top of page

תודה!

"חיים שלמים" הוא סרט כמעט מדהים, אבל יש קאץ'

עודכן: 24 בפבר׳

בסרט ביכוריה, סלין סונג מציגה לנו את נוף ילדותה - מעבר דירה חוצה יבשות, שברון לב וכמיהה מתמשכת לבלתי ניתן להשגה. "חיים שלמים", ביקורת.

להטבות בלעדיות, כרטיסים במתנה ועוד הפתעות: הצטרפו לאינסטגרם שלנו! 


חיים שלמים (Past Lives) עוקב אחר סיפורם של נורה (גרטה לי) והאי-סונג (טאו יו, החלטה לעזוב), חברי ילדות דרום קוריאנים. דרכיהם מתפצלות בגיל צעיר בעקבות הגירת משפחתה של נורה לקנדה. הקשר בין השניים ניתק, ונורה מקדישה את עצמה לכתיבת מחזות בעוד האי-סונג נשאר בקוריאה ומתרכז בלימודים. עיקר התסריט נאמן לסיפור חייה האישיים של הבמאית - סלין סונג - שנולדה בקוריאה הדרומית להורים אמנים, היגרה איתם לקנדה בגיל צעיר ולאחר מכן עברה לארצות הברית.


חיים שלמים הוא סרט ביכוריה של סונג, בו היא למעשה משחקת תפקיד כפול: לאחר ששימשה ככותבת בסדרת הפנטזיה מחזור כישור הזמן - המבוססת על סדרת הספרים באותו השם - כאן היא מהווה הן תסריטאית והן במאית. ככותבת, היא מצליחה להשאיר את הדיאלוג קליל ועדין, בעוד בכובעה השני היא חולשת על סיאול וניו-יורק בצורה שמציגה לראווה את יכולותיה כיוצרת קולנוע.

וכמה שהסרט מצולם יפהפה. גרטה לי וטאו יו, מתוך "חיים שלמים" | צילום: באדיבות בתי קולנוע לב
וכמה שהסרט מצולם יפהפה. גרטה לי וטאו יו, מתוך "חיים שלמים" | צילום: באדיבות בתי קולנוע לב

בהיעדר פסקול בעל נוכחות משמעותית, משקל רב יותר ביצירה מונח על הדיאלוגים הצפופים בין הדמויות, שהיו קלילים, נוקבים ומאוד אנושיים - והשאירו אותי מרותק למסך. עם זאת, במספר סצנות תוספת מוזיקלית יכולה הייתה להעצים את הרגע, שכן במשך רוב זמן הריצה של הסרט מתפרשות דקות ארוכות, שקטות ורגועות ולעיתים מצאתי את חלקן מרדימות מעט.


לא זו בלבד, בהתאם להיותו מקוטלג כדרמה רומנטית, הייתי מצפה לראות קצת יותר, ובכן, דרמה - יותר עוצמה של הרגשות שבאים לידי ביטוי על המסך. לא פעם, שוררת תחושה קלה של עמימות או אדישות של הסרט עצמו ביחס למתרחש בצד של השחקנים, שמצידם עושים עבודה טובה מאוד ומצליחים לתרגם את התסריט לכדי התגלמות מצוינת של אנשים אמיתיים וכנים על המסך. דבר המתבטא לרוב בדרכים עדינות, שמשאירות מעט עבודה עבורנו להשלים את עוצמת הרגש.

גם אם הנרטיב מרגיש קצת ידוע מראש, ואיננו מפתיע ברובו - ומכאן גם החוסר הבולט ב'דרמה' ממשית - זה לא בהכרח פוגם באיכות שלו. בזמן ריצה של כ-100 דקות, הוא מצליח להעביר השתלשלות אירועים הנפרשת על יותר מ-20 שנה מבלי לפסוח על רגעים איטיים ויפים שקל להתמוגג מהם ולהתענג עליהם.


ואם כבר להתמוגג, על הצילום בחיים שלמים מנצח היטב הצלם האלמוני כמעט שבייר קירשנר. הסרט צבוע היטב, המשחקים עם האור והזוויות מחמיאים מאוד למתרחש ובסך הכל עבודת הסינמטוגרפיה הנפלאה מהווה גורם משמעותי שמתניע חלק גדול מאיכותו של הסרט. חדי העין יבחינו בפרטים הפזורים לאורך הדרך שעוזרים לבנות את העלילה, ולנו להבין את הדמויות יותר לעומק.

מה היה ומה יכל להיות? גרטה לי וטאו יו, מתוך "חיים שלמים" | צילום: באדיבות בתי קולנוע לב
מה היה ומה יכל להיות? גרטה לי וטאו יו, מתוך "חיים שלמים" | צילום: באדיבות בתי קולנוע לב

הסרט נוגע גם כמובן בעולם התרבות הקוריאני, בו המונח "אין-יאון" (לא להתבלבל עם "יין-יאנג" היפני) מתאר מעין גורל כתוב שקובע את המפגש בין שני אנשים בחייהם. זהו פחות או יותר שילוב בין גלגול נשמות, אמונה דתית ומקריות, שאומר ששני אנשים נפגשים בכל גלגול של חייהם, אולי בתפקידים שונים ובסיטואציות שונות. מתוך כך, לאורך הסרט עולה השאלה מה היה ומה יכל עוד להיות.

סונג שוזרת את כל המתרחש לכדי יצירה אחידה ונעימה, שכל כולה מרגישה כרקמה אחת מאוגדת ואני בהחלט יכול לראות את חיים שלמים כסרט נחמה שנחמד לברוח אליו מפעם לפעם. למרות זאת, קשה להתנתק מתחושת הצביטה בלב של פוטנציאל לא ממומש – ראשית, בפן הנרטיבי של הסרט, שפשוט עושה קצת לא נעים מסיבות שלא נציין מפאת ספוילרים; ושנית – בפן האומנותי עצמו. חיים שלמים הוא סרט כמעט מדהים שיכל להיות פנינה אמיתית אילו רק היה בו קצת יותר תבלין.

 

לכל העדכונים החמים, הכתבות והחדשות: הצטרפו אלינו בערוץ הטלגרם החדש של מאה בקולנוע. לדיונים נוספים והמלצות משלכם ניתן להצטרף גם לקבוצת החברים שלנו. תוכלו גם לעקוב אחרינו בעמודי הרשתות החברתיות שלנו באינסטגרם ובפייסבוק או לשלוח הודעה בדוא"ל בכל נושא.

bottom of page