top of page

תודה!

"ג'וקר 2" והקשר בין קומיקס לז'אנר המיוזיקל

עודכן: 24 בפבר׳

בשבוע שעבר דווח כי ליידי גאגא נמצאת במגעים מתקדמים לגלם את הארלי קווין בסרט "ג'וקר 2", שלפי הדיווחים עתיד להיות גם מיוזיקל. האם זה רעיון משוגע יותר מהדמות הראשית? לא בהכרח, כפי שהסרט הראשון כבר הוכיח.

להטבות בלעדיות, כרטיסים במתנה ועוד הפתעות: הצטרפו לאינסטגרם שלנו! 


אלא אם כן התעוררתם הרגע מתרדמת, בטח כבר שמעתם את החדשות החמות ביותר בהוליווד לאחרונה: הזמרת-שחקנית ליידי גאגא נמצאת במגעים מוקדמים להצטרף לסרט ג'וקר 2 כהארלי קווין, שותפתו לפשע הפסיכוטית של הג'וקר. לא זו בלבד, על-פי הדיווחים, סרט ההמשך מתוכנן להיות מחזמר.


באופן לא ממש מפתיע, הידיעות התקבלו בהיסטריה בקרב המעריצים. ליידי גאגא? מחזמר? מעולם לא נפתחו במקביל כל-כך הרבה לוחות שנה כדי לוודא שלא היה מדובר ב-1 באפריל. אז כן, יש מצב שיש לנו הארלי חדשה - ואת הרעיון המופרע ביותר לעיבוד קומיקס אי-פעם. אבל אולי בעצם הוא לא כל-כך הזוי: אחרי הכל, לקומיקס יש היסטוריה ארוכה - גם אם לא מזהירה - עם מחזות זמר.


בשנת 1966, עלה על במות ברודווי זה ציפור, זה מטוס, זה סופרמן (It's a Bird, It's a Plane, It's Superman) - ובתוך שלושה חודשים הוא הפך לכישלון הגדול ביותר בברודווי מאז ומעולם. בדיוק 45 שנים לאחר מכן, הגיע ספיידרמן: כבה את החשיכה (Spider-Man: Turn Off the Dark), שנכון להיום הוא המחזמר היקר בכל הזמנים - וגם יורש התואר הכישלון הכי גדול.

"ספיידרמן: כבה את החשיכה" - הכישלון הגדול ביותר בהיסטוריה של ברודוויי | צילום: באדיבות Jacob Cohl
"ספיידרמן: כבה את החשיכה" - הכישלון הגדול ביותר בהיסטוריה של ברודוויי | צילום: באדיבות Jacob Cohl

על הנייר, זה היה צריך להיות רישיון להדפיס כסף: לא רק דמות שכולם מכירים, אלא גם הבמאית ג'ולי טיימור, שהפכה את מלך האריות להפקה המצליחה ביותר בהיסטוריה של ברודוויי (עם הכנסות של למעלה ממיליארד דולר). כמו-כן, על הצד המוזיקלי היו אמונים שני חבר'ה אירים בשם בונו ודה אדג'. אולי שמעתם עליהם, הם חברים ב-U2.


אחרי אינספור עיכובים, המחזמר סוף-סוף התחיל להציג רשמית ב-2011. רק שנתיים וחצי לאחר מכן, הוא ירד מהאוויר - עם עלויות של 75 מיליון דולר, והפסד של 60 מיליון, שהפכו אותו לכישלון היקר ביותר בתולדות ברודוויי. אוקיי, זה לא ממש נוסך ביטחון. אז מדוע בכל זאת ג'וקר: טירוף לשניים (שמו הזמני של ההמשכון) יכול לעבוד כמיוזיקל?

בואו נסתכל על שני הכוכבים הראשיים: חואקין פיניקס וליידי גאגא. על גאגא אין טעם להרחיב את הדיבור. מעבר לעובדה שהיא אחת המוזיקאיות המצליחות ביותר בכל הזמנים, היא גם זכתה למועמדות לאוסקר על תפקידה בדרמה המוזיקלית כוכב נולד. הדבר המגניב באמת הוא שלפיניקס יש רזומה מרשים כמעט באותה מידה - ב-2005 הוא כיכב בהולך בדרכי (Walk the Line), ביוגרפיה מוזיקלית בה גילם את אגדת הקאנטרי ג'וני קאש. פיניקס קיבל מועמדות לאוסקר על התפקיד, אבל יותר רלוונטי - הוא גם שר וגם ניגן את כל השירים של קאש בסרט.


"סבבה, שניהם יודעים לשיר", יגידו המפקפקים, "אבל זה עדיין לא אומר שהסרט צריך להיות מחזמר". ובכן, זה נכון, אבל כבר לסרט הראשון היה קשר מאוד מיוחד עם הפסקול שלו. המוזיקאית והמלחינה האיסלנדית הילדור גודנאדוטיר, שזכתה באמי על המוזיקה בסדרת הדרמה ההיסטורית צ'רנוביל, הלחינה גם את הפסקול המהפנט של ג'וקר - שזכה באוסקר. אולי חשוב מכך, המוזיקה שלה לא רק ליוותה את ההופעה של פיניקס - היא ממש עיצבה אותה.

תתחילו לזמזם את Send In the Clowns | צילום: באדיבות Warner Bros
תתחילו לזמזם את Send In the Clowns | צילום: באדיבות Warner Bros

באופן כמעט חסר תקדים, חלק מהפסקול הולחן עוד לפני שהסרט סיים את הצילומים. כך, פיניקס ידע לעיתים בדיוק איזו מוזיקה תלווה את ההופעה שלו. אחת הסצנות המטרידות ביותר הגיעה אחרי שארתור פלק רוצח אנשי עסקים ברכבת התחתית, ובורח אל שירותים ציבוריים (מוזמנים להציץ בניתוח הסצנה מאת הבמאי-תסריטאי טוד פיליפס, בווידאו המצורף בתחילת הכתבה).

באותו הרגע, בפעם הראשונה, הפסקול משנה תפקיד: עד לאותה נקודה, הוא אורב ברקע, כמו טורף לילי. אך בסצנה הזאת, הוא זז לקדמת הבמה לראשונה, כשפיניקס רוקד באיטיות לצלילי נעימה שרק הוא שומע. למשפט האחרון יש משמעות מילולית חבויה. על הסט באותו יום היו רק פיליפס ופיניקס, שהתקשו לפצח את הסצנה הזאת - אחת החשובות בסרט, היות שהיא מסמלת את התחלת הטרנספורמציה של פלק לג'וקר. פיליפס החליט לנגן בשביל פיניקס חלק מהפסקול, שהגיע אליו רק יום לפני כן, וזה נתן לשחקן את ההשראה שהיה צריך. הריקוד, שלא היה חלק מהתסריט המקורי ואולתר במקום, הוא התוצאה.

הפסקול נתן לפיניקס את ההשראה לרגע הזה | צילום: באדיבות Warner Bros
הפסקול נתן לפיניקס את ההשראה לרגע הזה | צילום: באדיבות Warner Bros

רבים כנראה חשבו שלג'וקר לא יהיה סרט המשך, למרות למעלה ממיליארד הדולרים שהכניס בקופות. אם פיליפס-את-פיניקס החליטו בכל זאת לעשות אחד, אני מאמין שהם מרגישים שיש להם משהו שלא ראינו קודם. אם אפילו דיסני, שקצת פחות שמרנים מהאפיפיור, הפיקו סוג-של סרט אימה לדוקטור סטריינג', למה לא מחזמר לג'וקר? תחשבו על זה ככה - מיוזיקלס הם לא רק מלך האריות ומאמא מיה, הם גם פנטום האופרה וסוויני טוד. מיוזיקל הוא רק ז'אנר, אליו ניתן ליצוק כל תוכן שהוא, בוגר ככל שרוצים.

פיניקס וליידי גאגא יודעים לשיר (ולשחק), ופיליפס, שכתב את ג'וקר וכותב גם את המשכו, יודע איך ליצור קולנוע שמשחק עם הציפיות של הצופים לגבי מהו סרט קומיקס (זוכרים איך הסוף של ג'וקר העלה את האפשרות שהכל היה פרי מוחו הקודח של פלק?). רק תארו לכם את ג'וקר והארלי מתרוצצים במסדרונות האפלים של ארקהאם תוך כדי שירה; לראות עיני, הכוכבים מעולם לא הסתדרו בצורה כל-כך מושלמת כדי להביא לנו את סרט גיבורי העל המופרע - ואולי אחד המוצלחים - שעוד ייצא לנו לראות.

"ג'וקר 2" מתוכנן להיות מיוזיקל. מה דעתכם?

  • נגד! טוב לא ייצא מזה

  • בעד! רעיון מקורי ומגניב

 

אתם מוזמנים להצטרף אלינו בקבוצת הפייסבוק הרשמית החדשה של מאה בקולנוע. אם אתם עדיין לא שם, אפשר גם לעקוב אחרינו בעמודי הרשתות החברתיות שלנו בפייסבוק ובאינסטגרם. ניתן גם לשלוח הודעה בדוא"ל לכל הצעה, רעיון או משוב בהם תרצו לשתף.

bottom of page