top of page

תודה!

"צעצוע של סיפור 4" - ביקורת סרט

עודכן: 14 ביולי 2023

עם כתיבת השורות הבאות, הביקורת על "צעצוע של סיפור 4", המוח שלי מוצף במחשבות, רגשות וחששות. לעולם לא אוכל להעביר במילים את כל מה שסרטי הסדרה הזו מהווים בשבילי.

לכל העדכונים החמים: הצטרפו אלינו בערוץ הטלגרם החדש של מאה בקולנוע!


לעולם לא אצליח לכתוב על כל החיקויים, הצחוקים, הדמעות, הזכרונות והחוויות – רגעים שליוו חיים שלמים, ילדות יפה, שנים קסומות. ימים שחלפו עת הילד שבי גדל כמו אנדי והתקדם הלאה. המשיך אל סרטים בוגרים יותר, אפלים יותר, קשים יותר, אל מציאות שניתן לתארה בדיוק כמו סרטים כאלו.


ולמרות הכל, אחרי הכל, תמיד חזרתי להתרפק בזרועותיה המחבקות של הילדות. תמיד שבתי אל ראש תפוד הציני והבדחן או אל האם החזיר העוקצני והמצחיק. תמיד נשבתי בטוב לבו של רקס הדינוזאור הכביכול מאיים, אך הכל-כך חמוד ורגיש בפנים. תמיד נהניתי מקמצוץ של פראיות כמו ג'סי המייללת או עין השור וסלינקי ועיניהם הרגישות. ותמיד, אבל תמיד, נסחפתי חזרה אל שני חברי הוותיקים והיקרים: השריף וודי ובאז שנות אור – אויבים שהפכו לחברים ולימדו את הילד הזה, הילד שהתקדם הלאה כמו אנדי, לימדו אותו ערכים של חברות, נתינה, אמונה עצמית, הקרבה ואהבה.

מתוך "צעצוע של סיפור 4" | צילום: באדיבות פורום פילם
מתוך "צעצוע של סיפור 4" | צילום: באדיבות פורום פילם

לפני תשע שנים נדמה היה שלא יהיו עוד סרטים של "צעצוע של סיפור", אך החבר'ה בפיקסאר שקדו על רעיון חדש ולמען האמת – עכשיו קשה לי לדמיין את סדרת הסרטים הזו בלעדיו. אחרי אירועי הסרט השלישי, החבורה כולה חיה בשלווה ובאחדות אצל ילדתם החדשה בוני. בלי לחשוף מעבר למוצג בטריילר, ביום בהיר אחד בוני מכינה צעצוע חדש מכפזלג (כף משולבת עם מזלג) עשוי פלסטיק לו היא קוראת פורקי.


כמו תינוק רך שזה עתה יצא אל העולם, פורקי כלל לא מבין את משמעותו ואת מהות קיומו ואז, כמובן, השריף וודי נכנס לתמונה. אני חושב שלא יהיה מוגזם להגיד שוודי בסרט הזה מזכיר את סיזר ב"כוכב הקופים: המלחמה" או את באטמן ב"עלייתו של האביר האפל". אם צעצועים יכולים להזדקן, הרי שמדובר בגרסה מבוגרת של הקאובוי האהוב. צעצוע שעבר דבר או שניים בחייו וכעת דואג למורשתו ולחינוך הדורות הבאים.

החברות שנרקמת אט-אט בין פורקי לוודי היא גולת הכותרת של הסרט. ממנה נובעים רעיונות, מסרים ולקחים יפים ונוגעים מאין כמוהם, שלוקחים את סרטי הסדרה למקום חדש ומוכיחים כי עוד לא אבד הקסם וכי הרוח במפרשי הסאגה עודנה נושבת בכל כוחה. לחוויה הזו מצטרפים גם באני ודאקי, צמד בובות פרווה בקולם של ג'ורדן פיל וקיגן מייקל קי, שמוסיפים להרפתקה הומור חסר מעצורים. יחד עמם, דיוק קאבום, צעצוע פעלולן קנדי בקולו של קיאנו ריבס, גונב את ההצגה בזמנו על המסך ומרגש ומשעשע אף הוא ברגעיו הנהדרים.


על האנימציה, הדיבוב והצד הטכני בכללותו אפילו אין מה לדבר. כמיטב המסורת של דיסני-פיקסאר, הוא פשוט מושלם. וודי, באז ושאר הצעצועים נדמים חיים ומוחשיים מתמיד (טום הנקס וטים אלן היו ונותרו מדבבים נפלאים). המוזיקה מופלאה והצבעוניות ממכרת, בוהקת, מענגת את העין וסוחפת עד בלי די – לפעמים אפילו לסצנות מטרידות ומעט מפחידות (חכו שתכירו את הבובה החדשה גבי הפטפטנית, אותה מדבבת כריסטינה הנדריקס).

מתוך "צעצוע של סיפור 4" | צילום: באדיבות פורום פילם
מתוך "צעצוע של סיפור 4" | צילום: באדיבות פורום פילם

אם יהיה זה הסרט האחרון של חבורת הצעצועים, הרי שמדובר בסגירה אולטימטיבית, שלמה ומגובשת, שמצדיקה את קיומה גם לאחר הסוף המופתי של הסרט השלישי. למעט שתי בעיות עלילתיות קלות, שיכלו לייצר אימפקט רגשי חזק אף יותר – קשה למצוא מילים רעות לומר על "צעצוע של סיפור 4". כמו מפגש מחודש עם חבר טוב שלא ראיתם זמן רב, אם רק תתנו לו הוא יסחוף אתכם לשעה ו-40 של צחוק מתגלגל, סיפורים משובחים ומלהיבים וזכרונות ילדות שמשותפים רק לכם.

זהו ייעודו של הסרט הזה וכמוהו גם ייעודו של השריף וודי, שאם רק תתנו לו יד – כמו פורקי – הוא יצעיד אתכם בבטחה לעולם המבוגרים, יסייע ויזכיר שאין סיבה לדאגה. כמעט 25 שנה אחרי הסרט הראשון, "צעצוע של סיפור 4" חותם את המסע בצורה אמיצה, רגישה ומרגשת ובסופו של דבר מראה כי אין מדובר ב"צעצוע של סיפור", אלא בסיפור של צעצוע.


סיפור על בובת שריף אחת קטנה. קאובוי שעומד איתן מול כל אתגר שניצב בפניו. גיבור קלאסי עם כובע בוקרים חום ונחש במגף. וודי האחד והיחיד, שיחד עם חברו מגן החלל תמיד לקח אותנו אל האינסוף... ומעבר לו.


דירוג סופי: 90 בקולנוע.

 

לכל העדכונים החמים, הכתבות והחדשות: הצטרפו אלינו בערוץ הטלגרם החדש של מאה בקולנוע. לדיונים נוספים והמלצות משלכם ניתן להצטרף גם לקבוצת החברים שלנו. תוכלו גם לעקוב אחרינו בעמודי הרשתות החברתיות שלנו באינסטגרם ובפייסבוק או לשלוח הודעה בדוא"ל בכל נושא.

bottom of page