top of page

תודה!

"כוכב נולד" - ביקורת סרט

עודכן: 8 ביולי 2023

הדבר הבא יקרה בפעם השלישית בלבד בתולדות המגזין, אז אכריז עליו כבר עכשיו: "כוכב נולד" – הסרט המוזיקלי החדש בכיכובם של בראדלי קופר וליידי גאגא – מקבל מאה בקולנוע.

לכל העדכונים החמים: הצטרפו אלינו בערוץ הטלגרם החדש של מאה בקולנוע!


כן, ברור לי, זוהי הכרזה חזקה, כבדה ומחייבת, אבל אני עומד מאחוריה בלב שלם. הסרט הזה נגע בי עמוקות, הדהים אותי, הצחיק אותי, טלטל והפיל אותי, המיס אותי ואז הקפיא את השלולית כדי לעשות זאת שוב. זה פשוט סרט פנטסטי.


במרכז עלילתו, כוכב רוק מפורסם ומזדקן מתאהב בבחורה צעירה ועוזר לה למצוא את דרכה לתהילה בעולם המוזיקה. יותר מזה באמת עדיף לא לדעת, שכן הסרט מוצא דרכים נהדרות להפתיע, להתל ולסחוף לתוך מסע אישי ואנושי שראשיתו שונה בתכלית מסיומו.

זהו סרטו הראשון של בראדלי קופר כבמאי והוא מציג כאן שתי מעלות ראויות לשבח: הראשונה, כישרון בימוי יוצא מן הכלל, על אחת כמה וכמה לסרט ביכורים. השנייה, הופעת משחק מבריקה, פנומנלית ובקלות הכי טובה שלו עד היום ("אופטימיות היא שם המשחק" במקום השני). לצדו ניצבת ליידי גאגא המופלאה שמועמדותה לאוסקר ודאית. השניים נהנים מכימיה מחשמלת ומטריפת חושים – הרגעים שלהם יחד על המסך הם קסם קולנועי נדיר, זך ומזוקק. עד כדי כך שכמעט ונשכחת היא העובדה כי מדובר בשחקנים ביצירה קולנועית.


הדבר נובע גם מהיותו של הסרט טבעי, גולמי, מחוספס מאוד ונקי ממסכות – הוא לא משתמש בשפה קולנועית מוכרת. למען האמת, הוא ממעט להשתמש במבנה או שפה קולנועיים בכלל. הלכה למעשה, זה מתבטא בין השאר בהתנהגויות של צמד הגיבורים, במבטי העיניים, בשפת הגוף – בניואנסים הקטנים. אלו, שמרוב כנותם, לעיתים אף מביך לראות.

מתוך "כוכב נולד" | צילום: באדיבות טוליפ אנטרטיינמנט
מתוך "כוכב נולד" | צילום: באדיבות טוליפ אנטרטיינמנט

יתרה מכך, אם "לה לה לנד" היה סרט שרובו מתיקות וגם הקשיים בו מרגישים מזויפים בחלקם, אז מגיע "כוכב נולד" והופך את הקערה על פיה – כך לדוגמה, הגיבורים בו לא סתם מתחילים לשיר, תמיד יש סיבה לכך (בעיקר הופעות או חזרות).


כמו-כן, הוא לא מנסה להשלות ולתת תקווה בכל מחיר לאמנים בתחילת דרכם, אדרבה: הוא מעודד עבודה קשה והתמדה ומציג מכאובים והתמודדויות – גם בחיי הזוהר. השאלות שהוא מעלה על הצלחה והגשמה עצמית אינן פשוטות ומסובכים אף יותר הם הפתרונות האפשריים שהוא מציע.


נקודות אלו שמות אותו ואת צמד גיבוריו על סקאלה מסעירה המתנדנדת בין הוורוד למלנכולי, בין החולם למציאותי, בין הרומנטי לציני, בין האופטימי למיואש, בין המאמין לזה שקרוב לאבד כל תקווה, בין "לה לה לנד" ל"בתוך לואין דיוויס". איפשהו שם מעבר לקשת, שהפעם מורכבת גם מצבעים אפלים יותר, קודרים יותר, ריאליים יותר.

מתוך "כוכב נולד" | צילום: באדיבות טוליפ אנטרטיינמנט
מתוך "כוכב נולד" | צילום: באדיבות טוליפ אנטרטיינמנט

זה סרט נפלא, מעורר המון מחשבה, עם כמה שירים יפהפיים, סוגיות מוסר נבונות למדי, מסובכות מהרגיל ומפתיעות במורכבותן ונפשות פועלות שיותר ממה שהן מדברות – הן מרגישות, מראות ומעבירות בהבעות פניהן. כך למשל, אחד הדברים שהופכים את הופעתו של קופר לכל-כך אדירה, הוא האופן בו מספיק מבט אחד על פניו כדי לקלוט מה הוא חושב ואיזו סערת רגשות מתחוללת אצלו בפנים - ולחוות זאת במלוא העוצמה יחד עמו.

לסיום, אם אתם נמנים עם מעריצי נירוונה, סביר להניח שתתחברו אל "כוכב נולד" אפילו יותר (הסרט נכתב בהשראתו של קורט קוביין). כאמור, זהו הסרט השלישי מאז הקמת המגזין שמקבל ציון מושלם וכל שנותר לי לייחל הוא שתחוו אותו באותן עוצמות שאני חוויתי. כמסע ייחודי ובלתי-נשכח.


דירוג סופי: מאה בקולנוע.

 

לכל העדכונים החמים, הכתבות והחדשות: הצטרפו אלינו בערוץ הטלגרם החדש של מאה בקולנוע. לדיונים נוספים והמלצות משלכם ניתן להצטרף גם לקבוצת החברים שלנו. תוכלו גם לעקוב אחרינו בעמודי הרשתות החברתיות שלנו באינסטגרם ובפייסבוק או לשלוח הודעה בדוא"ל בכל נושא.

bottom of page