top of page

תודה!

"מידסומר" - ביקורת סרט

עודכן: 24 בפבר׳

"מידסומר" הוא טריפ קולנועי מסויט, פרברטי, פסיכי, משוגע ומטריף חושים בן 147 דקות. נוסף על כך, לפעמים הוא גם פשוט סרט קורע מצחוק.

להטבות בלעדיות, כרטיסים במתנה ועוד הפתעות: הצטרפו לאינסטגרם שלנו! 


הסיפור שלנו נפתח עם דני, בחורה צעירה שנמצאת במערכת יחסים רעילה, אבל מחליטה בכל זאת לנסוע עם בן זוגה הדביל וחבריו הסטלנים לפסטיבל אמצע הקיץ בשוודיה. בלב הטבע הירוק, הפסטורלי והכל-כך שלו, עד מהרה העניינים מתחילים כמובן להסתבך וההרפתקה החביבה מתגלה כטקס דתי פנאטי ומטורלל לחלוטין.


את הסרט ביים היוצר המתחיל ארי אסטר, שפרץ לתודעה בשנה שעברה עם סרט הביכורים שלו "תורשתי" (Hereditary). עם שליטה אבסולוטית במדיום, שגורמת לו להיראות כקולנוען מנוסה, אסטר בורא עולם מציאותי, מוחשי וכל-כך יפה ומענג לעין. הצבעים בסרט עזים, חזקים ומלטפים ואיזור ההתרחשות העיקרי נדמה כגן עדן עליי אדמות. גן עדן שמתגלה עד מהרה כגיהינום.


קשה להגיד ש"מידסומר" מפחיד במיוחד, לפחות ברמה הבסיסית של המושג. כמיטב המסורת של סרטי האימה מבית A24, הוא מוותר על הבהלות זולות, הקפצות מיותרות, רוחות או שדים. במקום, הוא מעדיף אימה הרבה יותר ראליסטית – כזו שמבעיתה לא על-ידי מה שהיא מראה, אלא בעיקר באמצעות מה שלא.

מתוך "מידסומר" | צילום: באדיבות A24
מתוך "מידסומר" | צילום: באדיבות A24

על פני השטח, התוצאה היא כמות נכבדת של אימג'ים וסצנות קריפיות, מטרידות ועוכרות שלווה, כאלה שלא ייצאו לכם מהראש בקלות. אסטר אוהב אימה גופנית (מה שנקרא "גור"), אבל הוא גם נזהר שמא הסרט יהפוך לפורנו עינויים, כמו סרטי ההמשך של "המסור" או "הוסטל" למיניהם. במובן זה, האימה אצל אסטר היא בעיקר פסיכולוגית, דרמטית וחודרת מתחת לעור, בדומה ל"באבאדוק", "זה בא בלילה", "המכשפה" ודומיהם מהשנים האחרונות.


ההשוואה הכי נפוצה אך מתבקשת היא ללא ספק ל"איש הקש" מ-1973, זוועתון על שוטר שנשלח לחקירה באי סקוטי ומגלה כי תושביו משתייכים לכת פגאנית חולנית, שמונהגת על-ידי סארומן הצעיר (כריסטופר לי המנוח בתפקיד נהדר). דמיון רב נוסף ניתן למצוא ל"תברח": בין השאר בזכות תמת הזוגיות הנחקרת בשתי היצירות, ההגעה לקהילה סודית של פסיכיים והיות הגיבורים נטע זר בקבוצה תרבותית עם מוח לא ממש אפוי. אולי מעל לכל, בשני המקרים מדובר גם בסרטי אימה מצחיקים מאוד, שמאתגרים את גבולות הז'אנר.

ואכן, לצד הזוועות, המורא והריטואלים המופרעים, "מידסומר" הוא גם סרט קומי למדי, שלעיתים מעורר תחושות חרדה והומור בו-זמנית ובמכוון. בהקרנה בה נכחתי, התפרצויות צחוק היו דבר חוזר ונשנה לצד תמיהות רבות של "מה לעזאזל קורה כאן?!" או "מה לכל הרוחות ראיתי עכשיו?!". כי כן, הסרט הזה מזמין אתכם לצפות בחוויה נוראית ומיוחדת במינה ובלי שתשימו-לב לאט-לאט הוא אפילו יגרום לכם להרגיש ממש חלק ממנה.


כל זה מן הסתם לא היה עובד ללא הבימוי המהודק לתפארת של אסטר, הצילום המחשמל, הפסקול הנפלא ואפילו סצנת כתוביות הפתיחה המטלטלת והמצמררת ביותר שראיתי בזמן האחרון – בעיקר הודות למשחק המשובח של פלורנס פיו, המגלמת את דני הפרוטגוניסטית. השחקנית הבריטית העולה תשתתף כבר בשנה הבאה ב"האלמנה השחורה" של מארוול, אך לפני כן היא מוכיחה כאן יכולות משחק מצוינות שפוגעות ישר בלב.

מתוך "מידסומר" | צילום: באדיבות A24
מתוך "מידסומר" | צילום: באדיבות A24

אליה מצטרפים ג'ק ריינור ("מועדון שנות ה-80") בתפקיד בן הזוג הדושבאג, וויליאם ג'קסון הארפר ("המקום הטוב") ו-וויל פולטר ("הרץ במבוך"), שממשיך להיות דומה לסיד מ"צעצוע של סיפור" ותופס היטב את תקן הבדרן של החבורה. כדמויות של ממש החבר'ה האלה לא באמת עובדים, אבל עיקר התסריט – שבוחן זוגיות הרסנית והתמודדות עם אובדן באמצעות פולחן ותרבות זרה – מפצה על כך בגדול.


כמו-כן, הוא מפצה על החלטות שטותיות ודביליות למדי של הדמויות, שמאפיינות סרטי אימה גנריים ועמוסים בקלישאות. בחלק מהזמן ניתן להצדיק את הבחירות הללו, אבל עד החלק הזה הן חוטאות למציאות ונראות תלושות. יתרה מכך, מהלך העניינים מעט צפוי וניתן היה אף לקצץ מעט מהאירועים המוצגים לפני שהעסק מתחיל להתחמם, שבעיקר מדגישים כמה כל האירוע מסתורי וחשוד.

בסופו של דבר, מידת האהבה שלכם אל "מידסומר" תלויה בשאלה לאיזה מחלקיו תתחברו יותר. מחד, זה סרט שיש לו המון מה להציע – וכשהוא עובד, הוא עובד בענק: שואב, לופת, ממגנט ובולע ללב לבה של החוויה הפסיכוטית. מאידך, יכול להיות שתרצו תשובות, פתרונות, הסבר מדויק למה שהרגע חוויתם. אך כמו ברבים מסרטיו של דיוויד לינץ' המאסטר, לאסטר אין מענה ברור עבורכם.


הפחד, האימה, הרשע, הזוועות – כל אלו עובדים כי הפרשנות נשארת לבסוף בידיים שלנו. שני בני זוג במשבר טסים ביחד לפסטיבל שהופך לחלום בלהות. מה עברנו בדרך, מה הקשר התמטי בין הדברים ואיך הכל מתחבר: על זה תחשבו לבד. דבר אחד בטוח, יש הרבה חומר למחשבה.


דירוג סופי: 90 בקולנוע.

 

אתם מוזמנים להצטרף אלינו בקבוצת הפייסבוק הרשמית החדשה של מאה בקולנוע. אם אתם עדיין לא שם, אפשר גם לעקוב אחרינו בעמודי הרשתות החברתיות שלנו בפייסבוק ובאינסטגרם. ניתן גם לשלוח הודעה בדוא"ל לכל הצעה, רעיון או משוב בהם תרצו לשתף.

bottom of page