפש במחוז ווילדור (Villedor) - עיר מסתורית שההיסטוריה שלה חוזרת עד למאה ה-10 לספירה, וככל הנראה השתייכה לפני נפילתה למדינות האיחוד האירופי. נקודה שבימים אלו, לאור הפלישה הרוסית לאוקראינה, מטריד לחשוב עליה יותר מתמיד.

בכל אופן, לאורך המשחק איידן יפגוש בגלריית דמויות שונות ומשונות - אם כי לא מאוד מעניינות - שאת אחת מהן בשם לוואן (Lawan) אפילו מדבבת השחקנית האמריקאית רוזריו דוסון (המנדלוריאן, דרדוויל). כל פעם מפתיע אותי מחדש לראות שחקנים הוליוודיים שגולשים למחוזות הגיימינג, דבר שקרה לאחרונה גם ב-Horizon Forbidden West (עם קארי-אן מוס ואנג'לה באסט שתרמו לו את קולותיהן). גם אם דוסון לא במעמד של השתיים, זה מעורר-התפעלות אף יותר כשמדובר במשחק של סטודיו פולני ובעל תקציב ואמצעים הרבה יותר מוגבלים. גם בזכותה, זוהי אחת הנקודות בהן Dying Light 2 זורח, ומצליח לשמור על עבודת דיבוב ברמה המקצועית והגבוהה ביותר.

Dying Light 2
דמויות פלקטיות אך מדובבות היטב. הנבל וולץ, בקולו של דמיטרי גוריטסאס. מתוך Dying Light 2 | באדיבות עדלי יונייטד

לא רובים ולא יער


גם מבחינת משחקיות, כאמור, Dying Light 2 בסך הכל מספק את הסחורה. בדומה למשחקים רבים אחרים מסוגו, קיימת בו מערכת מחושבת של שעות היום, כשלכל שעה לא רק המאפיינים הוויזואליים שלה, כי-אם גם מאפייניה האל-מתים. במילים אחרות, אם תצאו לשוטט ברחובות בלילה, תמצאו את עצמכם מוקפים בזומבים בכל פינה ויהיה עליכם לשמור על שקט מירבי כדי להישאר בחיים. במידה ולא תצליחו, אתם עלולים מאוד למצוא את עצמכם בעיצומו של מרדף לילי, במהלכו ישחרו לטרפכם זומבים מכל המינים והסוגים. אם להתעכב לרגע על המרדפים הללו - הם אמנם יכולים להיות מלחיצים ואינטנסיביים בהחלט, אבל מי מכם ששיחקו ב-Days Gone בטח ירגישו כי ניתן היה לעשות אותם מחרידים אף יותר.

הבעיה הגדולה במרדפי הזומבים במקרה הנדון, היא שכבר מתחילת המשחק יכולות הפארקור שלכם מאוד עוזרות להתחמק ממצבי סכנה. כך שאם ב-Days Gone היה עליכם ממש לחשב כל צעד וצעד בניסיון לחסל או לחמוק מעדרי המתים המהלכים ההמוניים, כאן מניין הנגועים קטן יותר ומספיקים כמה מהלכים כדי שתוכלו להיכנס למבנה בטוח בנוחות ובשלווה. הריגוש הלוקה בחסר מתבטא גם במלאי הנשקים הדל, שנשען ברובו המוחלט על כלי-נשק לטווח קרוב (מה שנקרא בעגה העממית Melee Weapons). החל מקרשים ואלות פשוטות, דרך פטישי ענק וקטאנות ואפילו עד לטפרים בסגנון וולברין - מגוון כלי הנשק הקרים אולי רחב, אבל מוזר לראות משחק זומבים עם שימוש מועט כל-כך ברובים.

Dying Light 2
בוא, בוא לפה רגע. מתוך Dying Light 2 | באדיבות עדלי יונייטד

500 שעות משחק?


דבר מוזר נוסף הוא הגאווה של המפתחת בכך שכדי להשלים את המשחק על בוריו ידרשו לכם, לכאורה, לא-פחות מ-500 שעות. לטענת Techland, זהו משך הזמן שייקח כדי לסיים את Dying Light 2 על כל משימותיו (הראשיות והצדדיות גם יחד), הבחירות השונות שניתן לבצע בו, הסופים האפשריים וכן אחרי הגעה והשלמה של כל מקום, דיאלוג ופריטים שניתן לאסוף ברחבי המפה. גם אם ההערכה הזו נכונה - היא מתעלמת מהעובדה שרוב הגיימרים ישלימו את הסיפור פעם אחת, ואולי עוד פעם נוספת. אך לא יחזרו לשחק שעות על גבי שעות רק כדי למצוא איזה פריט סודי, במיוחד כי אין באמת כל-כך הרבה מה לחפש לאורך המסע. בתכל'ס, ומניסיון, גם אם סוחטים מהמשחק את המקסימום - 60 שעות (שגם הן כמובן זמן מכובד מאוד למשחק-וידאו), יספיקו כדי לחוות אותו כראוי מעל ומעבר.

בנקודה זו, נדמה לי שבלתי-נמנע להזכיר את עץ היכולות, השפצורים והצידה לדרך, שחוזר כמעט בכל משחק בסגנון. לצד רקיחת שיקויי פלא והכנת ערכות עזרה ראשונה, יעמוד לרשותכם גם מנגנון הסקילים - וזה תמיד כיף גדול לראות כיצד הדמות שלכם מתפתחת, ובמקרה הנוכחי, הופכת בהדרגה לאליל פארקור. ככל שתשפרו את כישוריכם השונים, השוטטות במפה הענקית כמובן תהפוך למהירה, קלילה וזורמת יותר, אלמנט ששרד את מבחן הזמן מהמשחק הראשון ונשאר הדובדבן שבקצפת. השילוב בין פארקור לבין זומבים הוא ייחודי למשחקי Dying Light ובי אישית הוא גם מצליח לעורר ערגונות לימים התמימים של Mirror's Edge (למי שזוכרים). כי מנגנוני טיפוס אמנם יכולים להיות מהנים למדי, אבל חוויית הפארקור בגיימינג היא נדירה ובמשחקי זומבים היא בכלל ייחודית במינה.

Dying Light 2
העולם הוא פארק השעשועים שלכם. מתוך Dying Light 2 | באדיבות עדלי יונייטד

בשורה התחתונה


בין Horizon Forbidden West ל-Elden Ring - שניהם משחקים מתוקצבים יותר ומחברות פיתוח נחשבות יותר - נדמה שהתזמון בו Dying Light 2 שוחרר עומד גם הוא לרעתו. בהיעדר משחקי עולם פתוח שנשענים על בסיס דומה לשלו, יכול מאוד להיות שמעלותיו היו בולטות יותר ממגרעותיו. אבל למרבה המזל, אנחנו חיים בימים של שפע ופריחה עבור עולם הגיימינג.

אין בכך כדי לומר לרגע שמדובר במשחק רע - ההשקעה בו ניכרת ורואים שמדובר בכותר שהיה בפיתוח מספר שנים. אבל בסטנדרטים אליהם התרגלנו, יש בעיה בחוויית בגיימינג שמציעה בעיקר כיף ותו לא - על אחת כמה וכמה כשהיא מגיעה מעולם משחקי הזומבים, שהגיע לשיאים כל-כך מרגשים בשנים האחרונות. עם זאת, יכול מאוד להיות שעבור חלקכם זה לחלוטין יספיק, כי לא כל אחד ואחת מחפשים עכשיו את הדבר הגדול הבא וגם להירגע עם קצת פארקור, זומבים, בעיטות וחבטות, סיפור גנרי ומגרש משחקים בדמות מפת משחק עצומה - יכול להעביר את הזמן בכיף.

אם זה הכיוון - בהחלט אפשרי שתיהנו מהמשחק יותר ממני. יש לו גם קו-אופ בו ניתן לשחק עם עוד 3 חברים נוספים (4 בסך הכל) ולראות כיצד הבחירות שלהם השפיעו על התקדמותם (רמז: כנראה זה לא יהיה יותר מדי שונה מהמצב אצכלם). רק אל תצפו למשחק שישמוט לכם את הלסת, כן? כיף, נחמד, אתנחתא מזדמנת. לפעמים גם זה בסדר.

Dying Light 2

"דיינג לייט 2" (Dying Light 2 Stay Human) זמין עכשיו לקונסולות ה-PS4/5, ל-XBOX ONE / SERIES X/S וכן למחשב האישי. המשחק מופץ בישראל על-ידי עדלי יונייטד.

 

לכל העדכונים, החדשות והכתבות אתם מוזמנים להצטרף אלינו בערוץ הטלגרם החדש של מאה בקולנוע. לדיונים נוספים והמלצות משלכם ניתן להצטרף גם לקבוצת הפייסבוק שלנו. תוכלו גם לעקוב אחרינו בעמודי הרשתות החברתיות שלנו בפייסבוק ובאינסטגרם או לשלוח הודעה בדוא"ל בכל נושא.

bottom of page