4 באוק׳ 2023
28 בספט׳ 2023
21 בספט׳ 2023
עודכן: 25 בפבר׳
"אמנות היא דבר מסוכן. היא גורמת לאנשים לחשוב, גורמת להם להרגיש, וגורמת להם לפקפק בסטטוס-קוו" - בנקסי
ב-20 ביולי 2012, באחת מהקרנותיו של עלייתו של האביר האפל בקולורדו ארה"ב, אדם בשם ג'יימס הולמס פתח במסע ירי בבית קולנוע. במהלך הטבח, רצח הולמס שניים-עשר אנשים ופצע עוד שבעים. לאחר עצירתו, המשטרה הגיעה לביתו של הולמס ובמקום התגלה כי הבית ממולכד בפצצות עשויות בעבודת-יד. בחקירה שלו, הולמס טען כי הסיבה למעשיו הייתה שרצה לפעול למעשה כמו הג'וקר, הנבל מהסרט הקודם של איש העטלף (האביר האפל, 2008).
לאורך הסרט הרוסי האח (Brother) משנת 1997, המוטיב של האמת והצדק עולה כאחד הנושאים המרכזיים, כשיחד עמו היצירה מדגישה את חשיבותם של ערכים נוספים - היכולת לסלוח, נאמנות, עזרה לחלש, ובכלל זה ערכים מאוד חיוביים לכאורה. עם זאת, בד בבד ולצד כל אותם מסרים חיוביים לכאורה, האח משמש כסרט המצוטט ביותר על-ידי הפרופגנדה והצבא הרוסי מאז פלישתו הנרחבת לאוקראינה. אותה פלישה שנמשכת כבר שנה וחצי נכון לכתיבת שורות אלו, במסגרתה פתחה רוסיה במלחמה רצחנית על מדינתה השכנה.
העלילה של האח פשוטה ביותר במבט ראשון. דנילה באגרוב, בחור צעיר, נאה ותמים, חוזר ממלחמת צ'צ'ניה הראשונה (1994-1996). בתחילה, באגרוב נדמה כבחור נאיבי ולא חכם במיוחד, שבמובן מסוים מתנהג כמו ילד בן 12. בסצנה הראשונה הוא מופיע בפרברי העיר בהם מצולם קליפ מוזיקלי. מבלי לחשוב כי אולי יפריע למהלך הצילומים, הוא נכנס לסט כדי לשאול את אחד מאנשי הצוות מהו השיר המתנגן, אותו כל-כך אהב, דבר המוביל לריב אלים עם המאבטח של אתר הצילום.
בעקבות הריב, באגרוב יוצא למסע ממנו אנחנו מתחילים ללמוד על אחת הדמויות המורכבות והאהובות ביותר בקולנוע הפוסט-סובייטי. הדבר המרכזי ביותר שאנו לומדים מאמו של באגרוב, אישה מבוגרת ומרירה, הוא שיש לו אח גדול - אחיו ויקטור, שלטענת האם הפך לאיש גדול וחשוב בעיר הגדולה, סנט פטרסבורג. הסיכוי היחיד של באגרוב להסתדר בעולם, כך טוענת האם, הוא ליצור קשר עמו.
בנקודה זו חשוב לציין באיזו תקופה עלילת הסרט מתרחשת. השנה הינה 1997. ברית המועצות, "אימפריית הרוע", כפי שכינה אותה נשיא ארה"ב לשעבר רונלד רייגן, התפרקה שש שנים קודם לכן. עבור מי שלא חי בתקופה זו, קשה לתאר את האופל ואת החוסר תקווה בה שררו המדינות של פוסט ברית המועצות.
כמי שגדל שם באותן שנים, אוכל לספר לכם על מזרקים של נרקומנים זרוקים בכל גני הילדים אותם הרסו כליל אלכוהוליסטים בני 13 ונרקומנים בני 14; על ילדים חסרי-בית, חלקם מחוסרי גפיים, הנכנסים לבית קפה מקומי ומבקשים מהמבלים קצת כסף בשביל לא למות מרעב; אוכל גם לספר לכם כי אסור היה לצאת מהבית לאחר השעה תשע בערב, כי רוב הסיכוים שלא היית חוזר, ואילו יצאת היית חייב לקחת איתך גז מדמיע. אני יכול לספר גם על אלכוהוליזם, על ייאוש ועל חוסר השיוויון ששרר במדינה באותה תקופה; על השחיתות כמובן ועל עוד הרבה דברים נפלאים שקיימים ברוסיה עד היום.
הסרט מתאר את התקופה הפוסט-סובייטית לא בצורה מדויקת, כי-אם בצורה תיעודית. הוא צולם בשנת 1997, וצופה זר שלא חי באותה תקופה ירגיש שהוא צופה בעיבוד הקולנועי של הדרך (The Road) מאת קורמאק מקארתי (לו גם נעשה עיבוד קולנועי אמריקאי בכיכובו של ויגו מורטנסן) או בעיבוד של יצירה פוסט-אפוקליפטית אחרת - אך לא בהכרח במציאות ששררה באותה התקופה בחלק ניכר ממזרח אירופה.
כך או כך, בעיר הגדולה, לאחר חיפושיו, דנילה מוצא את אחיו ויקטור. כשאנו רואים את דנילה מחייך בפעם הראשונה בסרט אנו מבינים הכל על הדמות שלו - בחור תמים ו"טהור" לכאורה שלא נותן לסביבה המחרידה להרוס אותו. בניגוד אליו, כשאנו רואים את אחיו ויקטור מחייך בפעם הראשונה, ברור לנו כי מדובר בטורף וחלאת המין האנושי המוכן לעשות הכל בשביל קצת כסף.
מהר מאוד אנו מגלים לאיזה איש "גדול" בדיוק ויקטור הפך. הוא משמש כרוצח שכיר עבור כנופייה מקומית והוא מוכר בחוגים הקרימינליים תחת הכינוי טטרין. כשוויקטור פוגש את אחיו, ללא רגע של היסוס, הוא מתחיל לבדוק כיצד יוכל לנצל אותו לעסקיו הקרימינליים. הדבר הראשון בו ויקטור מתעניין הוא סוג השירות שדנילה עשה בצבא - האם הוא בכלל יודע לתפעל נשק? על כך דנילה עונה שהוא היה מזכיר בשלישות ולקחו אותו לירות במטווח פעמיים במהלך שירותו. בתור צופים, אנו כמובן מתחילים מהר מאוד לחשוד שדנילה לא מספר את מלוא האמת לגבי עברו הצבאי, וכי יתכן ומדובר באדם מסוכן בצורה יוצאת-דופן.
ויקטור מבקש מדנילה לבצע חיסולים ממוקדים בשבילו ושואב אותו למגוון אוונטורות קרימינליות נוספות, כשבכל פעולה כזו הוא לוקח את מרבית הכסף לעצמו ומשאיר לדנילה כמה גרושים בלבד. שקריו של ויקטור גלויים לעין באופן מוחלט, ולמרות זאת דנילה מבצע את מלוא המשימות אותן אחיו מטיל עליו. על אף העברת המשימות לדנילה, ויקטור ממשיך להסתבך יותר ויותר עם העולם התחתון כך שבסופו של דבר דנילה חייב לצאת למסע המכריע על-מנת להציל את אחיו ממוות בטוח.
במהלך המסע עם ויקטור, דנילה רואה אי-צדק ברוסיה הפוסט-סובייטית בכל פינה ועוזר למגוון אנשים מתחתית החברה: הומלסים, נרקומנים, נהגת חשמלית, כרטיסן באוטובוס ציבורי ואחרים.
בכל מקום בו דנילה רואה חוסר-צדק, הוא מפעיל כוח פיזי, חוכמת רחוב וניסיון צבאי כדי לפתור את המצב. הוא פותר את הבעיות בצורה הכי אכזרית ועם זאת הוא עושה כן ללא כעס או שנאה - כשהוא הורג מישהו, הוא פשוט הורג וממשיך הלאה במסע שלו. הקור והשלווה האלו של דנילה יכולים לעלות על העצבים לא-פעם, כשבחלק מהמקומות הוא גם זורק הערות אנטישמיות כמו ילד קטן שלא מבין על מה הוא מדבר.
לאחר התפרקות ברית המועצות, רוסיה איבדה את זהותה וכל האומה איבדה את זהותה גם היא. חלק רחב מאנשים האמינו ברעיונות של קומוניזם באופן דתי, ואז ביום אחד הם פשוט גילו כי כל חייהם נבנו על שקר. מה קורה לבן-אדם שמגלה לפתע כי כל חייו נבנו על שקר? חלק יאבדו את השפיות, אחרים יהפכו לפושעים והרוב המוחלט יחליט כי לא יאמין יותר בשום אידיאולוגיה ויחיה רק בשביל עצמו.
הסרט מציג באופן מובהק כיצד בעיניים רוסיות, פוסט-סובייטיות, תרבות המערב משחיתה את הערכים עליהם נבנתה ברית המועצות. בתוך כל הכאוס הזה ישנו בן אדם אחד, לא-מושחת, חזק, בעל חוכמת רחוב, ספורטאי, שאותו אי-אפשר להשחית שנלחם בכל חוסר הצדק שהוא רואה, מנצח את החוסר צדק אותו ולא מאבד את עצמו בדרך. האין הדבר מזכיר את הדימוי של פוטין בעיני התקשורת העולמית?
האח הוא בשום פנים ואופן לא הגורם היחיד שהוביל למלחמה באוקראינה. אף על פי כן, לאור האהדה הרבה אליו ומעמדו, אין צל של ספק כי הוא שימש כאבן דרך בעיצוב של רוסיה המודרנית. במאי הסרט הינו הרוסי המבריק אלכסיי בלבנוב, שיצר סרטים בז'אנרים מגוונים ונחשב על-ידי רבים כאחד הבמאים הגדולים, אם לא הגדול מכולם, ברוסיה של פוסט ברית המועצות ואף נודע בכינויו "טרנטינו הרוסי".
בסרטו הנדון, בלבנוב מרבה להשתמש בשחקנים לא-מקצועיים כדי להוסיף לאותנטיות של התקופה, דבר שהופך את הסרט לייחודי עוד יותר. את דנילה מגלם השחקן סרגיי בדרוב, שבשנת 2002 נהרג כשהוא בן 30 בלבד, במפולת שלגים במהלך הסרט הראשון אותו צילם באופן עצמאי.
האח נחשב לאחד הסרטים הגדולים ביותר, החשובים ביותר והמורכבים ביותר של הקולנוע הרוסי, וכדאי לצפות בו על אחת כמה וכמה כדי להבין את המצב והאיום איתו העולם מתמודד היום. על הדרך, תזכו ליהנות גם ממשחק יוצא דופן, תסריט ובימוי מעולים וצלילה אל תוך המקומות האפלים של ההיסטוריה המודרנית, אליהם, לצערי, התודעה הקולטיבית פחות מודעת כיום.
לכל העדכונים החמים, הכתבות והחדשות: הצטרפו אלינו בערוץ הטלגרם החדש של מאה בקולנוע. לדיונים נוספים והמלצות משלכם ניתן להצטרף גם לקבוצת החברים שלנו. תוכלו גם לעקוב אחרינו בעמודי הרשתות החברתיות שלנו באינסטגרם ובפייסבוק או לשלוח הודעה בדוא"ל בכל נושא.
Comentarios