top of page

תודה!

יום הדין מגיע: לקראת God of War: Ragnarok

עודכן: 17 באוג׳ 2023

בהמשך השנה סוני צפויה להשיק סוף-סוף את God of War: Ragnarok, הכותר החדש בסאגת "אל המלחמה" הוותיקה. כדי להתכונן, קבלו תקציר מזורז של האירועים עד עכשיו ומספר מחשבות לעתיד.

לכל העדכונים החמים: הצטרפו אלינו בערוץ הטלגרם החדש של מאה בקולנוע!


שימו-לב: ספוילרים למשחקי הסדרה בהמשך


הקונספט של יום הדין אמנם נחקר כבר רבות בקולנוע ובמדיומים אחרים, אך השנה עתיד לצאת לו עיבוד עם פוטנציאל גדול לחדש. המפתחת Santa Monica Studios שוקדת על גרסתה לאחרית הימים הנורדית, שתוצג ב-God of War: Ragnarok - אחד מ-10 המשחקים שאנחנו הכי מצפים להם השנה.


לפי המיתולוגיה, ישנם מספר אירועי מפתח המקדימים את בוא הראגנארוק ויהיה מסקרן מאוד לראות כיצד הם יוצגו במשחק החדש והמצופה כל-כך. תחילה, ישנה הולדתן של שלוש ישויות המאיימות על האלים, בהן יורמונגנד ("נחש העולם" שהופיע ב-God of War מ-2018), הזאב הגדול פנריר והאלה הל - דמויות המוכרות גם כפנריס והלה, כפי שהוצגו בתור: ראגנארוק במסגרת היקום הקולנועי של מארוול.

כמו-כן, מתואר בכתבי המיתולוגיה כי בטרם יגיע הראגנארוק, האל הערמומי לוקי יהרוג את אל האור, בלדר, ולאחר מכן יפציעו שלושה חורפים ארוכים (אירוע הידוע כפימבולווינטר), שישררו בכל תשע הממלכות. מותו של בלדר כמובן התרחש כבר בסוף המשחק הקודם, ונגרם על-ידי אטראוס - בנו של קרייטוס שמתגלה בהמשך כלא אחר מלוקי. בתום אותו "סופר-חורף", תפרוץ מלחמה קטלניות בין בני האדם, האלים הנורדיים, הענקים והמפלצות, עד אשר תשעת העולמות ייחרבו באש על-ידי הענק סורט (אירוע שגם הוצג בסרט של תור המוזכר לעיל).


לפני ההתמקדות במיתוסים הנורדיים, סדרת משחקי "אל המלחמה" התמקדה במיתולוגיה היוונית ובמסע הנקמה של גיבורה קרייטוס כנגד אלי הר האולימפוס. בתחילת דרכו, קרייטוס שירת כגנרל בצבא הספרטני, ולבסוף נשבע אמונים לאל המלחמה ארס בתמורה לניצחון בקרב אבוד. התפנית בסיפור חלה כאשר ארס שולח את אשתו ובתו של קרייטוס למקדש שהוא תוקף, ומתוך עיוורון של זעם האחרון הורג אותן בשוגג. אם לא די בכך, מוטלת עליו קללה שרוקמת את האפר של משפחתו כבדרך כישוף על גופו, כך שעורו נותר חיוור לצמיתות והוא זוכה לכינוי "רוח ספרטה".

פרייה חוזרת - והיא עצבנית מתמיד. מתוך God of War: Ragnarok | באדיבות Sony Interactive Entertainment
פרייה חוזרת - והיא עצבנית מתמיד. מתוך God of War: Ragnarok | באדיבות Sony Interactive Entertainment

על-אף המעבר ליקום הנורדי, ב-God of War האחרון נותרה זיקה למיתולוגיה היוונית ולמשחקים הקודמים שהתבססו עליה. כך למשל, מוטיב חוזר בסדרה של יחסי הורים וילדיהם נחקר פעם נוספת (ובחינתו מהווה אחת מעשר הסיבות בזכותן אסור לפספס את המשחק), בדומה לכליאה של הטיטאן קרונוס על-ידי זאוס בנו או חיסולו של האחרון בידי קרייטוס בנו שלו. חשוב לציין שבטרם מותו של זאוס, הוא ניסה לקטול את קרייטוס בטענה שזו הדרך לשבור את מעגל הדמים, אולם הכישלון שלו הוביל לתוצאה ההפוכה.


עתה, סיפורו של אל המלחמה המזדקן שונה לחלוטין, ומפנה את הזרקור לקשר עם בנו אטראוס ומסעם המשותף בעולמות הנורדיים. השינוי באופי המותג מתבטא לא רק בסוג העלילה, אלא במשחקיות שהפכה לאינטימית יותר. דוגמה לכך היא הצבת המצלמה בקרבת קרייטוס לעומת זווית הנעולה מעליו - מאפיין שהקנה למשחקים הקודמים תחושה "ארקיידית" קמעה. יתרה מכך, נחשפו בפנינו שלל של דמוית חדשות, ביניהן צמד האחים הגמדים הנפחים ברוק וסינדרי, יועצו של אודין מימיר, האלה פרייה וכאמור, בנה בלדר.

מבין האירועים המקדימים לראגנארוק שהוזכרו לעיל, הרצח של בלדר מתואר באותנטיות ב-God of War. בסוף המשחק מתברר ששמו של אטראוס, לפי הענקים, הוא "לוקי" – עובדה שמשרישה את העלילה עם המיתוס עוד יותר, הואיל ואטראוס סייע בהריגת בלדר דרך הפרת חסינותו למוות. באותו הקרב העקוב מדם, בלדר מנסה להרוג את פרייה אמו, שמעודדת מצדה את המעשה המתועב בתקווה שהדבר ירפא את העול שחש אחרי כישוף ההגנה שהטילה עליו. התמונה מוכרת למדי עבור קרייטוס, כך שברגעים לפני שהוא שם קץ לחייו של בלדר, הוא חוזר על הצהרת אביו זאוס מהמשחק השני בסדרה - "המעגל נגמר כאן".


התערבותו של קרייטוס חותמת סופית את הקשת העלילתית שהוא עבר בעיבודו החדש – מברברי שנופל לתהומות האלימות עד שהוא הורג את משפחתו, לאדם הגון יותר שיודע להפגין רגשות ואף לדאוג לזולת. אולם לרוע מזלו, האובדן של בלדר מעביר את פרייה על דעתה, ולפיכך היא נשבעת שתנקום בקרייטוס. הצרות לא פוסקות כאן - לצד אחיו למחצה, גם בניו של תור, מגני ומודי, נקטלו בידי קרייטוס ואטראוס, ולצערם של צמד הגיבורים נראה שביקום הנדון תור הוא הרבה פחות חברותי מזה של כריס המסוורת.

לא התור שהתרגלתם אליו. מתוך God of War: Ragnarok | באדיבות Sony Interactive Entertainment
לא התור שהתרגלתם אליו. מתוך God of War: Ragnarok | באדיבות Sony Interactive Entertainment

למרות היעדר הופעתו הפיזית, אינדיקציות לרשע של תור כבר שזורות במהלך המשחק בצורת התייחסויות עגומות ומבהילות אודותיו, וכמובן סצנת הסיום הסודית של המשחק שרומזת על היתקלות עתידית עימו. לרבות תור, במשחק ההמשך ניתן לצפות להופעת אביו אודין, אל המלחמה הנורדי טיר, ואנגרבודה – בת-זוגו של לוקי במיתולוגיה. מפני שאטראוס הוא כבר נער בראגנארוק, לא מן הנמנע שהיא תשמש גם כאן כמושא אהבתו (לפי הטריילר, אין ספק שחיבור ביניהם יקרה).

גם הודות ללקט המרהיב של הדמויות והסיכונים הרבים המתלווים לאפוקליפסה, God of War: Ragnarok מצטייר כמשחק בעל פוטנציאל להצלחה לפחות כקודמו - וכנראה אפילו יותר. הוא יושק הן ב-PS5 והן ב-PS4 - החלטה שעוררה מחלוקת בקרב מי שקיוו שהוא ימצה את מלוא הפוטנציאל של קונסולת הדור הבא של סוני - אך אין ספק שעדיף יהיה לשחק בגרסת הדור החדש, ולו רק בשביל גרפיקה טובה יותר, קצב רענון של 60 פריימים בשנייה והטריגרים האדפטיביים של שלט ה-DualSense.


כך או אחרת, בזכות ההצלחה המרהיבה של God of War האחרון (גם במחשב האישי), ולאור ההכרזה לפני מספר שבועות על סדרת טלוויזיה למותג מבית Amazon Prime - לפי שעה, נדמה כי עתידו של קרייטוס זוהר כגובה פסגת ההר הגבוה ביותר ביוטונהיים.

 

אתם מוזמנים להצטרף אלינו בקבוצת הפייסבוק הרשמית החדשה של מאה בקולנוע. אם אתם עדיין לא שם, אפשר גם לעקוב אחרינו בעמודי הרשתות החברתיות שלנו בפייסבוק ובאינסטגרם. ניתן גם לשלוח הודעה בדוא"ל לכל הצעה, רעיון או משוב בהם תרצו לשתף.

bottom of page