top of page

תודה!

"ספיידרמן: אין דרך הביתה": 10 דברים שאולי פספסתם בטריילר החדש

עודכן: 24 בפבר׳

אחרי חודשים ארוכים של ציפייה, הטריילר הרשמי של "ספיידרמן: אין דרך הביתה" סוף-סוף הגיע. עכשיו כשהוא כאן, זה בדיוק הזמן לפרק אותו לגורמים ולנסות להבין מה באמת מצפה לנו בדצמבר.

להטבות בלעדיות, כרטיסים במתנה ועוד הפתעות: הצטרפו לאינסטגרם שלנו! 


ארבעה חודשים נותרו עד ששנת 2021 תגיע לסיומה, ובזמן הקצרצר הזה ממתינים לנו עוד שלושה סרטים חדשים ביקום הקולנועי של מארוול. אחרי "שאנג צ'י ואגדת עשר הטבעות" ו"נצחיים", יגיע "ספיידרמן: אין דרך הביתה", שעם כל ההשערות, השמועות והספקולציות לגביו - כבר מיצב את עצמו מזמן כסרט שהציפיות לקראתו הן הגדולות מכולם. לאחר חודשים רבים ומתישים של ציפייה לטריילר, היום הוא סוף-סוף נחת - ושימו-לב, כי יש עשרה דברים שאולי פספסתם בו וכדאי לזכור.

1) אויב הציבור מספר אחת: נתחיל בדיוק היכן שהסרט הקודם נגמר. ג'יי ג'ונה ג'יימסון, אותו מגלם פעם נוספת ג'יי קיי סימונס האדיר, חשף בסוף "ספיידרמן: רחוק מהבית" כי פיטר פארק הוא ספיידרמן. כעת התקשורת והעיתונות רודפות את איש העכביש, ומסתבר כי גם את חברו נד לידס (ג'ייקוב בטלון), שמופיע בכותרתו של אחד מעיתוני העיר בכינוי הלעג "ספיידר-מיניון". בקומיקס, נד לידס הופך בשלב מסוים להובגובלין, אחד מנבליו המוכרים של ספיידי, ונדמה כי גם במקרה הזה הדבר עלול לקרות - האם זה בעקבות ההתערבות בממדים אחרים או בגלל עוינות מצד העולם? כנראה נגלה רק בסרט עצמו.

מתוך "ספיידרמן: אין דרך הביתה" | צילום: באדיבות Marvel Studios
מתוך "ספיידרמן: אין דרך הביתה" | צילום: באדיבות Marvel Studios

2) איך לתקן את זה? פרט קטן אך משעשע, שמסביר את השתלשלות העניינים, מגיע בערך בדקה 1:00 בטריילר. פיטר אומר "חשבתי איך לתקן את כל זה" והשוט הבא מראה כי הוא מביט על מה שנראה כמו קישוטי ליל כל הקדושים בדמות מכשף. בשוט שמגיע מיד לאחר מכן הוא כבר נראה בדרכו אל ביתו של דוקטור סטריינג'. מי היה מאמין שהמולטיוורס כולו יכנס לסחרור בגלל אסוציאציה של קישוטים לחג.

מתוך "ספיידרמן: אין דרך הביתה" | צילום: באדיבות Marvel Studios
מתוך "ספיידרמן: אין דרך הביתה" | צילום: באדיבות Marvel Studios

3) מה עובר על דוקטור סטריינג'? נעזוב לרגע את המעיל-משולב-גלימה האופנתי למדי הזה, כל הבית של ידידנו סטיבן סטריינג' מושלג. כלומר, לא מבחוץ, אלא ממש מבפנים - הבית כולו מכוסה בשלג ואפילו יש ברקע מנקה שמנסה לטאטא (לבדו משום מה) את כל הבלאגן. לא נראה קצת תמוה?


אחת ההשערות שניתן לעלות בנושא, היא שהשלג הוא תוצר של חוסר-איזון או אי-יציבות במחזור התקין של הזמן-חלל ועולם הכשפים ממנו סטריינג' מגיע. במיתולוגיה הנורדית למשל, ממנה מגיעים תור, לוקי וחבריהם, שלג וחורף משמשים כסימן המבשר על סכנה קרבה. לצורך העניין, לפני רגנארוק, אותו כבר עברנו ביקום הקולנועי של מארוול, העולם שוקע לתוך מה שנקרא ה"פימבלווינטר" (Fimbulwinter) - חורף ארוך שמבשר על קץ הימים. יכול להיות שקיים כאן משחק בזמנים מצד מארוול ושימוש ברעיון הזה בצורה שתהיה ייחודית ליקום הקולנועי.

מתוך "ספיידרמן: אין דרך הביתה" | צילום: באדיבות Marvel Studios
מתוך "ספיידרמן: אין דרך הביתה" | צילום: באדיבות Marvel Studios

4) החליפה השחורה של פיטר: בערך בדקה 1:15, פיטר מופיע בעודו רץ בחדר אוכל כלשהו עם חליפה חדשה. יש מי שכבר גורסים כי מדובר בחליפה של טובי מגווייר מ"ספיידרמן 3" (2007), אך צר לי לבשר שכנראה מדובר בתאוריה לא נכונה. לאחרונה דווח על כך שפיטר ילבש בסרט חליפה שחורה עם יכולות זמן-חלל, אותה עיצב לו במיוחד דוקטור סטריינג' ונראה שזאת החליפה המדוברת (שימו-לב לציפוי המוזהב שלא הופיע בחליפת הסימביוט של מגווייר). תיאוריה נוספת מדברת על כך שחדר האוכל הזה הוא אותו אחד שהופיע בבית הספר בסרטי הטרילוגיה המקורית של ריימי, אבל גם כאן זה לא נראה לי דומה. אלא אם כן צילמו אותו הפעם בתאורה יותר מדי חשוכה. לשיפוטכם.

מתוך "ספיידרמן: אין דרך הביתה" | צילום: באדיבות Marvel Studios
מתוך "ספיידרמן: אין דרך הביתה" | צילום: באדיבות Marvel Studios

5) השועל והיתר: מלבד "אין דרך הביתה", כבר ראינו לאחרונה ביקום הקולנועי של מארוול מספר סדרות שמתמודדות עם המולטיוורס וקיומו בצורה כזו אחרת. הדבר הוביל ליצירת ממים רבים בהם דוקטור סטריינג' הוא הכוכב, בשל תפקידו המרכזי המשוער בסידור הכאוס שעומד להיווצר ובהשבת הסדר על כנו. נדמה שהעניין לא פסח מעל ראשיהם של מארוול, אחרי הכל לא מדובר כאן בדראקס, ועתה נדמה שהם התייחסו לנושא גם בטריילר. על כוס הקפה שמחזיק סטריינג' כתוב ומאויר "Oh for fox' sake" ("הו לעזאזל"), קריצה חד-משמעית לפאנדום ולכך שלסטריינג' הולכת להיות הרבה עבודה בעתיד הקרוב.

מתוך "ספיידרמן: אין דרך הביתה" | צילום: באדיבות Marvel Studios
מתוך "ספיידרמן: אין דרך הביתה" | צילום: באדיבות Marvel Studios

6) האזהרה של וונג: הקלות בו דוקטור סטריינג' נענה לבקשתו של פיטר לגרום לכך שכולם ישכחו את הזהות שלו, נדמית מחשידה למדי. לאורך השנים, למדנו כי דוקטור סטריינג' הוא אמנם שוויצר לא קטן, אבל גם לו יש גבולות. לכן כשידידו המכשף וונג (בנדיקט וונג) מזהיר אותו ומטיח בו "אל תטיל את הכישוף" כי הוא מסוכן מדי, וסטריינג' מסרב להישמע לו, נדמה שהוא יודע משהו שאנחנו לא.


לפי המשפט שלו בסיום הטריילר "תיזהר במשאלות שלך, פארקר", יכול מאוד להיות שסטריינג' רוצה ללמד את פיטר לקח. עם זאת, יתכן מאוד כי סטריינג', שאנו יודעים כבר כי ביכולתו לחזות את העתיד, כנראה יודע מה המסלול שעליו ללכת בו ואולי אם לא היה מטיל את הכישוף: משהו נורא אף יותר היה מתרחש. כשמחברים את האירועים גם לנעשה בסדרה "לוקי" ולסיומה, אפשרי מאוד שסטריינג' רק פעל בהתאם ויודע על משהו שאנחנו נגלה לגביו רק בהמשך.

7) רכבות, הרבה רכבות: אחת הסצנות הזכורות והאהובות ביותר ב"ספיידרמן 2" של ריימי, מציגה קרב בין ספיידי לדוק אוק על גג של רכבת נוסעת. גם בטריילר לסרט החדש, בערך בדקה 2:15, אפשר לראות את סטריינג' וספיידי על גג של רכבת שנוסעת באמצע קניון במדבר. ליתר דיוק, מדובר בכמה רכבות, שככל הנראה מרמזות על נסיעה שמתרחשת בו-זמנית במספר יקומים מקבילים שונים. איך הן הגיעו ללב המדבר והאם יהיה שחזור של הסצנה הקלאסית מסרטו של ריימי? נותר רק לחכות ולראות. מה שבטוח, זה נראה כמו סיקוונס ענק.


8) ונום? הלטאה? מי זה?! לקראת סוף הטריילר, יש שוט קצרצר שמציג את יצור מסתורי קופץ על פיטר מהחשיכה. מישהו ביוטיוב ניסה להבהיר את התמונה ונראה שאותו יצור הוא ונום. או שבכלל מדובר בלטאה, אותו גילם ב"ספיידרמן המופלא" השחקן ריס איוואנס. קשה לקבוע במדויק במי מדובר, אבל נראה שהוא תקוע מבעד לאיזשהו קיר בין-ממדי שקוף, כך שסביר מאוד שמקורו בעולם אחר. אם תשאלו את החבר'ה בסרטון ביוטיוב, מדובר בלטאה, גם בגלל הזנב (אותו קשה מאוד לראות) וגם בגלל הקול שהוא משמיע.

9) נבלים, הרבה נבלים: כבר ידוע לנו בוודאות שהסרט החדש של ספיידי יחזיר לתמונה נבלים מסרטי איש העכביש הקודמים. אלפרד מולינה, שגילם את דוקטור אוקטופוס בטרילוגיה המקורית של סם ריימי, כבר ממש מופיע בטריילר. לצדו, יש רמזים להגעתם של אלקטרו (ג'יימי פוקס, "ספיידרמן המופלא 2"), שכבר דווח בעבר כי יופיע בסרט, וכן לביאתו של הגובלין הירוק (ווילם דפו, "ספיידרמן" מ-2002). הופעתו של האחרון בסרט לא אושרה רשמית, אך נדמה כי עם הבלחתה של פצצת הדלעת שלו והצחוק שנשמע ברקע, השתתפו כמעט ודאית. כמו-כן, עם ההכרזה לפני מספר חודשים על סרט לקרייבן הצייד (אותו יגלם אהרון טיילור-ג'ונסון) ודמותו של מיסטריו (ג'ייק ג'ילנהול) שהופיעה בסרט הקודם, נדמה כי אנו בהחלט עשויים לחזות בעלייתה של קבוצת הנבלים ששת המרושעים (Sinister Six).

10) איפה טובי מגווייר ואנדרו גארפילד? זה לא סוד שרבים ציפו, קיוו, ייחלו, פיללו והתפללו לראות בטריילר החדש את אנשי העכביש של מגווייר וגארפילד מהסרטים הקודמים. כפי שניתן היה לחזות, במארוול עדיין משתדלים לשמור את הקלפים צמוד לחזה ובחרו שלא לחשוף אם הם אכן משתתפים בסרט. אם להמר, לדעתי השניים יופיעו בוודאות מוחלטת, אם כי אני לא בטוח לגבי גודל תפקידם. במילים אחרות, נראה לי שבמארוול מייעדים לשני הספיידרמנים שנותרו תפקיד משמעותי יותר בהמשך היקום הקולנועי. הם לא יופיעו רק בסרט הנדון, אלא יישארו גם להמשך - וכנראה גם לסרט עתידי גדול יותר בסגנון "הנוקמים".

זאת כמובן רק השערה אישית שלי, אבל חשוב להבין שהחזרה של כוכבים כאלו היא לא עניין של מה בכך. להרים פרויקט כזה, הן מבחינת תסריט והפקה והן בעניין הטכני של חוזים, הסכמים בין שחקנים וכד' - זאת חתיכת יוזמה. אני רוצה להאמין שתהיה לה חשיבות גדולה בהמשך הדרך, גם לאור הכיוון המרכזי שנדמה שמארוול דובקים בו כעת, לאחר סאגת האינסוף - המולטיוורס - וגם כי יש לכך המון פוטנציאל מבחינה עלילתית. בדבר אחד אני בטוח, בסרט הזה הם יופיעו. השאלה היא רק אם כהכנה לדבר גדול יותר או לפגישת מחזור קיקיונית של אנשי העכביש.

לסיום, לצד הטריילר, נחשף גם התקציר הרשמי של הסרט, לפיו: "לראשונה בהיסטוריה הקולנועית של ספיידרמן, הגיבור השכונתי החביב כבר אינו יכול להפריד בין חייו הרגילים לבין הסיכונים המלווים את היותו גיבור-על. כאשר הוא מבקש עזרה מדוקטור סטריינג', הסיכונים נעשים גבוהים אף יותר ומאלצים אותו לגלות את המשמעות האמיתית של להיות ספיידרמן".


"ספיידרמן: אין דרך הביתה" יגיע לבתי הקולנוע בישראל ב-16 בדצמבר.

 

אתם מוזמנים להצטרף אלינו בקבוצת הפייסבוק הרשמית החדשה של מאה בקולנוע. אם אתם עדיין לא שם, אפשר גם לעקוב אחרינו בעמודי הרשתות החברתיות שלנו בפייסבוק ובאינסטגרם. ניתן גם לשלוח הודעה בדוא"ל לכל הצעה, רעיון או משוב בהם תרצו לשתף.

bottom of page