top of page

תודה!

"תעלומה בסילבר לייק" - ביקורת סרט

עודכן: 26 באוג׳ 2023

"תעלומה בסילבר לייק" הוא סרט פלגני – בדומה לסרטי בילוש ונאו-נואר רבים שבאו לפניו, הוא מותחן שלא רק מחלק את המבקרים לשני מחנות אלא גם את הקהל.

לכל העדכונים החמים: הצטרפו אלינו בערוץ הטלגרם החדש של מאה בקולנוע!


הסיפור עוקב אחר סאם (אנדרו גארפילד), בחור צעיר, מובטל, בטלן וקצת תימהוני, שמכיר בחורה חדשה שעוברת לגור לידו. למחרת בבוקר, הבחורה נעלמת וסאם יוצא לחפש אחריה, תוך שהוא נחשף למזימות, קונספירציות וסודות אפלים ומטרידים.


אני חושב שכדי להעריך או לא להעריך את הסרט הזה בצורה המיטבית, צריך להגיע עם היכרות (אפילו חלקית) של יצירות נאו-נואר דומות. "תעלומה בסילבר לייק" הוא קודם כל מחווה לקולנוע של דיוויד לינץ'. בסרטיו השונים, לינץ' מגיש את החוויה הקולנועית החלומית, הסוראליסטית, ההזייתית. ביצירותיו עוכרות השלווה, בין אם המדובר ב"מלהולנד דרייב" הפנומנלי, "קטיפה כחולה", "כביש אבוד" או "טווין פיקס" – החוויה האבסטרקטית קודמת להיגיון ולפתרונות.


סרטיו לא מציעים פתרון מפורש ואף פעם לא מאכילים את הקהל בכפית. שאיפתם המרכזית היא לסקרן ולגרום לנו לחשוב באמצעות דימויים – יפים, מכוערים, מיניים, אלימים, מטרידים, דמיוניים – לא רק על התמונות הרצות לנגד עינינו, כי אם גם על המציאות.

הבמאי דיוויד רוברט מיטשל ("משהו עוקב אחרי"), מתחקה עם "תעלומה בסילבר לייק" אחר סגנונו הייחודי הזה של לינץ'. רוב הזמן הוא עושה זאת כהלכה, אבל יש בסרטו עומס רעיוני שלעיתים גורם לו להיראות מפוזר וגדוש בפרטים יתר על המידה. למרות זאת, מדובר בסרט שלא מפסיק לסקרן ולמתוח. הביזאריות והמסתורין שלו, לצד האנרגיה של גארפילד בתפקיד הראשי, הצבעים הדומיננטיים והעוטפים מדי והביקורת הנוקבת על החברה – הופכים אותו לחוויה מעניינת שכדי לעבור.


אם הקולנוע של לינץ' מדבר אליכם ואם נהניתם מסרטים בסגנון "עיניים עצומות לרווחה" או יצירות עכשוויות יותר כמו "זמנים קשוחים באל רויאל" או אפילו "ספרינג ברייקרס" ו"בלשים בע"מ" הקליל יותר – כדאי לבדוק את "תעלומה בסילבר לייק". הוא חתיכת סרט פסיכי ומוזר.


דירוג סופי: 80 בקולנוע.

 

לכל העדכונים החמים, הכתבות והחדשות: הצטרפו אלינו בערוץ הטלגרם החדש של מאה בקולנוע. לדיונים נוספים והמלצות משלכם ניתן להצטרף גם לקבוצת החברים שלנו. תוכלו גם לעקוב אחרינו בעמודי הרשתות החברתיות שלנו באינסטגרם ובפייסבוק או לשלוח הודעה בדוא"ל בכל נושא.

bottom of page