top of page

תודה!

"אקס מן: הפיניקס האפלה" - ביקורת סרט

עודכן: 27 ביולי 2023

רע, מר, כואב, עצוב, מבאס וכל המילים הרעות שניתן להעלות על הדעת: זהו, זה הסוף של "אקס מן". לפחות עד הריבוט וההצטרפות ליקום הקולנועי של מארוול, מתי שזה לא יקרה. "אקס מן: הפיניקס האפלה", ביקורת.

לכל העדכונים החמים: הצטרפו אלינו בערוץ הטלגרם החדש של מאה בקולנוע!


קל מדי לרדת על "אקס מן: הפניקס האפלה".

באמת, קל, קל, יותר מדי קל.


קל לומר שהעלילה בו מחורבנת וחסרת-קוהרנטיות, קל לומר שהג'ננה שג'ין גריי חוטפת גורמת לזו של איזו מלכה ב"משחקי הכס" להיראות הגיונית. קל לומר שהדמויות בו שטוחות כמו בסיפור הקצר שכתבתי בשיעור חופשי בכיתה ב' (ילד מוזר) וקל לומר שראיתי אפקטים יותר טובים בהופעה של ניב לי מגניב לי או שהמשחק נע על הגבול בין סביר לנוראי, כמו "הפציעות" של ניימאר במונדיאל האחרון.


מה שפחות קל הוא להבין איך כישלון מאסיבי כזה קורה, כי על הנייר לא הייתה כל סיבה ש"הפניקס האפלה" ייכשל, במיוחד לא בצורה כזו. בואו נבחן רגע את הנתונים: תקציב של 200 מליון דולר – יש. קאסט מעולה (ג'יימס מקאבוי, מייקל פסבנדר, ג'ניפר לורנס והמצטרפת הטרייה ג'סיקה צ'סטיין) – יש. על הצילום, הצלם זוכה האוסקר מאורו פיורה ("אווטאר") – יש. על העריכה, העורך הצמוד של כריסטופר נולאן, זוכה האוסקר לי סמית' ("דנקרק", "האביר האפל") – יש. פאקינג האנס זימר על הפסקול – יש. אז מה התחרבש?

סרט שקל מדי לרדת עליו. מתוך "אקס מן: הפניקס האפלה" | צילום: באדיבות פורום פילם
סרט שקל מדי לרדת עליו. מתוך "אקס מן: הפניקס האפלה" | צילום: באדיבות פורום פילם

הייתי אומר שהבעיה קשורה בעיקר בשם אחד: סיימון קינברג. אלא שאני לא בטוח שזה נכון, כי קינברג מפיק ומלווה את סרטי המותג עוד מ-2011, עם "אקס מן: ההתחלה". הוא אפילו היה אחד מהכותבים של "העתיד שהיה" ו"אפוקליפסה", לכן זה רק הגיוני שיהיו לו הבנה, ידע ותשוקה כלפי הנפשות הפועלות. הפעם קינברג הלך צעד אחד קדימה ובחר גם לביים – וזו אולי אֵם כֹּל חַטָּאַת.


זהו הסרט הראשון אי-פעם שקינברג מביים. יש לו קריירה מרשימה של כתיבה מתחילת שנות ה-2000 וכמה שנים אחר-כך הוא גם התחיל להפיק, אבל בימוי – כלום, נאדה, גורנשיט, שום דבר. איך הגיעו להחלטה שהוא האדם המתאים לביים את החלק האחרון בזיכיון שרץ עוד מתחילת המאה הנוכחית? אין לי מושג, מחדל. אולי זה קל כשהוא אחד משלושת המפיקים.

אבל משהו בי מסרב להאמין שהכל קשור רק בקינברג, היו כבר במאים שלא ביימו דבר בחייהם ובכל זאת הביאו סרט ראשון לפנים. למעשה, זה בכלל לא נדיר. אז חקרתי ובדקתי קצת מתי בערך התחיל הדיבור על הרכישה של דיסני את פוקס המאה ה-21 (החברה שמאגדת בתוכה את פוקס המאה ה-20, האולפנים מאחורי פרנצ'ייז ה"אקס מן" עד לפני כמה חודשים) והתוצאה לא מפתיעה.


צילומי "הפניקס האפלה" החלו ביוני 2017 ונגמרו באוקטובר 2017. המידע הראשוני על המהלך של דיסני לרכישת פוקס דווח לראשונה בנובמבר של אותה השנה, פחות מחודש אחרי סוף הצילומים. בדצמבר של אותם ימים, כבר נאמר שהסרט יהיה בפוסט-פרודקשן במשך שנה (יותר מהזמן הממוצע לסרטים בסדרה). לאחר מכן, הסרט נדחה לפברואר 2019 ואז נדחה פעם נוספת ליוני.

"אקס מן: הפניקס האפלה" | צילום: באדיבות פורום פילם
"אקס מן: הפניקס האפלה" | צילום: באדיבות פורום פילם

במשך הזמן הזה קרו שלושה דברים: 1. החלה להתגבש ההבנה שפוקס ואיתה כל סרטי האקס מן יהפכו בקרוב מאוד לחלק מדיסני; 2. נעשה ברור כי זה יהיה סרט האקס מן האחרון בגלגולם הנוכחי; 3. בין השאר כתוצאה מכך, נערכו צילומי השלמה וניתן לשער (גם לאחר צפייה בסרט) כי העלילה שונתה מעט והותאמה כדי לסגור את הקצוות (לא בצורה מחושבת מספיק). לא זו בלבד, כל המערכה השלישית והאחרונה של הסרט צולמה מחדש בסוף 2018, שנה אחרי סוף הצילומים המקוריים.


במילים אחרות, הייתה כאן פאניקה – לחץ לסיים, לחץ לקפל ולסגור הכל, לחץ לשחרר סוף-סוף את הסרט אחרי שתי דחיות ולצאת לדרך חדשה. במקור, זה לא היה אמור להיות הסרט האחרון של גיבורי העל שמלווים אותנו כבר שני עשורים. אבל בעולם כמו בעולם, האנשים עם הכסף מחליטים וכשהם רוצים: הם אפילו שולטים במוטאנטים הכי חזקים כמו בובה על מריונטה (מה).

וזהו, זה הסוף של "אקס מן". לפחות עד הריבוט וההצטרפות ליקום הקולנועי של מארוול, מתי שזה לא יקרה. זה סוף ממש מחורבן ומצער וכזה שקל, קל, יותר מדי קל לרדת עליו (ויש על כך מספיק ביקורות אחרות).


כדי לא לסיים עם טעם רע, קודם הזכרתי שהאנס זימר הלחין את המוזיקה לסרט ותשמעו – גם הפעם הוא מפציץ. הדבר הכי טוב בסרט בלי ספק. שימו את המנגינה היפהפייה והאדירה הזו ברקע ונסו לדמיין אותה מוצמדת לסרט איכותי הרבה יותר. דמיון מודרך, נו טוב גם זה משהו.


דירוג סופי: 40 בקולנוע.

 

לכל העדכונים החמים, הכתבות והחדשות: הצטרפו אלינו בערוץ הטלגרם החדש של מאה בקולנוע. לדיונים נוספים והמלצות משלכם ניתן להצטרף גם לקבוצת החברים שלנו. תוכלו גם לעקוב אחרינו בעמודי הרשתות החברתיות שלנו באינסטגרם ובפייסבוק או לשלוח הודעה בדוא"ל בכל נושא.

bottom of page