top of page

תודה!

"סופרמן ולויס": כיצד העיבוד הטוב ביותר לאיש הפלדה מגיע מהמקום הכי פחות צפוי?

עודכן: 24 בפבר׳

במבט ראשוני, ניתן להסתכל על הליהוק של סופרמן בסדרה הזו ולתהות - מי לכל הרוחות חשב שהשחקן הזה מתאים לדמות? אך ככל שמתעמקים בה, מגלים לא רק עד כמה הוא מדויק אלא גם ש"סופרמן ולויס" באמת ובתמים פשוט מוצלחת.

להטבות בלעדיות, כרטיסים במתנה ועוד הפתעות: הצטרפו לאינסטגרם שלנו! 


ניו יורק בשעת מלחמה. חייזרים ופראי-אדם משתוללים ברחובות על רקע קרן-לייזר הבוהקת מן האדמה. עד כמה התמונה הזו נשמעת מוכרת? רבים מסרטי גיבורי העל מתנקזים אל אותו האקט האחרון, בו ישנה סכנה ממשית לעיר מטרופוליטנית בארה"ב. עקרון שנוטה ליפול בין הכיסאות בסרטים וסדרות בסגנון הוא הפן האנושי של הגיבורים המככבים, אולי עקב מגבלות זמן או האג'נדה להרחבת היקום השלם על חשבון פיתוח הפרט. למרות זאת, לא כל יצירה המבוססת על קומיקס נכנעת לנקודות תורפה אלו וסופרמן ולויס (Superman and Lois), שעלתה לפני כשנה ברשת ה-CW - מהווה דוגמה טובה לכך.

ניתן לטעון כי הסדרה שהזניקה את הקונספט של יקומי גיבורי על משותפים במסך הקטן היא סמולוויל, מבית האחים וורנר, ששודרה גם היא ברשת ה-CW. בסדרה כיכב טום וולינג בתור קלארק קנט, בשנותיו המכריעות של הגיבור ועד שלבש את גלימתו וסמל בית אל המפורסם. המאפיין העוצמתי של הסדרה - ויש הטוענים שגם "עקב האכילס" שלה - הוא האופן בו היא הקדישה את הזמן להתמקדות בקשיים הטריוויאליים המלווים את קלארק בתור נער מתבגר וכתב צעיר במטרופוליס. ביניהם, גם התמודדות עם דרמת בית הספר התיכון, מרד נגד ההורים, צרות הורמונליות, עבודה יומיומית בדיילי פלאנט - ואפילו אהבה ראשונה שחולפת עם נשיקה קרירה ושברון לב.

סמולוויל | THE CW
אחד העיבודים האהובים לסופרמן עד היום. טום וולינג מתוך "סמולוויל" | באדיבות THE CW

לאחרונה, ציינה הסדרה 20 שנים מאז עלתה לאוויר, וכקונצנזוס היא מוערכת בעיקר על הופעתו המוצלחת של וולינג בתפקיד הגיבור. יתרה מכך, היא זכתה לאהדה גם לאור המשחק המשובח של מייקל רוזנבאום כלקס לות'ר, נבל העל הקלאסי של סופרמן, שזכה לפיתוח דמות עמוק, האיר את רובדי האופי המגוונים שלו וגילה לקהל את האנושיות שבו. החברות שנרקמת בינו לבין הגיבור, שבסופו של דבר הופכת לעוינות, היא ללא-ספק אחד מעמודי התווך של הסדרה.

אם נחזור אפילו יותר שנים אחורה, נגלה שהשחקנים דין קיין וטרי האטצ'ר כיכבו ב-1993 בתור הזוג המפורסם, לויס ליין וקלארק קנט, בסדרה הקרויה על שמם (Lois & Clark: The New Adventures of Superman). בעיבוד הנדון, הדגש היה על הצגת הזוגיות של השניים ולא של סופרמן כמושיע האנושות. בהתבססות על העבר, נוכל לראות כי נהגו להציג את סופרמן כדמות שקטה, או להעלות את משקלו של קלארק קנט בסיפור - בניגוד, למשל, לאינטרפרטציה החדשה של הדמות בסרטיו של זאק סניידר.

לויס וקלארק | ABC
שנות ה-90 היו... מוזרות. דין קיין וטרי האטצ'ר מתוך "לויס וקלארק: הרפתקאותיו החדשות של סופרמן" | באדיבות ABC

באיש הפלדה ובבאטמן נגד סופרמן: שחר הצדק, סניידר מיקד את תשומת הלב בזווית הקודרת יותר מאחורי גיבור העל. סופרמן הוא חייזר - או למעשה מהגר בכדור הארץ - ובעקבות הטבע האנושי המתקשה לקבל את האחר, הוא לא היה מתקבל בעולם האמיתי כמשיח כלל וכלל - ההפך הוא הנכון. הבעיה בתצוגה המודרנית והמסועפת של הדמות היא שלא נותר מקום לנעימות שלה, שנטבעה בסרטי סופרמן האיקונים של ר'יצרד דונר למשל. האנשתו של סופרמן על ידי כריסטופר ריב המנוח, המחישה בצורה מרתקת את הניגוד בין קלארק לסופרמן וכן את המשותף – חיוך לצד דאגה אצילית לזולת.


בעקבות שינוי התכלית באופי הדמות מאז, נעשה מאתגר למצוא סיפורים המדגישים את האנושיות על פני הניכור, כשאפילו במשחקי הווידאו העכשוויים - כמו Injustice, שהפך לפרנצ'ייז בפני עצמו - סופרמן מוצג כנבל. עם זאת, קיים עיבוד מודרני לדמות שהוא יותר אופטימי מפרקטי, והוא כפי שיכולתם לנחש: בסדרה סופרמן ולויס, שעונתה השנייה יצאה לפגרה קצרה לפני מספר ימים.

בסדרה מככב טיילר הקלין (זאב צעיר) בתור סופרמן, כשלצדו אליזבת' טולוק (גרים) המגלמת את לויס ליין. בדומה לסמולוייל, הסדרה משודרת גם היא ב-CW, שהפכה לידועה לשמצה בשל הפקותיה דלות התקציב, שלרוב סובלות מצ'יזיות יתרה ותסריטאות ברמה נמוכה - או בקיצור, טלוויזיה שאינה באיכות המקובלת כיום. לפיכך, מפתיע לגלות כי סופרמן ולויס לא נכנעת לסטנדרטים הירודים של הערוץ, אלא טסה מעליהם ובקלות ראויה לתואר "סדרת הדגל" שלו.


עוצמתה של הסדרה נובעת בין השאר מהפיץ' המקורי שלה – קלארק קנט ולויס ליין התחתנו, ולא מדובר שוב באותו סיפור מקור של "האם הוא יספר לה" או "כיצד הוא יתמודד עם שמירת סוד כל-כך דרמטי מאהבת חייו". סיפורו המוכר של הזוג מתומצת במונטאז' בן כ-5 דקות שפותח את הסדרה, עובד מעולה ואף מגלה לנו כי מעבר לחתונתם, יש לקנט ולליין שני ילדים תאומים.

סופרמן ולויס | THE CW
טובים השניים מן האחד. טיילר הקלין ואליזבת' טולוק מתוך "סופרמן ולויס" | באדיבות THE CW

בנקודה זו, ראוי לציין שהסדרה משתייכת ליקום הטלוויזיה של DC, הנקרא יקום החץ (The Arrowverse), המבוסס על ענפיה היוצאים של הסדרה באותו השם, ששודרה בין 2012-2020. על-אף נקודות החוזקה של היקום, הוא אינו עשיר או בוגר, ובוודאי שלא מגיע לגבהים אליהם נסק היקום הקולנועי של מארוול. אולי כתוצאה מכך, סופרמן ולויס מעדיפה לספק התייחסויות בודדות ליקום גיבורי העל בו היא מתרחשת, ולקחת במקום מספר צעדים קדימה בעודה מציבה את עצמה בנישה משלה. הסדרה איננה מנסה לפתח את היקום או לסלול את הדרך אל הקרוסאובר הבא, ובכך היא מתמקדת הלכה למעשה בפיתוח דמויות טהור.

אנו צופים בסופרמן הכל יכול מתמודד עם קשת רחבה של סיטואציות יומיומיות, כמו הכנת כריכים לילדיו לפני בית הספר, במקביל לקרבות בחלל עם אפקטים מרשימים. החיבור הנבון והיעיל בין הפנטזיה לשגרה, מאפשר לנו חיבור טבעי לנרטיב של הסדרה, כיוון שמחד לא מדובר באקשן בלתי-פוסק כמו בחציו השני של איש הפלדה, ומאידך זו גם לא אופרת סבון מהניינטיז. השילוב בין הצילום המרהיב של הקרבות, שלוקח השראה ברורה מסניידר, לבין התמקדות בקלארק קנט והחן הטבעי שלו ושל משפחתו, מהווה נוסחה מצוינת ומאוזנת ביותר עבור הסופרמן המודרני.

סופרמן ולויס | THE CW
משפחה שלווה בסך הכל. חברי הקאסט הראשי של "סופרמן ולויס" | באדיבות THE CW

לא חשבתי שאהנה כך מצפייה בסופרמן עוסק בדברים יומיומיים, עם איזון נכון בין האקשן לדרמה ועל רקע סיפור משפחתי עדין ומחמם-לב. למרות סגנונה המעודן וחרף איכותם המעורערת של תכני הגוף בו היא משודרת, סופרמן ולויס מצליחה היכן שרבות נכשלו. זה לא פוטר אותה לחלוטין מסצנות שפחות עובדות או משורות דיאלוג שניתן לדון על איכותן, אך לרוב הרמה גבוהה, העלילה קונסיסטנטית והדמויות רציונליות. סופרמן אפילו מציל אנשים מעבר לגבולות ארה"ב, נושא שלבטח עוד יתעמקו בו מהיבטים פוליטיים בהמשך העונה.

מכיוון שהסדרה לא שואפת להתכנס ביקום ספציפי, אפשר לגשת אליה גם ללא ידע קודם על יקום החץ - ולכן, עבור מי שחפצים בתוכן מהנה ומודרני של סופרמן, העבודה של ה-CW כאן תתגלה כמרעננת ומפתיעה ביותר.

 

אתם מוזמנים להצטרף אלינו בקבוצת הפייסבוק הרשמית החדשה של מאה בקולנוע. אם אתם עדיין לא שם, אפשר גם לעקוב אחרינו בעמודי הרשתות החברתיות שלנו בפייסבוק ובאינסטגרם. ניתן גם לשלוח הודעה בדוא"ל לכל הצעה, רעיון או משוב בהם תרצו לשתף.

bottom of page