top of page

תודה!

  • תמונת הסופר/תטל שחר

"שנות-אור": מה עומד מאחורי הסרט החדש והמסקרן של פיקסאר?

עודכן: 7 ביולי 2023

באז שנות אור חוזר למסך הגדול, אבל לא בדיוק כפי שהכרנו אותו בסרטי "צעצוע של סיפור". לקראת הסרט ה-26 במספר מבית פיקסאר, טל שחר יצא לבדוק מה עומד מאחורי "שנות-אור" - רעיון מקורי או חליבה של המותג?

לכל העדכונים החמים: הצטרפו אלינו בערוץ הטלגרם החדש של מאה בקולנוע!


בשירו Life on Mars משנת 1971, שר דיוויד בואי על פרה תאגידית חולבת ושמה מיקי מאוס, כשחברת דיסני משמשת על תקן החלבן, ואנו אלו שרוצים עוד ועוד חלב. נקפוץ חמישים שנה קדימה: השיר Starman נבחר לעטר את הטריילר לסרט החדש של דיסני-פיקסאר, שנות-אור (Lightyear). בואי אמנם עזב אותנו לעולם אחר, אך האם הוא חזה את העתיד בו דיסני מצביעה על דבר-מה שהיא חושקת בו ופשוט לוקחת? חד-משמעית כן.


זהירות, ספוילר: שנות-אור איננו הסרט החמישי בזיכיון סרטי צעצוע של סיפור. מה הוא כן? התשובה לכך מורכבת - במאי הסרט, אנגוס מקליין, מוותיקי פיקסאר ובמאי שותף במוצאים את דורי, ישב ותהה לעצמו – מהו הסרט בו צפה אנדי (אותו הילד מסרטי הצעצועים) שגרם לו להתאהב בדמותו של מגן החלל? התשובה לא איחרה לבוא כשחשב על כך בקול רם: "למה שאנחנו לא נעשה את הסרט הזה?". כך נולד הרעיון ליצור סרט ספין-אוף מסוגת האקשן והמדע-בדיוני, שיספר את סיפורו של באז שנות אור האמיתי, אותו אדם עליו מבוססת הבובה האייקונית המוכרת כל-כך לכולנו מסרטי הפרנצ'ייז.

השם הוא אוונס. באז אוונס. מתוך הטריילר של "שנות-אור" | באדיבות DISNEY
השם הוא אוונס. באז אוונס. מתוך הטריילר של "שנות-אור" | באדיבות DISNEY

את באז ידבב הפעם כריס אוונס, כוכב סרטי מארוול ועד לא מזמן קפטן אמריקה, שמסתבר כי היה בגדר הבחירה היחידה והמתאימה ביותר של הבמאי. טיפה מאכזב שטים אלן, מדבב קולו האגדי של באז, מצא את עצמו מחוץ לפרויקט, אך אולי מסקרן יותר לשאול: האם זה אומר כי גם אלון נוימן (לנצח באז שנות אור הישראלי) יוחלף גם הוא? שפרירה זכאי – מצמצי פעמיים אם קיבלת. ליהוק מעניין נוסף, אגב, הוא השחקן-במאי טאיקה וואיטיטי (תור: ראגנארוק, ג'וג'ו ראביט) שתפקידו בסרט עדיין לא נחשף.

הטריילר מספק גם מספר קריצות לבובת הבאז המקורית, בהן חליפת החלל המפורסמת בצבעי ירוק-סגול-לבן, ובאותה נשימה אף איננו שוכח מאבותיו הרוחניים: סרטי מלחמת הכוכבים הנמצאים כעת בחזקת דיסני. הרומן בין שני המותגים החל עוד בסרט השני בסדרת צעצוע של סיפור, כאשר זורג, דמות הרשע במשחק המחשב המבוסס על דמותו של באז (מורכב כבר אמרנו?), מתוודה בפני האחרון כי הוא אביו האמיתי. זהו כמובן רפרנס לאחד מרגעי הגילוי הגדולים של עולם הקולנוע: דארת' ויידר הוא אביו של לוק סקייווקר.


סיפור האהבה ממשיך באחד הרגעים היפים בטריילר לסרט החדש - באז נראה בתוך חללית המזכירה בנראותה את ה"אקס ווינג" (המוכרת מסרטי מלחמת הכוכבים), תוך שהוא מתכונן לקפיצת הייפר ספיד שתשלח אותו להקיף את השמש. ברגע אחר הוא גם מוצג באזור ביצתי המזכיר מאוד את מערכת דגובה, היכן שלוק סקייווקר קיבל את שיעורי הג'דיי שלו מאיזה אחד, מאסטר יודה. מקליין לא מכחיש את הדמיון הוויזואלי, אך מודה שהדבר איננו בהכרח מכוון, אלא נותר כהשפעה שצמחה מימיה הראשונים של חברת פיקסאר.

מגן החלל. מתוך הטריילר של "שנות-אור" | באדיבות DISNEY
מגן החלל. מתוך הטריילר של "שנות-אור" | באדיבות DISNEY

לא אשקר - אני נרגש, אך אהבתי האינסופית לסדרת הסרטים מעמידה אותי במבחן אל מול השאלה - האם לפיקסאר נגמרו הרעיונות המקוריים או שמא שנות-אור באמת הולך לספר לנו סיפור מרענן, מקורי ומיוחד שחייב לצאת החוצה לעולם? המשפט האלמותי של באז: "אל האינסוף ומעבר לו" מקבל משמעות ופרשנות חדשה להחייאת הזיכיון ולאינסוף הסרטים העתידיים שנקבל מדיסני-פיקסאר, דבר שגורם לי לתהות כמה עוד נאכל ממנה שכבר אהבנו ושבענו.


לסיום סיומת, מייקל סקוט (הבוס מהמשרד) טען כי הדמות הכי טובה בסרטי צעצוע של סיפור, היא דווקא אמא של אנדי. לטענתו, בלעדיה אין עלילה, ובלי עלילה אין סרט. סתם נקודה למחשבה.


שנות-אור, סרטה ה-26 של פיקסאר באורך מלא, יגיע לאקרנים בישראל ב-16 ביוני 2022.

 

לכל העדכונים החמים, הכתבות והחדשות: הצטרפו אלינו בערוץ הטלגרם החדש של מאה בקולנוע. לדיונים נוספים והמלצות משלכם ניתן להצטרף גם לקבוצת החברים שלנו. תוכלו גם לעקוב אחרינו בעמודי הרשתות החברתיות שלנו באינסטגרם ובפייסבוק או לשלוח הודעה בדוא"ל בכל נושא.

bottom of page