top of page

תודה!

"הטורף" - ביקורת סרט

עודכן: 17 באוג׳ 2023

גרסת 2018 של "הטורף" מתגלה עד מהרה כסרט שמזלזל בנשים – ספציפית: בדמות האישה המרכזית היחידה בו, בגילומה של אוליביה מאן. לפני שנדבר על שאר תכונותיו, הכרחי וראוי לדון תחילה בנושא זה.

לכל העדכונים החמים: הצטרפו אלינו בערוץ הטלגרם החדש של מאה בקולנוע!


מאן ("אקס מן: אפוקליפסה") מגלמת בסרט ביולוגית שמצטרפת לחבורת הגברים שיוצאת להילחם בטורף. מהרגע בו היא נתקלת בהם לראשונה וכמעט עד הסוף, אותה חבורת גברים לא מפסיקה לזלזל בה – בדעות שלה, ברצונותיה ואף בנתוניה הפיזיים.


זה מתחיל עם רגע "קומי" קטן – אחד הגברים אומר לה לקפוץ מגג אוטובוס ושהוא יתפוס אותה. היא קופצת והוא בינתיים זז והיא נופלת בחוזקה על הקרקע. יופי, מצחיק מאוד. זה ממשיך בלעג כלפי כל משפט שני שהיא אומרת, אפילו שהיא ביולוגית משכילה, ומגיע אף לתפיסה אלימה של זרועה כדי שתתקדם, גם כשאין לכך אף צידוק ממשי מבחינה הגיונית או עלילתית.


את חבורת הגברים בסרט מגלמים בויד הולברוק ("לוגאן"), הכוכב העולה טרבונטה רודס ("אור ירח"), תומאס ג'יין ("ים כחול עמוק") וקיגן מייקל קי ("קי ופיל") המובילים ולצדם אלפי אלן ("משחקי הכס") ואוגוסטו אגילרה (מי?) שלא תורמים בכלום. למרות אקשן סביר ואפקטים בינוניים, השישה האלה מחזיקים את הסרט בזכות הכימיה ביניהם וההומור שמגיע מספר פעמים לרמות קורעות מצחוק.

מתוך "הטורף" | צילום: באדיבות פורום פילם
מתוך "הטורף" | צילום: באדיבות פורום פילם

אלא שיש בעיה – והבעיה היא כאמור, היחס של רוב החבורה הזו לבחורה שמצטרפת אליהם. יצירה קולנועית אמורה לעורר בקרב הצופה אמפתיה, לגרום לנו לחוש הזדהות עם הדמויות, האנשים אותם אנו רואים על המסך. עקב היחס המחפיר של הגברים האלו כלפי האישה, קשה להרגיש כך כלפיהם. במקום, הם מצטיירים כחבורה של בבונים, וולגרים ומעצבנים.


לא ברור מדוע שיין בלאק ("בלשים בע"מ", "איירון מן 3"), שביים ואף כתב את התסריט לסרט יחד עם פרד דקר ("רובוקופ 3", אבוי), הרגיש צורך להביע כזה בוז לדמות הנשית הבולטת היחידה בסרטו. יש רגעים בהם פשוט לא נעים לצפות בסרט בגלל העניין הזה. אם מדובר במחאה סמויה או תגובת נגד של הבמאי לקמפיין MeToo, הרי זאת אחת מטופשת לחלוטין. ואם זאת שנאת נשים או סתם דבר שאיכשהו קרה ונכתב בלי יותר מדי מחשבה, היה כדאי לבחון את התסריט לעומקו.

לסרט יש גם מסרים סותרים ושטותיים ביחס לצבא, רשויות ובני-אדם על הספקטרום – עוד בעיות של תסריט פגום. למרות השטויות ועל אף המסרים הדוחים והבעייתיים: לא מדובר בכישלון, כי כן יש בו הרבה רגעים מצחיקים ומהנים ובכלליות הוא לא משעמם ושומר על קצב. ובכל זאת, קשה שלא לסלוד ולהיגעל ממה שהוא מייצג.


דירוג סופי: 60 בקולנוע.

 

לכל העדכונים החמים, הכתבות והחדשות: הצטרפו אלינו בערוץ הטלגרם החדש של מאה בקולנוע. לדיונים נוספים והמלצות משלכם ניתן להצטרף גם לקבוצת החברים שלנו. תוכלו גם לעקוב אחרינו בעמודי הרשתות החברתיות שלנו באינסטגרם ובפייסבוק או לשלוח הודעה בדוא"ל בכל נושא.

bottom of page