top of page

תודה!

״דקסטר: דם חדש״ - ביקורת אמצע העונה: ניסיון מסקרן להחזיר עטרה ליושנה

עודכן: 8 ביולי 2023

השחיזו את הסכינים והכינו את הניילון הנצמד: אחרי למעלה משמונה שנים בלי הרוצח הסדרתי האהוב עלינו, "דקסטר" חוזרת למסך. האם היא תצליח לגאול את עצמה? ״דקסטר: דם חדש״, ביקורת אמצע העונה.

לכל העדכונים החמים: הצטרפו אלינו בערוץ הטלגרם החדש של מאה בקולנוע!


עם כניסתה של דקסטר לחיינו אי-שם בשנת 2006, היא נשאה עמה בשורה מרעננת לחלוטין למסך הקטן. גם אם לא הייתה זו הפעם הראשונה בה סדרת טלוויזיה אילצה אותנו להזדהות עם אנשים בעלי מוסר רופף (הסופרנוס תמיד תישאר מחלוצות התחום), דקסטר לקחה אותנו עמוק אל נבכי מאבקו הפנימי של רוצח סדרתי, שהוא במקרה גם אח, בעל ואב-מסור. בשילוב עם קאסט מצוין ומשחקו האינטנסיבי של מייקל סי הול, מה עוד יכולנו לבקש? נכון, היום יש לנו חבר'ה כדוגמת ג׳ו גולדברג באת (You), אבל פייר? התגעגענו לדבר האמיתי.


בתחילת דרכה, דקסטר אמנם נפתחה עם כמה עונות חזקות מאוד, אבל בעונותיה האחרונות היא החלה לעייף את קהלה ואף ספגה ביקורת רבה וקשה על פרק הסיום שלה. חרף הניסיונות להדחיק את אותה הפינאלה, על אירועיה הטרגיים והטראומות שהשאירה בפנים ומחוץ לעולמה הפנימי של הסדרה, נותרנו עם טעם מר בפה. הצורך בעונה נוספת, שתפצה על הסיום הכושל, היה ברור לכל, אבל אין ספק כי טוב היה להמתין כמה שנים. זאת אומרת, עד שנפסיק לקלל ונזכור בעיקר את ימיה היפים של דקסטר.

בדיוק כמו פעם. דקסטר ודברה מתוך "דקסטר: דם חדש" | באדיבות Showtime Networks
בדיוק כמו פעם. דקסטר ודברה מתוך "דקסטר: דם חדש" | באדיבות Showtime Networks

כך הגיעה אלינו המיני-סדרה הטרייה, דקסטר: דם חדש (בהובלת השואו-ראנר המקורי של סדרת האם, קלייד פיליפס), שממשיכה מנקודת הסיום של העונה האחרונה ומהווה הלכה למעשה את עונתה התשיעית של דרמת הפשע. את הרוצח הסדרתי האהוב עלינו אנו מוצאים בדיוק היכן שהשארנו אותו - בעיירה מושלגת באפסטייט ניו-יורק. אך בניגוד לתמונה שנחרטה לנו בראש - של דקסטר המזוקן חוטב עצים ומתבוסס בבדידותו - אנו מגלים כי ידידנו הוותיק שב לסורו.


אם בימים עברו הוא היה מחלק דונאטס לכל החבר׳ה בתחנת המשטרה במיאמי, היום דקסטר הוא עמוד התווך בקהילה המנומנמת של איירון לייק (Iron Lake). נראה שכולם מחבבים אותו, ובמיוחד השריף של העיירה, עמה הוא מנהל מערכת-יחסים הדוקה. מזה עשר שנים, הוא גם נקי מהרגלו המגונה, בלשון המעטה, לכבול אנשים לשולחן ולדקור אותם, אבל ברור לכל כי זהו רק עניין של זמן עד ש"הנוסע האפל" ירים פעם נוספת את ראשו הפסיכופתי.

ובכל זאת, ניתן כאן אזהרת ספוילר קטנה לפי שנגיד שזה אכן קורה, ואפילו מהר מכפי שניתן לצפות. הסימנים כולם היו שם: דקסטר עובד בחנות למכירת כלי-נשק ומבלה את ימיו בהתענגות על סכינים יפים. כמו-כן, העובדה שהוא יוצא עם השריף מעידה כי הוא עדיין רוצה לשים עין על החקירות המשטרתיות הפעילות. לפיכך, כבר בסיום הפרק הראשון, אנחנו מגלים שדקסטר הוא אותו דקסטר, רק בסרבל מכוער ושם חדש - ג׳ים לינדסי (מחווה לסופר שיצר את הדמות, ג׳ף לינדסי).


בטוויסט נחמד, לסדרה גם חוזרת דברה, שתופסת את מקומו של הארי (אביו המאמץ של דקסטר, אותו גילם ג'יימס רימר). האחרון, רק נזכיר, ליווה והדריך ברוחו את בנו לאורך העונות, ועתה מפנה את מקומו לאחות המנוחה, שמתגלה במהרה כהרבה יותר קשוחה. במאמר מוסגר, שווה לציין כי במציאות ג׳ניפר קרפנטר ומייקל סי הול היו נשואים מספר שנים, עד להחלטתם להתגרש ב-2011. כעת, כך נדמה, קרפנטר זוכה לפרוק כל עול ולהוציא את האגרסיות על בן-זוגה לשעבר - והיא עושה את זה מעולה.

אהבה חדשה? דקסטר והשריף מתוך "דקסטר: דם חדש" | באדיבות Showtime Networks
אהבה חדשה? דקסטר והשריף מתוך "דקסטר: דם חדש" | באדיבות Showtime Networks

אל חייו של "ג׳ים" מתפרץ גם האריסון (ג׳ק אלקוט), שהפך מפעוט חמוד לנער זועף ומהווה את אחת מנקודות העלילה המרתקות ביותר בסדרה החדשה. בעודו מנסה לכסות את העקבות שהותיר לאחר רצח חפוז (כזה שפעם כנראה היה מצקצק עליו בלשונו), דקסטר צריך הפעם גם להתמודד עם התחבטויות פנימיות בנוגע לבנו. האם הוריש לו את נטיותיו האפלות? האם עליו ללמדו את הקוד שהארי לימד אותו או שזו סתם ״התעללות״, כפי שדברה אומרת? השנאה העצמית של דקסטר גואה, וסוף-סוף מתחיל להיות מעניין.


נוסף על כך, למרות חסרונו הבולט של קו הרקיע הצבעוני של מיאמי, קיימת תחושה כללית של נוסטלגיה. למרבה הצער, הדבר תקף גם בכל הנוגע לנוסחה הקבועה של דקסטר, שבסופו של דבר התיישנה בעונות האחרונות. מישהו מתקרב יותר ויותר לחשיפת האמת, עד שלבסוף הוא מוצא את מותו ודקסטר זוכה להתחלה חדשה. אף על פי כן, החזרה למהלכי העלילה הללו איכשהו מתאפשרת בזכות הזמן הרב שעבר מאז העונה השמינית, וכן הודות לסט חדש של דמויות מצוינות. אל השריף אנג׳לה בישופ (ג׳וליה ג׳ונס), מצטרפים השוטר לוגן (אלאנו מילר), פודקאסטרית בשם מולי פארק (ג׳יימי צ׳נג) וקורט קלדוול המסתורי (קלנסי בראון) - וכולן מתגלות אט-אט כדמויות עגולות שניתן להזדהות איתן.

נכון לעכשיו, העונה החדשה עדיין רחוקה מההברקות של ימים עברו. היא אמנם מצליחה לשמור על עניין (צריך לזכור שאנו רק במחצית הדרך), אך היא מתקדמת בנונשלנטיות ואין בה תפניות מיוחדות או טוויסטים גדולים. חשוב מכל, מכיוון שלא ברור אם תהיה עונה שנייה, נדמה גם כי הכל פתוח: אין לנו מושג מה יקרה לדקסטר בסוף העונה, וזה סוד הקסם שהופך אותה למרות הכל לממכרת. כל שנותר כעת הוא רק לצפות בחציה השני, ולקוות כי לא נגלה שאולי היה עדיף אילו דקס השאיר את הסכינים עמוק בתוך המגירה.


דקסטר: דם חדש (Dexter: New Blood) זמינה לצפייה ב-yes.

 

אתם מוזמנים להצטרף אלינו בקבוצת הפייסבוק הרשמית החדשה של מאה בקולנוע. אם אתם עדיין לא שם, אפשר גם לעקוב אחרינו בעמודי הרשתות החברתיות שלנו בפייסבוק ובאינסטגרם. ניתן גם לשלוח הודעה בדוא"ל לכל הצעה, רעיון או משוב בהם תרצו לשתף.

bottom of page