top of page

תודה!

טוב לצרכנים, רע לשוק התוכן המקומי: מהפכת הסטרימינג הישראלית תגבה מחיר

עודכן: 6 באוג׳ 2023

הגעתם של דיסני פלוס, HBO Max ושירותי סטרימינג נוספים לישראל נדמית כצעד משמח ומרגש מאוד. אף על פי כן, חשוב לזכור שהדבר עשוי לפגוע פגיעה קשה בתעשייה המקומית. בואו נדבר על מהפכת הסטרימינג הישראלית.

שירות הסטרימינג דיסני פלוס. צילום מסך
שירות הסטרימינג דיסני פלוס. צילום מסך

לכל העדכונים החמים: הצטרפו אלינו בערוץ הטלגרם החדש של מאה בקולנוע!


לפני כשבועיים וחצי, דיסני הכריזה על התרחבותו של שירות הסטרימינג שלה, דיסני פלוס, שיהפוך להיות זמין בקיץ הקרוב בכ-42 מדינות, ובהן ישראל. על-פי ההערכות, חבילה חודשית עתידה לעלות כ-40 שקלים בחודש, אם כי מחיר זה נתון לשינוי ועדיין שוררת אי-וודאות בנוגע לתוכן שעתיד להיות כלול בחבילה הישראלית. כאחד התאגידים הגדולים בעולם, דיסני מחזיקה בספריית תוכן עצומה, הכוללת תוכן מערוציה השונים (דיסני, דיסני ג'וניור ודיסני XD), נשיונל ג'יאוגרפיק, FX, סטאר וכן תכנים מאולפני פוקס המאה ה-20 (20th Century Studios), לצד תכני מרוואל, פיקסאר ומלחמת הכוכבים.


לצד כניסת דיסני פלוס, בחודש שעבר פורסם במגזין דדליין (Deadline Hollywood) כי נכנסה לתוקפה שורת מינויי בכירים שינהלו את המותג HBO Max באירופה, במזרח התיכון ובאפריקה, עם צפי להשקת השירות השנה גם בישראל. בשני המקרים מדובר בבשורה מרעננת וחשובה לקהל הישראלי, שעדיין קשור במידה כזו או אחרת לשירותי הטלוויזיה המקומיים (הוט, יס, סלקום ופרטנר), כשלצדם קיים מספר מצומצם של שירותי סטרימינג (ובראשם נטפליקס) אליהם ניתן להירשם. כעת, עם כניסת שירותי הסטרימינג החדשים, סביר להניח כי רבים ינדדו אליהם - דבר שעשוי לשנות את חוקי המשחק גם בתחום הפקות המקור.


במילים אחרות, התרחבותן של חברות הסטרימינג אולי מהווה חדשות טובות לצרכנים, אך מדובר בבשורה פחות טובה לענף התוכן הישראלי. כיום, חברות הכבלים והלוויין הן היחידות שמחויבות להקצות כספים (כ-8% מהכנסותיהן) לטובת הפקות מקומיות. בניגוד אליהן, שירותי טלוויזיה הפועלים על גבי האינטרנט (סלקום TV, פרטנר TV וחברות בינלאומיות כמו נטפליקס), אינן מחויבות לכך כלל וכלל.


בספטמבר 2021, הועברה שורת רפורמות מצד שר התקשורת, יועז הנדל, בהתאם לדו"ח ועדת פולקמן. אחת מהן היא בדבר החובה כי על כל גוף שידורים, המכניס למעלה מ-300 מיליון שקלים בשנה, להשקיע בהפקות ישראליות (ללא תלות בסוג הטכנולוגיה ובמיקום החברה). אך נכון לעת עתה, הרפורמות טרם הועברו לחקיקה, ולכן לא נכנסו לתוקף. כתוצאה מכך, קיימת ירידה חדה בהשקעה הכספית בהפקות מקומיות, בשל נדידתם של לקוחות רבים מהחברות הישראליות לשירותים הבינלאומיים השונים (והמקומיים הפועלים על גבי האינטרנט) - דבר שמשמעותו היא קיצוץ בהכנסות של הוט ויס.


נוסף על כך, חשוב להזכיר את מהלכן של חברות הכבלים והלוויין להעברת שירותיהם לרשת האינטרנט. לצורך העניין, יס כבר העבירה למעלה מ-35% מלקוחותיה אל שירותה האינטרנטי, יס פלוס, כשבמקביל הודיעה כי עד לתחילת 2026 כלל לקוחותיה יעברו לצורת שידור זו.

לאבד את אליס | הוט
נמכרה לאפל טיוי. מתוך "לאבד את אליס". באדיבות HOT תקשורת

בגזרת החברות המקומיות ישנה טרדה נוספת. עם כניסתו של דיסני פלוס לישראל - ובהמשך, כאמור, גם של HBO Max ושירותים נוספים בהם עסקנו בכתבה הקודמת - קיים חשש לגיטימי כי החברות ימשכו את תכניהן מהשירותים המקומיים בשביל לקבל בלעדיות. נטפליקס למשל, תאבד בהמשך החודש (ב-28 בפברואר ליתר דיוק) את סדרות מארוול שלה (בהן דרדוויל, ג'סיקה ג'ונס), לאור חזרת הזכויות עליהן לדיסני. דוגמה נוספת לכך ניתן לראות בסגירה המסיבית של ערוצי דיסני השונים ברחבי העולם, כשעד סוף 2021 נסגרו למעלה מ-50 ערוצים שונים, ובמהלך 2022 צפויות סגירות נוספות בהתאם להתרחבותו הגלובלית של דיסני פלוס.

תמורות אלו מובילות את כלל שירותי הטלוויזיה הישראליים לבצע שינויים כדי לנסות ולהתאים את עצמם לשוק הנוכחי (במיוחד בשל הסתמכותם הכמעט-מלאה על תכני רכש שונים). גם עתידן של החברות הקטנות יותר, סלקום TV ופרטנר TV, הוא כלוט בערפל - כשעכשיו גם שירותי הסטרימינג (הזולים מהן משמעותית) עתידים להיכנס לתחרות צמודה מתמיד מולן. התעצמות שוק הסטרימינג הבינלאומי בזירה המקומית נדמית כצעד מבורך עבור הצרכן, המהווה אלטרנטיבה ראויה לקבלת תוכן נגיש במחירים סבירים. עם זאת, מן הראוי יהיה לחשוב גם על פתרונות לשוק ההפקות המקומיות - ולא להפקירו בשטח לטובת האופציות החדשות.

 

לכל העדכונים החמים, הכתבות והחדשות: הצטרפו אלינו בערוץ הטלגרם החדש של מאה בקולנוע. לדיונים נוספים והמלצות משלכם ניתן להצטרף גם לקבוצת החברים שלנו. תוכלו גם לעקוב אחרינו בעמודי הרשתות החברתיות שלנו באינסטגרם ובפייסבוק או לשלוח הודעה בדוא"ל בכל נושא.

bottom of page