top of page

תודה!

"ארקיין" - ביקורת טלוויזיה: ככה יוצרים סדרה המבוססת על משחק-וידאו

עודכן: 26 בפבר׳

רובנו סבלנו בצורה כזו או אחרת מסרטים ומסדרות המבוססים על משחקי-וידאו, חלקנו כבר ויתרנו עליהם, ואז היא הגיעה - "ארקיין" (Arcane). האם אפשר להגיד שהקללה הוסרה? יכול מאוד להיות. לכל הפחות, קיבלנו הוכחה לכך שניתן לעשות זאת גם אחרת.

להטבות בלעדיות, כרטיסים במתנה ועוד הפתעות: הצטרפו לאינסטגרם שלנו! 


ארקיין, שחתמה לא מזמן את עונתה הראשונה בנטפליקס, היא לא עוד אדפטציה של משחק-וידאו למסך הגדול. הסדרה החדשה, שנוצרה על-ידי הסטודיו הצרפתי פורטיש (Fortiche), מתרכזת בסיפורים אנושיים, בעזרת דמויות עגולות ומהלכי-עלילה ורגשות מורכבים. היא נוגעת בהפרעות נפשיות ותרה אחר אי-צדק חברתי, ואת כל זאת היא עושה מבעד למעטה של עולם דמיוני וצבעוני באופן רדיקאלי, באמצעותו היא נוגעת בקסם ובמדע-בדיוני ומדברת לקהל רחב יותר מכל אחת שניסתה לפניה.

בחודש בלבד, הסדרה קפצה למקום ה-14 והמרשים למדי באתר הקולנוע הפופולרי IMDb, כשהיא ניצבת ממש אחרי הסופרנוס ומשחקי הכס. אם זה גורם לכם להטות ראש ולגרד בקרקפת, כנראה שעוד לא צפיתם בה - וטרם ידוע לכם עד כמה היא משנה את חוקי המשחק.

דמויות מורכבות וסיטואציות מותחות. מתוך "ארקיין" | באדיבות NETFLIX
דמויות מורכבות וסיטואציות מותחות. מתוך "ארקיין" | באדיבות NETFLIX

בקצרה, ארקיין מתרחשת בצמד ערים סמוכות, המהוות אוטופיה ודיסטופיה. במרכזה הסיפור, מתוארות קורותיהן של צמד אחיות המוצאות את עצמן בלב-לבה של מלחמה אידיאולוגית, מלאת אינטריגות ומזימות. הסדרה מבוססת על דמויות מהמשחק League of Legends, אך בין שאתם מכורי פלטפורמות ומשחקים ובין שאינכם מבינים את ההייפ סביב עולם הגיימינג ומעולם לא שיחקתם במשחק הנדון: יש לה ערך מוסף ומה להציע לכם.


ראשית, היא מוצאת דרכים מקוריות ומדויקות לספר סיפור ששווה להקשיב לו ומהנה לצפות בו, אם כי היא לא סדרה בשביל כולם כמו משחקי הדיונון ודומותיה, שסחפו אחריהן מיליוני בינג'רים בימים בודדים. ארקיין מכבדת את קהל היעד שלה ואת מקור הדמויות שלה, ונותנת להן את הזמן להתפתח לנגד עינינו, באופן שמשאיר אותנו צמאים לעוד.


הסיפור מחולק לתשעה פרקים (כארבעים דקות כל פרק), שעלו בנטפליקס בשלושה אקטים (שלושה פרקים בכל פעם). בעידן הסטרימינג, נהוג לזלול סדרות כמה שיותר מהר ואל תוך הלילה, אך אידיאלית מומלץ לצרוך את ארקיין דווקא בשלשות. כל שלושה פרקים מהווים יחד מערכה אחת, המאפשרת צפייה בסדרה כולה כטרילוגיה.

אנימציה יוצאת-דופן. מתוך "ארקיין" | באדיבות NETFLIX
אנימציה יוצאת-דופן. מתוך "ארקיין" | באדיבות NETFLIX

מבחינת זו, הכתיבה של ארקיין מרגישה שונה מזו של אדפטציות משחקי-וידאו קודמות. בראש ובראשונה כי היא לא לוקחת את הגימיק ומשרבטת תסריט שידבר לקהל רחב יותר, בו לא משנה העלילה כי הקהל יבוא בכל מקרה כשיראו את הבלורית הכחולה של סוניק בפוסטר בקומי-קון. היא לא דוגלת בגישת ההעתק-הדבק לעלילה ממשחק גדול (אני מסתכלת עלייך, אנצ'רטד. לפחות לפי הטריילר), רק בשביל להושיב ישבנים באולם ולספור את סכומי הבוקס-אופיס כאות ניצחון.


לא ולא, במקום, היא לוקחת את העולם העשיר ממשחק עטור פרסים וממלא האיצטדיונים, ומשתמשת בכל הכלים שבחזקתה כדי לעזור לנו להבין איך דמויות כמו ג'ינקס והיימברדינגר הפכו להיות הדמויות שאהבנו כשהתרוצצו מקצהו האחד של המסך הקטן לעברו השני בזמן שאנחנו הקלקנו במרץ.

ארקיין מגרה אותנו באופן ויזואלי, רגשי ומחשבתי. היא לא מנסה לעגל פינות או לייפות דברים, היא לא מפחדת לגעת בתחומים אפורים, היא מראה לנו הכל; אלימות, דם, אכזריות, מיניות, סקס, פוליטיקה וטראומות ילדות, באופן שאפילו סדרות גדולות לפניה לא הצליחו לעשות. עלילתה נעה באופן הרחוק ביותר מן הצפוי, בעודה שמה לנו הכל בפנים ולא מפחדת להרתיע אותנו, אך גם לא מאכילה אותנו בכפית ולעיתים מאפשרת לנו להגיע למסקנות שלנו בעצמנו.


היא לא מחולקת לשחור ולבן אידיאליסטי, וכל הדמויות ומתוסבכות בצורה אנושית שמניעה קדימה את העלילה. לא תמצאו כאן גיבור אחד ברור או אויב בודד להביס, אלא במה ענקית ועטורת שחקנים המתאמצים להשיג בדרכם את מה שליבם חפץ בו - וכל האמצעים כשרים. קיבלנו דמויות נשיות חזקות בעמדות מפתח, מובילות על המסך אך לא שולטות בו, ולצדן זכינו גם באנטי-גיבור עם לב, שמהנה וקל לעודד ולשנוא אותו בו-זמנית.

לא סתם עוד סדרה מבוססת משחק-וידאו. מתוך "ארקיין" | באדיבות NETFLIX
לא סתם עוד סדרה מבוססת משחק-וידאו. מתוך "ארקיין" | באדיבות NETFLIX

ארקיין היא סדרה עם זהות יציבה משלה, שלא מתביישת לדבר אל צופיה האדוקים בשפתם. את היתר היא מותירה עם כמיהה להבין ולדעת יותר על העולם והנפשות הפועלות בו, דבר שעשוי לשכנע אתכם להוריד את המשחק ולהתנסות בו בעצמכם. אם לא די בכך, לקראת סיום ראויה לציון גם גם האנימציה היפהפייה והאותנטית, עד כדי כך שהבעות הפנים ושפת הגוף לעיתים נראות יותר אנושיות מכפי שהן במציאות.

בין שאתם שחקנים ותיקים, שהגיעו כדי לקבל עוד מהדמויות שהם אוהבים או שונאים כבר שנים, ובין שאתם צופים חדשים שעומדים לקבל נגיסה גדושה בטעמים וצבעים מן הקדרה העשירה שהיא League of Legends, נדמה שבסופו של דבר כולנו נוכל להסכים על דבר אחד: ראוי שהתעשייה תלמד דבר או שניים מארקיין בכל הנוגע לתרגום משחק-וידאו אל המסך הגדול. כך אולי נזכה סוף-סוף לעוד דמויות עמוקות וצבעוניות, לאקשן בעל-משמעות ולהשלכות עלילתיות שסוחפות אחריהן מיליונים ברחבי העולם.


בתוך כך, זה לא סוד שההצלחה של ארקיין איננה רק כסדרה, אלא גם כאקט פרסומי שיריץ את המשחק עליו היא מבוססת קדימה. אל תופתעו אם נראה זינוק משמעותי במספר שחקני האונליין בחודשים הקרובים - ובהחלט תהיו מוכנים לתחפושות שונות של ג'ינקסיות כמו של הארלי קווינס בפורים הקרוב.

 

אתם מוזמנים להצטרף אלינו בקבוצת הפייסבוק הרשמית החדשה של מאה בקולנוע. אם אתם עדיין לא שם, אפשר גם לעקוב אחרינו בעמודי הרשתות החברתיות שלנו בפייסבוק ובאינסטגרם. ניתן גם לשלוח הודעה בדוא"ל לכל הצעה, רעיון או משוב בהם תרצו לשתף.

bottom of page