top of page

תודה!

הכתבות האחרונות במגזין

עוד במגזין

תמונת הסופר/תכליל חיון

"הכול בכל מקום בבת אחת": מישל יאו בממדי הטירוף

עודכן: 26 בפבר׳

מולטיוורס? זאת האופנה עכשיו ארתור, כולם חייבים את זה. או במילים אחרות: "הכול בכל מקום בבת אחת" הוא סרט משוגע וחכם, שלוקח את הקונספט למקומות חדשים ומסקרנים.

להטבות בלעדיות, כרטיסים במתנה ועוד הפתעות: הצטרפו לאינסטגרם שלנו! 


בשנים האחרונות נדמה שרעיון המולטיוורס - לפיו קיימים יקומים מקבילים אינסופיים - כבש את לב ליבו של המיינסטרים התרבותי. הקונספט שהתפתח והתפרץ אט-אט מבין דפי הקומיקס של מארוול ו-DC, הוא כיום הקלף החזק והאטרקציה המרכזית בעיבודים הקולנועיים והטלוויזיוניים של שני המותגים (דרישת-שלום לדוקטור סטריינג' בממדי הטירוף הקרב ובא). ניתן לציין גם את ריק ומורטי, שחיבקה בחום את הרעיון, בו היא משתמשת לטובת המסרים הניהיליסטים ועלילותיה המטורפות. היה זה רק עניין של זמן, אם כן, עד שהקונספט יחלחל גם אל ממלכת סרטי האינדי - ואם לשפוט לפי הכול בכל מקום בבת אחת (Everything Everywhere All At Once) - כמה טוב שזה קרה.

הכול בכל מקום בבת אחת הוא סיפורה של אוולין (מישל יאו), מהגרת סינית שמנהלת מכבסה יחד עם בעלה (ג'ונתן קי קואן) ובתה ג'וי (סטפני שו) - מתבגרת שמנסה לפתח חיים עצמאיים משלה, למורת רוחה של האם. יום אחד, במהלך פגישה ברשות המיסים, זוכה אוולין לביקור מגרסה מיקום מקביל של בעלה ונשלחת להרפתקה רב-ממדית כדי לעצור כוח אניגמטי ומרושע. מכאן העלילה הולכת ומסתעפת והסיפור מזנק למהירות של 250 קמ"ש.


אוולין עוברת בין יקומים ומגלה גרסאות שונות של חייה, וכך למשל, מי שהופכת להיות האויבת המרה שלה ובמקביל בממדים אחרים גם חברתה הטובה, היא פקידת שומה מרירה (ג'ימי לי קרטיס בתפקיד קטן ומבריק). לאורך הדרך, ישנן גם המון סצנות אקשן ומכות - כולל סצנת קונג-פו מטריפה שהנשק העיקרי בה הוא פאוץ'. העריכה מקפצת הלוך ושוב בין כמה וכמה מקומות ויקומים שונים, לרבות אחד עם ייצוג מפתיע לנקניקיות, הגאגים נזרקים בקצב של מכונת ירייה ודמויות עוברות עולמות בקצב של אינסוף פריימים לשנייה. ו-וואו, כמה שזה כיף, לא נהניתי עד כדי כך בקולנוע הרבה מאוד זמן.

חכו שתראו מה הפאוץ' הזה מסוגל לעשות. מתוך "הכול בכל מקום בבת אחת" | באדיבות סרטי יונייטד קינג
חכו שתראו מה הפאוץ' הזה מסוגל לעשות. מתוך "הכול בכל מקום בבת אחת" | באדיבות סרטי יונייטד קינג

צמד הבמאים-תסריטאים דן קוואן ודניאל שיינרט (המכונים "הדניאלס") מגישים כאן יצירה שחוקרת את רעיון המולטיוורס בצורה מרתקת ואלגנטית יותר מכפי שראיתי עד עכשיו. הם בוחנים באמצעותו את השאלה שכל אחד ואחת כנראה שאלו את עצמם לפחות פעם בחיים: "אם בנקודה ההיא בזמן הייתי בוחר ב-X ולא ב-Y, מה היה קורה?"; התשובות האפשריות מייצרות סרט קורע מצחוק מבלי לוותר על הרגש, שנהנה להתפלש בבדיחות מאוד מטופשות מבלי לוותר על התחכום. המולטיוורס, בסופו של דבר, מהווה רק כלי דימוי לבחינת תחושת ההחמצה הטבועה בנו כבני-אדם.

יתר על כן, מסקרן גם להסתכל על הסרט כסימן להתבגרות של היוצרים. סרטם הקודם איש האולר (Swiss Army Man) היה בזמנו להיט עצמאי קטן, וכיכב בו דניאל רדקליף כגופה בעלת פלוצים קסומים (כן, למי שלא מכירים, בהחלט קראתם נכון את המשפט הזה). אם בסרט הקודם נדמה היה שההומור הטריפי והביזאריות הם ליבו של הסרט והשתלטו על הצד הרגשי שבו, הפעם ההפך הוא הנכון. במקרה הנוכחי, הדניאלס כמו סימנו לעצמם למטרה קודם כל לתאר הרפתקה משפחתית ולספר סיפור על חיים של פספוס - כשהבדיחות הן רק הבונוס.

אל תסתבכו עם מס הכנסה. מתוך "הכול בכל מקום בבת אחת" | באדיבות סרטי יונייטד קינג
אל תסתבכו עם מס הכנסה. מתוך "הכול בכל מקום בבת אחת" | באדיבות סרטי יונייטד קינג

כדי לסייג במעט ולקטוע את רצף השבחים, עליי להודות שלמרות הכל משהו לא פתור לי עד הסוף עם הסרט. נהניתי ממנו מאוד, עפתי עם הטירוף שלו, מצאתי אותו שנון, צחקתי המון ואפילו התרגשתי, אך בניסיון לחשוב עליו יותר לעומק, אני נתקל במעין חומה. חציו השני מנוצל ברובו כדי להעביר את המסר של "חיו את הרגע" ו"קבלו בהבנה את האבסורד של החיים", אבל האקספוזיציה והחצי הראשון לא תומכים באותו המסר. נדמה כי חסר בו החיבור בין המסר לעיסוק בבסיס הרגשי של הסרט – היחסים בין אוולין לג'וי (האם והבת). הדמויות מכריזות שוב ושוב כי "כלום לא משנה", ברם ברור שזהו לא בדיוק המסר בסופו של דבר והסרט בעצם נשאר מעט אמביוולנטי לגבי מה שהוא רוצה להגיד.

בשורה התחתונה, ניתן לנתח ולפרש בהמון דרכים את הכול בכל מקום בבת אחת, אך לעיתים נדמה שמדובר ביצירה שגם מתאמצת להיות כזו. היא נעזרת בטרלול כדי להסוות את המאמץ, אבל בתוך הקומדיה המטורפת והשטויות הרבות יש כאן סרט שכמו דורש וצועק לפרשנות. לפיכך, קשה להחליט אם מדובר בסרט רב-רבדים ומתוחכם, בסגנון צ'ארלי קאופמן נניח (תסריטאי שמש נצחית בראש צלול) או כזה שרק עושה קולות של אחד. כך או אחרת, מדובר בקולנוע נפלא, מקורי מאוד, מבדר, מיוחד ובעל רגעים מבריקים - ובהחלט שווה לחוות אותו גם מבלי לחפור לתוכו.

הכול בכל מקום בבת אחת | דירוג סופי: 80 בקולנוע
 

אתם מוזמנים להצטרף אלינו בקבוצת הפייסבוק הרשמית החדשה של מאה בקולנוע. אם אתם עדיין לא שם, אפשר גם לעקוב אחרינו בעמודי הרשתות החברתיות שלנו בפייסבוק ובאינסטגרם. ניתן גם לשלוח הודעה בדוא"ל לכל הצעה, רעיון או משוב בהם תרצו לשתף.

1 Comment


hadassegal4
Jan 11, 2023

לא התחברתי לביקורת כאן, בניגוד לשאר הביקורות שהן לרוב מאוד מעניינות וקולחות.

מצאתי בסרט הזה רבדים רבים, מימד הומוריסטי, כמובן אקשן ועניין המוליטיברס, אך גם רבדים של דיכאון, אולי אפילו אובדנות, חשיבה קיומית, והערך של המשפחה.

חבל שלא נגעתם בזה.. היה יכול להיות מעניין לשמוע

Like
bottom of page