top of page

תודה!

היכן נראה את הסרטים של המחר? | חלק ראשון

עודכן: 9 בינו׳ 2022

שינויים בהרגלי הצפייה: בשנים האחרונות חלו תמורות משמעותיות באופן בו אנו צורכים קולנוע. עם התעצמותם של שירותי הסטרימינג, יותר ויותר צופים מעדיפים את הנוחות של הבית על פני היציאה לקומפלקסים שוקקי החיים - מגמה שרק התעצמה לאור הקורונה. אז מה צופן לנו העתיד? כתבת תחקיר מיוחדת בשני חלקים.

אם הייתם שואלים במאי, שחקן או צלם היכן הם היו מעדיפים שיצפו בסרטם, סביר להניח כי התשובה הרווחת הייתה "בבתי הקולנוע". המסך הענק, מערכת הסאונד המשוכללת, הכיסאות המפנקים והאווירה הבלעדית - הופכות כל סרט לחוויה. למעשה, נדמה כי בתי הקולנוע הם המקום המכובד והראוי ביותר לצפייה בסרטים: במשך עשרות שנים ועד היום, התקיימה לה מסורת מוקפדת, במסגרתה מסלולם של סרטים עבר תחילה באולמות הקולנוע, ורק לאחר מספר שבועות הם הגיעו לצפייה ביתית. אך לאור השפעותיה של מגפת הקורונה, שהובילה לסגירה גורפת של התיאטראות ברחבי העולם, יש מי שזיהו הזדמנות לביצוע ניסוי שעתיד לשנות את דרכי הצריכה שלנו לעד.


סדר עולמי חדש


כאמור, במשך שנים ארוכות מודל הפצת הסרטים ברחבי העולם היה בשחרור ראשוני לבתי הקולנוע, שהעניק להם חלון אקסקלוסיבי של 75-90 ימים, ולאחר מכן הפצה לשירותי VOD או סטרימינג שונים. שוברי קופות כדוגמת אווטאר, הנוקמים וטיטניק, הכניסו מיליארדי דולרים לקופות הקולנוע ברחבי העולם, בין היתר, בשל הבלעדיות הזו, ורק לאחר כשלושה חודשים הצופה הממוצע יכל ליהנות מהסרטים בביתו הפרטי (בעבר, בעזרת מכשירי וידאו ו-DVD ובהמשך בסיועם של ממירים חכמים ושירותי VOD למיניהם).


עם פרוץ הקורונה, חברות הפצה רבות עמדו מול דילמה קשה: כיצד יפיצו את סרטיהם שהיו מתוכננים לעלות בבתי הקולנוע בתקופה הקרובה? אירועים קולנועיים כמו טנט (TENET), שנדחה 3 פעמים והופץ בסוף בספטמבר 2020 או לא זמן למות שנדחה שוב ושוב גם הוא והופץ לבסוף בספטמבר 2021 - סומנו כשוברי קופות פוטנציאליים, ולכן לא יכלו לעלות במועד המקורי שנקבע. אך אולפני יוניברסל, שהפיצו את טרולים 2: מסביב לעולם שהיה מיועד לעלות באפריל 2020, החליטו לפעול במישור אחר וניסיוני.

למרות ההשקעה הכספית הגבוהה בסרט (למעלה מ-100 מיליון דולר) וסימונו כשובר קופות פוטנציאלי (ב-2016 הסרט הראשון הכניס למעלה מ-300 מיליון דולר בעולם), יוניברסל החליטה להפיץ אותו בו-זמנית בבתי הקולנוע ששעריהם טרם נסגרו, לצד שחרורו בשירותי ה-VOD ברחבי אמריקה וקנדה, ובהמשך גם ברוסיה, סינגפור ומלזיה.


בניגוד לחששות בטרם קבלת ההחלטה על הפצה סימולטנית, ניתן לראות כי היא דווקא זכתה להצלחה לא קטנה ובעלת פוטנציאל לצמיחה. בראיון שהעניק לוול סטריט ג'ורנל (The Wall Street Journal) באפריל אשתקד, סיפר מנכ"ל יוניברסל, ג'ף שֶׁל, כי הסרט הביא להכנסה של כמעט 100 מיליון דולר מצפייה דיגיטלית בלבד, זאת לצד הכנסה של למעלה מ-5 מיליון דולר ברכישת עותקים שלו. אותו הראיון פורסם לאחר 18 יום בלבד מצאת הסרט לצפייה דיגיטלית בארה"ב ובקנדה ולשם השוואה - טרולים המקורי הכניס (בהערכה) ברחבי ארה"ב למעלה מ-102 מיליון דולר באותה תקופת זמן. סכום כמעט זהה.

ScreenX :אולם קולנוע. צילום
ScreenX :אולם קולנוע. צילום

ההחלטה של יוניברסל להפיץ את הסרט בבתי הקולנוע ובשירותי VOD במקביל, גרמה לחברות הפקה נוספות לחשב כיוון מחדש. בשל המצב בו מיליוני אנשים היו סגורים בבתיהם - ואחוזי הצפייה הטלוויזיוניים שעלו כתוצאה מכך - בתי הקולנוע ברחבי העולם נותרו שוממים וחלחלה ההבנה כי מודל ההפצה חייב לעבור שינוי. לפחות לעת עתה.

בניגוד לחששות בטרם קבלת ההחלטה על הפצה סימולטנית, ניתן לראות כי היא דווקא נחלה הצלחה לא קטנה ובעלת פוטנציאל לצמיחה.

כתגובת נגד ובשל ההבנה החד-משמעית כי הזמן לא עובד לטובתם, בתי הקולנוע מחליטים לצאת למלחמה. בתוך כך, חברת בתי הקולנוע האמריקאית AMC, שברחבי ארה"ב פזורים למעלה מ-1,000 סניפים שלה, מכריזה כי לא תקרין יותר סרטים שהופקו באולפני יוניברסל.


שישה חודשים לאחר מכן, דצמבר 2020, יו"ר אולפני האחים וורנר (WarnerMedia Studios), אן סרנוף, מכנסת מסיבת עיתונאים לצורך הצהרה יוצאת-דופן. "אין אף אחד שרוצה שבתי הקולנוע יחזרו לפעילות יותר מאיתנו", אומרת סרנוף. "אנו יודעים כי תוכן חדש הוא נשמת-אפה של בתי הקולנוע, אך אנו מוכרחים לאזן זאת עם המציאות שבמהלכה בתי הקולנוע ברחבי ארה"ב יפעלו במתכונת מופחתת במהלך שנת 2021 [כתוצאה, כמובן, ממגפת הקורונה]". מיד לאחר מכן, סרנוף מכריזה על מודל היברידי חדש, במסגרתו 17 הסרטים שהופקו בידי החברה והיו עתידים לעלות אקרנים במהלך שנת 2021 - יופצו בבתי הקולנוע ובשירות הסטרימינג HBO Max במקביל.

בעוד בתי הקולנוע טרם הספיקו לעכל את את הכרזתה, זמן קצר לאחר מכן גם בוב צ'אפק, מנכ"ל חברת וולט דיסני, מכריז כי סרטי החברה שעתידים לצאת במהלך שנת 2021 יעלו ישירות בשירות הסטרימינג דיסני פלוס, לצד הפצתם לבתי הקולנוע. כתוצאה מכך, סרטים כמו וונדר וומן 1984, חולית, יחידת המתאבדים, מולאן והאלמנה השחורה, שסומנו כשוברי קופות פוטנציאליים ביותר, הופצו בשירותי הסטרימינג של האחים וורנר ושל דיסני במקביל להפצתם ברחבי הקולנוע (ששעריהם נפתחו באותם ימים בארה"ב לתקופת הרצה).


מכרטיסים למנויים


קשה לשים את האצבע על נקודת הזמן הספציפית בה החלה דעיכתם של בתי הקולנוע, אך אין ספק כי מדובר במגמה שהולכת וצוברת תאוצה, כשלמרבה הצער הקורונה הייתה הנקודה המשמעותית ביותר לשינוי.


לצורך הכתבה, ביצענו במאה בקולנוע זוג בדיקות, כשהראשונה בודקת את מספר הכרטיסים שנמכרו בבתי הקולנוע ברחבי ארה"ב וקנדה בין השנים 2010-2019, והשנייה את עדיפות המיקום בצפייה בסרטים חדשים, בין בתי הקולנוע למרחב הביתי בין השנים 2018 ל-2020.


אם כן, היקף מכירות הכרטיסים בין השנים 2010-2019 בבתי קולנוע ברחבי ארה"ב וקנדה, עומד על למעלה מ-11 מיליארד כרטיסים. בשנת 2010 לבדה, מספר הכרטיסים שנמכרו עומד על כ-1.328 מיליארד, בעוד בשנת 2015 סך הכרטיסים שנמכרו הוא כ-1.323 מיליארד. במקרה הנדון אמנם לא מדובר בירידה דרמטית, אך דווקא בהמשך נדמה כי המצב הולך ומחמיר: בשנת 2018, סך הכרטיסים שנמכרו עומדים על כ-1.311 מיליארד, בעוד בשנת 2019 סך מכירות הכרטיסים כבר ניצב על כ-1.239 מיליארד - ירידה של כמעט 100 מיליון כרטיסים מתחילת העשור.


זאת ועוד, גם בגזרת ההכנסות בקרב בתי הקולנוע מהכרטיסים שנקנו באותן שנים, יש לציין כי התבצעה עלייה במחיר לכרטיס בודד. בעוד בשנת 2010 מחירו של כרטיס יחיד עמד על כ-7.89 דולר, בשנת 2019 המחיר כבר ניצב על כ-9.16 דולר. על אף עליית המחירים, ניתן לראות כי המחזור בשנת 2010 עמד על כ-12 מיליארד דולר, בעוד בשנת 2019 המחזור ירד לכ-11 מיליארד דולר - ירידה של כמעט מיליארד דולר בסך המכירות.

בסקר שפורסם באתר "Statista", נבדקה הדרך המועדפת על צרכנים לצפייה בסרטים חדשים (בבתי הקולנוע או בשירותי הסטרימינג). במחקר השתתפו למעלה מ-2,000 גברים ונשים ברחבי ארה"ב, בין נובמבר 2018 ליוני 2020, והופיעו בו הממצאים הבאים:


במהלך חודש נובמבר 2018, כ-53% מן הנשאלים העדיפו לצפות בסרט חדש בבתי הקולנוע, זאת לעומת 30% שמעדיפים דרך שירות סטרימינג (השאר נימנעו מתשובה חד-משמעית). עם זאת, במרץ 2020, חל שינוי: 39% מן הנשאלים השיבו כי הם מעדיפים לצפות בסרט בבתי הקולנוע, בזמן ש-50% העדיפו לצפות בסטרימינג. שלושה חודשים לאחר מכן, ביוני 2020, 30% מן הנשאלים בלבד היו מעדיפים לצפות בבתי הקולנוע, לעומת 56% אשר העדיפו לצפות בסטרימינג.


כך, על-פי הסקר, ניתן לראות כי בפחות משנתיים, כוחם של בתי הקולנוע הלך ונחלש משמעותית, בעוד כוחם של שירותי הסטרימינג התחזק (זאת, בנוסף להתחזקות שצברו גם בתקופת הפוסט-קורונה). אז לאן אנחנו ממשיכים מכאן?

Starwars :דיסני+. צילום

בשבוע הבא יפורסם חלקה השני של כתבת התחקיר המיוחדת שלנו, ובו גם ראיון שקיימנו בנושא עם בנימין טוביאס (מבקר הקולנוע של "ידיעות אחרונות"). בחלק הבא נצלול עמוק יותר לנבכיו של המרקם הקולנועי ההולך ומשתנה של ימינו - וננסה לענות על השאלה: מה באמת צפוי לנו בשנים הבאות?

bottom of page