top of page

תודה!

"נסיך מצרים": הסרט האולטימטיבי לפסח מאז ועד היום

עודכן: 3 בפבר׳

לכבוד חג החירות, בואו נדבר רגע על הסרט שאי-אפשר להעביר את פסח בלעדיו: "נסיך מצרים".

"נסיך מצרים" | צילום: באדיבות DreamWorks Pictures
"נסיך מצרים" | צילום: באדיבות DreamWorks Pictures

בא לכם לזכות בכרטיסים זוגיים לסרטים במתנה? בואו לאינסטגרם שלנו!


לאורך השנים הופקו בהוליווד שלושה סרטים בולטים על יציאת מצרים. אף אחד מהם לא-מאוד נאמן לסיפור התנ"כי, אך שלושתם בוחנים אותו מהפרספקטיבה הייחודית של יוצריהם.


עשרת הדיברות (The Ten Commandments) של ססיל ב. דה מיל הוא כמובן המרהיב, האפי והוותיק מכולם. אקסודוס: אלים ומלכים (Exodus: Gods and Kings) של רידלי סקוט הוא בדיחה מקושקשת שעדיף היה לא לספר. ואז יש את נסיך מצרים (The Prince of Egypt) היפה, הצנוע והכל-כך נוגע ללב.


צופי קולנוע איבדו עם השנים את התמימות. אנחנו רוצים סרטים חכמים יותר, שנונים יותר, חדשניים יותר – העיקר שיהיה יותר. ומי שנשאר פשוט, אלגנטי ובניחוח של פעם – עלול למצוא עצמו מהר מאוד מחוץ למירוץ. נסיך מצרים הוא סרט של פעם במלוא מובן המושג, ואיכשהו קסמו עובד גם היום. עזבו עכשיו עד כמה הוא נאמן לסיפור המקראי או לא, יש לו נשמה וקסם אישיים ועצומים משלו. דבר המתבטא בשלושה היבטים מרכזיים בו.

הראשון, הפסקול הסוחף של האנס זימר ועמו השירים המקוריים המופלאים של מלחין התיאטרון סטיבן שוורץ, שנעים בין סימפוניות מצמררות ("עשר המכות") למוזיקת עולם אתנית ("דרך עיני השמיים") ובסוף תמיד חוזרים לקולה הענוג של עופרה חזה ("הושע-נא").


השני, לפני שמדובר בסיפור עממי-לאומי, זהו קודם כל סיפורם האישי, הקטן והכואב של צמד אחים: משה ורעמסס. בני אותו הגיל שגדלו זה לצד זה, חיו יחד באותו הבית, עברו חוויות ילדות דומות, הבינו זה ללבו של זה, היו החברים הכי טובים – אך בסופו של דבר, בשל נסיבות חייהם הטרגיות, נאלצו למרבה הצער להיאבק איש באחיו האהוב.

השלישי, יותר מכל זהו סרט על מציאת משמעות, תקווה חדשה (שלום לקורא גדעון סער) וגילוי עצמי. דמותו של משה כל-כך סימפטית כי הוא אדם פשוט, בחור שובב שעובר תהליך מזורז של איבוד אמונה, כניעה לדיכאון – ולבסוף, מציאת תכלית מחודשת לחייו. התחדשות, פריחה ושגשוג, בדיוק כפי שמקובל בחג האביב.


נסיך מצרים עובד כל-כך נפלא לא כי הוא סרט על דת, אלוהים ומצוות, אלא כי הוא סרט בעל מסרים אוניברסליים – על אמונה במטרה נעלה, באלטרואיזם, בקירוב לבבות, בטוב שיש באנושות וביכולת להתגבר על היצרים שלנו, להפוך לאנשים טובים יותר ולהגשים את ייעודנו.

 

לכל העדכונים החמים, הכתבות והחדשות: הצטרפו אלינו בערוץ הטלגרם החדש של מאה בקולנוע. לדיונים נוספים והמלצות משלכם ניתן להצטרף גם לקבוצת החברים שלנו. תוכלו גם לעקוב אחרינו בעמודי הרשתות החברתיות שלנו באינסטגרם ובפייסבוק או לשלוח הודעה בדוא"ל בכל נושא.

bottom of page