top of page

תודה!

הכתבות האחרונות במגזין

עוד במגזין

תמונת הסופר/תאליעד טלמור

"איך לשנות את דעתך": על הסדרה הזו לא תשמעו בהרבה מקומות אחרים, בשביל זה אנחנו כאן

עודכן: 25 בפבר׳

כארבע שנים לאחר שספרו האמיץ והמרתק של מייקל פּוֹלן "איך לשנות את דעתך" הפך לרב־מכר, הוא יוצא כסדרת דוקו מצוינת ואף חשובה בנטפליקס. זוהי הזמנה עבורכם להדליק, להתעורר, וללחוץ על כפתור הפליי.

להטבות בלעדיות, כרטיסים במתנה ועוד הפתעות: הצטרפו לאינסטגרם שלנו! 


איך לשנות את דעתך (How to Change Your Mind), סדרת התעודה החדשה מבית נטפליקס, מבוססת על ספרו של מייקל פולן ששמו המלא חושף את נושאו מעורר המחלוקת – איך לשנות את דעתך: מה מחקר הפסיכדלים החדש מלמד אותנו על אודות תודעה, מוות, התמכרות, דיכאון וטרנסצנדנטיות. כן, גבירותיי ורבותיי, סמים פסיכדליים: אותם החומרים שנחשבים לטאבו ושבעיני רבים עלולים לעשות מהמוח שלנו ביצת עין מיטגנת או – לפי דעות אחרות – להוביל לחוויות מיסטיות משנות־חיים של אחדות עם הקיום.

בצדק ולאו, לַספר ולַסדרה הפוטנציאל לעבור תיוג מיידי (בעיקר לשלילה) על־ידי אנשים שלא קראו או צפו בהם. הם עלולים להיתפס כיצירות לא־אחראיות שמעודדות שימוש בחומרים משני־תודעה, או כאייטמים פוליטיים ואנטי־ממסדיים; הם עשויים להיתפס כעוד פיסת ניו־אייג' לא רצינית או כשטות טריפּית ולא מעמיקה במיוחד, בדומה לסרט הדוקו הקומי של נטפליקס אודות סיפורי סלבס פסיכדליים, הזויים (Have a Nice Trip) משנת 2020; לבסוף, הסדרה עלולה להיתפס כפריט משעמם נוסף שעוסק בעניין ש"לא נוגע לי", ועל כן עלולה ללכת לאיבוד בנבכי התפריט האינסופי של שירות הסטרימינג.


ובכל זאת, אל נא תמהרו לשפוט: הסדרה וספרו של פולן – סופר, עיתונאי ופרופסור לעיתונאות בן 67 – מתעלים מעל כל החששות. הם מצליחים לפנות לקהל באופן שפורץ ומתמודד בכובד ראש עם חסמים וסטיגמות, ויתרה מכך – הם חשובים ונוגעים לכולנו.

"אם דלתות התודעה היו נקיות, הכול היה מופיע בפני האדם כמות שהוא: אינסופי", וויליאם בלייק | צילום: באדיבות Netflix
"אם דלתות התודעה היו נקיות, הכל היה מופיע בפני האדם כמות שהוא: אינסופי", וויליאם בלייק | צילום: באדיבות Netflix

כשאיך לשנות את דעתך יצא לאור בשוק האמריקאי ב־2018, הוא זכה לביקורות חיוביות במיוחד, נהיה לרב־מכר ונבחר על־ידי עיתון הניו יורק טיימס (The New York Times) לרשימת עשרת הספרים הטובים באותה שנה. עבודת המחקר המעמיקה שביצע פולן ניכרה בהחלט, ובאמצעות כתיבתו הצלולה הוא הצליח להניח ולפרוס את מושא מחקרו המורכב והרָגיש באופן מפוכח ומשכנע. הוא ביצע הערכה מחדש לעולם הפסיכדליה, שמסיבות אלו ואחרות הושחר בעבר לכדי טאבּוּ מאיים, והנגיש אותו כרלוונטי לכל אדם.


אמנם הפורמט הספרותי אִפשר לפולן לפרוס את טיעוניו באופן נינוח ומרווח יותר, אך סדרת הדוקו ממשיכה באותו קו משכנע ומרתק. הבמאיות לוסי ווקר ואליסון אלווד מצליחות בתרגום הספר למדיום הטלוויזיוני, המאזן בין עומקו המחקרי של הספר לבין הנגשתו כיצירה נטפליקסית מעוררת עניין ומושכת עין. בניגוד ליצירות דוקומנטריות אחרות, בפרט אלו העוסקות בפסיכדליה ובעולמות הרוח, לא מורגשים כאן עודפים או חוסרים – לרוב לא יימצאו כאן רעיונות רופפים לוגית שהקשרם למהלך הטיעון לא ברור. כמו־כן, אין רגעים שסוחטים את דוושות הרגש או העונג, כך שהיחס בין הנאה ללמידה ולהתרגשות מדויק למדי.

העשייה גם לא נופלת לקלישאות הרוחְניות בכל הקשור ליצירה פסיכדלית. כלומר, כן – האנימציות, המוזיקה והאפקטים הפסיכדליים אמנם נוכחים כאן כמצופה, אך הם עשויים בטוב טעם ומהותם לתמוך במידע שהסדרה מבקשת להנגיש: ההיסטוריה וההווה המורכבים של החומרים הנידונים והסיפורים האישיים של המשתתפים בתוכנית שמעוררים אמפתיה רבה.


יתרה מכך, נוכחותו של פולן כמנחה וכקריין משדרת מהימנות ונועם, ומציירת אותו כמעין מדריך בעולם הפסיכדלי, הזר עבור רובנו. בכך, איך לשנות את דעתך פונה לקהל באופן בוגר, קוהרנטי, משכיל וסוחף – הישג לא קטן לאור נושאה השנוי במחלוקת.

מייקל פולן: סופר ועיתונאי מוערך, וגם מנחה חביב | צילום: באדיבות Netflix
מייקל פולן: סופר ועיתונאי מוערך, וגם מנחה חביב | צילום: באדיבות Netflix

הסדרה מחולקת לארבעה פרקים, במהלכם פולן מתחקה אחר ההיסטוריה של ארבעה חומרים משני־תודעה ומספק נתונים ממחקרים עכשוויים שנעשים בהם, לרבות שימושיהם הפוטנציאליים. בסוף כל פרק, להוציא את השלישי, פולן מספר על חווייתו האישית שלו עם החומרים: הפרק הראשון מתמקד ב־LSD; השני בפסילוסיבין (החומר הפסיכואקטיבי בפטריות קסם); השלישי ב־MDMA (הידוע גם כאקסטזי); הרביעי במסקלין.

למעט ה־MDMA, שנאסר לשימוש בשנת 1985, חומרים אלו הוצאו מהחוק האמריקאי בתחילת שנות השבעים. בבחינת העבר והתקופה המורכבת, החלטה זו מסתמנת כפוליטית וחסרת ביסוס מדעי – זאת לאחר הכרזת הנשיא ניקסון על "מלחמה טוטאלית נגד אויב הציבור מספר אחת בארה"ב: בעיית הסמים המסוכנים". הם הוגדרו ברמה הפדרלית כחומרי Schedule 1 – הסיווג המחמיר ביותר – חומרים חסרי כל ערך רפואי ובעלי פוטנציאל משמעותי להוביל להתמכרות ולנזק.


כתוצאה מכך, נעצר כל המחקר שנעשה בחומרים פסיכדליים, שהחל בשנות החמישים והמשיך בשנות השישים. חרף הממצאים החיוביים, שהבטיחו גדולות ונצורות בתחום הטיפול בבריאות הנפש, הקיפאון המחקרי והאיסור החוקי חלו בארה"ב והתפשטו לשאר העולם עד שהפכו מוחלטים.

נוירוביולוגיה פסיכדלית | צילום: באדיבות Netflix
נוירוביולוגיה פסיכדלית | צילום: באדיבות Netflix

העשורים חלפו להם, והסדרה מציגה כיצד המחקר הפסיכדלי צץ שוב בתחילת המילניום החדש. בימינו נערכים יותר מחקרים מאי־פעם, ומשתתפים בהם בתי חולים מחקריים, אוניברסיטאות ומרכזים רפואיים שונים בכל רחבי העולם (גם אצלנו בישראל). ניסויים קליניים נעשים כדי לבחון את תכונותיהם של חומרים שונים ואת יכולתם לטפל בהפרעות כגון טראומה ופוסט־טראומה, דיכאון, חרדות למיניהן, התמכרויות, טורדנות כפייתית, כאבי ראש מקבציים ומיגרנות; הפרעות, שבמידה זו או אחרת, טורדות כל אדם ומוצאות ביטוי דרך אינספור תסמינים משניים.


תוצאות הניסויים הקליניים, כך לפי חוקרים ומטופלים, מדהימות ברובן, עד כדי שהן מציפות את התהייה – היכן היה נמצא עולם בריאות הנפש אלמלא היה נעצר המחקר הפסיכדלי? לדעת אנשי המדע והמחקר, הרנסאנס הפסיכדלי מאפשר לנו ללמוד רבות על המוח והתודעה האנושית, ולפי הפסיכולוג ביל ריצ'רדס מאוניברסיטת ג'ון הופקינס בבולטימור, מרילנד: "המדע האמיתי, שמגשש בגבולות הידע האנושי – [...] שם נמצא כרגע המחקר הפסיכדלי".

חשוב לציין כי כל פרק נפתח בכתובית הבהרה מהותית לפיה הסדרה נועדה לבדר וליידע – ולרגע לא לספק ייעוץ רפואי. לבסוף, פולן גם מזכיר כי רבות הדרכים להרחבת התודעה – ביניהן מדיטציה, יוגה ותרגילי נשימה. הוא מותיר אותנו עם שאלה אחרונה, שמתפצלת ועוד תתפצל לנוספות: מה הלאה? מה צופן עתיד בריאות הנפש וכיצד הוא ייראה, במיוחד כעת, לאור הנתונים שנחשפים והסיפורים שמסופרים? ו"אם המלחמה בסמים תיגמר", הוא תוהה, "כיצד ייראה השלום?".

 

לכל העדכונים, החדשות והכתבות אתם מוזמנים להצטרף אלינו בערוץ הטלגרם החדש של מאה בקולנוע. לדיונים נוספים והמלצות משלכם ניתן להצטרף גם לקבוצת הפייסבוק שלנו. תוכלו גם לעקוב אחרינו בעמודי הרשתות החברתיות שלנו בפייסבוק ובאינסטגרם או לשלוח הודעה בדוא"ל בכל נושא.

Comments


bottom of page