top of page

תודה!

לקראת "בית הדרקון": האם סדרת הפריקוול החדשה תצליח להשתוות ל"משחקי הכס" כשהייתה בשיאה?

עודכן: 25 בפבר׳

ב-21 באוגוסט יעלה הפרק הראשון של "בית הדרקון", סדרת הפריקוול הראשונה של "משחקי הכס" מבית HBO. מה מצפה לנו בה? והאם היא תצליח להשתוות לסדרת האם בימי השיא שלה?

להטבות בלעדיות, כרטיסים במתנה ועוד הפתעות: הצטרפו לאינסטגרם שלנו! 


שלוש שנים חלפו מאז הפעם האחרונה בה פסענו אל תוך העולם של משחקי הכס (Game of Thrones), ומאז מה שבהחלט עשוי להיות הסיום השנוא ביותר לסדרת טלוויזיה אהובה אי-פעם. כעת אנחנו חוזרים שוב לווסטרוז, מעלה מלך ואפילו אל משפחת טארגאריין – אבל הפעם, נדמה שזה הולך להיות מאוד, מאוד שונה. כמו משחקי הכס, גם בית הדרקון מבוססת על ספר מאת ג'ורג' ר. ר. מרטין, אבל יש הבדל אחד גדול ומאוד מאוד משמעותי: בעוד סדרת האם התבססה על סדרת הספרים שיר של אש ושל קרח, שמרטין עדיין לא השלים, הפריקוול החדש מבוסס על ספר אחד בלבד – אש ודם (Fire & Blood).

"בית הדרקון" תעסוק בשושלת טארגאריין המוקדמת, 200 שנה לפני "משחקי הכס" | צילום: באדיבות HBO
"בית הדרקון" תעסוק בשושלת טארגאריין המוקדמת, 200 שנה לפני "משחקי הכס" | צילום: באדיבות HBO

בין הספרים האלה יש הבדל נוסף שהשפיע על יצירת הסדרה: בזמן שהפרקים בסדרת ספרי שיר של אש ושל קרח נכתבו כל אחד מנקודת מבטה של דמות אחרת, אש ודם נוקט בגישה אחרת לגמרי. הלכה למעשה, הספר כתוב כמו מסמך היסטורי אמיתי המתעד את ההיסטוריה המוקדמת של שושלת טארגאריין: מהכיבושים הראשונים של אאיגון הראשון ועד ל"מחול הדרקונים" - מלחמת האזרחים בין בני המשפחה שכמעט הביאה לקיצה.

אמנם יש לו לכאורה כותב אחד - מלומד בכיר מהמצודה בשם גילדיין - אך בספר מובאים מקורות "היסטוריים" נוספים רבים, שכל אחד מהם מספק נקודת מבט שונה על האירועים. כך לדוגמה, אחד מהם, שנכתב על-ידי ליצן החצר של המשפחה פטריון, אהוב במיוחד בקרב המעריצים בגלל האופי הפורנוגרפי שלו. ראיין קונדל, יוצר בית הדרקון ואחד משני השואוראנרים שלה, אמר שהבחירה הזו של מרטין נתנה להם חופש מסוים ביצירת הסדרה.

יש איזה דימיון משפחתי, עכשיו כשאתם מזכירים את זה | צילום: באדיבות HBO
יש איזה דימיון משפחתי, עכשיו כשאתם מזכירים את זה | צילום: באדיבות HBO

כך למשל, אם הספר, כעבודה של היסטוריון, מתאר בצורה יחסית יבשה את ה"מה" – האירועים שהתרחשו בפועל – הסדרה תתאר את ה"איך" וה"למה". במילים אחרות, היא תבקש ליצור דמויות עגולות ומעניינות מאותן הדמויות שבספר מוזכרות רק עובדות החיים שלהם. אם לא די בכך, כן, קונדל גם הודה שיכול להיות שהגישה הזו תוביל להבדלים מסוימים ובלתי-נמנעים בין הספר לסדרה.


כך אנו מגיעים לסיפור עצמו - ושימו-לב ושמרו על ריכוז: כי הוא מסועף למדי. עלילת בית הדרקון מתרחשת יותר מ-170 שנים לפני לידתה של דאינריז (אמיליה קלארק), היורשת האחרונה מבית טארגאריין בסדרה המקורית. המשפחה שלה שלטה בווסטרוז למשך כ-300 שנים בסך הכל, ועלילת הסדרה מתרחשת כ-200 שנה לפני עלילת משחקי הכס. אז אם לא נראה אף אחת מהדמויות שהתאהבנו בהן בעבר, למה – ולמי – כן אפשר לצפות?

ובכן, רוב הדמויות בבית הדרקון אכן מגיעות מבית טארגאריין עצמו. הסדרה תתחיל בעלייתו לשלטון של המלך וייסריז הראשון (פאדי קונסידיין), שיורש את כס הברזל מסבו הקשיש. בדרך להמלכתו, מועצת הלורדים שבוחרת אותו למלך מדלגת על בת-דודו ראיניז (איב בסט) - בעלת הטיעון החזק יותר לכתר - רק מפני שהיא אישה.


כדרכם של חטאים בסדרות מהסוג הזה, ההחלטה הזו תחזור לרדוף את מועצת הלורדים כשביתו הבכורה של וייסריז, ראינירה (אמה ד'ארסי), ואשתו השנייה אליסנט (אוליביה קוק), נאבקות ביניהן. על כף המאזניים? כס הברזל, כמובן. ראינירה רוצה אותו לעצמה, דבר שיהפוך אותה למלכה הראשונה אי-פעם, בעוד שאליסנט רוצה אותו בשביל בנה הבכור (ואחיה החורג של ראינירה).

ראינירה ואליסנט, בצעירותן ובבגרותן. מתוך "בית הדרקון" | צילום: באדיבות HBO
ראינירה ואליסנט, בצעירותן ובבגרותן. מתוך "בית הדרקון" | צילום: באדיבות HBO

המאבק הזה מגיע הישר מאש ודם, ולפלגים של השתיים קוראים השחורים (ראינירה) והירוקים (אליסנט), בהתבסס על תלבושות שלבשו כשישבו אחת ליד השנייה באירוע אותו אפשר לראות בטריילר.


עם זאת, הנסיכה הצעירה איננה לבדה במערכה – יעזור לה דודה דיימון (מאט סמית'), אחיו הצעיר של וייסריז שבאיזשהו שלב היו גם לו תוכניות לרשת את הכס. לאליסנט יש גם עזרה, מאביה אוטו (ריס איוואנס), שהוא במקרה גם ימין המלך של וייסריז. מאחר שזה לא היה סיפור של משחקי הכס בלי קצת גילוי עריות - ראינירה ודיימון מנהלים מערכת יחסים, ויש לכך כמה רמיזות בטריילר.

יש לציין גם כי תפקידה של ראיניז לא מסתיים כשהיא לא מקבלת את כס הברזל. ה"מלכה שלא הייתה", כפי שהיא מכונה, נישאת ל"נחש הים" קורליס ואלריון (סטיב טוסיינט), יורד הים המפורסם ביותר בווסטרוז וזה המחזיק בצי החזק ביותר ביבשת. הבית שהוא מוביל, ואלריון, קשור בעבותות לבית טארגאריין, כמו שאפשר לראות מהשיער הבלונדיני עד לכדי כמעט לבן של החברים בשני הבתים – עדות למורשת המשותפת שלהם מאימפריית ואליריה העתיקה שנחרבה.


אם כל זה נשמע קצת כמו היפים והאמיצים, ובכן, זה לגמרי בכוונה. השואוראנר קונדל אמר שהסדרה תהיה כמו יורשים (Succession), סדרה אחרת של HBO שנסובה סביב מאבקם של ארבעה אחים לרשת את אימפריית המדיה של אביהם החולה. קונדל, אגב, הגדיר עצמו כמעריץ מושבע גם של שיר של אש ושל קרח וגם של משחקי הכס, ונבחר באופן אישי על-ידי מרטין להוביל את הסדרה.

"כמו 'יורשים', רק עם דרקונים". מתוך "יורשים" | צילום: באדיבות HBO
"כמו 'יורשים', רק עם דרקונים". מתוך "יורשים" | צילום: באדיבות HBO

ואם כבר הזכרנו את מרטין, צריך לציין כי עם התפצלותה של משחקי הכס מספריו, ההשפעה שלו על הסדרה פחתה בצורה משמעותית. ככל הנראה הרשת למדה את הלקח שלה, ומרטין היה הרוח החיה ביצירת ובהפקת בית הדרקון. לא זו בלבד, מבין כל רעיונות הספין-אוף למשחקי הכס שנשקלו (כולל סדרת המשך שתתמקד בג'ון סנואו), בית הדרקון היה זה שהוא עצמו דחף אליו. נכון, המעורבות שלו בסדרה כנראה הרחיקה מאיתנו בעוד כמה שנים את רוחות החורף - החלק השישי בסדרת הספרים - אבל מה לעשות, אי-אפשר לקבל הכל.

כך או אחרת, נדמה לי שיש סיבות לאופטימיות זהירה סביב בית הדרקון. היא נוצרה, כאמור, על-ידי יוצר העולם הזה בכבודו ובעצמו, יחד עם אדם שהוא עצמו בחר ושמגדיר עצמו כמעריץ אובססיבי. השואוראנר השני, אגב, הוא מיגל ספוצ'ניק, שביים כמה מהפרקים המכוננים ביותר של משחקי הכס, כמו הארדהום וקרב הממזרים - כך שיש אפילו יותר סיבות להיות אופטימיים.


כמו-כן, כיאה לסדרה שעוסקת בבית טארגאריין, שעלה לגדולה מלכתחילה לאור יכולתו הייחודית לרכוב על דרקונים, יהיו בה הרבה מהם. ליתר דיוק, לא-פחות מתשעה דרקונים יופיעו רק בעונה הראשונה, כשלכל אחד מהם אישיות מובחנת משל עצמו.

 

אתם מוזמנים להצטרף אלינו בקבוצת הפייסבוק הרשמית החדשה של מאה בקולנוע. אם אתם עדיין לא שם, אפשר גם לעקוב אחרינו בעמודי הרשתות החברתיות שלנו בפייסבוק ובאינסטגרם. ניתן גם לשלוח הודעה בדוא"ל לכל הצעה, רעיון או משוב בהם תרצו לשתף.

bottom of page