top of page

תודה!

30 סרטי האימה הגדולים בכל הזמנים - חלק ראשון

עודכן: 24 בפבר׳

כל חובבי האימה יודעים שאין דבר מהנה יותר מפרץ האדרנלין שמגיע לאחר הפחדה טובה. אז כדי לחמם במעט את חודשי החורף הקרים, רקחנו בשבילכם כתבה בשלושה חלקים בה נחזור ל-30 סרטי אימה מובחרים מכל הזמנים (אין חשיבות לסדר). רק נזהיר לפני: אנחנו לא לוקחים אחריות על אוהבי בינג' שיסבלו מהיסטריה ובעיות שינה.

סרטי אימה

להטבות בלעדיות, כרטיסים במתנה ועוד הפתעות: הצטרפו לאינסטגרם שלנו! 

 

נא (Raw) | 2016


אין דבר יותר מדחפי גיל ההתבגרות, אתם לא חושבים? אגרסיביות, רעב ומיניות מתפרצת שזורמים לכם בעורקים כמו קוקטייל משכר וגורמים לאיבוד שליטה חייתי. נא הוא סרט הביכורים של הבמאית הצרפתייה ג'וליה דוקורנו, שמשלבת היטב בין חווית גיל ההתבגרות ותאוות הבשרים המאפיינת את החברה האנושית.


כאשר ג'סטין הביישנית (והצמחונית) מגיעה לבית הספר לווטרינריה, היא נאלצת לעבור טקס חניכה מדמם, שמעורר בה לפתע דחף עז לבשר. במהלך הסרט, הגיבורה שלנו תעבור התעוררות פנימית מטרידה, שתגרום לה לחוות על בשרה (או יותר נכון על בשר חבריה) מסע התבגרות מפחיד ויוצא דופן. לא מומלץ לבעלי קיבה חלשה, טבעונים וחברים ב-PETA.

גראנש מרילייה מתוך "נא" | באדיבות Focus Features
גראנש מרילייה מתוך "נא" | באדיבות Focus Features
 

הצלצול (The Ring) | 2002


סרט אימה קלאסי, שמוכיח כי שבעה ימים הם מספיק זמן בשביל לאבד את השפיות בעקבות בינג' של תוכן חזרתי. כאשר רייצ'ל (נעמי ווטס) נתקלת בקלטת זדונית, שמהווה ככל הנראה את הדבר האחרון שאחייניתה המבועתת ראתה לפני מותה, היא מחליטה משום מה שיהיה חכם לצפות בה גם בעצמה. מיד עם סיום הצגתם של המראות המזוויעים על המסך, המכשיר נייד שלה מצלצל והיא מתבשרת כי נותרו לה 7 ימים בלבד לחיות, לפני שסמארה תגיע לביקור ותרטיב לה את כל הרהיטים בבית.


הצלצול הוא חידוש לסרט אימה יפני באותו השם, שהפך לסנסציה עולמית הודות להדגשת תמה אוניברסלית לפיה בני האדם מכורים למסכים ובפרט למראות מזוויעים. ההקבלה שבין ההתמכרות למדיום הטלוויזיוני לזוועות העל-טבעי, מודגשת על-ידי הסצנה האיקונית, בה סמארה יוצאת בהפתעה מחרידה מן מסך הטלוויזיה. רק תשתדלו להיות בלי רינגטונים וצלצולים מעצבנים לפני הסרט, טוב? היא לא אוהבת אותם.

נעמי ווטס מתוך "הצלצול" | באדיבות DreamWorks Pictures
נעמי ווטס מתוך "הצלצול" | באדיבות DreamWorks Pictures
 

מגרש השדים (The Exorcist) | 1973


איך אפשר לדון בסרטי אימה מבלי להזכיר את אחד הסרטים המטרידים ביותר בכל הזמנים? מגרש השדים גרף לא מעט פרסי אקדמיה וציונים לשבח בזמנו, אך היו אלו השערוריות והאגדות האורבניות אודותיו שהעניקו לו את הסטטוס האגדי שרכש לו בתרבות המודרנית. הדיווחים סיפרו על עדר של ממתינים מחוץ לבתי הקולנוע בקור המקפיא של סוף דצמבר, אולמות מפוצצים עד אפס מקום וצופים שחוו התעלפויות, הקאות, התקפי-לב ואפילו, אתם קוראים נכון, הפלות.


עלילת הסרט עוסקת באם שחקנית ובתה הקטנה בת ה-12, שנפלה קורבן לדיבוק שטני שמתחיל לעוות את גופה ולגרום לה להתנהג באופן מזעזע כלפי סובביה. לאחר שורה של כישלונות לפתור את הסוגיה באמצעות המדע, מחליטה האם להיעזר בשני כמרים אמיצים שיעשו כל מה שביכולתם בכדי לגרש את השד המתועב מילדתה. אם חוויתם משבר אמונה ביחס לסרטי אימה, אתם יותר ממוזמנים לצפות בקלאסיקה שעושה לכולם סיוטים כבר קרוב ל-50 שנה.

מתוך "מגרש השדים" | באדיבות Warner Bros. Pictures
מתוך "מגרש השדים" | באדיבות Warner Bros. Pictures
 

הניצוץ (The Shining) | 1980


אף אחד לא האמין שז'אנר האימה יזכה אי-פעם ליוקרה על מסך הכסף עד שסטנלי קובריק החליט להרים את הכפפה עם הניצוץ. עלילת הסרט מבוססת על ספרו המפורסם באותו השם של סטיבן קינג, בו הסופר והאב המתעלל ג'ק טורנס (ג'ק ניקולסון), אשתו וונדי (שלי דובאל) ובנם הקטן דני עוברים לגור במלון מבודד. עד מהרה, רוחות רעות ומאורעות על-טבעיים מענים את משפחת טורנס, באופן שישנה את חייהם מקצה לקצה.


יצירת המופת של קובריק מצליחה לשלב בצורה יוצאת-דופן נושאים כמו אלכוהוליזם, אלימות בתוך המשפחה ומחלות נפש, שמעוררות את התהייה מהי המציאות ומהו דמיון. אי-אפשר גם שלא להתייחס לטכניקת הצילום של קובריק המשתהה בלונג שוטים איטיים ומהפנטים (עוד על כך כאן), שמעניקים תחושה עוכרת-שלווה כי הסכנה תמיד מרחפת מעל ראשן של הדמויות. מוזמנים לעשות צ'ק אין בחופשה הבאה שלכם במלון האוברלוק, בו אף משפחה כבר לא תחזור להיות נורמלית.

מתוך "הניצוץ" | באדיבות Warner Bros. Pictures
מתוך "הניצוץ" | באדיבות Warner Bros. Pictures
 

תורשתי (Hereditary) | 2018


כאשר אנני (טוני קולט) מתבשרת על האובדן הפתאומי של אמה, האירוע גורם להצפתה של טראומה מודחקת שרק הולכת ומסלימה בקרב משפחתה. אם לא די בכך, ישנה גם קללה משפחתית המאיימת על בני הבית, לצד העיסוק ההולך וגובר בשאלה: האם אכן מדובר בהידרדרות מנטלית בלבד או שמא אלו כוחות על-טבעיים של ממש?


סרט הביכורים של ארי אסטר (מידסומר) מציג רגעי אימה מבריקים, שירדפו אתכם לא במישור הוויזואלי לבדו, אלא גם בפן הפסיכולוגי. השילוב של נושאים מורכבים כמו טראומה משפחתית, היסטוריה של מחלות-נפש ומשברים חברתיים בהחלט מדגישים שאסון זהה עלול לפקוד גם אותנו בכל רגע נתון. או כמו שנוהגים לומר: הכל נשאר בתוך משפחה, גם אם אלו בעיקר שדים ורוחות רעות.

טוני קולט מתוך "תורשתי" | באדיבות A24
טוני קולט מתוך "תורשתי" | באדיבות A24
 

סיוט ברחוב אלם (A Nightmare on Elm Street) | 1984


אם היו אומרים לכם שרוצח בן-אלמוות יכול לרדוף ולחסל אתכם באכזריות בארץ החלומות, הייתם מצליחים להישאר ערים כל הלילה? עם הרעיון הזה נפתחת סדרת סרטי הסלאשר הפולחנית של ווס קרייבן, בו יוצא פרדי קרוגר (רוברט אנגלונד), הפסיכוטי המעוות, למסע נקמה סדיסטי כנגד ילדי רחוב אלם.


הסרט שיחק בזמנו עם לא-מעט נושאים שאפיינו את חיי הנוער בשנות השמונים, אך רלוונטיים גם היום, ובהן טראומות נעורים, מיניות ופער הדורות בין הורים לילדיהם. לנוכח אישיותו הסדיסטית של קרוגר, שנהנה למדי לענות ולמרר את חיי המתבגרים בדרכים מקוריות והזויות במיוחד, הסרט מטריד למדי גם כיום. מומלץ לחובבי קלאסיקות אייטיז מדממות, שאוהבים גם בדיחות שחורות מרושעות בין הפחדה אחת לאחרת.

מתוך "סיוט ברחוב אלם" | באדיבות New Line Cinema
מתוך "סיוט ברחוב אלם" | באדיבות New Line Cinema
 

הקינה (The Wailing) | 2016


סרט אימה דרום-קוריאני, המשלב יחדיו כמה אלמנטים מרתקים ובהם שאלות על אמונה, פחד ושנאה כלפי זרים - וכן קמצוץ של על-טבעי שיסמר לכם את השערות על הידיים. העלילה מתרחשת בכפר קטן במחוז גוקסיאונג (Gokseong) שבקוריאה הדרומית, בו מכה לפתע מחלה מסתורית לאחר הגעתו המחשידה של אדם זר. בתגובה, השוטר שניצב במרכז הסיפור נאבק לגלות את שורש הבעיה, בעודו נמצא במרוץ נגד השעון להצלת בריאותה של בתו הקטנה.


ניתן לראות ביצירה הזו כשילוב בין מגרש השדים לסרטי רוחות וזומבים, שפוקדים גם הם את החיים השקטים בעיירה הקטנה בדרום-קוריאה. בסוף הדרך, אמונותיכם יעמדו בפני השאלה האולטימטיבית: מדוע לכל רוחות לא נתתי צ'אנס לסרטי אימה-קוריאיינים לפני?

מתוך "הקינה" | באדיבות 20th Century Studios
מתוך "הקינה" | באדיבות 20th Century Studios
 

האחרים (The Others) | 2002


לפעמים הדבר הכי מפחיד הוא המחשבה שאנחנו אסירים בתוך ביתנו. האחרים של אלחנדרו אמנבר הוא סיפור אימה גותי המתמקד בגרייס (ניקול קידמן), אם קתולית המתגוררת עם שני ילדיה ועוזרי הבית באחוזה באי ג'רזי שבבריטניה, בתקופה שלאחר מלחמת העולם השנייה.


גרייס משליטה בביתה משטר חרדתי ונוקשה במיוחד, לאחר שבעלה נחשב לנעדר ובעוד ילדיה פיתחו מחלה נדירה ("קסרודרמה פיגמנטוזום") הגורמת להם להיות רגישים לאור היום. לא זו בלבד, באחוזה מתחילים להתרחש אירועים מוזרים במיוחד, שמערערים את השקט והשלווה של דייריה ובפרט של גרייס חסרת האונים המרגישה חוסר שליטה מוחלט בפני גורלה.


האחרים היא ללא-ספק יצירת אימה לעילא ולעילא בכל הנוגע לאימה גותית איכותית, שנשענת על אווירה קודרת, בניית מתח איטי וציפייה שמגיע לשיאה עם גילויים מצמררים שחודרים לתוך העצמות. תכינו את העששיות וכוסות התה, מחכה לכם לילה מצמרר במיוחד.

ניקול קידמן מתוך "האחרים" | באדיבות StudioCanal
ניקול קידמן מתוך "האחרים" | באדיבות StudioCanal
 

היצור (The Thing) | 1982


הייתם מצטרפים למשלחת באנטרקטיקה אם היו מבטיחים לכם קור מקפיא, משאבים דלים ויישות מפלצתית אחת שרק רוצה לעשות מהמין האנושי עיסה אחת גדולה? יצירת המופת של ג'ון קרפנטר מתבססת על הנובלה מי מתהלך שם? (Who Goes There?) מאת ג'ון קמפבל, אך מוסיפה לה טוויסט מזוויע של אימה-גופנית שיגרום לכם לעיוותים בלתי-רצוניים.


הסרט עוסק במשלחת אמריקאית מצומצמת, הממוקמת באזור הארקטי בחורף 1982, שביום בהיר אחד נתקלת בצוות נורווגי עוין המתעמת עמה וגורם לכאוס מוחלט במחנה. באמצע המהומה, כך מסתבר, חדר יצור חוצני המסוגל לעכל אורגניזמים שונים ולהידמות במראהו לקורבנותיו - אירוע שמכניס את חברי הצוות להתקף פראנואידי לפיו לא ידוע על מי חבר ומי אויב.


עם נושאים כמו שבריריות האמון האנושי, פרנויה וחוסר האונים של האדם מן הלא נודע, קרפנטר הצליח ליצור קלאסיקה מהפנטת, שתגרום לגופכם לקפוא מבלי שתוכלו להסיר את עיניכם מן המסך. האם המשלחת תסיים את משימתה בשלום? זו הזדמנות שלכם לגלות, רק אל תשכחו אלכוהול באחוז גבוה וגז ללהביור.

קורט ראסל מתוך "היצור" | באדיבות Universal Pictures
קורט ראסל מתוך "היצור" | באדיבות Universal Pictures
 

צעקה (Scream) | 1996


לאחר קרוב לעשרים שנה של רנסנס אימים, ווס קרייבן החליט שהוא מרים את הכפפה כדי לביים סרט שהוא למעשה גם סאטירה וגם התבוננות רטרוספקטיבית ענקית - על כל סרטי האימה שנעשו עד לתחילת המיליניום. ציורו המפורסם של מונק, הצעקה, זכה לעדנה תרבותית מחודשת הודות לרוצח-סדרתי מתוחכם אך קצת שלומיאלי, שכנראה ראה סרט אימה אחד יותר מדי.


גוסט-פייס (Ghostface) הוא אולי לא האנטגוניסט המפחיד ביותר בסרטי הז'אנר, אך אין כל ספק לגבי הסטטוס האיקוני שלו. גם כאן, יצטרכו להתעמת כנגד הנבל חבורה של מתבגרים עם אותן בעיות קיומיות, אלא שעכשיו הם חיים בזמנים עכשוויים ולגמרי מודעים למציאות הסאטירית בה הם תקועים.


אם מאסתם בקלישאות השוחקות של ז'אנר הסלאשר ובמקביל מעוניינים בטייק מרענן, שמודע לעצמו ואף יצליח להצחיק אתכם בין כל הסצנות הבהלה - צפייה בקלאסיקה הזו היא בגדר חובה.

מתוך "צעקה" | באדיבות Dimension Films
מתוך "צעקה" | באדיבות Dimension Films

בשישי הבא (24.12), נמשיך עם החלק השני (מתוך שלושה) של הפרויקט המיוחד. מקווים שתצליחו לישון בנעימים ובלי יותר מדי סיוטים עד אז.

 

לכל העדכונים, החדשות והכתבות אתם מוזמנים להצטרף אלינו בערוץ הטלגרם החדש של מאה בקולנוע. לדיונים נוספים והמלצות משלכם ניתן להצטרף גם לקבוצת הפייסבוק שלנו. תוכלו גם לעקוב אחרינו בעמודי הרשתות החברתיות שלנו בפייסבוק ובאינסטגרם או לשלוח הודעה בדוא"ל בכל נושא.


bottom of page