- 4 באוק׳ 2023
- 28 בספט׳ 2023
- 21 בספט׳ 2023
להטבות בלעדיות, כרטיסים במתנה ועוד הפתעות: הצטרפו לאינסטגרם שלנו!
בחלוף השנים, אולפני האנימציה של פיקסאר הצליחו להוכיח לנו שוב ושוב כי הסרטים שלהם יכולים לסקרן, לבדר, לרגש ואפילו לגעת בנשמה בטווח גילאים בלתי-מוגבל. למעלה (Up) הוא דוגמה מצוינת לסרטים מהסוג הזה, כשכיום הוא נחשב לפנינה קולנועית וצפיית חובה לילדים ומבוגרים כאחד.
למעלה מספר את סיפורו של קרל פרדריקסן (בקולו של אד אסנר המנוח), אלמן ומוכר בלונים בן 78, שיוצא להרפתקה גחמנית כדי לקיים הבטחה לאשתו שנפטרה. באמצעות אלפי בלונים צבעוניים שהוא קושר לגג ביתו, הוא מרחף למסע על-מנת להגיע למפלי גן העדן בדרום אמריקה. בדרכו, מצטרפים אליו כלב מדבר בשם דאג, ציפור נדירה בשם קווין וכמובן ילד סקרן בשם ראסל (בקולו של ג'ורדן נגאי, בסרט הראשון והאחרון בו דיבב).
מתחת לפני השטח, למעלה הוא יצירה אמיצה - ולפני שאתם מרימים גבה תחשבו על זה: מדובר בסרט אנימציה על קשיש ממורמר שמטיס את הבית שלו בבלונים. על הנייר, קצת קשה לחשוב על קהל יעד שיוכל להתחבר לסרט מסוג זה. אך למעשה, פיקסאר הוכיחו שהם יודעים לעשות את מה שרוב אולפני הקולנוע לא מצליחים - ליצור סיפור אותנטי, אנושי, מרגש וקסום המצליח שכל אחד ואחת יכולים למצוא בו משהו להתחבר אליו ושמשאיר את החותם שלו בכל אחת ואחד מהצופים.
יוצרי הסרט, פיט דוקטר ובוב פטרסון, שהיו אחראים על פרויקטים קודמים בפיקסאר, בחרו במשימה השאפתנית ליצור סרט על זִקְנָה. הרעיון שניסו לבחון הוא איך הנושא הזה נכנס בקו התפר הדק בין מציאות לפנטזיה אותן מחברת האנימציה. בתהליך היצירה, הדגישו השניים כי עיקר העשייה הוא הנרטיב, בעוד שרוב תעשיית סרטי האנימציה דאז התמקדה יותר בויזואליות ובתלת-ממד שהתפתחו.
למעלה הוקרן לראשונה בפסטיבל קאן בשנת 2009, בו הוא היה סרט האנימציה הראשון אי-פעם שנבחר לפתוח את הפסטיבל היוקרתי. ההקרנה הראשונה הייתה הצלחה גדולה והסרט זכה לשבחים רבים. הוא היה הסרט הראשון של פיקסאר שבו נעשה שימוש בטכנולוגיית תלת-ממד, וזכה בפרס האוסקר לסרט המונפש הטוב ביותר ובפרס אוסקר לפסקול המקורי הטוב ביותר. כמו-כן, הוא היה לסרט האנימציה השני בכל הזמנים שהיה מועמד לפרס האוסקר לסרט הטוב ביותר.
ואולם, כאמור, העניין בסרט לא מתמקד רק באנימציה הצבעונית והמרהיבה אלא גם באנושיות ובסיפור המקורי. הסיקוונס שמציג את החיים השלמים של הגיבור ואשתו המנוחה, ללא מילה אחת שנאמרת, הוא אולי אחד משיאי קולנוע האנמיציה לדורותיו. תנועות, הבעות-פנים, פרטי סביבה, הכל מתואר בקפידה ומעורר הזדהות למופת - מבלי להשתמש במילים כלל. הסיקוונס מעניק לסרט עומק רגשי ומציג את תהליכי השינוי וההתפתחות של הנפשות הפועלות בצורה פנומנלית.
ואם בדמויות עסקינן, הדינמיקה ביניהן לאורך הסרט מגיעה אט-אט לאיזון מושלם. קארל נחשב לזקן עקשן שמסרב לעבור הלאה ולהגשים את מטרותיו. יש לו לב טוב, אבל קשה לו עם שינויים בחייו. הוא מציג פרספקטיבה בוגרת וכבדה יותר מזו שאנו רגילים אליה בקולנוע המיינסטרים, המתמודדת עם נושאים של אֵבֶל, צער ואף מיצוי של החיים.
לעומתו, ראסל הוא בדיוק ההפך. נקודת המבט שלו ילדותית ועל פניו פונה לקהל הצעיר יותר. עם חיוביות ושמחת-חיים, הוא מאופיין באופטימיות וברצון חזק לעזור ולהשיג את התג האחרון שנדרש לו כדי להשלים את סדרת התגים שלו – תג הסיוע לקשישים.
ראסל הוא דמות תמימה ונאיבית אך גם אמיצה, ויש לו את הנכונות לעמוד בשינויים ובאתגרים חדשים. דרכו של ראסל להתמודד עם המציאות משקפת את האופטימיות והתקווה שלו, וכך הוא מצליח להשפיע על קארל, ולהוביל לשינוי בגישתו כלפי החיים. לצידם, דאג הכלב וקווין הציפור הנדירה מוסיפים צבעוניות ובידור לסרט, אך הם גם מסמלים את המסתורין של החיים והיופי שמסתתר לו מחוץ לאיזור הנוחות.
למעלה מלמד מסרים חזקים עבור ילדים ומבוגרים כאחד, על חשיבות החלומות והקשרים האנושיים שלנו וערכן של ידידות ותמיכה הדדית. אבל מנגד, הוא גם לא מפחד להתעמת עם נושאים כמו אובדן וכיצד להתמודד איתו. הוא מראה איך החיים יכולים להמשיך גם אחרי שאיבדת את היקר לך מכל, ושתמיד יש אפשרות למצוא שמחה, משמעות ומקום להגשמת חלומות.
לדיונים נוספים והמלצות משלכם ניתן להצטרף לקבוצת החברים שלנו. תוכלו לעקוב אחרינו גם בעמודי הרשתות החברתיות שלנו באינסטגרם ובפייסבוק או לשלוח הודעה בדוא"ל בכל נושא.
Comments