top of page

תודה!

עשור לפינאלה של "שובר שורות": בחזרה לסדרת המופת

עודכן: 24 בפבר׳

"שובר שורות" הגיעה לסיומה בימים אלו לפני עשור. מה המורשת שהותירה על תעשיית הטלוויזיה? ומה הפך אותה להצלחה גדולה כל-כך? חזרנו אחורה לסדרת המופת של וינס גיליגן.

עשור לפרק הסיום של "שובר שורות" | צילום: באדיבות ©AMC/EVERETT COLLECTION
עשור לפרק הסיום של "שובר שורות" | צילום: באדיבות AMC/EVERETT COLLECTION

להטבות בלעדיות, כרטיסים במתנה ועוד הפתעות: הצטרפו לאינסטגרם שלנו! 


בימים אלו לפני עשור שודר פרק הסיום של סדרת המופת שובר שורות. מאז בכורת הסדרה ב-2008, היא הותירה חותם ודריסת-רגל משמעותית בתעשיית הטלוויזיה. אפילו לאחרונה, אתר ריכוז הביקורות רוטן טומייטוז (Rotten Tomatoes) קבע כי מדובר בסדרה הטובה ביותר ב-25 השנים האחרונות. הסיפור הסוחף של מורה לכימיה בתיכון, שהפך לאימפריית מתאמפטמין ולברון סמים חסר-רחמים, כבש קהלים רבים ברחבי העולם - וחולל מהפכה בדרך בה תוכניות טלוויזיה נעשות ומתקבלות.


בואו נתחיל משם הסדרה: שובר שורות - ובלעז "Breaking Bad" - הוא סלנג שפירושו סטייה מהתלם, שבירת המוסכמות הפנימיות, כאשר אדם זונח אט-אט את כללי האתיקה והמוסר המקובלים. השם מתאר במיוחד את השינוי אותו עוברת הדמות הראשית – וולטר וויט, בגילומו הפנומנלי של בריאן קרנסטון.


בסרטים ובסדרות טלוויזיה רבות הנרטיב יהיה מאוד ברור - יש טובים, יש רעים ואנחנו רואים את המאבק בין הצדדים ואת הפער שנוצר ביניהם. אחד הסממנים שמייחדים את הסדרה - פרי יצירתו של וינס גיליגן - הוא העובדה שלאורך כל הדרך אין גבולות ברורים, אין טוב או רע מוחלט שתופס את מרכז הסיפור. המכשול, המעצור או היריב אם תרצו, הם דווקא המצפון, המוסר והצדק.

ממורה תמים לאימפריית פשע. בריאן קרנסטון מתוך "שובר שורות" | צילום: באדיבות AMC/EVERETT COLLECTION
ממורה תמים לאימפריית פשע. בריאן קרנסטון מתוך "שובר שורות" | צילום: באדיבות AMC/EVERETT COLLECTION

עלילת הסדרה מתנגדת למבנה הנוסחתי והמסורתי של דמויות וסיפור שהוא "מופשט" יותר. היא מתעמקת בסוגיות מורכבות ומעורפלות, שמעוררות מחשבה ומכניסות אותנו לנעליה של דמות האנטי-גיבור ולתוך הדילמה של מה נכון ומה פסול, מה טוב ומה רע ומה הדבר הלגיטימי ביותר לעשות באותו הרגע. אנו נחשפים למצבים של מניפולציות, סחיטה, רצח - וכל זה מסתבך כשגם ילדים מעורבים בנעשה. הייחוד טמון גם בקריאת תיגר על מוסכמות מסורתיות, ופריצת גבולות הסיפור להיבטים אותנטיים ואמינים יותר.

מלבד הסיטואציות הסבוכות שהסדרה הכניסה אותנו אליהן, היא שמה במרכזה אדם אמביוולנטי. וולטר וויט הוא דמות שאנו יכולים לאהוב ולשנוא בו זמנית: הוא גאון ובאותה נשימה גם אגואיסט חסר-פשרות; הוא מורה נחמד בתיכון, הכימיה היא התשוקה שלו, אבל עד מהרה הוא מגיע למצב שאין לו יותר מה להפסיד והופך בהדרגה לברון סמים מסוכן. הוא עובד קשה בעבודה משפילה ולא-מתגמלת, צוחקים על הנכות של הבן שלו והדובדבן שבקצפת: הוא מגלה שיש לו סרטן. כך, וולט נשאב בהדרגה לצד הלא מוסרי של התשוקה שלו. זו הנקודה שאותה הסדרה מנסה לחזק - מה קורה שאדם מגיע לשפל המדרגה, למצב בו לא יכול לקרות דבר יותר גרוע.

דמויות מורכבות עם מניעים ברורים. הקאסט של "שובר שורות" | צילום: באדיבות Frank Ockenfels/AMC
דמויות מורכבות עם מניעים ברורים. הקאסט של "שובר שורות" | צילום: באדיבות Frank Ockenfels/AMC

ברגע שוולט עושה את הבחירה להיכנס לתוך אותו עולם, הוא שובר את כללי המוסר והאתיקה אחד אחרי השני. שקר מכסה שקר, ולאט-לאט, דברים שהיו מזעזעים אותו בהתחלה כבר כמעט ולא רודפים את מצפונו. וולט מבין את מעשיו, הוא מבין את ההתנהגות המוסרית הפסולה שלו, אך הוא מיישב את הדיסוננס בכך שהוא אומר לעצמו כי הוא דואג למשפחה שלו, מגן על בנו הנכה ומפרנס את משפחתו.


מבחינתו, התוצאה היא מה שחשוב, כשבסופו של דבר ערך המשפחה גובר על הכל ומבטל את כל הערכים שחצה. זהו בדיוק משמעות השם של הסדרה וההתכתבות שלה עם עולם הכימיה: וולט לא נשאר באותו מצב. הוא תמיד במגמה בה הוא זונח את כללי האתיקה ומרגיש שלם עם המצבים החדשים שנוצרים. הוא מאמין בצדקת דרכו, וגם אם אנו מזדעזעים לא-פעם ממעשיו, אנחנו בהחלט יכולים להבין אותו.

שאר הדמויות בסדרה מתחברות גם הן לאותו הנרטיב. ג'סי פינקמן (ארון פול) , סול גודמן (בוב אודנקירק) וגס פרינג (ג'יאנקרלו אספוזיטו) - כתובות כולן כדמויות עם מניעים ברורים ועוברות שינוי לאורך המסע בן חמש העונות. בדומה לוולט, גם הם שוברים את המוסכמות ומוסריות לא פעם וגם כלפיהן מתפתחת בכל זאת אמפטיה והזדהות באשר היא (וסליחה למעריצי האנק שריידר שכלל לא דיברנו עליו הפעם).


כמובן, הסדרה לא הייתה מצליחה ללא המשחק הנפלא, הכימיה המדהימה והרגישות הנהדרת של קרנסטון ופול, עד שבלתי-אפשרי לדמיין כל אחד אחר בתפקידים הללו. הסדרה גם מתאפיינת בעבודות צילום יוצא-דופן, עם מתן דגש רב למוטיבים חוזרים והקפדה על הפרטים הקטנים ביותר - אלמנטים שנשמרו גם בסדרת הספין-אוף סמוך על סול.


עשור אחרי, שובר שורות משאירה אותנו לא רק עם כמה מהסצנות המבריקות והאייקונית ביותר שנראו על המסך בעשורים האחרונים, אלא גם עם תו-תקן חדש לסדרות שאנחנו רוצים לראות על המסך הקטן.

 

לכל העדכונים החמים, הכתבות והחדשות: הצטרפו אלינו בערוץ הטלגרם החדש של מאה בקולנוע. לדיונים נוספים והמלצות משלכם ניתן להצטרף גם לקבוצת החברים שלנו. תוכלו גם לעקוב אחרינו בעמודי הרשתות החברתיות שלנו באינסטגרם ובפייסבוק או לשלוח הודעה בדוא"ל בכל נושא.

bottom of page