4 באוק׳ 2023
28 בספט׳ 2023
21 בספט׳ 2023
עודכן: 24 בפבר׳
הנוסע השמיני מתמקד בסיפורם של צוות הנוסטרומו, מעבורת חלל מסחרית שלרוע מזלה נתקלת באות מצוקה מסתורי במהלך שוטטות בחלל. לאחר שאחד מחברי הצוות מותקף בידי יצור חוצני הנצמד לפניו, האחרון עובר מעין תהליך של לידה פרזיטית, בעוד הצאצא מאיים על הישרדותו של כלל הצוות. כעת עליהם לאחד כוחות, חרף חילוקי הדעות ביניהם, כדי להילחם ביצור מבעית, קטלני וחסר-רחמים.
בניגוד לבמאים אחרים באותם ימים, בהם למשל סטיבן ספילברג, סרט המדע הבדיוני והאימה המופתי של רידלי סקוט הפגיש את האנושות עם גרסה קצת פחות ידידותית של חוצנים. ביצירה נבחנים רעיונות מרתקים, כמו אמהות ארכאית, פרנויה מהזר והבלתי-מוכר ואלמנטים פסיכולוגיים שיגרמו אפילו לזיגמונד פרויד לקפוץ בבהלה. תוסיפו לכך את הסגנון יוצא הדופן של סקוט ואת עיצוב הבלהות של ה.ר גייגר (H. R. Giger) למפלצת - וקיבלתם קלאסיקת אימה שלא נעשתה כמותה בעבר. רק תזכרו שבחלל אף אחד לא ישמע אתכם צורחים.
כשמדען מטורף מוכן לשנות את העולם עם המצאתו החדשה, תהיו בטוחים שמשהו בדרך ישתבש אם יהיה מעורב בו זבוב. הסקפטיים מביניכם מוזמנים לשאול את וולטר וויט, אגב, שהעביר פרק שלם בשובר שורות כדי לנסות ולחסל אחד מהמזיקים הקטנים שחדר למעבדתו. בכל אופן, הזבוב הטביע את חותמו של דייוויד קרוננברג (וידאודרום, היסטוריה של אלימות) כבמאי המשתמש באימה גופנית קיצונית, שתגרום לגופכם לחוות עיוותים לא-רצוניים בכל הנוגע למטמורפוזה אנושית.
במרכז הסיפור ניצב סת' (ג'ף גולדבלום), מדען גאון אך אקסצנטרי, שהופך בטעות להכלאה מפלצתית בין אדם לזבוב לאחר שאחד מניסוייו משתבש באופן נוראי. סת' הוא מתבודד מלנכולי שמוכן לעשות הכל כדי לא להישאר "זבוב על הקיר", שאיפה שהופכת אותו אט-אט למפלצת חסרת-רסן. אם לא די בכך, הוא נאלץ להתמודד גם עם סיפור אהבה טרגי לעיתונאית מתחילה, שהופכת לאהובתו ואשת סודו האפל. לא מיועד לאנשים בעלי קיבה חלשה ופחד ממעופפים.
כולנו כבר מכירים את הרעיון לפיו הכי קל לפחד ממה שאנו לא מסוגלים לראות במו עינינו. אך במקום קלישאות על רוחות רפאים או מדען מטורף שמצא נוסחה פלאית, בבלתי נראה אנו זוכים להיכנס לנעליה של אישה שנרדפת דווקא בידי הקידמה והטכנולוגיה - לאחר מערכת יחסים רעילה שניהלה.
ססיליה (אליזבת מוס) מנסה להימלט מהזוגיות האלימה שלה עם איש העסקים הסוציופת אדריאן גריפין. מה שהיא לא יודעת, הוא שאדריאן יעשה הכל כדי להחזיק אותה קרוב אליו, גם אם המוות יפריד ביניהם. ססיליה מרגישה נרדפת וצריכה להתמודד עם נוכחותו שאיננה מרפה ממנה, מה שגורם לה להניח שאדריאן אינו באמת מת אלא עוקב אחריה כאדם בלתי-נראה.
הבמאי לי וונל (משודרג, תסריטאי המסור) מצליח לקחת את סיפורו הנושן של הרברט ג'ורג' ולס (H. G. Wells) ולהעניק לו טוויסט אכזרי, בו החרדות מבן זוג נקמן גורמות לסובביה של ססיליה לפקפק בתפיסת המציאות שלה. מאבקה על שפיותה מעניקה למותחן האימה הפסיכולוגי ניחוח חדשני, המייצג באופן מצמרר כיצד מרגישה אחיזה בלתי-נראית של בן זוג מתעלל - בעתיד שנדמה לא-כל-כך רחוק. מומלץ במיוחד לחובבי מראה שחורה.
אם ישנו חוק אוניברסלי בסרטי אימה, הוא ככל הנראה שצריך לדעת לשמור על השקט כשהמפלצת קרובה אליכם. מקום שקט של ג'ון קרסינסקי, שגם משחק בתור אב המשפחה לצד אשתו במציאות אמילי בלאנט, מספר על בני משפחת אבוט. קבוצת שורדים בני אותו התא המשפחתי, שמתמודדת עם תרחיש אימים אפוקליפטי בו גזע של חייזרים רגישים לקול הצליחו לכלות את מרבית המין האנושי.
מקום שקט היא יצירה מותחת, מלאה בתחכום ורגעים מורטי-עצבים, שתגרום לכם לשבת על קצה המושב מהפחד שמא השקט והדממה יופרו על-ידי יצורי הבלהות החוצנים שהשתלטו על כדור הארץ. רוצים אתגר מעניין לסרט? מי שצורח ראשון הולך לבד להביא משהו טעים מהמטבח.
סרט האימה והמדע הבדיוני שהחליט לקחת את הניצוץ של קובריק ולמקם אותו בחלל. עלילת הסרט מתמקדת בקבוצה של מדענים בשנת 2047, שיוצאת למשלחת חילוץ לאחר קבלת אות מצוקה מספינת החלל "איוונט הורייזון" (Event Horizon). ספינה שעקבותיה נעלמו שבע שנים מוקדם יותר במעמקי הגלקסיה. אט-אט, מסתבר שהחללית החדשנית פתחה שער ליקום מקביל, המתואר כממד של כאוס ורוע טהור, המסביר את הימצאותו של גיהינום תנ"כי.
חזונו המקורי של פול וו. אס. אנדרסון לגבי סיוט בקצה האופק, התגלה כחולני ביותר ולכן נגנזה גרסת הבמאי, אך גם זו שנותרה מציגה מראות מזעזעים לא-פחות. בעידן בו הצופים כבר קהים מאינספור סרטי הוסטל ודומיו, תיאור עתידני של תשעת מדורי הגיהינום מהווה הבטחת אימה מטרידה, שתגרום לכם להתעוות בכיסא מרוב פחד וכאב.
המילה "אוקולוס" (Oculus) משמעה בלטינית "עין", אך כיום פרשנותה באנגלית הינה "חלון" או "פתח". השער, העונה לשם זהה באנגלית, מציע שילוב של כל הפרשנויות יחדיו - באמצעות מראה מכושפת המשתלטת על נשמותיהם של קורבנותיה. זוועותיה של המראה המרושעת משתרעות על פני שני מישורי זמן, העבר והעתיד גם יחד, בעוד הקורבנות המשותפים לשניהם הם בני משפחת ראסל האומללה.
מסתבר שלילדי המשפחה, קיילי וטים, ישנה ונדטה אישית עם המראה לאחר שזו מסתמנת כאשמה המרכזית בהתפרקות משפחתם לרסיסים. כעת, בתור בוגרים (בגילומם של קארן גילאן וברנטון ת'ווייטס), זוג האחים מחליט לסגור חשבון עם החפץ המרושע שבעיניהם אשם בכליאת נשמותיהם של הוריהם האהובים ורבים נוספים.
השער נוגע ברעיונות כמו התמודדות עם זיכרון וטראומה והדואליות של מציאות לעומת הבדיה. במאי הסרט, מייק פלנגאן, התפתח בהמשך דרכו לסרטים ולסדרות אימה מצליחות נוספות, בהן: דוקטור סליפ, מי מתגורר בבית היל ולאחרונה גם טקס חצות.
לכאורה, אין דבר יותר תמים מאגדה על ילדה קטנה שנכנסת לתוך עולם פנטסטי. באמצע שנות ה-2000, גיירמו דל טורו החליט לקחת את אותן סיפורי אגדות אהובים ולהפוך אותן על-פיהן לסיפורת אפלה על זמן חשוך לא פחות: שלהי מלחמת האזרחים הספרדית בשנות ה-40.
גיבורת הסרט אופליה (איבנה בקוארו), היא ילדה אופטימית הנאלצת לחיות במציאות קשה גם בהיבט האישי, בעוד אמה מתחתנת בשנית עם איש צבא פשיסטי ואכזר. כשהיא הולכת לאיבוד ביער הקסום היא נתקלת בפאון (חצי אדם, חצי תיש), הרואה בה כגלגולה של נסיכה העתידה לחיות חיי אלמוות.
האם היא תעמוד בשורת מבחנים מפחידים ותצליח להתחמק מאחיזתו של אביה החורג או שמא מדובר בדמיונה המנסה להתמודד עם המציאות העגומה? המבוך של פאן היא אגדה אפלה, למי שכבר מזמן עברו את גיל הילדות ואינם מפחדים מהחושך או מהשפה הספרדית.
זה (It) | 2017
בואו נודה בזה, ליצנים הם דבר מפחיד. לפעמים הם אפילו מפחידים עד כדי כך שהם עשויים להתגלות כיצור בין-ממדי שניזון מנשמות של ילדים קטנים.
זה מבוסס על ספרו באותו השם של סטיבן קינג, בו "מועדון הלוזרים" - חבורה המורכבת מ-7 ילדים שעברו התעללות מסביבתם - מחליט להשיב מלחמה כנגד יישות זדונית בדמות ליצן אותה הם מכנים "זה". עם ההתקדמות העלילה מסתבר ש"זה" (ביל סקארסגארד) מרבה ללבוש צורה של ליצן בשם פניוויז, וכי מטרתו היא לזרוע מורא בילדים חסרי אונים כדי לאכול את נשמתם, בטרם ייכנס לתרדמת של 27 שנים.
סרטו של אנדי מושייטי (מאמא) מצליח לברוא מחדש את ספרו הקלאסי של קינג, בזכות ילדים שמגלמים היטב את דמויותיהם ושיטות צילום ואפקטים ברמה גבוהה, שיקריפו לכם את עמוד השדרה. מי שאומרים שהם מתגעגעים לילדות כנראה מעולם לא גדלו בעיירה כמו דרי. רק תזהרו מבלונים אדומים, כן?
המגדלור של רוברט אגרס הוא סרט יוצא דופן בכל הנוגע לבניית מתח, אווירה קודרת והסלמת היחסים בין הדמויות הראשיות - דבר שמתחיל כדליפה קטנה אך הופך ברגע למבול. על פני השטח, נראה שמדובר בדרמת תקופתית משמימה: הצילום בשחור-לבן, הקצב איטי והעלילה במרכזה יש רק שתי דמויות מרכזיות, תומאס וויק (ווילם דפו) ותומאס הווארד (רוברט פטינסון).
עם זאת, עד מהרה האווירה הרגועה שעל האי הנידח הופכת לסערה של ממש, במרכזה נבחנים יחסי המרות והרעות בין שני הגיבורים המסתוריים לצד מלחמתם העיקשת על המגדלור המסתורי. היצירה משלבת בתוכה מספר רבדים המוסיפים לאניגמטיות והמוזרויות ששולטות בה, שבתורם מעניקים לעלילה מספר פרשנויות שונות אך ללא תשובה מוחלטת. אם אתם אוהבים מסתורין ואימה בניחוח לאבקרפטי, זה הזמן שלכם להכין את סירת ההצלה ולהצטרף אל האי הבודד למשמרת מאזור הדמדומים.
האב הרוחני של תת-ז'אנר הסלאשר כפי שאנו מכירים אותו כיום. שיאו של הז'אנר אולי תם, אך הוא עדיין מסרב למות בדומה לאנטגוניסט המפלצתי בסרט הנדון - מייקל מאיירס.
עלילת הסרט מתארת כיצד לורי סטרוד (ג'יימי לי קרטיס) וחברותיה הנערות נרדפות בידי מייקל מאיירס - רוצח סוציופת המאושפז מילדותו במוסד פסיכיאטרי, לאחר שרצח את אחותו הנערה בגיל 6 בלבד. מאיירס מטיל טרור על השכונה הפרברית של הדונפילד בשנית, לאחר שנמלט מן המוסד וגילה שביתו הישן עומד למכירה.
ליל המסכות של ג'ון קרפנטר ודברה היל, ביקש לשלב ביצירת אימה אחת תימות שחיברו בין מיניות וסכנה, המתפרשות באמצעות זעם פסיכו-סקסואלי של הסלאשר כנגד צעירים מלאי הורמונים. כמו-כן, מותם הכואב ועתיר הצרחות של הקורבנות הוא אישי ונעשה כמעט ללא שימוש באקדחים, אלמנט שמציג צד יותר סדיסטי ואפל של מיניות. בליל כל הקדושים הזה, מומלץ להצטייד בממתקים טעימים או להתכונן לתעלול קטלני במיוחד.
עד כאן ספיישל 30 סרטי האימה הגדולים בכל הזמנים שלנו. אם פספסתם את החלקים הקודמים - מוזמנים לעיין גם בהם ולקבל כמה המלצות שיהפכו את שינתכם ל... מסויטת יותר. לחלק הראשון; לחלק השני.
לכל העדכונים, החדשות והכתבות אתם מוזמנים להצטרף אלינו בערוץ הטלגרם החדש של מאה בקולנוע. לדיונים נוספים והמלצות משלכם ניתן להצטרף גם לקבוצת הפייסבוק שלנו. תוכלו גם לעקוב אחרינו בעמודי הרשתות החברתיות שלנו בפייסבוק ובאינסטגרם או לשלוח הודעה בדוא"ל בכל נושא.
Comments