top of page

תודה!

"סיינפלד": 10 הפרקים הכי טובים בתולדות הסדרה

עודכן: 24 בפבר׳

כמי שגדלה על "סיינפלד", לבחור את עשרת הפרקים הטובים ביותר בסדרה הייתה משימה מאתגרת. למעשה, בשלב ההחלטה אפילו נזכרתי בציטוט של מימי נופך-מוזס בטקס מלכת היופי של ישראל: ״כולן יפות, כולן חכמות, אבל רק אחת זוכה״. אז לאחר הרבה מאבקים פנימיים - קבלו אותם: 10 הגדולים (וסליחה על כל-כך הרבה פרקים מעולים שנותרו בחוץ).

סיינפלד
"סיינפלד" | באדיבות Sony Pictures Television

להטבות בלעדיות, כרטיסים במתנה ועוד הפתעות: הצטרפו לאינסטגרם שלנו! 


סיינפלד (Seinfeld), קומדיית המצבים האגדית מבית היוצר של לארי דיוויד וג׳רי סיינפלד, עלתה לשידור בשנת 1989 וחוללה מהפכה של ממש על המסך הקטן. בניגוד לסיטקומים אחרים מאותה התקופה, היא לא ניסתה להתעמק בנושא חברתי כלשהו, אלא עקבה אחר ההתרחשויות היומיומיות והטריוויאליות בחיי דמויותיה הראשיות - ג׳רי (ג׳רי סיינפלד), ג׳ורג׳ קוסטנזה (ג׳ייסון אלכסנדר), איליין (ג'וליה לואי-דרייפוס) וקרמר (מייקל ריצ'רדס). היא אמנם הוגדרה לא-פעם כ"תוכנית על שום דבר", אך סגנון ההומור הציני ומבנה הפרקים הייחודיים שלה היו - ועודם עד היום - בעלי השפעה עצומה על הז'אנר.

הסדרה רצה במשך תשע עונות, ידה ידה ידה, והגיעה לסיומה בשנת 1998 - אך לשמחת מעריציה (וכוכביה, ששוב שוחים בצ׳קים של תמלוגים), היא זוכה בימינו לרנסאנס. באוקטובר האחרון היא אף עלתה לספריית התוכן של נטפליקס, וכעת יש דור חדש לגמרי שמגלה עד כמה מצחיק לצפות בחייהם של ארבעה אנשים אנוכיים על גבול הסוציופתיה. אז לטובת אלו שטרם גילו את הקסם של סיינפלד או מי שסתם רוצים לצפות שוב ולהיזכר - קבלו את 10 הפרקים הטובים ביותר של הסדרה (אין חשיבות לסדר). נתחיל?

 

The Soup Nazi (עונה 7, פרק 6)


אם צפיתם בסיינפלד, סביר להניח שתזכרו את יאב ״הנאצי של המרק״ קאסים (לארי תומאס), ואת השורה הבלתי-נשכחת שלו: “!No soup for you! come back one year”. בפרק הנדון, החבורה פוקדת דוכן מרק שמנוהל על-ידי בחור אינטנסיבי למדי, עם כללים מאוד נוקשים לגבי עמידה בתור. אבל המרק שלו כל-כך טוב, שג׳רי מעדיף להתכחש לאישה איתה הוא יוצא מאשר לוותר עליו.


אחרי שאיליין מגורשת על-ידי ״הנאצי״ מהמסעדה שלו, היא נוקמת את נקמתה כשהיא מוצאת את כל מתכוני המרקים שהוא מכין. הפרק לא רק הצחיק את הצופים, אלא גם עשה לנו חשק לאכול ביסק (וגם לנסות להבין מה לעזאזל זה ביסק), כשמי שפחות התחבר אליו הוא אל יאגנה - בעל מסעדת מרקים בניו יורק עליו התבססה הדמות הססגונית.

 

The Opposite (עונה 5, פרק 22)


בפרק הנוכחי, קוסטנזה מבין משהו שהצופים כבר ידעו מזמן - כל בחירה שהוא עשה בחייו היא שגויה. הוא מחליט ללכת כנגד האינסטינקטים שלו ולעשות הכל הפוך ממה שהיה עושה בדרך כלל. זה עובד לו טוב מהצפוי, כי במהרה הוא מתחיל לצאת עם אישה מושכת (לאחר שהוא מתוודה בפניה שהוא מובטל שגר עם ההורים) ואפילו מקבל את משרת החלומות שלו בקבוצת הבייסבול הניו יורק יאנקיז ועוזב את בית הוריו.


בניגוד לקוסטנזה, החיים של איליין משתבשים לגמרי בשל חיבתה לממתק בשם "ג'וג'יפרוטס" (Jujyfruits), וג'רי מגלה שכל מה שקורה לו תמיד מתאזן. ההיפך מספק כמה מהרגעים הטובים והמפתיעים בסדרה, ובדרך גם מציג לראווה את הכישורים הקומיים הגדולים מהחיים של ג׳ייסון אלכסנדר.

 

The Contest (עונה 4, פרק 11)


באחד הפרקים המדוברים ביותר של הסדרה, החבורה מתערבת מי יוכל להחזיק הכי הרבה זמן מבלי לספק את עצמו, לאחר שאמו של קוסטנזה תופסת אותו במעשה ומגיעה בשל כך לבית החולים. איליין מקבלת הזדמנות לצאת עם ג׳ון קנדי ג׳וניור, אבל כשג׳רי מספר לחברתו הבתולה מרלה (ג׳יין ליבס) על התחרות, היא בורחת מהדירה ונתקלת בקנדי, שמחליט להבריז לאיליין לטובתה.


מה שהופך את הפרק הזה למבריק במיוחד הוא העיסוק בנושא שנחשב לטאבו בתקופה בה שודר, מבלי להזכיר אותו באופן מפורש כלל. במקום, מי שהצליח להתאפק זכה לכינוי ״שליט האחוזה״ ולשלל ביטויי ״לשון נקייה״ אחרים שהוטמעו בסלנג האמריקאי. בסופו של יום, הפרק קיבל תלונות בודדות בלבד ולארי דיוויד, שכתב אותו, זכה עבורו בפרס האמי לתסריט הטוב ביותר.

 

The Parking Garage (עונה 3, פרק 6)


מי מאיתנו לא שכח איפה הוא החנה את הרכב שלו בשלב כזה או אחר? בדיוק על ההנחה הזו מתבסס אחד הפרקים השאפתניים ביותר שאי-פעם נכתב עבור סיטקום. מדוע הכי שאפתני אתם שואלים? מכיוון שהוא מתרחש כולו בחניון, בזמן שהחבורה מנסה למצוא את הרכב עמו הגיעה לקניון.


בסוף הפרק, כשהם סוף-סוף מוצאים את המכונית, קרמר מנסה להתניע אותה ללא הצלחה, מה שמספק לפרק סיום מושלם. פרט טריוויה שרוב האנשים לא יודעים, הוא שהסוף המדובר היה מקרי לחלוטין - המכונית הייתה אמורה להתניע אך שבקה חיים במציאות, ולכן ניתן לראות גם את התגובות המופתעות על פני השחקנים.

 

The Betrayal (עונה 9, פרק 8)


רבים מדברים על כך שאיך פגשתי את אמא שינתה את כללי המשחק בכל הנוגע לסטורי-טלינג בטלוויזיה, אבל סיינפלד עשתה משהו פורץ דרך בתחום כבר מזמן באמצעות פרק שמסופר מהסוף להתחלה. הבגידה היא מחווה למחזה באותו השם מאת הרולד פינטר, שמספר על אדם שבוגד בחברו הטוב עם המאהבת שלו - בדיוק מה שג׳רי עושה לקוסטנזה בפרק הנדון.


איליין, מצדה, מזמינה את החבורה להצטרף אליה לחתונה של האויבת המושבעת שלה, סו-אלן מישקי, שמתקיימת בהודו, לאחר שהיא בטוחה שההזמנה שהיא קיבלה היא אי-הזמנה. מה שהופך את הפורמט של הפרק לחכם אף יותר זו העובדה שהוא לא רק חוזר לתחילת העלילה, אלא לתחילת הסדרה עצמה. ג׳רי פוגש לראשונה את קרמר (שבפרק הראשון עוד נקרא קסלר). זוהי כמובן קריצה משעשעת לעובדה שההפקה החליטה לשנות את שם המשפחה של הדמות בשלבים מוקדמים של הסדרה.

 

The Dinner Party (עונה 5, פרק 13)


לאחר התלבטות בינו לבין הפרק על המסעדה הסינית (The Chinese Restaurant), שמזכיר אותו באופיו, החלטתי שהפרק הנוכחי הרוויח את מקומו בעשרת הראשונים. כשהם מוזמנים לארוחת ערב חגיגית, החבורה עוצרת בדרך לקנות עוגה ויין (כי בכל זאת, לא נעים לבוא בידיים ריקות). ג׳רי ואיליין שוכחים לקחת מספר ומפספסים את ״בבקת השוקולד״ (עוגת שמרים) שהם קיוו לקנות.


לבסוף, הם נאלצים להתפשר על בבקה עם קינמון שהיא, כפי שהם מציינים, הנחותה מבין השתיים. בינתיים, קרמר וקוסטנזה מסתבכים בחנות המשקאות אחרי שהאחרון מפיל בקבוקי יין עם המעיל המנופח שלו, ונתקלים במישהו שמזכיר מאוד את סדאם חוסיין. אין ספק שיש כאן את כל הרכיבים לפרק מוצלח, כולל שוקולד וקורט קינמון.

 

The Marine Biologist (עונה 5, פרק 14)


אם אי פעם מצאתם את עצמכם מפקפקים ביכולת של קוסטנזה לשקר בצורה מוצלחת, הפרק הזה יוכיח לכם שהוא המאסטר. לאחר שג׳רי נתקל בחברה משותפת שלהם משכבר הימים ואומר לה שקוסטנזה הוא ביולוג ימי, האחרון נאלץ להמשיך עם השקר כשהוא יוצא איתה לדייט.


מעט לאחר מכן, קרמר מחליט לעבוד על חבטת הגולף שלו, וקוסטנזה, שנמצא בדיוק על החוף עם הדייט שלו, נדרש להציל לוויתן שנפגע מאותו כדור הגולף התועה. הסיטואציה הזו מובילה לאחד המונולוגים הטובים ביותר שלו בסדרה, כשהוא מספר את הסיפור לחבריו ההמומים.

 

The Summer of George (עונה 8, פרק 22)


קוסטנזה אף פעם לא היה דמות עם יותר מדי מזל, ואין ספק שהפרק הזה נופל לקטגוריה של דברים מצערים שקרו לו. אחרי שהוא מפוטר מעבודתו אצל ביאנקיז, הוא מקבל מספיק פיצויים כדי להתבטל כל הקיץ ולכן מכריז עליו כ״הקיץ של ג׳ורג׳״. כפי שבטח ניחשתם, זה לא ממש מסתדר כמו שהוא חשב, ונפילה מצערת במדרגות שולחת אותו לבית החולים. אותו הרופא שהודיע לו על מותה של ארוסתו סוזן, מודיע לו שחוסר הפעילות שלו פגע בשריריו ויכול להיות שיהיה נכה לצמיתות.


בינתיים, איליין מעירה לחברתה לעבודה (מולי שאנון) על כך שהיא לא מזיזה את הידיים בזמן שהיא הולכת, וקרמר ואיליין שניהם מותקפים על-ידי השחקנית ראקל וולש (בגרסה אכזרית של עצמה). גם אמנדה פיט (ללכת על הכל), ניל פלין (סקראבס) ודיוויד מנדל (ממפיקי הסדרה) מופיעים בפרק, מה שהופך אותו לאחד העמוסים ביותר בהופעות-אורח בסדרה.

 

The Susie (עונה 8, פרק 15)


הסוזי הוא קצת אנדרדוג לעומת הפרקים האחרים, אך לטעמי מגיע לו מקום של כבוד ברשימה, בעיקר כי הוא מספק כמה רגעים קומיים שקשה לשכוח. אחד מהם, כמובן, הוא הודעת המשיבון המוקלטת של קוסטנזה, בה הוא מבצע עיבוד קורע לשיר הנושא של הסדרה גיבור אמריקאי (The Greatest American Hero). כמו-כן, הוא מנסה להתחמק משיחותיה של חברתו, לאור החשש שתזרוק אותו לפני שיספיק לקחת אותה לנשף אליו היא תכננה ללבוש שמלה חשופת-גב.


בסופו של דבר, קרמר מופיע בנשף כדי להיפרד ממנו בשמה, קוסטנזה קורע את החליפה שלו - והוא זה שמבצע את הכניסה המרשימה וחשופת הגב. ראוי לציין כי דיוויד מנדל, שהיה שותף לכתיבת הפרק, למעשה קיבל את רעיון השיר במשיבון מחבר שהקליט הודעה בסגנון דומה. גם את קו העלילה השני, בו עמיתיה לעבודה של איליין חושבים שהשם שלה הוא סוזי, הוא שאב מחוויה אישית שלו מהסט של תוכנית הסאטירה סאטרדיי נייט לייב.

 

The Hamptons (עונה 5, פרק 21)


אחד הפרקים המבריקים בסדרה (גם הוא מהעונה החמישית המצוינת) הוא הפרק בו החבורה נוסעת לסוף שבוע בהמפטונס. קוסטנזה מתרגש מכך שהחברה שלו מצטרפת לחופשה, כי הוא מקווה שיוכל לממש את היחסים איתה, אבל לצערו כולם רואים אותה בלי חלק עליון - חוץ ממנו.


אם זה לא היה מספיק גרוע בשבילו, חברתו של ג׳רי נכנסת לחדר בזמן שהוא מתפשט ומקבלת בטעות הצצה על איברו המוצנע ש״התכווץ״. הסצנה הזו הפכה לאחת המפורסמות ביותר בהיסטוריה של הטלוויזיה, והמונח ״כיווץ״ (Shrinkage) הוטמע בסלנג האמריקאי לנצח. היש יותר אגדי מזה?

כל 9 העונות של "סיינפלד" זמינות לצפייה במלואן בנטפליקס. מה הם הפרקים הטובים ביותר בסדרה בעיניכם? מוזמנים לספר לנו בתגובות!

 

לכל העדכונים החמים, הכתבות והחדשות: הצטרפו אלינו בערוץ הטלגרם החדש של מאה בקולנוע. לדיונים נוספים והמלצות משלכם ניתן להצטרף גם לקבוצת החברים שלנו. תוכלו גם לעקוב אחרינו בעמודי הרשתות החברתיות שלנו באינסטגרם ובפייסבוק או לשלוח הודעה בדוא"ל בכל נושא.

bottom of page