top of page

תודה!

"נוכלות בלי חשבון" - ביקורת סרט

עודכן: 26 באוג׳ 2023

כבר מהתבוננות בפוסטר של "נוכלות בלי חשבון" הייתה לי הרגשה שהוא הולך להיות חתיכת סרט מחורבן, אבל הביקורות האוהדות מפסטיבל טורונטו (90% כרגע ב-Rotten Tomatoes עם ציון של 7.92/10) שכנעו אותי לתת לו צ'אנס.

לכל העדכונים החמים: הצטרפו אלינו בערוץ הטלגרם החדש של מאה בקולנוע!


מי היה מאמין, הפתעה, שוק, הלם – דרמת הפשע/שודים הזאת היא אכן בזבוז זמן זול, רדוד ומשווע. הסרט בכיכובן של קונסטנס וו ("עשיר בהפתעה" אליו עוד נגיע בהמשך), ג'ניפר לופז וקארדי בי, מבוסס על אירועים אמיתיים ומספר את סיפורן של קבוצת חשפניות שמאסה בדלות ובעוני ועלתה על העוקץ המושלם: סימום לקוחות וגניבת כסף רב מכרטיסי האשראי שלהם.


כך הן מצליחות לחיות חיי פאר ומותרות ובין השאר לדאוג לילדיהן, לכלבלב מסכן עם פרצוף-של-לא-מבין מה הוא עושה כאן שמופיע אחת לכמה זמן, ולסבתא חסרת מטרה או פואנטה של אחת מהן. אתם יודעים, הסיפור הרגיל, המוכר והקלישאתי. שום מקוריות, אפס יצירתיות והרבה שקופיות קפיצה בין שנים. נו, הטריק הידוע.

במהלך קרוב לשעתיים, הסרט לא מצליח להתעלות או בכלל להתקרב לאף תכונה או הישג שמאפיין סרטים הדומים לו. אם זה בהצגת דמויות ראשיות מורכבות, הרי שסרט החשפנים "מג'יק מייק", שרבים נוטים לפסול מראש, אפשר לצ'נינג טייטום לזרוח עם דמות אנושית ופגיעה שרוצה שיראו בה יותר מאת הגוף שלה. אם זה בסדום ועמורה שנמצאים מתחת לקלעים בוול-סטריט, אז "הזאב מוול סטריט", "מכונת הכסף", "המשחק של מולי" ואפילו "כלבי מלחמה" עשו כל אחד בדרכו עבודה מגובשת, מרעננת וייחודית פי כמה.


למעשה, אולי ההשוואה הזו בכלל לא הוגנת, כי רוב הזמן נדמה ש"נוכלות בלי חשבון" אפילו לא מנסה להתעמק או להיכנס למורכבות. הוא מעדיף להראות ישבנים מרקדים, הוללות ותענוגות כמעט ללא הרף. כמו-כן, הוא מלא בשנאה ומחלק את העולם בדִּיכוֹטוֹמְיוֹת נוראית לשתי קבוצות – נשים קשות יום שמאסו בהשפלה וגברים לבנים ארורים, אנשי עסקים מכל הגילאים, שרוצים קצת ליהנות עם חשפניות אחרי יום עבודה ארוך.

מתוך "נוכלות בלי חשבון" | צילום: באדיבות פורום פילם
מתוך "נוכלות בלי חשבון" | צילום: באדיבות פורום פילם

אין אמצע, אין גוונים אחרים – רק שחור ולבן. למען האמת, הדמות הגברית היחידה שהסרט עוד מציג משום מה באור חיובי היא כנראה זו של הזמר אשר, שכשהוא מגיע למועדון לחגוג עם הבנות זו חגיגה יפה וצבעונית וכולם שמחים. עזבו שהסצנה הזאת לא מתחברת לכלום בהמשך.


את כל החוויה המרנינה הזו ביימה וכתבה לורן סקפריה ("דרושה חברה לסוף העולם"), שזהו רק סרטה השלישי באורך מלא. תוסיפו את הקאסט הנשי והסיפור הכביכול מאוד מעצים – וקיבלתם סרט שלפני הכל הוא פשוט כלי להעדפה מתקנת. כמו "וונדר וומן", "עשיר בהפתעה" ויודעים מה אפילו "אלמנות" לפניו, "נוכלות בלי חשבון" הוא לא באמת סרט טוב, אלא פשוט סרט שתומך, מחזק ומקדם אג'נדה חברתית. על כן, כמו הסרטים שצוינו, עולה בי החשד העצום שהוא מתקבל בכזו אהבה.

אין לי מה להצטדק ולומר "נו ברור שראוי, חשוב והכרחי שיהיו יותר יוצרות, במאיות ותסריטאיות בקולנוע", זה צריך להיות מובן מאליו. כמו שצריכה להיות מובנת מאליה ההבנה שקידום ותמיכה באג'נדות חברתיות, לא צריכה להגיע על חשבון איכות, מורכבות, עומק ומקוריות ואשכרה יצירת סרטים טובים.


בסיכום הביקורות של Rotten Tomatoes הסרט כבר מתואר כבעל "עומק ואינטליגנציה שתואמים לוויזואליות המושכת שלו". מבקר הקולנוע של The Atlantic אפילו כתב ש"קשה לשכוח אותו", ב-Newsday השוו אותו ל"החבר'ה הטובים" (אלוהים אדירים, מה) ופיטר טרוורס המבקר של Rolling Stone, עם כל אהבתי אליו, יצא מפרופורציות, הגדיל ואמר כי "ג'ניפר לופז מועמדות לאוסקר לשחקנית הטובה ביותר? תתחילו להאמין בזה" (שיחקה טוב, אבל לרגע לא ברמה של אוסקר). בקיצור, הצביעות חוגגת.

מתוך "נוכלות בלי חשבון" | צילום: באדיבות פורום פילם
מתוך "נוכלות בלי חשבון" | צילום: באדיבות פורום פילם

מזל שלפחות ג'רמי ג'אנס וכריס סטאקמן, שניים ממבקרי הקולנוע המצליחים ביוטיוב, נותרו נאמנים לאתיקה המקצועית שלהם ולא נסחפו אחר ההשתפכות ההמונית ונטולת האמת הזו. לאמתו של דבר, אני אפילו בטוח שגל הביקורות החיוביות מדי האלו הגיע בהפתעה גם למפיצים בארץ: רק לפני כמה חודשים הופץ כאן "נוכלות עם סגנון" האיום בכיכובן של אן הת'וואי ורבל וילסון, וכמובן הדמיון בין השמות העבריים לסרט אינו מקרי.


כך או אחרת, "נוכלות בלי חשבון" הוא סרט רע. אם בכל זאת מתחשק לכם ללכת ולצפות בו, חלק מכך בטח יהיה מסקרנות לראות אם תהיו לצד הביקורות מעבר לים או לצד הביקורת הזו. בשורה התחתונה, השאלה הזו מסקרנת יותר מהסרט עצמו.


דירוג סופי: 40 בקולנוע.

 

לכל העדכונים החמים, הכתבות והחדשות: הצטרפו אלינו בערוץ הטלגרם החדש של מאה בקולנוע. לדיונים נוספים והמלצות משלכם ניתן להצטרף גם לקבוצת החברים שלנו. תוכלו גם לעקוב אחרינו בעמודי הרשתות החברתיות שלנו באינסטגרם ובפייסבוק או לשלוח הודעה בדוא"ל בכל נושא.

bottom of page